Jump to content

Guns i SASL


Mats

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett SASL-problem som plågat mig ett litet tag.

 

Följande gäller:

 

* Hold Attitude

* ENEMY PPh/MPh

* ENEMY har en fungerande och assembled Gun (utan IFE-möjlighet) med crew.

* Det finns flera olika FRIENDLY Targets (dock endast infanteri) i olika hexar inom ENEMY Gun:ens räckhåll, CA och LOS.

* Gun:en har redan en Acquired Target på en infanteri-enhet.

 

Då kommer själva frågan - vad gör då denna Gun?

 

Först slår man ju en Action DR för att överhuvudtaget se ifall den är okej, d.v.s. att den inte Panic:ar. Låt säga att den inte Panic:ar.

 

Sedan verkar den ju få en Automatic Action av något slag, men det är här kapitel S tappar bort mig...

 

Det ser ut att finnas två intressanta Automatic Actions att välja mellan - S6.313 (Heavy Weapons) och S6.314 (Acquired Target). Och om flera Automatic Actions finns ska man ju välja den med lägst regelnummer, d.v.s. S6.313 i detta fall. Och där är det punkt två som är mest intressant, alltså "fire a functioning HW at a Target".

 

Jag undrar då vilket Target? Ska man slå fram ett nytt Target under tabell {A3c} eller kanske {A3d}?

 

Vad jag inte heller riktigt greppar är varför "Acquired Target" kommer efter "Heavy Weapon". Borde man inte få skjuta på sådana mål som man redan har i "siktet" i första hand, snarare än att hålla på att byta mål hela tiden?

 

Hursomhelst, jag känner att ovanstående är en enda stor röra... skulle definitivt behöva lite vägledning.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

 

Vägledning och vägledning...

Sitter 3,5 mil från regelboken just nu, men rent spontant skulle jag fortsätta att skjuta på acq target. Det enda som skulle få mig att (försöka) byta mål vore om ett för kanonen ifråga mer passande mål dök upp, dvs en stridsvagn framför en AT-gun etc.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Vägledning och vägledning...

Sitter 3,5 mil från regelboken just nu, men rent spontant skulle jag fortsätta att skjuta på acq target. Det enda som skulle få mig att (försöka) byta mål vore om ett för kanonen ifråga mer passande mål dök upp, dvs en stridsvagn framför en AT-gun etc.

 

Matts

 

 

Jo, det är nog så jag skulle köra också. Det känns mest logiskt.

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...