Jump to content

Vad spelas förutom ASL?


Brain

Recommended Posts

Då jag själv är ny i ASL-svängen och spelar typ allt om går att spela undrar jag bara vad som spelas förutom ASL.

 

Själv spelar jag främst: Fantasyrollspel, ganska mycket CCG, Tabletop (Games Workshops) och de lite snabbare brädspelen (Formula De, Carcassonne o dyl) samt Mahjong nån gång ibland...

 

(Skulle kunna rabbla ett tag till inser jag....)

Link to comment
Share on other sites

Finns många spela som är kul t ex:

* Up Front

* Storm over Arnhem och dess avknoppningar

* La Bataille de xxx (inget porr, utan Nappe-tidens motsvarighet HASL)

 

Ett nyinköp som jag skall testa vid tillfälle är

Streets of Stalingrad.

 

Men det blir inte så mycket spelat av dessa då jag oftast prioriterar ASL.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Vid jul när man kan få ihop en lagom spelgrupp brukar det mest bli rollspel, och då EON och "Nygamla" Mutant.

 

Annars så har jag köpt på mig en bunt spel från The Gamers som jag tycker verkar bra, men som jag bara har spelat solitär(i bästa fall). De köpte jag mest för att reglerna i dessa var lite enklare att hålla i huvudet än ASL när man spelar så sällan som jag har gjort de sista åren, samt att The Gamers spelen i regel lämpar sig bra som solitär. Nu när jag har en regular opponent i ASL så kommer det nog mest att bli det som syns på spelbordet.

 

Testade TCS spelet "Black Wednesday" häromdagen(solitär). riktigt bra. Man får liksom en känsla av realism i dessa spel som jag kanske ibland saknar i ASL, men det är ju förstås bara en känsla.

 

Ett spel jag gärna skulle vilja spela är OCS- spelet "Enemy at The Gates", en spelens motsvarighet till 1950-talets mastodontfilmer, som behandlar inringningen av Stalingrad och den efterföljande utvecklingen på det södra frontavsnittet i Sovjetunionen 1942-1943. Fyra jättekartor och 2000+ brickor. Motstånd är ju dock ett problem :(

 

Annars skulle man ju vilja spela gamla klassiker som Wooden ships och Up Front också, snabbspelade och roliga. Har tom spelat dessa med min fru ngn gng. Rekommenderas varmt alla som inte har prövat dessa titlar.

 

Hälsningar

 

Jimmy Engren

Växjö

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Spelar lite Carcasonne och schack. Skulle vilja spela de Europa-spel jag har... likaså några andra gamla Avalon Hillspel. Sen blir det en del rollspel som Eon.

 

Ditto! Spelar mest med barnen när jag spelar annat än ASL. Carcasonne, Dune + Amoeba (TAHGC), diverse Star Wars spel är sådant som dom gillar. Oså har vi börjat lite med LOTR miniatyrer!

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Oså  har vi börjat lite med LOTR miniatyrer!

Miniatyrer... Såg på Tradition ett schackspel med pjäser som föreställde hjältarna från serietidningen Gigant (RIP). Wow, var väldigt nära att öppna börsen...

Finns schack för LOTR / Star Wars med - men 5-6 olika spel räcker. :D Gigant har jag inte sett - vad hade dom som bönder?

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

*Russian Campaign

*Russian Front

*Empires in Arms (House rules)

*Up Front

*Titan

*Blue Max

*Settlers

*PoG (Paths of Glory)

*LuftWaffe

*Valley of the Mammuths

*Blood Bowl

*Great Battles of Alexander

*Fatal Alliances

*Magic the Gathering

*RoboRally

 

 

Listan kan säkert göras längre men detta är dem första jag komer att tänka på,

som jag har spelat och spelar.

Det spel jag uppskattar mest nu är PoG.

 

Magic spelar jag inte så värst mycket längre, men annars ett bra spel

när det var som värst så spelade jag det säkert en 30-50 timmar i veckan

ASL spelandet blev lidande men när HASBRO köpte upp det och förvandlade

till något liberalt-kapital-vinst-maskin-skit , så blev det för dyrt

plus att en massa kobolder började komma och försämra stämmet under

konvent och Turneringar.

 

Hmmm får hoppas att Hasbro inte gör samma sak med ASL, än så länge är jag mer än nöjd med deras uppköp.

 

Empire in Arms har jag aldrig spelat klart men har säkert bränt en drygt 200 timmar på det, skulle i framtiden endast kunna tänka mig spela det om alla sju spelarna la in 12 000 kr var på ett konto och den spelare som uteblir eller avbokar

mer än en gång skulle bli av med sitt belopp då får de andra 2000 kr var för sitt slöseri med tid.

 

Great Battles of Alexander har jag inte spelat på länge

men är väldigt kul med Falanger, Elefanter, Cav, Sput, Slungkastare, katapulter

de bästa scenariorna är de stora slagen.

 

nä nu får det räcka måste kila,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...