Jump to content

Beevors bok "Kreta"


Janusz

Recommended Posts

Jag har läst Anthony Beevors "Stalingrad", och blrv mykvet imponerad över hans sätt att berätta och hantera historier. "Berlin" höll inte alls samma standard, och därför är jag lite osäker på hans senaste (?) "Kreta".

 

Frågetecknet beror på att det bara var drygt ett år sedan "Berlin" kom, så han skulle skrivit "Kreta" väldigt fort, om man går på tiden mellan de tidigare böckerna.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst Anthony Beevors "Stalingrad", och blrv mykvet imponerad över hans sätt att berätta och hantera historier. "Berlin" höll inte alls samma standard, och därför är jag lite osäker på hans senaste (?) "Kreta".

 

Frågetecknet beror på att det bara var drygt ett år sedan "Berlin" kom, så han skulle skrivit "Kreta" väldigt fort, om man går på tiden mellan de tidigare böckerna.

 

Janusz

 

Vad jag kunde se på Amazon/Bokus så kom hans Kreta bok 1992/1994 men

det är kanske en ny som du avser.

Link to comment
Share on other sites

Har också läst hanns böcker "Stalingrad" och "Berlin". "Berlin" går inta att jämföras med "stalingrad". Har dock inte läst "Kreta".

 

Har börjat läsa "Den längsta dagen" av Cornelius Ryan krigskorrespondent (1920-74). Har även hanns andra böcker "En bro för mycket" och "Slutstriden".

"slutstriden" handlar om slaget om Berlin.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat läsa "Den längsta dagen" av Cornelius Ryan krigskorrespondent (1920-74). Har även hanns andra böcker "En bro för mycket" och "Slutstriden".

 

Cornelius Ryan ska tydligen vara bra. Någon som rekommenderar honom?

 

Håller själv på med Ambrose's (Stephen E Ambrose, skrev också Band of Brothers) bok om Pegasus Bridge. Lättläst och mycket intressant - kan rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst både "En bro för mycket" och "Slutstriden" av Ryan och tycker att framför allt "En bro för mycket" var riktigt bra.

"Slutstriden" var väl ok också vill jag minnas men om jag måste välja så...

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst Anthony Beevors "Stalingrad", och blrv mykvet imponerad över hans sätt att berätta och hantera historier. "Berlin" höll inte alls samma standard, och därför är jag lite osäker på hans senaste (?) "Kreta".

Jag håller med, Stalingrad var riktigt bra men slutstriden kändes i jämförelse med den som knappt ens medioker.

Link to comment
Share on other sites

Cornelius Ryan ska tydligen vara bra. Någon som rekommenderar honom?

 

Jodå, definitivt.

Jag tillbringade en sommar med "A bridge too far" och hade kanonläsning hela tiden. De andra har jag inte läst (än), men håller de samma kvalitet är de mer än läsvärda.

 

/Matts

Link to comment
Share on other sites

Cornelius Ryan ska tydligen vara bra. Någon som rekommenderar honom?

 

Absolut! Har läst alla tre - i favoritordning: Den längsta dagen, En bro för mycket, Slutstriden.

 

När det bara gäller Berlin tycker dock att Berlin av Beevers är bättre och Stalins hämnd sämre. Earl F Ziemkes "Slaget om Berlin - Tredje rikets fall" är knappt läsvärd. Däremot är den kontroversiella boken Ragnarök av frivilligsvensken Erik Wallin hur bra som helst. Tyvärr är det nynazister som ger ut den nya utgåvan av boken, så man blir lite kluven om man ska köpa den eller inte. Jag har också läst en extremt prosovjetisk bok som heter "Sista stormningen" av Vladimir Abyzov. I boken kastar sig berlinarna på sovjettrupperna för att få signera medlemskap i kommunistpartiet. Bokens sista sida är dessutom en enkät tillägnat läsaren som man ska skicka till sovjetunionen om man är intresserad. Hursomhelst är boken helt klart läsvärd. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag Tänkte väll det.

Håller på att läsa "den längsta dagen" av Cornelius Ryan och det slår mig hela tiden hur lik boken är filmen "Den längsta dagen". Inte så konstigt! Filmen är baserad på boken. Så om ni inte orkar läsa eller kan, så se filmen i stället. Den är bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag Tänkte väll det.

Håller på att läsa "den längsta dagen" av Cornelius Ryan och det slår mig hela tiden hur lik boken är filmen "Den längsta dagen".  Inte så konstigt! Filmen är baserad på boken. Så om ni inte orkar läsa eller kan, så se filmen i stället. Den är bra.

 

Hädare! :o

Läs boken! - Se filmen! - Köp T-shirten! I den ordningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

är absolut ingen ww2 buff, men har faktiskt läst en av de böcker som nämns i tråden, boken om Stalingrad av Beevor. Roligt att det var fler som gillade den. Den gav mig en rad nya insikter och belyste saker som jag tidigare inte haft riktigt koll på gällande slaget(som jag ärligt talat hade rätt vaga uppfattningar kring innan läsningen). Först, förstås, det sovjetiska perspektivet som vad jag förstår var ngt nytt.

 

Ett annat (viktigare) exempel, som kanske inte är nytt hos Beevor men som var nytt för mig, var de gigantiska problem tyskarna skulle haft under en utbrytning. det tyska pansaret befann sig sas på fel ställe, och den infanteritunga armén som låg nedgrävd kring Stalingrad hade, enligt Beevor, fått oerhörda problem ute på stäppen mot de pansarförband som varit del av inringningsoperationerna. Myten om att den tyska armén kunde vunnit/ brutit sig ut om inte Hitler och andra högt uppsatta träskallar lagt sig i ifrågasätts, tycker jag, på ett fruktbart sätt.

 

För mig har den tyska arméns nederlag vid Stalingrad tidigare bara varit en fråga om Hitlers ovilja att låta armén göra utbrytningen(av prestigeskäl), och de böcker(få) jag har läst har sällan diskuterat de problem som hade blivit följden av en utbrytning. Katastrofen hade alltså vid en ubrytning kunnat komma tidigare, och vad hade då hänt med de förband som ver engagerade i Kaukasus?

 

Hälsningar

 

Jimmy Engren

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag har nu läst klart "Kreta" av Beevor. Tyvärr är den inte alls lika bra som böckerna om Stalingrad och Berlin.

Jag ger den betyget 8 på en 2D6 skala. (Högre är givetvis sämre).

 

Bra:

+ Den inledande delen om fallskärmsjägaranfallet. (tyvärr kort)

 

Dåligt:

- En anglofil vy med resulterande fokus på excentriska officerare och folk som agerar som om det vore ett sommaräventyr. (Fem löser mysteriet med...)

- Nedvärderande syn på det grekiska motståndet. (Dom är modiga men dom hade aldrig fixat detta utan brittisk ledning)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...