Jump to content

ASL produkter 2006


Klas Malmström

Recommended Posts

Från Brian Youse på Consimworld angående ASL produktion 2006:

 

 

"2006 for ASLers

 

I cannot imagine a circumstance where the following is not in ASLers hands this year...

 

AOO

VotG

Journal #7

ASLSK #3

Operations 49, 50, 51 all with ASLSK content

 

Should preordering be similar to that of VOTG...

 

AP#x, either Normandy or East Front; 3 maps, 8 scenarios

Mark's AP (I always want to call it Danger Forward!); 3 maps, x scenarios (8 IIRC, might be more)

A magazine called The Blood Reef Tarawa Player's Guide (recently submitted)

 

And we'll be working on a reprint of some kind, either WOA, or COB/GH.

 

Brian"

Link to comment
Share on other sites

"I cannot imagine a circumstance "

Mannen har världens sämsta fantasi. Om jag inte mins fel, så trodde MMP att 2005 skulle bli "det stora året", med AOO, VOTG, Red October, regelbok och BV, ASLSK#2 och journal 6. De underskattar liksom ALLTID tiden det tar att fixa layout, korrektur, eventuella tryckningsfel, lagerproblem, leveransproblem osv. Till exempel har vi felet i BV-tryckningen, som lär ta MASSOR med arbetstid, samt försena leveransen till butiker med en månad, skulle jag gissa.

Jag är ärligt osäker på om MMP skulle klara få ut sju ASL-saker på ett år, om de så hade alla pre-order uppfyllda och allt material färdigt redan i förväg. Dessutom har de ju en massa andra spel som ska tryckas, som inte har med ASL att göra.

 

Jag hoppas gärna, men vill inte ta ut något i förskott

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen brädena eller är det dom där nya sladdriga sakerna som är tryckta på skithuspapper?

Jag är ganska säker på att det är dom tunna typerna.

 

Vad jag har förstått så är det endast dom förbeställda AOO och Haaka P.... som kommer att levereras med dom gamla fina tjocka varianterna.

 

Jag hoppas på fler Action Packs!

Vore även trevligt om reglerna uppdateras så att fler och fler hål blev igentäppta!

 

Jag tror att dom har två "på gång".

 

En Normandie och en Östfront.

 

Givetvis är Östfront mest intressant och Pete Shelling nämnde på ASLOK att den var i princip klar - om jag minns korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Som Maglica påpekar så är ijte den finska modulen med i planeringen. Detta är inte bara synd, utan också konstigt, eftersom MMP för länge sedan signalerat att den skulle komma efter AOO, och Lars har ju sagt att de sänt in det färdiga materialet för länge sedan.

 

Kan det vara så att MMP misstänker att intresset kommer vara ljumt? Finnarna är en liten nation som nästan uteslutande slåss mot ryssar, dessutom med en massa specialregler för snö och vinter. Kartan som ska vara med har varit i omplopp i evighet, och modulen kommer förmodligen säljas på samma krångliga sätt somm AOO, dvs. i tre versioner, med och utan karta samt med förbeställda som får den gamla hårda typen.

 

Och egentligen har de i så fall rätt.

Efter AOO kommer det värsta gnället lägga sig, och de vill skert att mycket analys- och diskussionskraft ska läggas här. HP skull ehamna i skuggan av AOO och VOTG, och då är det kanske bättre att fokusera på ASLSK3, journal och Action packs.

Men för grabbarna bakom HP är det synd att andra produkter kan knö sig före, när produktionen av HP är en idé från MMP själva.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ack oh ack...det var bättre förr. B)

 

Så här skrev Brian Youse på Consimworld angående ASL kartor:

 

"Will there be mounted maps or "ASLSK-style" maps in the future? People who preordered AOO should receive boards 48,49,50, and 51 in mounted form. Some retailers will also receive mounted maps in their games. We will mark retailer copies as such so people will know by looking at the box. Additionally, the first few thousand people who preorder Haakka Paale will receive board 52 in mounted form. All other geomorphic maps for ASL will be ASLSK-style cardstock.."

 

 

Som Maglica påpekar så är ijte den finska modulen med i planeringen. Detta är inte bara synd, utan också konstigt, eftersom MMP för länge sedan signalerat att den skulle komma efter AOO, och Lars har ju sagt att de sänt in det färdiga materialet för länge sedan.

Frågan är om MMP har haft tid att titta på det materialet ännu dock.

 

Kan det vara så att MMP misstänker att intresset kommer vara ljumt?

Är det bara klart för tryckning så spelar det ju ingen roll, med deras PXXX system. Är intresset ljumt så kommer det aldrig upp till tillräckligt antal förbeställda - vilket jag dock har svårt att se skulle inträffa för en ASL modul. VOTG fylldes ju t.ex. upp på c:a en vecka.

 

Från Brian Youse på Consimworld angående HP 2006:

 

"Brian, what about HP? Will it not see release in 2006?

 

Possibly. Depends on a lot of stuff."

Link to comment
Share on other sites

vilket jag dock har svårt att se skulle inträffa för en ASL modul

 

Precis, och detta gör att preorder-systemet haltar lite. Om de lägger upp saker på preorder lär nästan alla snabbt nå sitt produktionsvärde (så det går runt), och då tvingas ändå MMP prioritera. Flakshalsen är nog inte pengar i första hand, utan layout, speltest och korrekturläsning.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Precis, och detta gör att preorder-systemet haltar lite. Om de lägger upp saker på preorder lär nästan alla snabbt nå sitt produktionsvärde (så det går runt), och då tvingas ändå MMP prioritera. Flakshalsen är nog inte pengar i första hand, utan layout, speltest och korrekturläsning.

Just det. Men nu tror jag inte om lägger upp saker för pre-order innan det är (nästan) klart för tryckning.

 

Det är väl det som var problemet med AOO - när det kom upp på pre-order så var det ju inte på

långa vägar klart för produktion. Förhoppningsvis går dom inte på den minan igen.

Link to comment
Share on other sites

Tack vare Hakka Pälle oklara utgivning har det blivit omöjligt att designa finska scenarion.

 

För ett par månader sen fick jag inspiration att designa ett scenario mellan finnar och ryssar. Ryssarna var elit och utrustade med stalinvagnar - inga problem. Finnarna hade, förutom infanteri, inköpta StugIII G samt egna MGs - hur ska jag göra?

 

Innan Beyond Valor 2nd edition och tanken på HP skulle det inte varit något problem. StuGIII G och samtliga finnar är i samma färg.

 

I BV 2nd edition färgades finnarna om till gråa. Så nu blir brickorna för StuGarna i fel färg (om man nu bara har BV 2nd edition) = mindre folk vill spela scenariot.

 

Nu när HP är i antågande så vet man att alla MGs som man har med kommer vara inaktuella den dagen HP kommer ut. Vilket gör att scenariot kommer få ett bäst före datum, och inte bli den legend som man drömmer om. För att kringå det problemet kan jag istället använda ryska kulsprutor, men med dessa blir det en rad extraregler och ännu större blandning av brickfärger, vilket kommer avskräcka många spelare från att spela scenariot.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Martin,

du oroar dig för att:

* Ägare av BV v2 och v3 inte kommer att spela scenariot för att StuG:arna har en annan färg.

* Ägare till den framtida (gud vet när) modulen HP inte kommer att spela det för att finskt användande av tyska MGs inte kommer att kännas relevant.

 

I min värld är detta mycket små problem (som inte skulle hindra mig att spela ett scenario som ser kul ut), men å andra sidan har ju jag aldrig varit bosatt i Närke... ;)

Link to comment
Share on other sites

Lars ger ju säkert uppgifter om vilka siffror de har.

 

Hur kan du tro det? Jag har själv varit med att designa scenarion åt HP och det är en sträng sekretess, även om jag sett att information har läckt ut på andra forum. Och om jag nu skulle använda dom nya siffrorna, hur ska jag tekniskt sätt bära mig åt? Ska jag skriva en SSR som säger att varje LMG har dom här värdena istället för dom som står på brickan? För mig blir bara problemet värre om jag gör det. Dvs. Ännu färre väljer att spela scenariot jag designat. :(

 

du oroar dig för att:

* Ägare av BV v2 och v3 inte kommer att spela scenariot för att StuG:arna har en annan färg.

* Ägare till den framtida (gud vet när) modulen HP inte kommer att spela det för att finskt användande av tyska MGs inte kommer att kännas relevant.

 

Jag är egentligen bara orolig för att många kommer att välja bort att spela ett scenario som jag lagt ner hundra timmar på. Men du kanske har rätt. Dock har jag lagt det i princip färdiga scenariot på hyllan. I väntan på HP...

Link to comment
Share on other sites

* Ägare av BV v2 och v3 inte kommer att spela scenariot för att StuG:arna har en annan färg.

* Ägare till den framtida (gud vet när) modulen HP inte kommer att spela det för att finskt användande av tyska MGs inte kommer att kännas relevant.

 

Man vill ju skapa ett scenario som är aktuellt. Precis som man varken vill släppa programvara till ett operativsystem som är på väg att fasas ut, eller till ett som "ska komma snart", vill en scenariodesigner riskera detsamma. Antingen använder man de gamla trupperna och vapnen från BV, men då kommer scenariot kännas omodernt så fort HP kommer, eller så tar man de nya brickorna och väntar på att MMP släpper HP.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Antingen använder man de gamla trupperna och vapnen från BV, men då kommer scenariot kännas omodernt så fort HP kommer.

Är scenariot bra spelar det väl ingen roll vilka brickor som används - har svårt att se att det generellt skulle anses vara omordernt bara för att HP kommer ut - men du kanske menar att du skulle tycka det ?

 

Det finns väl en hoper med andra scenarion som går att göra utan finnar om man nu vill vänta på HP ?

 

Ett mail till MMP för att påpeka "problemet" tror jag inte skulle göra någon som helst skillnad.

Att dom skulle skynda på HP för att man ska kunna göra scenarion med dom "nya" finnska brickorna håller jag som ganska osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Är scenariot bra spelar det väl ingen roll vilka brickor som används - har svårt att se att det generellt skulle anses vara omordernt bara för att HP kommer ut - men du kanske menar att du skulle tycka det ?

 

Det var meningen att det eventuellt skulle vara med i Friendly Fire Pack #2. Det uppstår automatiskt en rad problem. Designtekniskt innebär det till exempel att om man skriver "MMG" i en fyrkant på scenariopappret (som vi gör nu), så menar man alltså en 5-12 MMG innan HP är utgivet och efter det så blir det något helt annat, låt oss (fiktivt) säga att det blir en, 4-11 med B#11.

 

Samma sak händer antagligen med dom nu tyska StuGIIIG vagnarna som jag ska ha med. Kommer dom finska vagnarna rök? Kommer dom, tack vare att finnarna la stockar på sidorna på vagnarna, ha högre armor på sidorna?

 

Hur gör man med röda eller svarta To Hit #? Om man spelar BV 1ed så räknas väl :huh: dom finska vagnarna som finska och ska ha röda To Hit #? Om man spelar BV 2ed så har dom helt plötsligt svarta To Hit nr. Hur blir det sen i HP? Antagligen får dom Svarta To Hit # igen, eftersom dom är tysktillverkade.

 

Om man isället använder ryska brickor för MMGs och LMGs, och Tyska brickor för StuGIIIG. Så uppstår effekten av att man ser var dom ligger i concealmenthögar, eftersom en blå rand eller brun rand skymtas i högen där den tyska StuGIIIG ligger eller där de ryska kulsprutorna är placerade.

 

Någon som ser någon lösning på problemet?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Hur kan du tro det? Jag har själv varit med att designa scenarion åt HP och det är en sträng sekretess...

 

När du ville ha med dina Suomossalmi scenarios i HP för några år sedan så fick du hela Chapter A som vi hade då, plus delar av H med t.ex. alla värden för MG's samtidigt med Mel & Matts. Alla som har velat göra scenarios till HP hittils har vi hjälpt som mycket det går. Om du vill göra scenarios för t.ex. Friendly Fire kan du bara använda ASLRB v1 / v2 regler än så länge med allt som det innebär. Inte roligt men det är ju det vi vill fixa med HP.

Link to comment
Share on other sites

När du ville ha med dina Suomossalmi scenarios i HP för några år sedan så fick du hela Chapter A som vi hade då, plus delar av H med t.ex. alla värden för MG's samtidigt med Mel & Matts. Alla som har velat göra scenarios till HP hittils har vi hjälpt som mycket det går. Om du vill göra scenarios för t.ex. Friendly Fire kan du bara använda ASLRB v1 / v2 regler än så länge med allt som det innebär. Inte roligt men det är ju det vi vill fixa med HP.

 

Uräkta om jag är otydlig, jag trodde det framgick att jag har ett gäng HP regler. Vad jag menade var att jag naturligtivis inte kan använda dessa, eftersom det är sträng sekretess, vilket Ola verkade ta för givet, och det var då som jag skrev "hur kan du tro det?" till Ola.

 

Hursomhelst tycker jag utvecklingen för Finnarna i ASL är trist. Då menar jag inte reglemässigt utan att det inte givits ut ett enda officiellt scenario med Finnarna sen MMP tog över.

 

Inte ett enda i hela Journal!!! Och det lär inte bli något förrens HP kommer ut heller!

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Uräkta om jag är otydlig, jag trodde det framgick att jag har ett gäng HP regler. Vad jag menade var att jag naturligtivis inte kan använda dessa, eftersom det är sträng sekretess, vilket Ola verkade ta för givet, och det var då som jag skrev "hur kan du tro det?" till Ola.
Ok, ville bara att ingen skulle få intrycket av att du behövde värden & inte fick dom. B)

 

Hursomhelst tycker jag utvecklingen för Finnarna i ASL är trist. Då menar jag inte reglemässigt utan att det inte givits ut ett enda officiellt scenario med Finnarna sen MMP tog över.

 

Inte ett enda i hela Journal!!! Och det lär inte bli något förrens HP kommer ut heller!

 

:(

Japp, det är trist men o andra sidan "vet" nog alla att det kommer ut nya regler och investerar inte så mycket energi på Finska scenarios som kanske måste göras om sedan. Förmodligen beror det också på backgrundmaterial på engelska är rätt begränsat. HP's status har länge varit att det kommer först efter VOTG. Det var lite prat om HP på SZO nyligen. Iallafall har vi startat playtesting med externa spelare för att ha så mycket som möjligt färdigt när MMP tar över, och om det är ngn mer som är intresserad av vara med så är det bara att skicka ett email till mig.
Link to comment
Share on other sites

Hursomhelst tycker jag utvecklingen för Finnarna i ASL är trist. Då menar jag inte reglemässigt utan att det inte givits ut ett enda officiellt scenario med Finnarna sen MMP tog över.

 

Utvecklingen må vara trist för älskare av scenarion med finnar, men påståendet är inte riktigt sant. MMP fixade de sista annualerna och där fanns det åtminstone 2 scenarion med finnar. (Men jag håller med, det var ett tag sedan.)

Link to comment
Share on other sites

Från MMP:

 

Counters for the BV3 fix and Armies of Oblivion arrived in office today.

 

AOO without maps has been pulled from the preorder page. The rest of

BV3 goes first, then AOO.

 

Green Meanies Now ... well, pretty darn soon, anyway.

 

Keith

MMP

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...