Jump to content

Effektivitet


Commissar Piotr

Recommended Posts

Hej Robert

Jag svarar här eftersom jag inte tyckte att effektivitet hade att göra under regler.

 

Naturligtvis så kan jag bara tala för mig själv men jag skulle säga att effektivitet i ASL skulle bedömas som att kunna spela fort med goda resultat och med ett minimum av regel-misstag.

Då inställer sig naturligtvis frågan vad goda resultat skulle vara och det tror jag är olika för varje person men för min del så beror det dels på vem jag spelar mot och hur stor erfarenhet den spelaren har och huruvida jag vinner scenarios mot spelare med ungefär lika mycket erfarenhet som jag själv.

 

Noteras bör också det faktum att effektivitet inte kan mätas i absoluta värden utan är helt och hållet en subjektiv bedömning.

Jag tror dock att de flesta av oss håller med om att Melvin är effektivare spelare än de flesta av oss andra gröngölingar, oavsett vad vi menar med effektivitet.

 

Peter "Commissar Piotr" Rogneholt

Link to comment
Share on other sites

Det här blir ju måttligt intressant om vi inte får med en 20-30 stycken. Värva, värva, värva....

Än så länge så är ju ASL Sweden inte officiellt. Det blir det inte förrän förstasidan är klar, om ca en till två veckor. DÅ vore det roligt med en bred tillströmning...!

 

Just nu vill jag att vi hittar en bas som alla tror kan fungera, därför är det jätteviktigt att ni poängterar fel, önskemål och idéer!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Håller med om att man ska vara försiktig när det gäller att prata om andra som inte kan försvara sig. Dock tror jag knappast Melvin skulle bli förbannad om han läste Klas inlägg, snarare road och kanske till och med hedrad ;) .

 

Gällande gröngölingar, newbies, effektiv och dyligt... Ja, när är man egentligen vad??? Här kommer ett subjektivt försök till struktur.

 

Grad: Antal scen.:

6+1 --- 1-25 - newbie???

7-0 ---- 26-50 - gröngöling???

8-0 ---- 51-100

8-1 ---- 101-150

9-1 ---- 151-250

9-2 ---- 251-500

10-2 --- 501-1000

10-3 --- 1001-

 

Har man otur kan man hamna i kommissariefällan. Det betyder att när du battle hardening från en 7-0 till en 8-0, byts du ut till en 9-0 kommissar istället. Som, som mest bara kan "battle hardna" till en 10-0.

 

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Angående "mina personliga egenskaper" :P

så bjuder jag på dem,

vad "effektivitet" är i ASL det är svårt att säga

kanske det menas att jag kan "höfta" istället

för att "hårdanalysera" och ändå uppnå ganska

likvärdigt slutresultat.

Jag föredrar att höfta i ett friendly game

mest på grund av att man spelar snabbare och spelet blir mer

intensivt, och simuleringen av taktiskt strid känns bättre

av snabba ( höftningar) beslut som en vän till

mig en gång sa "ASL the ROLE-PLAYING GAME" .

 

mvh Melvin (8 Hitpoints)

 

PS : jag tar dock hänsyn till vad "snabba" beslut är ,beroende på vad

jag tror att min motståndare har för nivå i regelkunskap

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns väl möjligen en risk att man blandar ihop effective med efficient - tror inte att det finns två separata ord för det på svenska? Som framgår nedan så är det ju inte heller så lätt att hålla isär de två varianterna av effektivitet.

 

Effektivitet i den ena meningen skulle till exempel kunna vara förmåga att utnyttja den tillgängliga tiden på bästa sätt genom att tänka på egna drag under motståndarens fas, förmåga att utnyttja tillgänglig trupp och materiel.

 

Den andra varianten skulle väl kunna vara förmågan att vinna eller mer generellt att kunna planera ett anfall/försvar och framgångsrikt genomföra planen. Man kan ju tänka sig att scenariot är obalanserat, tärningsgudarna (av det animistiska slaget som bor i tärningarna) är förgrymmade, att man missar någon avgörande faktor etc. men att planen i sig är bra. För övrigt kan man ju gå in för att spela ett underhållande parti och skita i balans, genomtänkthet med mera.

 

Ha kul är väl för övrigt det viktigaste när man spelar...

 

-Håkan

Link to comment
Share on other sites

Den andra varianten skulle väl kunna vara förmågan att vinna eller mer generellt att kunna planera ett anfall/försvar och framgångsrikt genomföra planen.

 

För mig gäller det att först noggrant planera ett anfall/försvar och sen se till att verkligen inte följa den! :P

 

Varje spelare har ju sin spelstil, och det är det som är så kul med ASL.

Link to comment
Share on other sites

För mig gäller det att först noggrant planera ett anfall/försvar och sen se till att verkligen inte följa den!  :P

 

Annars kan man ju upprätta en plan som ingen vettig människa skulle kunna hitta på och sen följa den :o

 

Notera dock att överraskningsmomentet i stor utsträckning bygger på att din motståndare tror att du faktiskt är en vettig människa ;)

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Notera dock att överraskningsmomentet i stor utsträckning bygger på att din motståndare tror att du faktiskt är en vettig människa  ;)

- Håkan

 

Vilket skulle exkludera majoriteten i våran hobby. :D

Nja, ska självklart vara VETTIG MÄNNISKA, där det helt enkelt definieras den som är vettig i förhållande till gruppens normer... (ur en egen variant på Index) :D

 

Annars är det så klart inte helt normalt att knuffa omkring kartongbitar på en karta och dessutom betala för nöjet. Dyrt. <_<

 

Men vem vill vara normal? Tänker på Groucho Marx som sa att han inte ville vara med i en klubb som ville ha honom som medlem... :o

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Håller med om att man ska vara försiktig när det gäller att prata om andra som inte kan försvara sig. Dock tror jag knappast Melvin skulle bli förbannad om han läste Klas inlägg, snarare road och kanske till och med hedrad ;) .

 

Gällande gröngölingar, newbies, effektiv och dyligt... Ja, när är man egentligen vad??? Här kommer ett subjektivt försök till struktur.

 

Grad: Antal scen.:

6+1 --- 1-25 - newbie???

7-0 ---- 26-50 - gröngöling???

8-0 ---- 51-100

8-1 ---- 101-150

9-1 ---- 151-250

9-2 ---- 251-500

10-2 --- 501-1000

10-3 --- 1001-

 

Har man otur kan man hamna i kommissariefällan. Det betyder att när du battle hardening från en 7-0 till en 8-0, byts du ut till en 9-0 kommissar istället. Som, som mest bara kan "battle hardna" till en 10-0.

 

/Martin

HAHAHA!!'

 

 

Äntligen fick jag det klargjort - jag ÄR i princcip en gröngöling!!!

 

Heheheeee

 

Npgon som vill spela lita VASL?

 

/Stefan Fiedler :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...