Jump to content

Vilka regler har du spelat?


Martin Svärd

Vilka ASL regler har du spelat med? (inte vid ett och samma tillfälle)  

64 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Du måste nog göra om undersökelsen lite, annars blir det bara ett resultat.

Ex. bara ikryssat - "med flygunderstöd"  ;)

Precis, fast man kan ju tolka det som att man ska kryssa i det värsta man gjort... Fast det är väl inget som säger att man gör det i den ordningen förstås.

 

En annan oklarhet är ju om man ska räkna att man spelat i ett scenario där motståndaren använder exempelvis gliders...

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Vilka scenarion finns det egentligen där man kombinerar PTO, natt & grottor?

 

Jag kommer bara på tre kandidater: Kakazu ridge, Operation Watchtower och Gavutu-Tanambogo. Har bara spelat den sista, så jag är inte säker på de två första. Den sista nivån kanske skulle heta "jag har spelat Gavutu-Tanambogo"? :)

 

G-T innehåller förresten mer än så:

 

* Marines

* Båtar/amfibiefordon

* Naval OBA

* Flyg

* Natt

* Grottor

* PTO (beach, palmer, reef, m.m.)

 

Vilka andra regel-extrema scenarion finns det? BR:T borde kanske räknas? Är det "Desantniki" som har ryska fallskärmstrupper som hoppar nattetid när det är extreme winter? Fler?

Link to comment
Share on other sites

Vilka andra regel-extrema scenarion finns det? BR:T borde kanske räknas? Är det "Desantniki" som har ryska fallskärmstrupper som hoppar nattetid när det är extreme winter? Fler?

 

BR:T lider lite av att reglerna (för t.ex. Palm Debris, Sand) är utspridda på flera platser i regelboken. Dom borde jag gjort en Terrain Chart (ala kap. B) för BRT. Tur att det finns en i Excel format som man kan ladda ner (vart har jag dock glömt).

Det är dock inte Landing Crafts i BRT utan Amfibie fordon (om jag minns korrekt) och reglerna för dom är betydligt enklare.

 

Desantniki vet jag inte om det har ryssar som hoppar ut plan på natten men jag tror att G10 Grab at Gribovo har det i alla fall (om jag minns korrekt).

Link to comment
Share on other sites

Vilka scenarion finns det egentligen där man kombinerar PTO, natt & grottor?

 

Ingen aning men det var den "jävligaste" kombinationen jag kunde komma på. Vårt samtal i Köpenhamn när du berättade om G-T ligger faktiskt till grund för min undran... :)

 

Dessutom kan jag säga att ordningen är som jag kommer ihåg vilken ordning jag spelade igenom ASL reglerna.

 

Ola. Vad menar du? förstår inte riktigt? :(

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag vill stänga undersökningen än men jag tycker det är dags att reflektera lite...

 

Undersökningarna (den här och hur många scenarion du har spelat?) visar att vi är en ganska heterogen grupp. En grupp har spelat mellan 300-500 scenarion, medianen ligger mellan 200-300, men så finns det en hel del, ca: 25% som spelat mindre än 51 scenarion. Bara en kan betraktas som gammal räv och har spelat över tusen scenarion.

 

När det gäller regler ser man samma tendens här. 4st har inte spelat med motorcyklar eller kavalleri, de flesta har spelat fram till grott eller nattreglerna och bara en har spelat allt.

 

Vad betyder då det här? Egentligen inte så mycket mer än att jag tycker det är en synnerligen lyckad bladning "gamla" och "nya" ASL spelare på forumet. Nu säger ju i och för sig undersökningarna ingenting om hur länge man spelat ASL, kanske tycker man inte japanerna är kul och aldrig ens vill prova dom?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

kanske tycker man inte japanerna är kul och aldrig ens vill prova dom?

 

HÄDELSE! B)

 

Skämt åsido så har jag svårt att tro att jag är ensam om att ha provat det mesta som ASL har att erbjuda. Peter och Melvin borde t.ex. ha testat de flesta regler, om än kanske inte hunnit spela lika många scenarion. Några kanske har missat de här röstningarna eftersom de hamnade i forumet "Nybörjare"? :D

 

Till er som har en del kvar att prova så kan jag bara säga följande: ta alla chanser till att prova och var inte rädda för att göra bort er - det bästa och snabbaste sättet att lära sig är trots allt att göra misstag, och de som oroar sig för mycket över om de gör rätt eller inte kommer aldrig att få prova på lika många roliga saker som de som vågar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg krysset av nederst, men så har jeg spilt igjennom G-T kampanjen som amerikaner. Det var min første (og hittil eneste) test av seaborne assault og caves. Reglene var ikke så vanskelige, men dette var litt før jeg tok meg ASL-perm, og Ola, som er den jeg har spilt med en gang i blant de siste årene, spiller ikke PTO :blink:

 

Undersøkelsen kunne blitt bedre hvis man kunne velge flere alternativer...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...