Jump to content

ASL SWEDEN FANZINE


ON TOP ASL

Recommended Posts

vem designar och vem koordinerar speltest ?

 

Jag designar ett scenario (minst och om jag får) men koordinerar inte speltest.

 

språk?

 

Engelska scenarion är ett krav. Artiklar tycker jag svenska men jag har ingen stark åsikt i frågan.

 

Sidantal ?

 

Kan ni bättre, men jag tycker minst 6 scenarion, helst 8.

 

Färg eller svart/vitt ?

 

svart/vitt - ett fansin ska vara billigt!

 

Replays ? Produktinformation ?

Turneringsrapporter ? Taktik-analyser ?

 

Inga replays - är trista och tar bara en massa plats.

 

Självklart turneringsrapporter från våra nordiska turnerinar!

 

Gärna taktik-analyser som exempelvis patriks knep och knåp som han gjorde.

 

 

Det här tycker jag vilket naturligtvis är högst personligt och subjektivt

 

:)

Link to comment
Share on other sites

OK, fler åsikter (vilket är det fundamentalt svåra med denna hobby, alla dessa olika åsikter om hobbyn ;) )

men jag tycker minst 6 scenarion, helst 8.

Antal scenarios, jag är helt emot Martin's ideér. Tror att detta leder till at vi gör ett stort nummer först så blir det inget mer... Vi bränner krutet och det rinner ut i sanden, well det är väl antagligen därför vi behöver en Dikatator!

Jag böjer mig för vilket beslut det än blir. 4-6-8 scenarios eller fler.

 

Och dessutom, skriv på engelska! Om vi skall skriva på svenska, varför ge ut en tidsskrift med scenarios, vi kan ju bara skriva allt här på forumet?

 

Min (obs, subjektivt :D ) tanke med fanzinet var att vi skulle göra ett bra jobb så att vi med stolthet kunde visa amerikanerna att här är det ett gäng som är duktiga på ASL och minsann inte står efter all dessa USA baserade TPP/fanzine's.

+ Att ASL community (inbegriper alla) skulle kunna ta del av fanzinet. Om vi skriver på svenska, försvinner ju den idén.

 

Nåväl, jag inväntar diktatorn's beslut. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Och dessutom, skriv på engelska! Om vi skall skriva på svenska, varför ge ut en tidsskrift med scenarios, vi kan ju bara skriva allt här på forumet?

 

Håller med till 100%.

Skriver man på engelska, så slipper man hitta på en massa svengelska ord, odyl.

Skriver man t.ex. en regelartikel så tror jag det kan bli konstigt om man skriver på svenska och har med en massa regelbegrepp på engelska.

 

En annan fördel med engelska är ju att alla som vill kan komma in med artiklar, inte bara vi som kan svenska.

Link to comment
Share on other sites

Kan ni bättre, men jag tycker minst 6 scenarion, helst 8.

Det beror på utgivninghastigheten, handlar det om ett nummer per år så är 8 scenarior vettigt. Själv så tycker jag att det borde vara minst två nummer per år men med maximalt 6 (troligare 4) scenarior per nummer, det blir nog jobbigt med speltestandet annars. Det är nog också bedrägligt lätt att få ihop många scenarior till ett första nummer då det är flera som har mer eller mindre färdiga scenarior liggandes, men sedan...

 

Om det nu bara är nya scenarior som är intressant så är det väl bättre att göra en "ASL Sweden Action Pack"

Link to comment
Share on other sites

Tema eller inte tema ? Vilket tema om vi skall ha något ?

Tema är bra, men inte nödvändigt.

 

Scenario-designers och speltestare, vem designar och vem koordinerar speltest ?

Designar gör alla som vill. Koordinerar gör någon stackars frivillig.

 

Artiklar, vad och av vem ?

Vad: ASL-relaterade

Vem: Alla som vill.

 

Tids-aspekt ? Jag förordar ingen till att börja med för att se var vi hamnar och det är lätt att hamna i en situation där man stressar fram något vi inte är nöjda med.

Lika bra att ta det lugnt till att börja med. Ta fram en skiss på upplägg/struktur

och låt någon driven person göra en plan på färdigställandet. Planen kommer aldrig kunna följas, emn man får i alla fall en uppfattning om var man befinner sig i arbetet.

 

Språk ? Engelska/Svenska/Farsi

Farsi! Jalla Jalla! Skämt åsido, för att de skall få lite spridning och vara kul

bör materialet vara på engelska rätt över. Har någon av er bäddrat i ett franskt ASL-fanzine någon gång? (Fy fan vilken frustration...)

 

Sidantal ?

8 eller 10 till att börja med. Håll det lite till att börja med, så blir det

färdigt och så har man material över till nästa nummer.

 

Färg eller svart/vitt ?

I detta tidvarv så görs detta bäst i form av en lätt distribuerbar

PDF-fil så det finns ingen anledning att ha det sv/v.

 

Replays ? Produktinformation ?

Turneringsrapporter ? Taktik-analyser ?

Ja, ja, ja, ja så länge det är ASL-relaterat.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tre scenarion näst intill klara. Alla tre är speltestade ett par gånger och korrekturlästa - Ola, hur många har du till tidningen?

 

Supert, det kan ju bli något av det här! Jag har ju en hel del scenarios, totalt 9 st men 8 av dem är redan för submission till MMP!

Så jag har ett kvar avsett för ASL SWEDEN som strax skall ur byrålådan, därefter när vi fått igång fanzinet skall jag åter påbörja scenario-produktionen.

 

Har för mig att Rogneholt också har ett par scenarios liggande, + att det borde ju vara en del gamla "Lincon" scenarios vi skulle kunna republicera!

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej Grabbar

 

Efter att ha hört mig för med människor om vad de skulle kunna tänka sig att göra för en eventuell tidning så visade det sig att många ville ha en tidning men ingen ville göra något jobb för att få en.

Som vi alla vet så är det betydligt lättare att åpstadkomma något man arbetar för, inget arbete ger inget resultat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Nej det gör den inte.

Det kom liksom aldrig igång.

 

Det var tråkigt att höra. Skulle vara häftigt med en tidning.

Jag har pluggat svenska på universitet ett år och hjälper gärna till om hjälp behövs. Tycker att en tidning skulle ge hobbyn en knuff i rätt riktning. Är det fler än jag som instämmer?

Link to comment
Share on other sites

Absolut borde vi göra någonting. Själv skulle mitt engagemang vara en svag 2:a på en 5-gradig skala, men det är ändå ganska bra för att vara mig.

Jag tror på att sänka ribban för att få något att hända. Första numret kanske bara skulle vara ett slags manifest över ASL i Norden. Vi skulle kunna ha en spelaruppteckning med e-mail och geografisk position för att underlätta att ASL-spelare kan träffas ftf, eller över ett parti på VASL. En förteckningen och presentation över turneringar eller spelkvällar som är förestående.

Kanske bara ett häfte på 4 sidor, eller nåt, med en presentation över ambitionen med fanzinet, samt information hur man skickar sina bidrag till kommande nummer. Det behövs så klart alltid EN person som är samordnare av projektet (själv föreslår jag Peter R). Meningen är dock inte att denna skall göra allt jobbet, utan mer samla in bidrag och bestämma hur och om det skall vara med. Jag tror vi i inledningsskedet skall strunta i teman. Vi får helt enkelt slänga ihop det som finns och göra det tillgängligt för alla.

En idé som jag tror tilltalar många nya ASL-spelare är en Nordisk ladder, där man kan jämföra sig med andra spelare på forumet. Det skulle skapa en slags känsla av samhörighet!

 

Ursäkta en massa drabbel, men jag skriver gärna utan att reflektera för mycket. Min slutpoäng är att jag tror att det går att få ihop intressant material för en publikation utan en massa underverk.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag har fått förtroendet en gång men står inte till förfogande längre.

Många som kunde ha bidragit avböjde och publicerade hellre egna saker för egen vinning istället. Jag tänker inte ödsla min tid på att få saker gjorda som alla har uttryckt intresse för men de flesta bara har intresse att ta del av gratis om de inte själva behöver utföra något arbete för att erhålla det.

Det är inte den sortens sammanhållning jag eftersträvar.

 

Jag tackar dock ödmjukast för visat förtroende.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att ett häfte är en utmärkt idé i inledningsskedet. Det är som sagt svårt att börja från noll till en fullfjädrad bra tidning. Däremot så kommer säkert många att vilja vara med och förbättra när dem har sett det första, lite taffliga numret:)

 

Jag skulle verkligen vilja vara med och jobba med tidningen. Har massa tid och skulle älska att pula med tidningsjobb. Dock så har jag inte lärt mig hela spelet ännu vilket drar ner min trovärdighet som skribent. Jag började spela för ett par månader sedan och har ännu inte lärt mig att spela med tanks, OBA, nattregler och dyl.

 

Jag som ser hobbyn med nya ögon ser att en tidskrift skulle vara ett trevligt inslag för ASL-Sverige

Link to comment
Share on other sites

Hej Peyre, och alla andra!

 

Visst vore det kul med ett svensk ASL-fanzine. Tyvärr är även jag lite negativt inställd till detta, av ett antal anledningar:

 

- Vi behöver minst en person som verkligen tror på, och brinner för projektet. Utan en sådan människa faller det alldeles platt. Du verkar själv väldigt intresserad, och jag anser inte alls att det är någon nackdel att du inte är någon expert på ASL.

 

- Man behöver ett antal skribenter. Några har redan visat intresse och med lite tur kanske det går att hitta några andra, men det verkar trögt att få igång folk.

 

- Jag har personligen redan från börjat avsatt mig alla former av inblandning eftersom jag vet att jag inte har tid. Förutom heltidsjobb och familj så har jag ett ordförandeskap i Spelföreningen Armagedon att ta hand om, jämte en ny ASL-turnering i Borås, jämte Trojan Games, samt diverse hobbysar som tar stor tid i anspråk.

Tyvärr tror jag att många av oss lider av samma "problem" - dvs vi har för mycket annat att göra.

 

 

Det vore jättekul att se en dylik tidning i tryck. Men, vad jag kanske tror skulle ge bättre effekt (om det nu är det man är ute efter) är att uppdatera vår hemsida med nya funktioner samt en "skribent"-avdelning eller motsvarande. Spelkontakt och Nordisk Ladder är bättre lämpat som internetmedia än i tidningsform enligt mitt tycke. Detta är saker som jag själv har lurat på men inte hunnit sätta i drift, samtidigt som jag inte är någon webb-expert.

 

Du får för min del gärna axla rollen som fanzine/skribent/el motsvarande-ansvarig!

Link to comment
Share on other sites

Kunskapsinventering och kunskapsrekrytering.

 

Rekrytering:

 

1) Vilka är intresserade av att någon gång skriva ett reportage till en eventuell tidning?

 

2) Vilka skulle kunna hjälpa till att ge en genomtänkt och välformulerad respons på färdigt material?

 

3) Har någon nära kontakt med något spelförsäljningsföretag? (För att kolla eventuellt annonseringsintresse.)

 

4) Vilka skulle vilja hjälpa till att göra scenarion till tidningen?

 

5) Vilken veteran kan tänka sig att provspela färdiga scenarion och balansera dessa?

 

 

Inventering:

Christoffer Peyre, Har pluggat svenska på universitet i ett år och har vissa färdigheter i att skriva och analysera text.

Josef Peyre, fotograf med goda färdigheter i att fotografera. Äger en väldigt stor systemkamera som han inte är rädd för att använda.

Ida Charpentier, civilekonom. Kan behövas om ett företag måste startas. Förhoppningen är ju att en tidskrift som denna både får bidrag och annonseringspengar. Dessa måste naturligtvis redovisas.

 

Bygg gärna på listan

Link to comment
Share on other sites

Kunskapsinventering och kunskapsrekrytering.

 

 

Christoffer Peyre, Har pluggat svenska på universitet i ett år och har vissa färdigheter i att skriva och analysera text.

Josef Peyre, fotograf med goda färdigheter i att fotografera. Äger en väldigt stor systemkamera som han inte är rädd för att använda.

Ida Charpentier, civilekonom. Kan behövas om ett företag måste startas. Förhoppningen är ju att en tidskrift som denna både får bidrag och annonseringspengar. Dessa måste naturligtvis redovisas.

Martin Svärd, Temagosse

 

listan under uppbyggnad, fyll gärna på med namn och engagemang

Edited by Peyre
Link to comment
Share on other sites

Ett fanzin är bra och kul, men ett aktivt forum är mer i tidens anda, och enklare. Det fanns en tid, det första året ungefär, då detta forum var väldigt aktivt. AARs, regeldiskussioner, historiska frågor, produktfrågor, taktiska diskussioner med mera haglade, och man kunde varje dag gå in och delta i en aktiv och intressant debatt.

 

Numera är det klart glesare med inläggen, men sommaren varit en positiv återfördelse. Jag är lite på g att skriva ihop en AAR om min KOTH-kampanj som spelats i två scenarion. RB-AAR skapar alltid liv i luckan, och regelfrågor från nybörjare är detta forums styrka, jag blir alltid glad att se hur enkla frågor ofta får ett tydligt och hjälpsamt svar.

 

Jag ser hellre att energi läggs på att skriva på forumet än på att skriva för ett fanzin. En artikel i ett fanzin läses (kanske) av många, men det är en envägskommunikation, medan ett bra inlägg här kan starta en diskussion med många parter.

 

Jag menar inte att ni bör låta bli att dra igång ett fanzin, men ser för egen del hellre att forumet blir mer aktivt igen.

Om bägge målen går att uppnå blir jag knasglad.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer stödja all form aktivitet kring ASL i Norden!!!

Jag kan tänka mig att skriva en och annan artikel, men lättast blir att bidra med AAR:er. Man spelar ju trots allt en hel del.

Min ståndpunkt är att det viktigaste är att NÅGONTING sker, inte i vilken form. Alla form av initiativ, naiva eller inte, kommer jag uppmuntra. B)

 

När det gäller inventering så gäller väl följande för min del:

AAR:er

Hur lär man sig sig/lär ut ASL?

 

P.s. Jag PM:ar min hotmail till dig Christoffer, så får du lätt tag på mig via MSN

Link to comment
Share on other sites

Inledningsvis så är det ju Friendly fire i Linköping. Ska råplugga fordonsregler och vara med tror jag så det blir väl mitt jobb att slänga ihop ett par rader om tävlingen. Någon annan som ska dit?

 

Instämmer helt klart att forumet borde vara aktivare. Jämför man forum-närvaron med Rogue Trader så ligger ASL-Sweden helt klart i lä. Dock så tycker jag att varje hobby borde ge ut en egen tidning så att man kan ta med sig hobbyn när man sitter på toaletten. ASL-regelpärmen är lite otymplig i det avseendet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft en fundering på forumet, och det är att integrera med någon annan nätaktör, t ex krigsspel.se eller bradspel.net.

 

Samtidigt som det kanske skulle vara bra, så tror jag inte det stärker hobbyn och enheten.

Mitt förslag är att inte integrera med några andra forum. Möjligtvis att man skulle kunna har länkar kors-och-tvärs mellan dom.

 

Sedan undrar jag om ett en zine i PDF format är bättre än pappersformat. Då skulle man kunna ha som som länkar/filer på

forumet också.

Link to comment
Share on other sites

Köper en ljudupptagare (microbandare) i veckan som jag tar med mig till Friendly fire. Väl på plats kan jag intervjua och fotografera lite, samt skriva ett litet reportage om tävlingen. Därefter kan kanske någon/några hjälpa till att förädla det jag skrivit så att det passar en eminent tidskrift som ASL Sweden Magazine Bandaren är även till för att intervjua ASL-kändisar som kan tänkas ställa upp på en intervju och berätta gamla sjörövarhistorier.

Edited by Peyre
Link to comment
Share on other sites

En tapper själ tar emot frågor från noobs och annat löst folk.

 

ASL for dummies

I avsnittet kan nyfikna och mindre mentalt bemedlade ställa frågor om spelet eller hobbyn

 

Hör av er senast den 15 september 2007 till:

tom.pahlsson@hotmail.com

 

Eventuellt svar publiceras i: vad sägs om oktober för ett provnummer?

Link to comment
Share on other sites

En tapper själ tar emot frågor från noobs och annat löst folk.

 

ASL for dummies

I avsnittet kan nyfikna och mindre mentalt bemedlade ställa frågor om spelet eller hobbyn

 

Hör av er senast den 15 september 2007 till:

tom.pahlsson@hotmail.com

 

Eventuellt svar publiceras i: vad sägs om oktober för ett provnummer?

 

"Mindre mentalt bemedlade"...? :lol:

 

Hur som, föreslår en kik på denna länk som man nog kan norpa lite material ifrån.

 

 

 

PS. Kul att någon engagerar sig! DS.

Link to comment
Share on other sites

Mors,

 

Kul att någon försöker med fanzinet. Jag har häcken full (som alla andra), men kan möjligen hjälpa till något med redigering och layout. Bestämt har jag ett utkast till en förstasida till något som namngetts till "First Fire" på burken hemma. Ska se om jag kan gräva fram det och lägga ut någon av de närmaste dagarna.

Matts

Link to comment
Share on other sites

Mors,

 

Kul att någon försöker med fanzinet. Jag har häcken full (som alla andra), men kan möjligen hjälpa till något med redigering och layout. Bestämt har jag ett utkast till en förstasida till något som namngetts till "First Fire" på burken hemma. Ska se om jag kan gräva fram det och lägga ut någon av de närmaste dagarna.

Matts

 

Layout är jättebra om någon kan. ASL Sweden Magazine har nu följande:

 

Ledare

AAR (Janusz)

ASL for dummies (Tom)

Friendly Fire, reportage (Christoffer)

Foto (Josef)

Tema/Historisk text (Martin, Christoffer)

Layoutarbete (Ståhl)

 

Fler behövs

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej,

Här är den gamla fronten som jag nämnde. Mallar för sidor och typsnitt är tveksamt om jag har kvar, men är i och för sig lätt fixat. Tematanken var den svenska ASL-explosionen för ett par år sedan, därav bilden. Någon text till finns inte.

På bilden är det Roger Sjögren som fegt gömmer sig när han får veta att han ska möta mig i jumbofinalen i Arnhem 2004. Eller nåt sånt ... :)

(Bilden för övrigt tagen av Klas Malmström eller Andreas Carlsson, tror jag).

Matts

FFF.pdf

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

På bilden är det Roger Sjögren som fegt gömmer sig när han får veta att han ska möta mig i jumbofinalen i Arnhem 2004. Eller nåt sånt ... :)

Men Matts nu har du väl groggat för mycket ändå! Jag har aldrig fått äran att spela ett enda parti ASL mot dig någon gång trots alla turneringar vi båda har varit på samtidigt!

Eller är det jag som har groggat för mycket...? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...