Jump to content

Märkligaste tillbehör för ASL


Tysken

Recommended Posts

En spelare i Asarum har en mahogny-låda stor som en 20" tjock-tv , inne i den , på röd sammet , lägger killen varje avslutad RB-kväll sina tärningar , o GUD NÅDE om dom är rörda nästa onsdag-kväll då startar utfrågning om vad som kan ha hänt under den gångna veckan.

Link to comment
Share on other sites

LASER - LOS MÄTARE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!laugh.pnglaugh.pnglaugh.png

Hur ser den ut var finns den att skaffa ??????????????

 

Det beror lite på vilken modell du vill ha.

 

De lasrar som jag har köpt är egentligen gjorda för att få ut linje som ligger i våg över t ex en vägg. Dvs, ett "vattenpass med inbyggd laserguide" eller vad det nu kan tänkas heta på fackspråk.

Det finns två saker att ta med i hur bra du vill ha det (detta lär man sig efter att redan ha spenderat 500,- på ett dåligt verktyg):

1. Man vill att lasern skjuts högt från verktyget, så att man får ner den även bakom lite högre stackar (köper man en lite dyrare modell så har de ofta skruvfäste vilket innebär att man kan fästa lasern på ett mindra kamerastativ och därmed få upp den på bra höjd).

2. Den ska vara så kraftfull att linjen syns även i dagsljus.

 

Vidare så kan linjen vara för tjock, men det åtgärdar man enkelt med eltejp framför själva lasern.

 

Trots att detta egentligen är ett väldigt bra verktyg, så är faktiskt tråd ofta snabbare (det är krångligare att "fästa lasertråden mot punkterna" om du förstår vad jag menar) . Men inte lika coolt... ;)

 

Jag har min mätare nere på föreningen och minns inte märket. Den första jag hade var en Black & Decker och den fallerade både på punkt 1 och 2 ovan. Men det var ett gäng år sen, så deras nyare modeller kanske är bättre.

 

 

Nåväl, det finns ett laserverktyg till som är ett måste för spelare som inbegriper LOS: http://www.ebay.com/itm/Army-Painter-5016-Targetlock-Laser-Line-Tabletop-Sichtlinienlaser-NEU-OVP-/201560246365?hash=item2eeded485d:g:pooAAOSwo0JWKjoN

 

Den är gjord för Warhammer-spelare och mäter LOS på ett övergipande sätt. Bra innan man tar till tråden... biggrin.png

Link to comment
Share on other sites

Lite från en annan tråd, en fråga som kommer upp, vad är det mest märkligaste tillbehör ni har själva/vet om att det används i samband med ASL?

 

Tack för att dela med er!

 

Tysken

 

Det finns inga tillbehör som är för märkliga – Bara såna man själv vill ha. ;)

 

Skämt åsido, jag har faktiskt lite svårt för de där sugploppsgrejerna som man kan ta upp brickor med, de är både märkliga, funkar inte helt perfekt och känns som en lösning på ett problem som inte finns...

 

Roger Sjögren borde ha en del att lägga till i den här tråden för övrigt! :)

Link to comment
Share on other sites

Märkligt och märkligt, prylar och praktiska verktyg förgyller en ASLares tillvaro helt enkelt. :)

 

Pincetter, tärningstorn, precisionstärningar och hörnklippare är väl det mest grundläggande tycker jag om man vill "pimpa" sin ASL-tillvaro.

 

Laser-LOS från Armypainter har jag men använder inte till ASL, strålen är för bred tycker jag.

 

Jag har väl framförallt fixat till två saker som jag inte sett någon annan göra:

 

1. ASL "kart-overlaysen" har jag laminerat baksidan på och sedan sprayat baksidan med PostIT-lim och sedan satt in i pärm klistrade på genomskinliga sidor så jag lätt hitta koden bakpå dom och sedan att dom bekvämt fäster i spelbrädorna.

Behovet för det har väl dock egentligen minskat nu när MMP ändå gått över från de kvalitetsbräden som fanns tidigare till de nya billiga budget arken och man ändå är tvungen att använda plexi över spelbrädorna ändå... :(

 

2. Monterat kampanjkartorna på bräden så att jag kan flytta runt dom och arkivera dom mellan speltillfällen.

 

pic1572594_md.jpg

 

pic2069509.jpg

 

pic2069510.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Då vill ju även jag visa upp mitt handicraft. smile.png

 

1. Boardcabinet.

 

För damfri förvaring av pågående spel mellan sittningar. På bilden saknas en frontskiva som kan lyftas loss då man öppnar locket. Var ursprungligen gjord för att kunna placeras under en säng.

 

2. Quick counter holder.

Snabb åtkomst till infobrickorna. Gjord i balsaträ. Nackdel, svårtransporterad. Brukar vira gladpack runt vid resa.

 

 

 

post-103-0-98853200-1461069769_thumb.jpg

post-103-0-57411300-1461069943_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då vill ju även jag visa upp mitt handicraft. smile.png

 

1. Boardcabinet.

 

För damfri förvaring av pågående spel mellan sittningar. På bilden saknas en frontskiva som kan lyftas loss då man öppnar locket. Var ursprungligen gjord för att kunna placeras under en säng.

 

2. Quick counter holder.

Snabb åtkomst till infobrickorna. Gjord i balsaträ. Nackdel, svårtransporterad. Brukar vira gladpack runt vid resa.

 

 

 

 

Helt rätt, vår hobby kräver mycket damfri förvaring!

 

Sorry, kunde inte låta bli... :D

 

Dina "Quick Counter Holders" är grymma, för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

2. Quick counter holder.

Snabb åtkomst till infobrickorna. Gjord i balsaträ. Nackdel, svårtransporterad. Brukar vira gladpack runt vid resa.

 

 

En sån här måste jag ha! Det brukar alltid bli att jag sorterar brickor under spelets gång annars, bara för att välta ner dem i plastlådorna igen. Smart!

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, vår hobby kräver mycket damfri förvaring!

 

 

biggrin.png fel men även rätt.

 

 

Borde man kunna göra med 3D printer.

 

Smart, undrar dock vad priset kan bli. Har ju alltid visualiserat dessa som gjorda i svart plast med ett transparent lock.

Själva idén är f.ö. hämtad från Alfapet.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Dina "Quick Counter Holders" är grymma, för övrigt!

Jag hålla med Andreas de är grymma.

 

Jag är nog en "purist" med enbart en nagelbitare för att klippa blipp och laminerade historiska kartor. Jag borde antagligen skaffa åtminstone en pincette till.

 

//Tysken

Edited by Tysken
Link to comment
Share on other sites

Jag hålla med Andreas de är grymma.

Jag är nog en "purist" med enbart en nagelbitare för att klippa blipp och laminerade historiska kartor. Jag borde antagligen skaffa åtminstone en pincette till.

//Tysken

Glömde en sak - under senare tid även ett stort förstoringsglas
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...