Jump to content

Kritisera min defensiv.


B-E Karlsson

Recommended Posts

Halloj

 

Med sjukt lite tid för att spela ASL (tre ungar, en fru och en sjuk mor) så har jag tillsammans med min VASL partner bestämt oss för att spela HoB scenariot ”NQNG 5 – Chateau Neubelwerfer” under semestern. Som vanligt när jag sätter upp defensivt blir jag osäker. Så här är min lilla plan och setup.

 

Tanken är att stoppa min motståndare att flanka mig över ån på karta 42. Som minst stoppa hans pantrar från att komma över bron. Med det sagt så är planen att falla tillbaka och ha tillräckligt med folk för att stoppa tysken att nå VC:et. Om jag kan få till ordentliga förluster (CVP-cap på 15) så skulle jag vara nöjd innan de sista två rundorna men det kräver nog en jäkla massa tur. Jag Hoppas också att mina Bazookas och min AT klarar av att ta itu med åtminstone 2 pantrar.

Har en oro vilket är förutom min garanterat dåliga setup tiden som tysken har att komma till VC byggnaderna.

 

Med alla top-spelare som är på forumet får ni gärna (hänsynslöst) kritisera min setup. Jag skulle verkligen uppskatta det till och med.

Som jag tänker så förlorar jag nästan alla mina försvarsstrider men gör ganska så bra ifrån mig när jag är på offensiven. Kanske är vild fantasier från min sida men hur som så behöver jag lära mig något. Så kör på! mangla på!

 

1: Alla frågetecken är dummy stacks. Jag har inte satt ut frågetecken på mina riktiga enheter ännu.

 

2: Det är dimma (mist)

 

3: R9 och kanonen är HIP.

 

4: Pantern i J4 är övergiven (och ledsen över att vara ensam antar jag.......).

 

5: Alla Häckar är Bocage

 

För att göra hela saken fairplay har jag redan skickat min setup till min motsåndare så ingen kriktik eller tips gör saken bättre för mig. Det är redan försent.

 

 

Sedan tar jag gärna emot tips om saker som är nyttiga att läsa. Nätsaker eller journaler gör det samma. Jag har det mest.

 

Så dräp min setup!

 

 

 

 

 

Med vänlig hälsning och tack på förhand.

 

B-E

 

post-1192-0-36599300-1500558282_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Scenariot är en väldigt pro-amris, för en mer balanserad spelning , lägg till en tysk 8-1 leader och deleta den ena av de två amerikanska crewsen. Bortsett från det.

 

- AT Gun är allt för defensivt set up bör placeras max aggressivt eller lagom aggro.

 

-SQ i 42L8 & HS i 42M7 gör ingen nytta där och riskerar bara att bli avskurna i skogsområdet, skulle själv flytta dem nära Chateu området.

Edited by CTABKA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

-SQ i 42L8 & HS i 42M7 gör ingen nytta där och riskerar bara att bli avskurna i skogsområdet, skulle själv flytta dem nära Chateu området.

 

Min tanke med de trupperna var att de skulle kunna åtminstone blockera tysken en aning i hans avancemang. Hur när hade du ställt dem Chateuet??

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog ett tjog ställen för AT Gun att sätta upp på som är bättre än nuvarande position, om tysken haft två PZ IV istället för två Pantrar så hade nuvarande position varit ok. Bore Sight Location för AT Gun är tveksam eftersom det finns ingen nytta att skjuta där även om tysken äntrar hex , eftersom om du gör det så bör effekten bli mager och tysken vet nu att AT Gun står allt för defensivt, och den informationen är värdefull.

 

Det bästa Bore Sight Locationen för ett scenario med denna situation borde dessutom vara inom 6 hexes eftersom man får utnyttja Bore Sight Modifikationen på -2 DRM för Deliberate Immobilization ( regel är dålig det borde inte vara så men det slank väl in i regler när ASL grundades).

 

Jänkarna inne i skogen borde stå inom 3 hexes eller mindre till Chateu , just nu är Chateut nästintill tomt. Tysken kommer knappast ta någon omväg via skogspartiet, det finns bara ett alternativ för tysken som synes bra och det är en spjutspets med nästintill rak riktning mot Chateut.

Edited by CTABKA
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...