Jump to content

MMP söker speltestare...


Klas Malmström

Recommended Posts

http://talk.consimworld.com/WebX?14@857.F5...@.ee6b46b/32037

 

Perry Cocke:

 

Hakkaa Päälle! Playtesting

 

We are ready to start outside playtesting for the Hakkaa Päälle! rules and scenarios.

.......................

 

There is no reason to change horses in midstream, however, so Lars and Tuomo will continue to coordinate playtesting. In addition to normal playtesting, this involves learning and applying the new rules for for new Finnish squad types,

 

To call it new squad types ain´t really true , of course he might mean something else than what it sounds like,

(new = new printed grey counters :D)

 

 

Here is a short list of the squad types available to the Finnish right now

8-3-8 , 6-4-8 , 5-3-8 (in Finland)

5-4-8 , 4-4-7 , 4-3-6 (outside of Finland)

 

Don´t believe that they will be so much diffrent than this old design (i,e,. not very "new").

Link to comment
Share on other sites

To call it new squad types ain´t really true , of course he might mean something else than what it sounds like,

(new = new printed grey counters :D)

Here is a short list of the squad types available to the Finnish right now

8-3-8 , 6-4-8 , 5-3-8 (in Finland)

5-4-8 , 4-4-7 , 4-3-6 (outside of Finland)

 

Don´t believe that they will be so much diffrent than this old design (i,e,. not very "new").

 

Om jag förstått rätt så handlar det verkligen om nya typer, alltså inte

bara en ny färg.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Det var synd att det blev nya countertyper, då är det ju inte finnar längre. Hade varit kul med en modul om finnar med ett sånt namn.

 

Det är här som ASL verkligen visar sin styrka, tillgången på scenarios. Traditionalisterma ,dom som föredrar dom "gamla finnarna", kan fortsätta spela de gamla scenarion utan att bry sig om de "nya finnarna". Övriga kan glädja sig åt en åt en förfinad bild av de finska kämparna och deras motståndare.

Link to comment
Share on other sites

Yep, det är inte samma siffror och det dom kan skiljer sig också från de Tyska squadsen.

Hejsan!

 

Jag vill inte hamna på ignore listan, men jag måste fråga vad som skulle motivera att föregående utgåva (8-3-8, 6-4-8, 5-3-8) av finska trupper revideras. Det har mig veterligen aldrig tidigare skett, och det känns obra. Då måste det verkligen vara motiverat. Det kan sannolikt finnas skäl att göra små justeringar i fler nationers trupper, men det är inget som man enligt mig bör göra.

 

Däremot är det trevligt med nya trupper för strider utanför Finlands hemland.

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte hamna på ignore listan, men jag måste fråga vad som skulle motivera att föregående utgåva (8-3-8, 6-4-8, 5-3-8) av finska trupper revideras. Det har mig veterligen aldrig tidigare skett, och det känns obra. Då måste det verkligen vara motiverat. Det kan sannolikt finnas skäl att göra små justeringar i fler nationers trupper, men det är inget som man enligt mig bör göra.

Om jag har uppfattat det korrekt så kommer dom befintliga finnska squad-typerna (och reglerna för dom) inte att ändras.

Däremot tillkommer det nya typer.

Samt en del nya regler - som jag har uppfattat det som endast kommar att gälla via SSR.

Mao befintliga scenarion med befintliga finnska squads kommer att spelas som förut.

Link to comment
Share on other sites

Om jag har uppfattat det korrekt så kommer dom befintliga finnska squad-typerna (och reglerna för dom) inte att ändras.

Däremot tillkommer det nya typer.

Samt en del nya regler - som jag har uppfattat det som endast kommar att gälla via SSR.

Mao befintliga scenarion med befintliga finnska squads kommer att spelas som förut.

Okidoki!

 

Jag uppfattade det kryptiska och hemlighetsfulla svaret "Yep, det är inte samma siffror och det dom kan skiljer sig också från de Tyska squadsen" från Lars Thuring som att även de ursprungliga (inom Finlands gräns) trupperna skulle justeras, vilket lät något märkligt, om sedan de nya finska trupperna har typ en annan rök exponent än de tyska - ok bring them on.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om MMP hintat om när HP kommer att släppas?

Om dom hade hintat om det så skulle jag inte fästa mig så mycket vid det ändå.

Väntar fortfarnade på Up Front 2000...

2000 i Up Front är då hinten om när dom hintade om när det skulle släppas... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Martin, inga hints från MMP mer än att speltesten ska ta den tid det behöver.

 

Siffrorna på de existerande squadsen ändras inte. Befintliga scenarios kan påverkas mer eller mindre, t.ex. genom Finska MMC sent i kriget har (inherent) PF och nya SW. Men det är inget som hindrar att man spelar gamla scenarios med gamla regler. De nya squadsen kan används överallt där finnarna slogs.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt så handlar det verkligen om nya typer, alltså inte

bara en ny färg.

 

/Robert

 

Vad jag påstår är bara antaganden ,

 

MMP kallar detta nedan för nya finska squads

 

5-4-8,

4-4-7

 

fastän de har funnits sedan 1986 i designen för finnen,

 

Absolut inget fel att de kommer för finnen i egen färg än förut

men att kalla de för nya squad typer är lite svagt.

Link to comment
Share on other sites

Yep, det är inte samma siffror och det dom kan skiljer sig också från de Tyska squadsen.

 

Toumo Lukkari skrev något annat på ett annat forum, för att som han förklarade

för mig "att klargöra några saker för folk " .

Hursomhelst siffrorna stämde väldigt bra med de gamla från 1986 nedan

 

5-4-8 och 4-4-7

 

och inget fel med det men att kalla det för nya squads,

 

bättre vore isåfall att kalla det för samma squads som förut

men med mycket bättre förmågor än förut., eller det är

kanske vad du menar med nya squad typer??

Link to comment
Share on other sites

Det är här som ASL verkligen visar sin styrka, tillgången på scenarios. Traditionalisterma ,dom som föredrar dom "gamla finnarna", kan fortsätta spela de gamla scenarion utan att bry sig om de "nya finnarna". Övriga kan glädja sig åt en åt en förfinad bild av de finska kämparna och deras motståndare.

 

Vad du säkert kommer att få se Robert är vad jag skulle kunna skriva mer utförligt om (senare)

men detta är hur jag förstår att de nya finnar med dess scenarior kommer att skilja sig i det stora hela jämfört med som du skriver "traditionella" scenarior.

 

Trad. scenarior Haaka pääle finnar +2 i stridsvärde gentemot Ryssar med ett stridsvärde av -2.

 

MMP scenarior Haaka nokia finnar +1 i stridsvärde gentemot usla Ryssar med ett stridsvärde av -1.

 

Slut resultatet blir självklart = 0 för båda

 

Det ovan skrivna gäller för strider inom Finlands gränser.

--------------------------------------------------------------------

 

utanför Finlands gränser blir säkert designen mer som beskrivet nedan

 

AH -- ej motiverade finnar stridsvärde +1 gentemot hyfsade ryssar stridsvärde +1

 

MMP -- ganska motiverade finnar +2 stridsvärde gentemot bra ryssar +2 stridsvärde.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Och vad övriga beträffar så hoppas vi självklart att vi kan glädjas åt nya Bra scenarior.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Okidoki!

 

Jag uppfattade det kryptiska och hemlighetsfulla svaret "Yep, det är inte samma siffror och det dom kan skiljer sig också från de Tyska squadsen" från Lars Thuring som att även de ursprungliga (inom Finlands gräns) trupperna skulle justeras, vilket lät något märkligt, om sedan de nya finska trupperna har typ en annan rök exponent än de tyska - ok bring them on.

Håller med och att de Tyska squadsen har en smoke exponent har ingen betydelsen när de andvänds som finska squads ( hävisning till reglerna).

Link to comment
Share on other sites

Martin, inga hints från MMP mer än att speltesten ska ta den tid det behöver.

 

Siffrorna på de existerande squadsen ändras inte. Befintliga scenarios kan påverkas mer eller mindre, t.ex. genom Finska MMC sent i kriget har (inherent) PF och nya SW. Men det är inget som hindrar att man spelar gamla scenarios med gamla regler. De nya squadsen kan används överallt där finnarna slogs.

 

Även de gamla squadsen kan används överallt där finnarna slogs (DYO),

att de har PF och PSK är ingen nyhet.

 

Att siffrorna på de 6 olika finska squadsen inte ändras tror jag inte riktigt på,

men gissningsvis syftar du bara på de 3 squadsen i den nya snygga grå färgen.

Link to comment
Share on other sites

Vad du säkert kommer att få se Robert är vad jag skulle kunna skriva mer utförligt om (senare)

men detta är hur jag förstår att de nya finnar med dess scenarior kommer att skilja sig i det stora hela jämfört med som du skriver "traditionella" scenarior.

 

Trad. scenarior Haaka pääle finnar +2 i stridsvärde gentemot Ryssar med ett stridsvärde av -2.

 

MMP scenarior Haaka nokia finnar +1 i stridsvärde gentemot usla Ryssar med ett stridsvärde av -1.

 

Slut resultatet blir självklart = 0 för båda

 

Det ovan skrivna gäller för strider inom Finlands gränser.

--------------------------------------------------------------------

 

utanför Finlands gränser blir säkert designen mer som beskrivet nedan

 

AH -- ej motiverade finnar stridsvärde +1 gentemot hyfsade ryssar stridsvärde +1

 

MMP -- ganska motiverade finnar +2 stridsvärde gentemot bra ryssar +2 stridsvärde.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Och vad övriga beträffar så hoppas vi självklart att vi kan glädjas åt nya Bra scenarior.

 

Måste erkänna att jag inte förstår detta. :blink: Betyder inte att det är fel dock ... men ganska otydligt.

 

/Robert

 

PS. Det var inte scenariona som jag kallade traditionella utan det var en referens till dom som anser

att "förändring är försämring".

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vem är herr STAVKA, som dyker upp och gör sina första 5 inlägg med sådan övertygelse? Var är du ifrån, är du med i något spelgäng?

 

Jag förstår ingenting av ditt inlägg 17 i denna desikussion.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att jag inte förstår detta. :blink: Betyder inte att det är fel dock ... men ganska otydligt.

 

/Robert

 

PS. Det var inte scenariona som jag kallade traditionella utan det var en referens till dom som anser

att "förändring är försämring".

 

Nu är det jag som inte riktigt förstår ditt PS.

men om du lägger ut texten lite mer så kanske det klarnar :rolleyes:

 

PS. MMP´s skrift om nya Nya squad typer är inte sann (se reglerna) enligt Toumo Lukkari,

men det beror väl på hur man definerar orden --nya squad typer.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt så handlar det verkligen om nya typer, alltså inte

bara en ny färg.

 

/Robert

 

Nej inte riktigt sant enligt Toumo Lukarri

då han gick ut på nätet och förklarade hur de nya squaderna skulle

bli för att undvika missförstånd bland vissa jänkare på ett annat forum ,

och slutsatsen av dessa squads är att de i stort är detsamma som

D. Greenwood hade gjort dem för över 20 år sedan (5-4-8 & 4-4-7).

 

Ps att MMP sedan kallar dem för nya squad typer beror antagligen på

vissa kunskaps brister - an oversight - så att säga

Link to comment
Share on other sites

Nu är det jag som inte riktigt förstår ditt PS.

men om du lägger ut texten lite mer så kanske det klarnar :rolleyes:

 

OK..

 

I. I ditt inlägg #17 skriver du <som du skriver "traditionella" scenarior ...>,med citattecken kring traditionella.

II. Om du läser mitt inlägg som du refererar till (inlägg #8) så står det <Traditionalisterma ,dom som föredrar dom "gamla finnarna", kan fortsätta ...>

 

Jag kallade alltså inte de gamla scenariona för "traditionella", utan jag valde att beskriva mina stock-konservativa

kompisar som "traditionalister" (även om jag också lyckades stava fel). Jag försökte alltså kortfattat påpeka att ditt

citat var felaktigt ... inte för att någon bryr sig ... men i alla fall. Hoppas att det hela är lite klarare nu. Om inte kan

vi ta det över ett glas Whiskey i Vikarbyn.

 

Hälsningar,

Robert

Link to comment
Share on other sites

OK..

 

I. I ditt inlägg #17 skriver du <som du skriver "traditionella" scenarior ...>,med citattecken kring traditionella.

II. Om du läser mitt inlägg som du refererar till (inlägg #8) så står det <Traditionalisterma ,dom som föredrar dom "gamla finnarna", kan fortsätta ...>

 

Jag kallade alltså inte de gamla scenariona för "traditionella", utan jag valde att beskriva mina stock-konservativa

kompisar som "traditionalister" (även om jag också lyckades stava fel). Jag försökte alltså kortfattat påpeka att ditt

citat var felaktigt ... inte för att någon bryr sig ... men i alla fall. Hoppas att det hela är lite klarare nu. Om inte kan

vi ta det över ett glas Whiskey i Vikarbyn.

 

Hälsningar,

Robert

Visst och så spelar vi Fighting Withdrawal :lol: om saken vad det nu än gäller

välj sida :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...