Jump to content

ASL DALARNA III


ON TOP ASL

Recommended Posts

Hejhopp!

 

Tack till alla som deltog, riktigt trevligt att ni tog er till Dalarna för en helg av ASL Madness.

Ni som inte var med får skylla er själva! :)

 

I år fick vi trevligt nog en ny turnerings-segrare som inte har varit i närheten av toppen tidigare, och det var jag!

Så, vill man vinna en ASL-turnering är detta tydligen tävlingen att vara med på! ;)

 

Jag lägger upp lite bilder etc.. så småningom i denna AAR. Är det någon mer som har bilder så är det bara att fylla på.

 

Jag hoppas de som var med hade trevligt och att ni återkommer nästa år till turnering i Augusti eller November,

för ASL Dalarna IV.

 

Ta chansen att delta i en tävling som i år hade 12 personer och 1 hund deltagande! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hejhopp!

 

Tack till alla som deltog, riktigt trevligt att ni tog er till Dalarna för en helg av ASL Madness.

Ni som inte var med får skylla er själva! :)

 

I år fick vi trevligt nog en ny turnerings-segrare som inte har varit i närheten av toppen tidigare, och det var jag!

Så, vill man vinna en ASL-turnering är detta tydligen tävlingen att vara med på! ;)

 

Jag lägger upp lite bilder etc.. så småningom i denna AAR. Är det någon mer som har bilder så är det bara att fylla på.

 

Jag hoppas de som var med hade trevligt och att ni återkommer nästa år till turnering i Augusti eller November,

för ASL Dalarna IV.

 

Ta chansen att delta i en tävling som i år hade 12 personer och 1 hund deltagande! :lol:

 

Var det inte så att du vann genom att spela popcorn-scenariot, "At the very beginning", fyra gånger :lol:

 

Tack för en kul och sömnlös helg.

Link to comment
Share on other sites

ROAR

 

Det spelades minst 26 st scenarios i turneringshelgenhelgen (de som blev noterade).

I de spelningar jag var delaktig registrerar jag till ROAR, övriga gör som de vill!

 

Totalt gick jag 6-1 i W/L mycket bra.

Förlorade sista scenariot mot Melvin som krävde revansch (avslutades tjugo i fem på

söndagen, precis innan tåget gick :) )

Scenariot som spelades var - naturligtvis... ON1 - At The Very Beginning B)

 

Klart dicey :rolleyes: Melvin fick 2 st FT's, tror ni mitt mitt högkvarter brann?

Link to comment
Share on other sites

Spelade scenarios (registrerade, troligen fler), många speltest - kul.

 

 

ola vs janken ASL 7 Dash For The Bridge

conny vs erik GTF3 Reluctant Withdrawal

ola vs janken ON1 At The Very Beginning

martin vs Christoffer SP156 A siege Of Their Own

patrik vs christoffer ON1 At The Very Beginning

erik vs Christoffer A63 Action AT Balberkamp

Ola vs Melvin T9 Hill 253.5

ola vs manlig OA10 Monty's Mess

robert vs christoffer sp155 Casualties Cooks and Corpsmen

erik vs matthias BC4 Tin Cans Tin Hats

patrik vs klas FRFW Luftkommando Hederich

melvin vs martin ON18 The Failed Attempt At Tali Mill

ola vs matthias J19 Merzenhausen Zoo

erik vs manlig ASL6 Red Packets

klas vs manlig -- raffs dilemma

melvin vs christoffer ON1 At The Very Beginning

conny vs martin -- Through Fire And Ice

erik vs patrik GTF1 Caught Napping

erik vs patrik GTF1 Caught Napping

melvin vs robert HP#9 The Maelstrom

klas vs martin SP155 Casualties Cooks and Corpsmen

klas vs mattias J98 Lend-Lease Attack

robert vs erik GTF5 Wrong Battle

martin vs ola ON18 The Failed Attempt At Tali Mill

melvin vs ola ON1 At The Very Beginning

Link to comment
Share on other sites

En mer komplett lista över vad jag spelade

 

P Gynnesstam Germ. vs Russ. - Cavalry Brigade Model

O Nygård Germ. vs Russ. - Hill 253.5

M Svärd Russ. vs Finnish/Swe - Failed Attempt at Tali Mill

C Peyre Russ. vs Germ. At the Very Beginning

C Peyre Germ. vs Russ. At the Very Beginning

R Maglicia Germ. vs Russ. The Maelstrom ***skitscenario (dock en god tanke - men dåligt utförd)

C Peyre American vs Germ. Reluctant Tiger

O Nygård Germ. vs Russ. At the Very Beginning

 

Som vanligt - en bra och trevlig tillställning utav Ola

som dessutom vann turneringen -

:D

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Jag vill också passa på och tacka för en skitkul helg. Jag kommer säkert nästa år, men tänker då sova dubbelt så många nätter som denna gång.

 

PS. Robert, kan du skicka statsen till mig?

Edited by Erik
Link to comment
Share on other sites

AAR - min bräckliga väg till finalen!

 

GAME #1 - vs Janken: ASL 7 Dash For The Bridge

Riktigt kul scenario där hela OB till tysken sätter upp HIP. En skojig regel om off-board movement gör att

ryssen kan välja att åka av planen och sedan komma in längre fram på spel-planen, minus i längd för hur många HIP

squads tysken EJ väljer att ta med på plan???? :blink:

Lite regelfrågor på forumet avslöjade att eftersom detta var ryska tankettes fick de ej ha riders på vagnar,

som använde denna besynnerliga SSR. Då var det någon som skrev att i så fall får ingen AFV lämna planen alls

eftersom det står tanks i SSR. Ja, det är ASL det!

Janken hade placerat sina kanoner längst fram, helt klart riktigt alternativ i detta scenario.

Första stridsvagnen som tittade fram nosen blev burning wreck direkt på HEAT skott och critical hit. Janken, valde

att slå snakes på första tärningsslaget i scenariot (efter Wind DR). Nåväl, detta satte tonen och jag hade oerhört

svårt att komma någonstans. Efter ett enormt trixande i bypass mellan hus och skog samt byte av flank 3 gånger, lyckades

jag få av 4 st tanks av spelplanen. De kom in igen vid nästsista vägen (utan riders) innan spelplanens slut (2 st

brädor på längden). Därefter lyckade jag köra adjacent till inte mindre än 4st HIP german MMC's. Nästsista vagnen blev

wreck på sista exit-hex. 1 vagn kvar, 1 turn kvar. Alternativen var att försöka 'skulka' med vagnen 1 hel turn mot

anstormande horder av tyskar med PF's eller riskera ESB för att köra av planen.

ESB får det bli <9 och scenariot är vunnet! Jag slår lägre och pustar ut, verry close, puh. :o

1-0

 

 

GAME #2 - vs Melvin: T7 Hill 253.5

Här är ett scenario jag aldrig spelat men tittat på många gånger, otroligt mycket TOY's på varje sida, FT's, flygplan,

stukas, panthers, OBA - naturligtvis det största scenariot i Generals T-serie. Melvin sätter upp ett försvar och jag fumlar

med mitt anfall, lyckas placera en hög brickor (3 MMC + 1 SMC och Panther) bakom en annan hex med exakt lika mycket trupper.

Det vill säga för att komma ut med dem måste jag gå bypass, Melvin är snäll och låter mig placera om stackar - jag menar

att jag kan gå i Turn 2 istället, men detta stoppar då naturligtvis upp hela min attack. Dessutom glömmer jag att slå för

artilleri 2 gånger i de första turn's. Melvin förlåter också detta, som tack återgäldar jag med att totalt börja "daisa" Melvin.

I en turn slår jag 4 st snakes, som om inte det räcker hamnar mitt artilleri 1 hex snett, och landar då på på Melvins bästa styrkor!

HMG, MMG, MMG + HIP ART-GUN befinner sig alltså i turn efter turn under mitt OBA. Scenariot är över innan Melvin får in några

flygplan, hans förstärkningar finner sig i direkt motbacke. Min första vinst mot Melvin.

2-0

 

 

GAME #3 - vs Manlig: OA10 Monty's Mess

Detta scenario innehåller bara infanteri (bra val mot Manlig ;-) och med UBER-ledare 2 st 10-3 SMC samt elit-trupper SS.

Nåväl, jag startar med massa tysk deployment och kör en probe efter HIP enheter, använder MOPPING-UP och kontrollerar spelet.

Patrik pustar och stånkar och har väldigt tufft, eftersom jag inte lämnar något åt slumpen, bevakar tryggt mina VC-locations mot

sneaky HS-HIP som förväntas ta tillbaka dem i slutskedet av scenariot. Här spelar jag bra och tight! Min första vinst mot Manlig.

3-0

 

 

GAME #4 - vs Matthias: J19 Merzenhausen Zoo

Detta är finalen så vi bestämmer oss för ett större scenario, jag föreslår J19 som jag tidigare förlorat som tysk.

Under set-up konstaterar vi att det är mycket byggnader amerikanen ska ta, jag erbjuder balans eftersom jag också redan spelat

scenario 1 gång tidigare, Mattias avböjer. Jag sätter upp som försvarare i detta super-scenario då Mattias är och äter Pizza.

Efter detta sätter Mattias upp 3 gånger efter diverse felaktiga amerikanska set-up's (måste bero på lördags kväll).

När vi väl kommer igång har Mattias det tufft, men han slingrar sig igenom med 3 st AFV's bakom mina linjer, vilket är oerhört

irriterande, nåväl detta för med sig att inf blir kvarlämnat att nästan självmant ta sig fram på den amerikanska flanken.

Min open top 88LL försvinner och Mattias får momentum, men precis då ger han upp. Lite tidigt enligt min mening - kanske "failure

personal morale check"?

4-0 och turneringsvinst!

 

 

Friendly game - vs Janken: ON1 At The Very Beginning

Jag hann också med att spela detta det mest spelade scenariot på turneringen mot Janken. Otroligt dicey!

5-0

 

Friendly game - vs Martin: ON18 The Failed Attempt At Tali Mill

Speltest av ett att mina scenarios, en testomgång som skulle visa sig bli en verkligt nervig och kul duell. Jag har en tendens

att spela slarvigt (regelmässigt), men Martin styrde upp detta så att vi hade en mycket korrekt och bra spelning. Jag vann matchen,

men på mycket svaga grunder. Då en failure to infantry overrun stoppades pga av ett nesligt moral-slag, måste jag ta ut alla de

3 sista AFV's för att vinna. Martin hade i slutet 1 AFV med -2 aqq som träffade med APCR , men slog DUD på resultat. 1 st ATG med

-2 aqq. 2 st försök med adjacent PF's. INGET! Hade något av dessa slagit in (som egentligen borde det) hade jag förlorat scenariot.

Riktigt kul spelning och bra speltest.

6-0

 

Friendly game - vs Melvin: ON1 At The Very Beginning

Nåväl, Melvin ger sig inte! Efter städning sätter vi upp detta micro-scenario innan tåget går mot sthlm. Melvin lyckas få 2 st FT's

i OB, jag nästan inget, förstår var detta barkar! Jag får en liten (minimal) chans att ta hans högkvarter innan mitt eget står i höga

lågor, 3 av 4 hex brinner.

6-1 och slut på den förlustfria sviten!

 

Alltsomallt hade jag riktigt roliga spelningar mot trevliga motståndare - precis som det ska va!

Link to comment
Share on other sites

Tackar för en trevlig helg Ola.

 

När din du reparerade din 75LL vagns MA och 75L vagnen blev OK efter UK

fick jag väldigt låg personlig moral....

 

Hursomhelst. Not my finest moment.... Du har rätt att jag kunde hängt i lite till.

 

Har funderat lite på hur jag kunde spelat istället.....

 

Kör gärna samma scenario igen nästa år. Revansch!

 

/Bergwall

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...