Jump to content

ASL Scenario s12


GreenBladeRising

Recommended Posts

Tjena gott folk!

Imorgon är det dags för nästa drabbning och då scenario s12 i aslsk #2 och jag ska vara amerikan. Finns det några tips eller råd att tänka på inför scenariot? Jag vill inte ha en helhetslösning men iaf lite råd och tips. Jag har ju väldigt lite infanteri, så frågan är om jag ska slösa bort en 2-3-6a i P7 med MMGn tex för att begränsa rörelsefriheten i söder, eller ska jag kanske placera dem kring artelleriet? (som jag funderar att placera så långt norrut som möjligt och relativt centrerat på kartan). Eller ytterligare ett alternativ... att sprida ut infanteriet i skogarna i öst och väster...

 

Och vart placerar jag smartast GRKn?

 

Som sagt tips mottages gladeligen. Min motståndare är ett gamalt befäl ifrån K4 och jag brukar åka på pisk lite för ofta :P

Link to comment
Share on other sites

Jag rekomenderar ett samlat försvar. Om en kanon går sönder kan servicen ta över en annan där mannarna flytt. Ditt infanteri kan ge täckande eld för att hindra stormningar, medan kanonerna tar hand om större anhopningar av tyskar. Tänk på säkra rallypunkter och flyktvägar.

Dessutom, ju senare du tar strid, desto kortare tid måste du vänta innan dina förstärkningar kommer in. Så ställ dig långt bak, tycker jag.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag rekomenderar ett samlat försvar. Om en kanon går sönder kan servicen ta över en annan där mannarna flytt. Ditt infanteri kan ge täckande eld för att hindra stormningar, medan kanonerna tar hand om större anhopningar av tyskar. Tänk på säkra rallypunkter och flyktvägar.

Dessutom, ju senare du tar strid, desto kortare tid måste du vänta innan dina förstärkningar kommer in. Så ställ dig långt bak, tycker jag.

Janusz

 

Tack Janusz, ja det är ju ungefär så jag resonerat, problemet är ju att terrängen är så otroligt öppen förutom sädesfält om man ska ha ett centrerat försvar norrut, så frågan är som jag känner, om man törs placera infanteriet så pass öppet när man har så få enheter. Men det kanske är en risk man lär ta... och sedan placera en ledare i skogsdungen i nord öst som rally-point samt den andra ledaren på något vis på den nordvästra flanken...

 

Det jag oroar mig för är den enorma mängden tyskt infanteri och de stora sädesfälten gör ju att jag i stora drag måste använda area type fire, och således ha en relativt klen styrka ifrån artelleriet, men med lite tur på ROF och med GRKn så kanske jag lyckas! :)

Link to comment
Share on other sites

Öh, vadå flanker. Jag menar SAMLA. Allt på ett ställe, i en skogsdunge. Inget behöver stå i open ground. Kanoner, infanteri, SWs allt tillsammans osv.

 

Jag förstår inte hur fälten ska vara ett problem. Area target type använder man mot hög TEM, annars är det ITT som gäller. Granatkastaren använder du främst till att hålla tysken borta från att stacka upp i skogarna.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Öh, vadå flanker. Jag menar SAMLA. Allt på ett ställe, i en skogsdunge. Inget behöver stå i open ground. Kanoner, infanteri, SWs allt tillsammans osv.

 

Jag förstår inte hur fälten ska vara ett problem. Area target type använder man mot hög TEM, annars är det ITT som gäller. Granatkastaren använder du främst till att hålla tysken borta från att stacka upp i skogarna.

 

Janusz

 

Hmm, sitter på jobbet nu och har inte scenariot framför mig, undra om jag läste fel då... =/ Vad jag förstår så måste artelleriet och infanteriet vara tre hexes in på kartan. Sedan måste det vara minst två hexes mellan varje artellerienhet.

 

Som ni förstått sedan tidigare så är jag nybörjare. Men med sädesfält blir det väll hög TEM med tanke på att fälten är på sina håll fem hexes breda... vilket i min nybörjarhjärna innebär 5+ TEM om man skulle skjuta rakt igenom fältet, därför tänkte jag att AreaTT var rätt väg att gå. Har jag helt enkelt missförstått reglerna?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte scenariot framför mig nu men jag har för mig att Grain inte är i säsong... och således öppen terräng. Men jag kan ha fel, det var etttag sedan jag spelade/läste (på) det scenariot.

 

Jag tycker att det är riktigt roligt scebnario dock, coolt med lite feta Guns för en gångs skull.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte scenariot framför mig nu men jag har för mig att Grain inte är i säsong... och således öppen terräng. Men jag kan ha fel, det var etttag sedan jag spelade/läste (på) det scenariot.

 

Jag tycker att det är riktigt roligt scebnario dock, coolt med lite feta Guns för en gångs skull.

 

// Daniel

 

Det måste jag undersöka, men i ett exempel på ett engelskt forum hade amerikanerna just centrerat försvaret till sädesfältet för att få bra skydd... Men jag ska för säkerhetsskull undersöka saken när jag kommer hem.

Link to comment
Share on other sites

Och en sak till, du har missat det där med TEM helt.

TEM från man från skyddet i sin egen location, och påverkar inte elden ut.

Hindrance ligger mellan dej och målet, och påverkar eld åt bägge håll.

ATT To hit påverkas inte av TEM, men däremot av hindrance, så mot grain är det först över 12 hexes som det blir lättare med ATT, men däremot är ju effekten halverad.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Och en sak till, du har missat det där med TEM helt.

TEM från man från skyddet i sin egen location, och påverkar inte elden ut.

Hindrance ligger mellan dej och målet, och påverkar eld åt bägge håll.

ATT To hit påverkas inte av TEM, men däremot av hindrance, så mot grain är det först över 12 hexes som det blir lättare med ATT, men däremot är ju effekten halverad.

 

Janusz

 

*host* det där lät lite otydligt. Jag vet att vi är OT nu, men känns onödigt att skapa en till tråd. Ponera att det finns ett sädesfält på fem hexes och jag väljer att skjuta igenom det på en infanterigrupp på andra sidan. Det är alltså fem hexes emellan och jag väljer att beskjuta målet som en ITT vilken blir TEM modifikationen?

Link to comment
Share on other sites

*host* det där lät lite otydligt. Jag vet att vi är OT nu, men känns onödigt att skapa en till tråd. Ponera att det finns ett sädesfält på fem hexes och jag väljer att skjuta igenom det på en infanterigrupp på andra sidan. Det är alltså fem hexes emellan och jag väljer att beskjuta målet som en ITT vilken blir TEM modifikationen?

 

För att rätta mig själv, så kanske inte TEM är rätt term då, men det borde iaf bli 5+ i att träffa pga 5hex hindrance? Säkert ute o cyklar igen.... =)

Link to comment
Share on other sites

*host* det där lät lite otydligt. Jag vet att vi är OT nu, men känns onödigt att skapa en till tråd. Ponera att det finns ett sädesfält på fem hexes och jag väljer att skjuta igenom det på en infanterigrupp på andra sidan. Det är alltså fem hexes emellan och jag väljer att beskjuta målet som en ITT vilken blir TEM modifikationen?

 

Det är +5 Hindrance på både ett ITT och ett ATT-skott. Det är alltså smartare att skjuta ITT.... :P

 

Hindrance påverkar både ATT och ITT på To Hit-slaget.

TEM påverkar ITT på To Hit-slaget och ATT på Effektslaget.

 

Sen vet jag inte om jag håller med Janusz om att trycka bak försvaret. Då hinner ju motståndaren komma fram snabbare...

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Fram snabbare? Vi snackar om massor med OG, lite skog, och ett hus. Jänkarna har range på sin sida, i form av en fin 60mm grk samt tre finfina kanoner.

Dessutom är en grundregel att undvika strid tills ens förstärkningar har kommit. I detta scenario kommer alla trupper som står lite avsides bli isolerade och dödade utan chans till rally. Jänkaren ska använda sin överlägsna räckvidd, ta en position som lätt kan förstärkas samt låta fienden komma till honom över OG.

 

Det främsta argument jag hittar för ett utspritt försvar, dvs. att man sätter kanonerna långt ifrån varandra, är att man sedan kan slänga in sina förstärkningar där det ser ut att gå bäst. Risken är dock att en ensam kanon med bara en squad till närskydd lätt kan övermannas av 3-4 tyska grupper med ledare, som sen snabbt kan omgruppera till en sektor.

 

Glöm inte att en kanon kan flyttas på. Om tysken smyger fram och undviker dina skott kan du ju fundera på om du vill flytta kanonen bakåt. Du förlorar emplacement, men det KAN det vara värt om det förbättrar din position avsevärt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Nåväl,

Tänkte bara rapportera att slaget slutade oavgjort då vi vart tvungna att bryta inför tyskarnas sista anfall. Då hade jag en kanon kvar och en hel del brutna trupper, dock väldigt lite eliminerade enheter som tur var (två hs).

 

Jag placerade mina enheter som på den bifogade bilden och spred sedan ut trupperna mer i den norra träddungen. Jag lyckades hålla tyskarna utspridda i den sydvästra skogen till en början, men oturen var på min sida och två kanoner fick trassel och jag lyckades dessutom slå sexor vid försök att reparera så de försvann för alltid ifrån turn 4. Tack vare att jag tog in mina reinforcements via den norra dungen i omgång fyra så lyckades jag hålla bort tyskarna i stort som gick till anfall på alla fronter när det var två omgångar kvar. Tyvär slog jag till sist väldigt usla MC och stora delar av min styrka bröt.

 

Vi insåg att vi inte riktigt förstod reglerna för artelleri och mortars, postar en tråd om det i nybörjarforumet.

 

/J

post-234-1161685341_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att när du väljer att försöka reparera en pajad kanon så har du lika stor chans att förstöra den helt, vilket i detta scenario är en del av VCs. Så man kanske ska låta bli att försöka reparera kanoner som inte redan är dömda till erövring.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...