Jump to content

ASL SWEDEN FANZINE


ON TOP ASL

Recommended Posts

Skulle kunna tänka mig att skriva något också eller rentav göra en replay på något, har någon förslag på vad i sådana fall ? ASLSK kanske ?

Ja, det vore ju en god ide. :)

Det finns ju andra som också kan skriva artiklar. Manlig formligen sprutar ju ut text emellanåt, kanske en inlaga om när man skall "stacka". Eller en artikel om tillvägagångsättet för ändringar av ASL regler "Crab-Walk" och tankar bakom etc...

En sammanställning av 12's-sheet, en statusartikel om Thurings PC-ASL, en AAR av Danmarks ASO, en historisk betraktelse av Svenska truppers agerande i finland + scenarios etc...

 

På forumet har det ju kommit upp en hel del "printable" saker. Jag tycker detta vore kul i alla fall, men det kräver nog att några fler än att jag, ståhl och rogneholt engagerar sig.

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag 4 scenarios som jag designade till UppCon ´89

Perfekt, några av dessa hade ju varit en bra start till första numret (kanske efter en ny runda av speltestning av forumets medlemmar).

Jag vet också att Olav Heie har några fina scenarios som kunde vara tänkbara alternativ + att Martin visade mig en del egendesignade saker från Finland på ASO.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju andra som också kan skriva artiklar. Manlig formligen sprutar ju ut text emellanåt, kanske en inlaga om när man skall "stacka". Eller en artikel om tillvägagångsättet för ändringar av ASL regler "Crab-Walk" och tankar bakom etc...

Jag kan skriva någon artikel emellanåt, men p.g.a. arbete så är det stundtals så att jag inte har tid att skriva mycket alls. Just nu är jag inne i perioden när det är en j-la stress och allt skall vara klart före sommaren, och har inte mycket tid över. :(

 

En sak som jag faktiskt skulle vilja skriva om/se skrivet om är den IFT/IIFT-debatt som har varit. Inte direkt om själva debatten, men det skulle vara kul att analysera och plocka ut fler siffror på hur stor skillnaden i effekt egentligen är. Hjälp från Ole vore givetvis välkommet, eftersom han har gjort lite arbete här redan.

 

En fundering - svenska eller engelska? Jag antar att en tidning skall vara på svenska eftersom den är riktad till skandinaver, men det finns en poäng med att utlänningar kan läsa den också. Dels kan det ju ge lite uppmärksamhet åt ASL i sverige och t.ex. dra hit spelare om vi ordnar konvent, dels kan det ju vara trevligt för de som är intresserade av att få sina scenarion och artiklar publicerade internationellt att kunna göra reklam för sig själva.

Link to comment
Share on other sites

En fundering - svenska eller engelska?

Jag är helt klart för Engelska, Svenska är en språklig minoritet och dessutom är det inte särskilt många ASL spelare totalt i Sverige.

Det blir extra krångel med stavningsregler :rolleyes:

+ att det slutar med att någon stackare i framtiden kommer att konvertera dessa alster till engelska för att hela "ASL-community" ska få tillgång till dem. Remember "Tactiques".

 

I övrigt var ju IFT/IIFT ett bra artikel-val.

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt klart för Engelska, Svenska är en språklig minoritet och dessutom är det inte särskilt många ASL spelare totalt i Sverige.

Anledningen till frågan var att forumet är på svenska just för att göra det lättare för de som inte är så bra på engelska. Jag är annars för att göra ett 'zine på engelska.

Link to comment
Share on other sites

Och som extra morot fixar man så småningom befälsbrickor med namnen på alla som bidragit med något och med värden efter hur mycket man bidragit med ;)

 

Vad det gäller ASL så kan jag nog inte bidra med mer än lite uppmuntrande tillrop och lite historiekunskaper :(

 

 

Förslag på brickor passande mig:

Vit 4+3 Backlund eller svensk (mesigt beige??) sniper

Link to comment
Share on other sites

Något förslag på namn till skapelsen!!!! 

ASL SWEDEN - passar ju bra ;)

 

I övrigt anser jag också att de mindre erfarna på listan bör kunna bidra med saker. Ofta har jag uppfattningen om att det verkar som om man skall uttala sig om ASL så skall man vara superduktigt. men det borde helt klart finnas vinklingar/inlägg som borde kunna skrivas av mindre erfarna ASL-spelare.

(Fanzinet skall ju helst inte vara någon snobb-klubb)

 

Dessutom har ju alla möjlighet att hjälpa till med speltestning av scenarios, om det nu bli något av detta.

Det vore väl fint att få sitt namn under fliken, Speltestare: :D

Link to comment
Share on other sites

I övrigt anser jag också att de mindre erfarna på listan bör kunna bidra med saker. Ofta har jag uppfattningen om att det verkar som om man skall uttala sig om ASL så skall man vara superduktigt.

Suck... Jag vet att det här är en vanlig uppfattning (inte bara i ASL, utan rent allmänt) och jag vill nog hävda att det till största del är ett inbillningsfenomen. Det är ingen som trycker ned nybörjare (i alla fall tycker jag att det är sällan det händer) annat än nybörjare själva. Visst, det kanske är så att nybörjare gör misstag mer än gamla rävar - det hör till sakens natur, så att säga. Det betyder inte att man är mindre värd, eller att man inte kan bidra med någonting. Kort och gott så kan man säga att det inte betyder ett skit!

 

Faktum är att nybörjare som inte hunnit bli hemmablinda ibland kan ge väldigt intressanta synpunkter på saker och ting. De behövs för att skapa debatt, för att ifrågasätta "saker man alltid gjort" och för att blåsa liv i en grupp. Jag tycker att det är helt självklart att nybörjare skall uttala sig och skriva om vad de tycker och tänker.

Link to comment
Share on other sites

Visst, det kanske är så att nybörjare gör misstag mer än gamla rävar - det hör till sakens natur, så att säga. Det betyder inte att man är mindre värd, eller att man inte kan bidra med någonting. Kort och gott så kan man säga att det inte betyder ett skit!

 

Faktum är att nybörjare som inte hunnit bli hemmablinda ibland kan ge väldigt intressanta synpunkter på saker och ting. De behövs för att skapa debatt, för att ifrågasätta "saker man alltid gjort"

 

Gamla ASL-rävar (före detta nybörjare) vet, för de har spelat detta spel mer

fel , än vad dagens nybörjar tror...

 

Har även lärt "upp" nya spelare och sedan kommer de nästa vecka

och ifrågesätter min tolkning av regeln ...Och de har rätt

De har sett vad regeln säger medans jag har slutat läsa regeln för 10 år sen.

Link to comment
Share on other sites

Vi behöver personer som kan tänka sig att speltesta scenarios som skall vara med , några frivilliga ?

Jag tror det bästa är att lägga upp scenarios på forumet - sen kan alla vara med och hjälpa til med speltestning. Vi har en turnering som rullar i Oslo och då kan det ex. vara läge att testa något nytt. (Dessutom tänker jag på Falk som verkar spela hur mycket som helst)

Efter att scenarios är testade och ändringar är OK för speltestare + designer (viktigt) så skickar vi över scenariot till Fanzinet.

 

Om detta blir av bör vi ha en egen tråd på forumet där artiklar, scenarios o liknande presenteras.

 

Förslag på artiklar:

To Hit - Area/Location Building target, som varit diskuterat på forumet (Klas?).

Cheat Sheet - DR 12's, allt som sker vid slaget dubbel-sex (Manlig?).

Scenario-Analys - Gamla klassiker eller nya, RedB (Janusz?).

Finska Vinterkriget - Scenarios / Historia (lista på alla scen med finnar?) (Martin?).

MMP Proofing - Hur sker artikel/scenario proofing till MMP (Klas?).

Point Blank - När kan det användas stopped/non-stopped/motion/moving Target + taktik (Bøe?).

TEM/Hindrance - Addition, vad gäller egentligen? (diskuterat på mail-lista).

To stack or not to stack... (Manlig?).

Kellys hjältar - en favorit, lite film +scenarios i fanzine (Kommer inte ihåg vem!).

Sniper placement - Enkel reflektion, vad bör man tänka på (Ola?).

Starter Kit - positivt, negativt splittrar det hobbyn? (Janusz?).

etc, etc... finns ju massor att skriva om egentligen.

 

Problemet är att det är flera som måste bidra (stora som små, erfarna och inte alls erfarna), alla smånotiser/artiklar hjälper till med att bygga upp en fanzine. Önskemålet hade ju varit att kunna göra något som typ engelsmännens Intensiv Fire eller vad det heter.

Kräver också ett rejält engagement från Redaktör (Peter?).

 

Well, om detta blir av kan det vara realistiskt att få ut ett nummer i höst!

Som sagt upp till oss på forumet (bättre än att sitta tyst och kolla vem som är inne på forumslistan :unsure: ).

Link to comment
Share on other sites

Om vi skall ha med en replay av någonting så undrar jag om vi skall ta det format man använde i den gamla The General med två spelare och en neutral kommentator. Personligen skulle jag tycka att det vore roligt med två relativa nybörjare som spelar ASLSK-scenario.

Vi är ju några här i Linköping som är intresserade av ASL, eller...?

Borde det inte gå att genomföra något?

 

Annars kanske vi kan göra något på KonVux i augusti?

 

Jag är inte en relativ nybörjare, jag är en absolut nybörjare, har inte ens ASLSK, men jag törs skämma ut mig i en "replay" :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter en lyckad Normandie-Arnhem resa är jag äntligen tillbaka i mitt näste i Stockholm. Det har skrivits mycket på forumet och egentligen är det just den här tråden som intresserar mig mest. Ett utmärkt initiativ Ola! :D

 

Min personliga åsikt är att artiklar av typen:

 

- Var lägger man ut Snipern?

- IFT vs. IIFT - en sammanfattning av diskussionerna på ASL Sweden Diskussionsforum.

- MMP Proofing - Hur sker artikel/scenario proofing till MMP.

- Starter Kit - positivt, negativt splittrar det hobbyn

 

Är de absolut bästa!

 

Historiska texter och AAR är enligt mig av sekundär natur. <_<

 

Jag har en klar artikel om sverige och finska vinterkriget (på svenska). Om intresse finns.

 

Och, viktigast av allt, naturligtvis massor med bra, genomtestade och varierande scenarion som möjligt. :P

 

Att göra scenarion är hur kul som helst, och naturligtvis krävande. Att speltesta scenarion mest trist :( , speciellt när man vet att man istället kunde spela det där scenariot som man velat spelat länge men inte haft tid att spela tidigare. Även detta är min högst subjektiva åsikt.

 

Mina scenarion:

Jag (tillsammans med Melvin) har gjort och speltestat sju scenarion om Vinterkriget som nu ligger någonstans hos MMP och väntar på att bli med eller inte i Hakka Pälle boxen. Dessa scenarion är lagda i ett kuvert med stämpeln Top Secret på.

Dels håller Melvin på med en egen tidning som jag har gjort två scenarion till. Så även dessa scenarion ligger också i någon slags malpåse.

Sen har jag ett nästan, nästan klart scenario med frivilligsvenskar. Som handlar om den Grafströmska raiden.

Sen har jag några till som är långt ifrån klara.

 

Hursomhelst. Vore det inte något för vårat Svenska fansin att ha med scenariot: "The Swedish Voulenteer Corps"??? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisan!

 

Ola, dette var en jäkla bra idé, faktisk den beste jeg har hørt om i asl-miljøet på lenge. Har et par synspunkter, litt med bakgrunn i egen erfaring med arbeid med ulike tidsskrifter:

 

- En rimelig fast redaktør/redaksjon, evt. redaksjonsråd bør styre utgivelsen, og gi relativt klare føringer på hva han/de ønsker seg av skribentene, og ikke minst NÅR de ønsker seg disse tingene.

 

- Papir er dyrt, men likevel å foretrekke framfor pdf-nedlastning hvis litt av hensikten skal være å trekke nye folk til hobbyen. En slik fanzine vil antageligvis drives non-profit, slik at utgifter til utgivelsen kan dekkes ved å satse på en fast gruppe abonnenter samt en del løssalg.

 

- Layout er viktig, ikke minst for å trekke nye lesere. Fordel om noen asl'ere har tid og Mac til å ta seg av dette, slik at det ikke trenger å bli store utgifter, men likevel se bra ut. Man må også ta et valg om farger eller b/w.

 

- Alle forslagene til artikler ser bra ut, men omfanget bør kanskje begrenses en smule, slik at ikke alt kruttet brukes opp med en gang, og det rett og slett ikke finnes mer å skrive om en gang neste år... Antallet scenarioer kan jo også vurderes. 4 er fint hvis blekka kommer en gang hvert halvår, hvis det blir oftere holder det nesten med 2 scenarioer og noen interessante artikler.

 

- Artikkelmiks; historiske vs. regler osv. Redaktøren bør sørge for en rimelig balanse her, ideelt sett kanskje temaer o.l.

 

- Som nordmann er jeg synes jeg selvfølgelig at det er litt ekskluderende med et "Asl Sweden" magasin. Bladet bør i det minste ha hele Norden som nedslagsfelt, at arbeidsspråket blir engelsk kan man vel nesten ikke unngå. Sliter fortsatt litt med å skjønne hvorfor dere skriver "grupp" o.l. her på forumet...

 

- Til slutt; det jeg selv kan bidra med: - Korrekturlesning og andre adm.oppgaver (har endel redaktørerfaring fra studietida)

- bokanmeldelser o.l.

- historiske artikler (hovedfagsstudent i historie)

 

Lykke til! Hadde satt stor pris på om det dumpet inn en relativt lokal asl-blekke i postkassa med jevne mellomrom!

 

Hilsen Torgeir

(asl-spiller i Trondheim)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,

 

Jag håller helt med Torgeir om vikten av någon form av redaktionsråd eller liknande, alltså ett gäng som håller i trådarna. Risken är annars stor att allt urartar till något kaotiskt och amöbaliknande som faller efter en eller ett par gånger.

Eftersom jag dagligen jobbar med lay-out och har vad som behövs i burkarna både på jobbet och hemma ställer jag gärna upp och gör vad jag kan av den biten. Än har jag tyvärr inte hunnit med att forma någon idé men den kommer nog vad det lider.

Vad jag (ännu) inte behärskar är tekniken att göra nedladdningsbara dokument. En pappersprodukt vore i och för sig kul, men då måste man vara medveten om att den kostar pengar. Mycket pengar.

Under några år gjorde jag diverse teater- och revyprogram hemifrån. Ett A4-häfte med de flesta bilderna i svartvitt och möjligen någon dekorfärg gick lös på drygt 10 000 kronor med en upplaga på styvt 500 ex. Att göra 100 ex skulle inte bli särskilt mycket billigare. Då ska man också komma ihåg att det tryckeri jag anlitade ställde upp mycket billigt, eftersom vår verksamhet var ideell. Dessutom var det ungefär tio år sedan, och priserna har knappast sjunkit sedan dess ...

Av den anledningen skulle jag tro att ett nedladdningsbart fanzine är mer realistiskt.

 

För övrigt vore ett svenskt fanzine utan något om Sverige och finska vinterkriget i premiärnumret snudd på otänkbart.

Samma gäller givetvis för ett nordiskt fanzine. Jag har för mig att både Finland, Norge och Danmark var insyltade i kriget på ett hörn ... :rolleyes:

 

Matts

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

Jag kan tillverka tryckta saker väldigt billigt genom Sverok Väst, men då blir det bara i en färg. Vi har en fet skrivare som även kan vika och häfta, perfekt för fansin-standard. Då skulle man ju kunna tillverka en rätt liten upplaga, och tillverka flera efterhand som det behövs, så slipper man sitta med en stor upplaga som man inte blir av med.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt vore ett svenskt fanzine utan något om Sverige och finska vinterkriget i premiärnumret snudd på otänkbart.

Samma gäller givetvis för ett nordiskt fanzine. Jag har för mig att både Finland, Norge och Danmark var insyltade i kriget på ett hörn ... 

 

Håller med!!! Jag har bakgrundmaterial för scenariot som inte bara måste vara med i premiärnumret, utan borde dessutom vara det första scenariot i tidningen! :o

 

Lyssna på den här bakgrunden:

 

Ett kompani med 150 man finlandsfrivilliga (cirka 150 man, varav 130 norrmän och 20 svenskar och minst 3 finnar) under ledning av svensken Gösta Beckert lämnar Finland den 9 april för att fortast möjligt hjälpa Norge. Kompaniet anländer den 14 april till norska Kongsvinger där de så småningom tar över befälet och utrustas. Försvaret läggs vid fästningen Gullbekkfortet, till sin hjälp har de dessutom en 8.4 cm fältkanon med knappstyrda granater av modell 1863. Den 16 april sker slaget mellan tyskar det frivilliga kompaniet. Kompaniet tvingas efter ett tag att retirera, men stred i alla fall så tappert att Benckert tilldelades den norska S:t Olausmedaljen för tapperhet i fält 1940.

 

Ola, någonting för dig att sätta tänderna i? :)

Link to comment
Share on other sites

utan borde dessutom vara det första scenariot i tidningen!

That's the spirit, naturligtvis blir det det första scenariot. :D

 

Ola, någonting för dig att sätta tänderna i?

Jepp, jag blir lite orolig bara när du skriver att det utspelas på den norska sidan. Det är en hel del historiefreak, dessutom med släktingar som deltog i de flesta slagen här som kommer "rippa" ditt scenario i bitar. ;)

 

Men det viktigaste som avgör om scenariot blir det första är ju naturligtvis om vi får hjälp med analyser/speltestning från "ASL Sweden". Vi vill ju inte släppa några obalancerade scenarios i fanzinet.

 

I övrigt behöver vi en djävligt dedikerad redaktör, om detta skall bli något.

 

ekskluderende med et "Asl Sweden" magasin. Bladet bør i det minste ha hele Norden som nedslagsfelt
Hmmm, känns ju som att ASL Sweden börjar bli ett "brand", Forum, Fanzine,T-shirt/skjortor etc... så det vore fint att ha det namnet. I övrigt vajar ju unionsflaggan fortfarande? :P

 

Apropå scenarios; ett av Martin Svärd, ett av Chas Smith, ett av Peter Rogneholt och ett av mig borde väl bli en fin start i fanzinet! SWE1-SWE4

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigaste som avgör om scenariot blir det första är ju naturligtvis om vi får hjälp med analyser/speltestning från "ASL Sweden". Vi vill ju inte släppa några obalancerade scenarios i fanzinet.

 

Håller med! Varje släppt scenario ska vara både bra och balanserat.

 

Apropå scenarios; ett av Martin Svärd, ett av Chas Smith, ett av Peter Rogneholt och ett av mig borde väl bli en fin start i fanzinet! SWE1-SWE4

 

Jag tycker 4 scenarion är för få. Ola, du har ju ett helt gäng med perfekta scenarion. Om jag ställer upp med ett scenario, Peter Rogneholt ett och Chas Smith med ett så kan väl du ställa upp med 5 scenarion? Då får vi åtta sammanlagt? :D

 

Ett fansin med 8 scenarion i tjoho! :D

 

Ola, kom till Friendly Fire, det kommer att finnas tid över för speltest. :)

Link to comment
Share on other sites

Kellys hjältar - en favorit, lite film +scenarios i fanzine (Kommer inte ihåg vem!).

Som arrangör av Kellys Hjältar så är jag klart intresserad av att skriva någonting på den här. Kellys Hjältar i ASL-form lämnar jag dock gärna över till någon annan...

Link to comment
Share on other sites

... "där de så småningom tar över befälet och utrustas."

 

Utrustas? Var det inte mer av "låter utrusta sig"? Jag har för mig att Benckert fick knäppa upp sitt pistolhölster innan några norska vapen lämnades ut ... :)

 

Jag läste boken och fastnade också för den händelse som Martin beskriver som ett intressant scenario. Hur var det, skulle de inte spränga en bro på uppfarten till slottet före urdragningen men misslyckades?

 

Boken heter för övrigt I skuggan av ett hjälteland och är skriven av Charlotta Sjöstedt.

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

Ola skrev:

Jepp, jag blir lite orolig bara när du skriver att det utspelas på den norska sidan. Det är en hel del historiefreak, dessutom med släktingar som deltog i de flesta slagen här som kommer "rippa" ditt scenario i bitar. ;)

 

Det er meg. Så stor slekt har jeg riktignok ikke...

Men jeg har en noen bøker med (utrolig) detaljerte beskrivelser av kampene i Norge, samt skisser av de fleste større trefninger med plassering av kanoner, stillinger mm.

 

Hver gang jeg har tatt frem et offisielt scenario fra Norge, har jeg funnet så mange feil, at jeg enda ikke har spilt noen. Har imidlertid begynt å designe noen selv, og kunne godt tenke meg å bidra til et ASL Sweden (eller Norden :D )

 

Selv er jeg blant dem som er mindre fornøyd med ASLSK. Kunne godt tenke meg å lage noen scenarier med en mer "Programmed Aproach"; dvs. kun de helt-helt elementære reglene i første, og deretter legge til SW, sniper, ELR, concealment etc. etterhvert.

 

Har også ideer til noen artikler og en del tabeller.

 

Olav

Link to comment
Share on other sites

En kille som heter Bruce Childs håller på med ett scenariopaket för VASL som heter Campaign in Norway. Jag har speltestat flera gånger, och det ser bra ut. Synd bara att skidor i ASL är lånade av Stålmannen.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Olav!

 

Jag har forskat efter fakta kring slaget vid kongsvinger och sammanfattat det på 3-4 A4 sidor. Om jag skickar dig dessa sidor, skulle du kunna kolla om det stämmer med dina källor? :)

Martin skrev;

 

Jag har forskat efter fakta kring slaget vid kongsvinger och sammanfattat det på 3-4 A4 sidor. Om jag skickar dig dessa sidor, skulle du kunna kolla om det stämmer med dina källor? :)

 

Skal gjøre mitt beste.

Min adresse er

oheie@frisurf.no

Olav

Link to comment
Share on other sites

En kille som heter Bruce Childs håller på med ett scenariopaket för  VASL som heter Campaign in Norway. Jag har speltestat flera gånger, och det ser bra ut. Synd bara att skidor i ASL är lånade av Stålmannen.

Janusz

Har kikket på et par av scenariene Bruce Childs har laget. Han gir klart uttrykk for at han velger playability fremfor historisk korrekthet. Fra det jeg har sett er styrkene og historien bra gjengitt, men terrenget er feil til tross for at det kan gjøres bedre med de tilgjengelige brettene.

 

Hvis man tenker å lage et ASL Sweden fanzine, synes jeg scenarier fra Norge, Finnland og Danmark, med god research og grundig playtestet burde være obligatorisk (uten at det trenger å gå ut over playability, selvfølgelig).

 

Enig når det gjelder ski-regler. De kunne vært gjort bedre. Klart alternativ for SSR, i så fall.

 

Olav

Link to comment
Share on other sites

Olav!

 

Jag har forskat efter fakta kring slaget vid kongsvinger och sammanfattat det på 3-4 A4 sidor. Om jag skickar dig dessa sidor, skulle du kunna kolla om det stämmer med dina källor?  :)

I en av mine bøker står det tre sider om slaget, inkludert noen skisser. Skissene er ikke så detaljerte som i mange andre slag, dessverre, kanonstillinger mm. mangler, men de gir i alle fall en oversikt over terrenget og hvor styrkene stod i forsvar og kom i angrep.

Gi meg din e-mail så kan jeg scanne og sende dette.

Min mail er oheie@frisurf.no

 

De finnlandsfrivillige hadde forøvrig 2 84mm kanoner, men kun et sluttstykke. Opprinnelig var det fire kanoner, men de norske soldatene tok ut sluttstykkene og kastet disse i dypsneen før de forlot fortet, for at kanone ikke skulle falle i tyske hender. De finnlandsfrivillige fant igjen bare et sluttstykke. De satte da to kanoner i alternative stillinger for å bytte på å bruke det ene sluttstykket de hadde (alternativ for en SSR ;) ).

 

 

Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tror vi måste få en ordentlig diktator här så att vi får något gjort.

En envåldshärskare som bestämmer att så här blir det, basta! Manlig? :D

Ursäkta, kunde inte låta bli. :rolleyes:

Annars verkar Rogneholt som skapt för platsen.

 

Hursomhelst saknar jag än det där riktiga "commitment" som gör att jag tror på upplägget. Men visst vore det kul att få till. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi verkar ha fastnat med vårat fanzin. Någon som orkar fortsätta?

Det verkar finnas all nödvändig kompetens här på forumet så det vore synd om allt rann ut i sanden.

 

Vad är det som saknas för att det faktiskt ska bli något, någon som har åsikter?

 

Jag lär inte kunna bidra särskilt mycket med något innehåll, men det avhåller mig inte från att ha åsikter som den strukturfascist och fd projektledare jag är:

 

- Alla nödvändiga resurser finns, kunnande om spelet, historia, redaktionell verksamhet etc.

 

- Tidplan och slavdrivare/diktator/commissar/annan benämning saknas

 

- Speltest av scenarior största risken. Några frivilliga/offer?

 

- Distribution i PDF-format + liten kopierad upplaga som reklam på konvent (jag kan nog bryta mig in på Sveroks kansli här i Linköping och ta kopiatorn som gisslan)

 

Är det någon som vågar sig på att skriva ihop en lista med lämpliga personer till roller?

- Redaktör

- Ansvarig utgivare

- Layoutare

- Scenarioskrivare

- Historisk artikelförfattare

- Scenariotestare

- what ever

 

Jag kan ta på mig sådant som planering, uppföljning och sammanställning.

Link to comment
Share on other sites

Det krävs att det är någon som brinner för ett dylikt projekt och som tar sig tid. Kunskap är sekundärt, det finns andra som har det.

 

Jag är tyvärr för upptagen med annat, men det kommer att rinna ut i sanden om ingen tar sig tid, så enkelt är det...!

Link to comment
Share on other sites

Diktatorsrollen är som klippt och skuren för komissarie Rogneholt.

Som redaktör kan han också vara ansvarig utgivare (då slipper vi andra hamna i fängelse om något galet skulle slinka igenom).

Texter, scenarion och bilder etc kan levereras till mig för layout.

Redaktionsråd skulle kunna vara forumet - då får alla en chans att påverka diktatorn i hans beslutsfattande. Redaktionen skulle kunna bestå av dem som deltar i skapandet av aktuellt nummer av fanzinet. Redaktionen skulle då i samråd med redaktören kunna fatta de snabba besluten, röster på forumet komma med en del idéer och "tyckande" (i positiv bemärkelse).

Scenarioskrivare bör nog vara flera stycken. Inte nödvändigtvis samtidigt, dock. Det finns säkert flera kapabla scenariomakare ibland oss, och det känns fel att utesluta någon/några genom att utse en enda.

Samma gäller för författandet.

 

Om vi bara så här lite raskt hittar på ett låtsasnummer av fanzinet för att testa tankegångarna kan det kanske se ut så här:

1) Första numrets huvudtema? För mig känns finska vinterkriget och/eller fortsättningskriget som ett vettigt val. En annan kanske april 1940 i Norge eller Danmark. En tredje föreslår PTO.

Redaktören och diktatorn fattar beslut. Det blir Finland.

2) Redaktören anser att vi behöver finska scenarion, gärna med inslag av svenska frivilliginsatser och inte bara i djup snö. Frivilliga, ett steg framåt!

3) Redaktören inser att vi behöver historik i form av lämpliga artiklar. Frivilliga ...!

4) Scenariomakarna och författarna skickar sina alster till Diktatorn för granskning.

5) Diktatorn skickar färdigt material till layoutaren.

6) Layoutaren fyller fanzinet och skriker när vissa sidor visar sig bli tomma.

6b) Layoutaren skickar färdiga sidor till korrektören.

6c) Korrektören skickar tillbaka materialet till layoutaren med korrhänvisningar.

6d) Layoutaren korrar enligt korretktörens noteringar.

7) Någon på forumet reagerar (på punkt 6 ovan) och skriver att "kan vi inte ta med något om ..."

8) Redaktören tycker att "det kan vi - skriv!"

9) Redaktören får in materialet ifråga och skickar det till layoutaren.

10) Layoutaren färdigställer fanzinet och överlämnar det till redaktören för slutlig koll och utgivning.

 

Detta är en synnerligen hypotetisk arbetsordning, som dock bör kunna fungera skapligt i verkligheten också.

 

Vad säger ni andra?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Applåder!!

 

Äntligen lite aktivitet! Bugar, tackar och bockar. (Det tog bara 4 månader innan det hände något :P )

 

Finland låter bra.

 

En åsikt om ambitionsnivå: den bör vara måttlig (kvalitet framför kvantitet var det väl någon som påpekade), det ska finnas ork över till att göra ett andra nummer också. Om det kommer in mycket material så är det ju bara att skriva en liten "I nästa nummer"-ruta och spara några godbitar.

 

PDF för första numret låter bra.

 

(OBS, ett inte helt seriöst förslag följer) Om man vill så kan man ju lägga upp en pre-order-sida för en pappersupplaga av nummer två för att testa om det finns nog med intresse. Sedan har man några år på sig att få fram nummer två utan att verka långsam jämfört med MMP :lol:

 

 

Jag har nog svårt att hicka upp vare sig scenarion eller artiklar men annars så hjälper jag till så gott det går.

Link to comment
Share on other sites

Scenarioskrivare bör nog vara flera stycken. Inte nödvändigtvis samtidigt, dock. Det finns säkert flera kapabla scenariomakare ibland oss, och det känns fel att utesluta någon/några genom att utse en enda.

Glöm inte den viktigaste frågan: hur historiskt korrekta skall scenariona vara? :lol:

 

Redaktören och diktatorn fattar beslut. Det blir Finland.

Jag föreslår att en artikel om skidreglerna kan vara på sin plats om man skall ta upp Finland. För underlag, se diskussion i regelforumet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ståhl! (Martin)

 

Bra att det blir lite aktivitet, jag har tidigare sagt att jag gärna hjälper till med layout på scenarios, detta står jag för!

 

Om det passar med dina mallar förstås, jag kan leverera ps (postscript filer) eller PDF, Page-Maker (P65).

Om detta är OK så kan jag sätta igång relativt raskt, föreslår i så fall att Martin sänder mig all info på scenariot vi diskuterat tidigare så är vi igång. OK?

Link to comment
Share on other sites

En åsikt om ambitionsnivå: den bör vara måttlig

Jag håller med denna åsikt/diskussion, tycker dessutom at vi skall behärska oss till 4 st scenarios per nummer. Detta gör att vi verkligen kan få speltesta + analysera innan vi publicerar.

 

Redaktören anser att vi behöver finska scenarion

Hej Diktator! :D Skall det enbart vara finska scenarios, jag gillar egentligen idén om att få ett gratis-scenario av Chas Smith till första numret. Detta kommer garanterat att ge lite rykten, något som jag tror första numret av ASL SWEDEN FANZINE skulle må gott av.

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har pratat med Matts och vi tror oss kunna samarbeta kring detta projekt.

 

Det vi behöver komma fram till är vad vi vill ha.

 

Tema eller inte tema ? Vilket tema om vi skall ha något ?

 

Scenario-designers och speltestare, vem designar och vem koordinerar speltest ?

 

Artiklar, vad och av vem ?

 

Tids-aspekt ? Jag förordar ingen till att börja med för att se var vi hamnar och det är lätt att hamna i en situation där man stressar fram något vi inte är nöjda med.

 

Språk ? Engelska/Svenska/Farsi

 

Sidantal ?

 

Färg eller svart/vitt ?

 

Replays ? Produktinformation ?

Turneringsrapporter ? Taktik-analyser ?

 

Alla tankar och funderingar är välkomna och själv ser jag gärna bidrag ifrån de mindre välkända namnen inom hobbyn eftersom jag tror att det ger en bättre tidning med mindre känsla av en klubb för inbördes beundran vilket lätt annars blir fallet med den konstellation av ASL-spelare vi haft de senaste åren med få men "alltför" välkända ansikten.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ståhl! (Martin)

 

Bra att det blir lite aktivitet, jag har tidigare sagt att jag gärna hjälper till med layout på scenarios, detta står jag för!

 

Om det passar med dina mallar förstås, jag kan leverera ps (postscript filer) eller PDF, Page-Maker (P65).

Om detta är OK så kan jag sätta igång relativt raskt, föreslår i så fall att Martin sänder mig all info på scenariot vi diskuterat tidigare så är vi igång. OK?

 

Tror du förväxlar Martin med Matts??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tjoho!!! :lol:

 

Så här tycker jag:

 

Tema eller inte tema ?

 

Mitt emellan. Vi ägnar oss lite åt temat men det är inget absolut krav.

 

Vilket tema om vi skall ha något ?

 

Norden.

 

Scenario-designers och speltestare, vem designar och vem koordinerar speltest ?

 

Jag har designat ett scenario om frivilligsvenskar som Matts redan har. Tycker det skulle passa tidningen. Det är speltestat ett par gånger men behöver speltestas minst en gång till. Men, det är nästan, nästan, helt klart.

 

De andra som designar scenarion måste speltesta själv ett par gånger och själv tycka scenariot är balanserat innan han skickar iväg scenariot till övriga speltestare. Det ska inte vara så att Peter och Matts få ett gäng scenarion som är ihopskrivna utan någon som helst speltest innan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...