Jump to content

Stukaattack


Jerry

Recommended Posts

Hej......

Värmen i lokalen gör en alldeles vimmelkantig .

Situation:

Stack på level 2 ,en annan enhet på taket i samma hex

Sighting roll lyckas

Sen kommer träffchansen

8 eller lägre minus 3 för dom på level 2 inne i huset

Ingen modifiering för killen på taket

Stukaspelaren slår 3.....

Han träffar bägge locations (hoppas jag)(kan man träffa olika enheter på olika slag som vanligt eller ???? Inga undantag för flyganfall ??)

Han slår för effekt 3...........

Detta slag gäller för båda locations (hoppas jag)

5KIA i båda locations (hoppas jag)

 

Kollar rubble endast i occupied locations (hoppas jag)

Blir rubble

Kollar för hela hexen kollaps ( hoppas jag)

Ingen kollaps

 

Gjordes detta riktigt ????

Blir inte klok på om jag kollar rubble endast där det är occupied..... eller blandar jag ihop det med critical hit ???

 

PS...... man är väl inte INNE i building då man ligger på taket..... gäller vid sighting check

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se....

 

To Hit

Man kan träffa olika enheter, t ex om det finns Concealade enheter så har de ytterligare +2 på To Hit. Nu slog han 3, så det spelar ingen roll, om inte huset var Fortifierat också, då blir ju netto +4 +2 = +6.

 

Rubble

Original IFT DR = 3. 3 på 36-tabellen är det 4KIA. Slå en tärning med +1 för stenhus, om resultat blir 4 eller mindre så skapas Rubble.

Vilken våning?

För AREA och OBA så är det Random Selection vilken våning som Rubblas (B24.11), och enligt E7.42 ("If attacking a building hex, the effect is resolved against all targets in LOS in the building hex with the same IFT Effects DR as a single attack vs that hex.") så påverkas samtliga Locations. Eftersom E7.42 är en högre regel än B24.11, och tärningsslaget var såpass lågt att det även hade träffat ev HIP:ade enheter, är det Random Selection mellan alla våningar, för att avgöra vilken våning som blir Rubble (Tak räknas inte med när man avgör vilken våning som Rubblas). OBS! Jag är inte hundra procent säker på detta, men det är min interpretation.

 

 

Från B24.11: "Before normally resolving the HE attack against any affected occupants, make a subsequent dr, adding a +1 drm if the building is of stone construction. If the result is ≤ the KIA# of the Original DR, that building level (and all levels above it in that hex) has been rubbled. This is indicated by placement of a rubble counter on top of the proper Level counter to show that the lower levels still exist. If the building Location is not rubbled, use the Original IFT DR and any applicable DRM to resolve that attack on the target. The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit. All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated (see 24.121 for effects on an AFV). Even if the KIA occurs in a higher building level, there is still a possibility that the entire building will collapse. Roll one die. On a dr ≥ 6 the entire building hex is rubbled. There is a +1 drm for ever non-rooftop building level above the one in which the rubble occurred."

 

Effekt

Efter detta så är det bara att slå effekt, om det finns några enheter kvar. IFT ±0 på 36-tabellen. Om jag förstod det rätt slog han 3 även där, vilket innebär 4KIA. Grattis!

 

Glöm inte:

Falling Rubble B24.12.

Flame Creation; B25.13. (Eftersom det blev KIA-resultat ska man också slå om det börjar brinna (8 eller mer på stenhus).)

Cellar; Läs även O6.6 om Rubble vs Cellar.

 

 

Sighting TC vs Rooftop Location

Räknas som i hus, då inget annat nämns.

Men det kanske behöver husreglas? http://www.gamesquad.com/forums/index.php?threads/sighting-task-check-drm-for-rooftop.129707/

 

 

Det var nog allt tror jag! smile.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jepp tack... det VAR helt förödande vi kanske skall slå om rubblen en gång till vilken location som drabbades men förmodligen blir det bara värre , dock kanske det aldrig blev någon rubble....arrrggghhh....

Jag såg att vi (jag) räknade fel på rubble chansen (det skall alltså bli lika eller under KIA-numret..... jag var mer generös... sa att det blev rubble på mindre än det största tänkbara KIA-resultatet DVS 6 skulle ha räddat en del utrustning)

ja detta var sannerligen en hård smäll.... hade precis rusat upp o greppat radion efter den andre stupade radioobservatören i denna location, drog svart kort, o skulle ge tysken en snyting med mitt 120 mm OBA men missade radiokontakten o sen detta .....sad.png

Edited by Jerry
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

aj aj aj .... sitter o läser.... det måste tydligen slås lägre eller lika med hälften av träffchansen för direktträff .......... jag trodde detta endast gällde för AFV-attacker....

Nu måste vi nog backtracka.... detta var nästan en gamebraker

Helt plötsligt var det ingen direktträff o ingen KIA o kanske ingen rubble...........

 

8 på att träffa - 3 för stenhus = 5 hälften av 5 rundat neråt = 2 tysken slog 3 alltså ingen direktträff .................. men det är väl en trea utan modifieringar ?????

 

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...