Jump to content

smoke i rätt ordning


Jerry

Recommended Posts

Ojdå..... vi har alltid spelat att man MÅSTE skjuta all sin rök INNAN man skjuter med något annat...

Men nu ser jag att man kanske kan skjuta röken i vilken ordning man vill även om man skjutit med annat innan ... MEN...då blir det en sån där dipersed som försvinner snabbare , är detta korrekt , alltså kan man skjuta rök när man vill men då får man inte +3 - rök ?????

Link to comment
Share on other sites

A 24.5 STRENGTH...............................bla bla bla These counters can be placed with their full strength side face-up only if placed by non ordnance/OBA as the first resolved attack of their PFPh..........bla bla....

 

sen kommer det .... All other ordnance / OBA placement uses the reverse side

 

Jag vet att det går att skjuta OBA i sin DFPh .......men..... all other ordnance ??

Link to comment
Share on other sites

Vad A24.5 säger att att rök som placeras i PFPh läggs med Full-Strength sidan upp, annars med Dispersed sidan.

 

Denna texten i A24.5 - "as the first resolved attack of their PFPh (i.e., before non-SMOKE attacks are made)." - är egentligen helt onödig fär när man får skjuta rök regleras i andra regler/ASOP.

 

Bättre hade varit om det endast hade stått så här:

"placed by ordnance/OBA in the PFPh"

 

 

C8.5 (och ASOP) reglerar när man får skjuta rök:

"Smoke may be placed by ordnance/OBA only at the start of the owners PFPh/DFPh. Once any unit fires anything other than SMOKE during that PFPh/DFPh, no SMOKE may be fired during that PFPh/DFPh."

Link to comment
Share on other sites

Jepp den var lite förvirrande .... det där med typ : all other placements... vilket kan tolkas som "de som skjuter senare eller i annan fas får +2 smoke"

Nåväl jag är glad att det funkar som jag spelar/trodde..... tack

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...