Jump to content

Decision at Elst CG (September 1944)


Megaloman

Recommended Posts

En sen semester och det faktum att AndreasI flyttat till Sunny South har inneburit en hel del ASL för mig! Efter ett litet testscenario (S5 Clearing Colleville) beslutade vi oss för att prova SK-kampanjen Decision at Elst innan resan mot fulla ASL-kampanjer startar.

 

Jag fick äran att spela en stor samling britter (för en gångs skull!) och Andreas tog befäl över den lilla tyska styrkan som skulle förhala britternas framfart genom Elst. Det här är min första kampanj och jag blev redan vid uppställningen smått överväldigad av alla val; en känsla som skulle hålla i sig.

Här är vår uppställning. Jag ställde upp britterna för framryckning på bred front för att tunna ut det tyska försvaret, som förståeligt nog satt ganska säkert i utvalda stenhus.

 

post-64-0-84371200-1472165501_thumb.jpg
Scenariot tog slut redan i runda 5 och när den första eftermiddagens rök hade lagt sig såg det ut så här:

 

post-64-0-15956600-1472166584_thumb.jpg

 

Mina britter (röda markeringar) hade lyckats med sitt huvuduppdrag att ta några byggnader i söder och på så sätt fått ett fotfäste där.

 

Ett mindre försök att rycka fram mot husen i norr slogs tillbaka med OBA som jag dessvärre fick uppleva för första gången där och då. En Sherman fick stå kvar och gav mig möjligheten att sätta upp fler styrkor närmare husen.

 

Två squads och en Sherman lyckades lite oväntat ta mark i mitten av kartan och min boggade Firefly slog ut en Panther så att området inte isolerades.

 

Tyskarna förlorade båda sina tanks. Den första strax efter runda ett då den återkallades pga felande MA. Den andra tog med sig några Shermans i graven.

 

Båda sidor lyckades få nya ledare genom field promotion, något som inte hänt mig förut, men med det drastiskt ökade antalet tärningsslag i kampanjspelet jämfört med scenariospelet var det kanske bara en tidsfråga.

 

Efter att ha markerat våra kartområden samt räddat några squads och min Firefly bestämde vi oss för att sköta inköp och Full/Depleted-slag för oss själva. De brittiska tanksen rullade tillbaka för natten och inväntade nästa morgons drabbning.

 

post-64-0-84371200-1472165501_thumb.jpg

post-64-0-15956600-1472166584_thumb.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vi har nu spelat färdigt även scenario två. Två gånger har jag fått ansvaret att rulla tärningen och båda gångerna har jag lyckats få in en etta för ett så tidigt avslut som möjligt. Dock är det Megaloman som håller i bilderna så jag avhåller mig ännu så länge att kommentera mer kring just den biten.

 

Jag har tidigare enbart spelat full ASL så ASLSK är en ny bekantskap och det är inte helt lätt att inse skillnaderna. En del börjar sjunka in nu men avsaknad av t.ex. concealment, sniper och booby traps gör att bedömningen i vissa moment blir helt annorlunda. Även avsaknad av nivåskillnader gör det till en rätt annorlunda spelupplevelse.

 

Tysken har ju verkligen tunt om folk att sätta upp för första scenariot så min första tanke var att försöka sätta upp en bit bakom fronten för att inte helt blotta mig åt de första salvorna. Det känns oundvikligt att man kommer tappa en hel del terräng och viktiga punkter och endast fortsättningen kan visa om den första holmgången har gått bra eller dåligt. Efter två scenarier får jag säga att jag har en hel del att fundera över, både inför de kommande slagen och vad jag kunde/borde gjort annorlunda.

 

P.S. Hej på dig Jerry! :)

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att några från Gamesquad försökte sig på DaE med fulla ASL-regler.

 

De antog SAN 2 för britterna och SAN 3 för tyskarna. Kyrktornet var level 3 eller 4. Återkommer om jag hittar tråden!

 

EDIT: Andreas är hälsad till! biggrin.png

Edited by Megaloman
Link to comment
Share on other sites

Britterna rullade åter igen ut sina Shermans mot Elst, denna gång tillsammans med några färska inköp. Ett kompani med 10 MMC, tre färska MMG, 3 tanks och OBA.
Det var egentligen bara de första rundorna som innehöll mycket action. Jag försökte utnyttja min tursamman position i mitten där jag placerade alla nya MMC. De stormade genom fälten mot närmsta hus, genom HMG-eld från kyrktornet. fyra MMC och en ledare föll, men det var tillräckligt mycket för att skapa en närvaro som tyskarna inte skulle få bort i första taget.
Mina tanks hade det ganska enkelt. Tyskarna valde att köpa in mycket infanteri, så jag fick tänka en del på PF, men annars hjälpte de mycket och var i princip ohotade.
Under de fem rundor scenariot varade lyckades britterna ta mycket mark. I princip hela mittenområdet var under brittisk kontroll när vi slutade och jag började nosa på att kunna beskjuta kyrkan och kanske börja springa ut med några trupper. Hade vi spelat en ynka runda till hade jag kunnat ta betydligt fler hus och pressat ännu mer än vad jag nu gjorde.
Rök och fosfor hjälpte till, men OBA gjorde tyvärr inte mycket. Min andra radio bestämde jag mig för att spara till nästa scenario.
Så här såg gränsdragningen och uppställningen inför tredje scenariot ut. En intensiv strid om lokala Elst skulle till att börja.
post-64-0-62910100-1472800872_thumb.jpg

 

post-64-0-62910100-1472800872_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Han har en intressant poäng i att bypass-reglerna gör det mycket enklare att manövrera AFV på den där kartan. I ASLSK är det vägar (farligt värre) eller polder (Bog-varning) som gäller nästan överallt. Med tanke på årtalet drar man sig verkligen för att köra förbi ens små HS i stenhus. Andreas har skapat många vrak med PF i den här kampanjen, något jag inte riktigt var beredd på.

 

Concealment för tyskarna låter annars som en väldigt god idé.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
post-64-0-77460500-1475007101_thumb.jpg

 

Här ser vi hur gränsdragningen ändrades efter kampanjdatum 3. No Mans Land är markerat med prickar. Tyvärr hann vi städa undan trupperna innan bilden togs.

 

Hårda strider i centrala Elst, med beskjutning av kyrkan och det större kvarteret. Britterna lyckades avancera in i de fyra husen som leder fram mot kyrkan och kan hota objektivet nästa datum. Rök var väldigt viktigt i striderna och vi fick utforska smoke mortars och dispensers, vilka tillsammans med WP gjorde Shermans mycket användbara tillsammans med infanteriet.

 

Förlusterna var hårda för tyskarna som inte heller har särskilt mycket kvar att köpa in. De två Pantrarna som rullade in slogs ut. Britterna har flera tanks kvar och kan köpa in 7/10 nya squads på varje kvarvarande datum. Anmärkningsvärt många MA gav upp!

 

Britterna lyckades springa ut med sju VP på den södra sidan av kartan. 20 krävs för vinst. Nästa setup sker väldigt nära exitområdet men tyskarna har stenhus nära inpå.

 

Britterna har ännu inte fått skjuta mer OBA, trots ivriga försök!

post-64-0-77460500-1475007101_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu är striderna över! Britterna tog hem det hela på det fjärde kampanjdatumet.

 

Tyskarna fick inga förstärkningar alls (!) och därmed heller ingen chans att anfalla lokalt. Det innebar att britterna kunde svärma båda objektiven. Jag köpte in mitt sista kompani och valde att sätta upp dem på kartan.

 

Södra delen: Här kunde jag sätta upp nära kanten. Två-tre stenhus med tyskar var allt som kunde störa gatloppet. Lägligt nog fick jag in OBA-rök i första rundan, vilket gjorde det ganska enkelt att springa ut med de 14 VP som krävdes.

 

Kyrkan: Inne i staden hade jag som ni ser i tidigare inlägg lyckats få in foten i två viktiga kvarter. Båda ledde fram mot kyrkan. Med fulla stackar, möjlighet till PBF och initiativet på min sida var det en tidsfråga innan tyskarna skulle vika. Det hjälpte helt klart att två Shermans fick in Critical Hits i samma runda. Kaos var ett faktum och mina tanks såg till att ingen kunde retirera effektivt. Major Souper (som den här gången alltså var högst levande) såg till att stenhus inte var så effektivt att gömma sig i. I runda två kunde jag våga en rusch mot kyrkan och i följande defensive fire köra ut tysken därifrån.

 

För sakens skull fick jag faktiskt chansen att gå in i resterande delen av kyrkan innan Tyskarna gav upp kampanjen. Andreas är en sann gentleman!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stackars Andreas först slutar han ett parti WIF där vi började få överhanden , sen blir han skåning , sen blir han inlockad i en mörk lokal av en infödd (?) skåning som sedan avslutar med att besegra honom ............. Hemskt öde.

 

Andreas är välkommen tillbaka hem (så det blir nån ordning på spelandet här uppe för H....E)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

...sen blir han inlockad i en mörk lokal av en infödd (?) skåning som sedan avslutar med att besegra honom...

 

Till mitt försvar måste jag påpeka att jag härstammar från Sundbyberg och att jag faktiskt bjöd på kaffe (och lite whisky) i en för ändamålet väl upplyst lokal jag kallar "vardagsrum" till vardags! cool.png

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...