Jump to content

Hur många scenarion har du spelat?


Martin Svärd

Hur många ASL scenarion har du spelat?  

58 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jo, status är antal inlägg - jag ska nog vara väldigt blygsam om jag skall kalla mig för "7-0"... :lol:

 

Jag har spelat sedan '86 eller '87 - kommer inte ihåg exakt hur länge eller hur mycket eftersom jag inte brydde mig om att hålla reda på det efter ett tag. Jag räknade till ungefär 1000 scenarier, men det var på 90-talet och sedan dess vet jag inte...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spelat ca 1800 scenario

plus

ca 150 solitärt

plus

ca 80 olika historiska Kampanjer

Red Barricades 50st

Stoumont 6 ggr

Chenux 8ggr

La Gleize en gång avbröt vid scenario fem

Pegasus 15 ggr

Arnhem 3 ggr

Rhineland spelas just nu är inne på scenario sex

jag är Engländare/Canadick ska kanske skriva en kortfattad

AAR senare.

Link to comment
Share on other sites

Nu har 16 spelare röstat i undersökningen på hur många scenarion man spelat. Resultat hittills: 70% av de som röstat har spelat mer än 100 scenarion. Melvin verkar vara en klass för sig. (bara 50 kampanjer med Red barricades motsvarar i tid ungefär 400 vanliga scenarion. (Eller?) Vilket bara det är på samma plats som de som spelat näst mest har spelat! :o )

 

Hursomhelst, tendensen fortsätter, forumet har bredd som ger många infallsvinklar både gällande ASLs framtid och potential när gällande avancerade regeldiskussioner. :)

 

Röstningen kommer att vara öppen tills vi nått taket på 20 röster.

 

När det gäller Patrik och Ole och "era" Doomed Battalion brickor: Patrik, är du inte sné över att Ole blev bättre än dig? Du måste upplysa oss andra med lite "bakom kulisserna" skvaller om hur det egentligen gått till!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan upplysa att Melvin faktiskt inte har kryssat i röstningen - det är nämligen jag som kryssat i "1500-2500"! :P

 

Vad gäller brickorna i DB så är det nog rätt så enkelt - Ole var alltid den som var "huvudman" i kontakterna mot MMP. Kanske för att jag länge haft en benägenhet att vara alldeles för uppriktig?!? :) Eller så kanske Ole hade det tålamod som krävdes? :unsure:

 

Hursomhelst så var det Ole som var "gruppchef", så det är ju helt naturligt att han hamnade ett pinnhål högre - eller så kanske han tjatade sig till det? :D Jag hade i alla fall inget med saken att göra, utan vad jag vet så är det något som MMP gjorde helt utan input från oss. Hade jag fått bestämma så hade jag blivit den första pansarledaren med namn på! B)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder lederbrikkene i Doomed Battalions, så stemmer det Patrik skriver. Slik jeg husker det, så fikk jeg god kontakt med Perry og Brian etter "Stop and Go"-artikkelen min i 96-Annual. Jeg begynte å mase på dem om at regelsider burde skrives om, og fikk vel vage svar om at de ikke hadde ressurser. Jeg skrev da at jeg gjerne gjorde det selv hvis jeg fikk lov, noe jeg til min store overraskelse fikk.

 

Patrik, Fritz Tichy og jeg hadde vel allerede god kontakt, så det var ingen tvil om hjem som skulle være med på utformingen av nye regler. Perry bestemte hvilke regler vi skulle oppdatere (Human Wave først), og så satte vi i gang.

 

Patrik, Fritz og jeg startet med masse forskjellige forslag, men endte på den som ble offisiell (jeg er ikke sikker, men tror grunntanken var Patriks ide). Jeg skrev ned reglene, og forbedret dem mange ganger etter kommentarer fra Patrik og Fritz.

 

Da MMP mottok dem, var mottakelsen ganske blandet - jeg tror Perry likte dem, men flere andre syntes de var for tekniske og kompliserte. Men siden ingen klart å komme opp med noe bedre, endte de med å bruke vår innsendte versjon nesten uten endringer.

 

Victory Conditions og Wall Advantage reglene ble til på samme måte, bortsett fra at vi der ikke var i tvil om hvordan reglene skulle fungere - det var bare å få alle detaljene korrekt...

 

Så grunnen til at jeg ble 9-1 og Patrik "bare" 8-1 var nok simpelten at jeg var kontaktmannen mot MMP. Nå er det allikevel slik at det finnes langt flere Allied Minors-scenarioer som bruker 8-1 enn 9-1. "Min" brikke er så vidt jeg vet kun brukt i ett eneste offisielt scenario :(

Link to comment
Share on other sites

"Min" brikke er så vidt jeg vet kun brukt i ett eneste offisielt scenario 

 

Du måste tänka mer positivt! Du vill ju bara ta fram din bricka när ledaren verkligen gör stordåd! :D

 

Spela ett scenario och börja med "Manlig - 8-1". Slå sen snake eyes och battle harden till "Boe - 9-1". :D

 

Patrik du kan göra tvärt om - vilket inte är lika kul. Spela det enda officiella scenariot med "Boe - 9-1", om den missar ELR så byt ut den mot "Manlig 8-1".

 

:lol:

 

Ja, vet! jag är egentligen grön av avundsjuka på att ni har era namn på brickor och inte jag... :(

Link to comment
Share on other sites

Melvin verkar vara en klass för sig. (bara 50 kampanjer med Red barricades motsvarar i tid ungefär 400 vanliga scenarion. (Eller?)

 

Skulle väl säga att ca 25 av Kampanjerna har slutat inom loppet av 1-4

CG-Scenarior (50-60 totalt)

och de andra 25 har väl ett snitt på ca 150-200 scenario

En Kampanj i RB CG III är i snitt 6-8 scenario

Ungefär 10 ggr har CG varat längre ,den längsta till 14 November.

 

det beror ganska mycket på att tre av dem var nybörjare till ASL

Christofer L. hade inte spelat mycket mer än 10-20 scenarior, när vi väl satte igång med Kampanjen, och efter ett dussin kampanjer så hade han spelat de "vanliga scenariorna " och runt 50 scenarior i Red barricades

sen när han skulle åka ner till Köpenhamn så var jag tvungen att omskola honom

.....Nej rooftoop är inte i spel .....nej Källare finns bara om det står i SSR....

.....nej No Quarter är inte i effect som standard.....och så vidare

 

Han kom bland 40 st i Turneringen till final men försov sig så det blev anti-climax

eftersom den andra vann på walk over.

Egentligen ville han inte i början spela spelet "ASL" utan det andra spelet

"Red Barricades"

 

Johan S. hade en liknade bana började spela Red Barricades

efter bara 2-4 "vanliga scenarior " som jag hade som krav innan vi började

med kampanjen...

 

Toto L. Har jag bara spelat Red Barricades med runt en 8-12 kampanjer

okej, vi har spelat GUARDS COUNTERATTACK ; TRACTOR WORKS och

STREETS OF STALINGRAD totalt ca 10 ggr

och det var efter vi hade spelat kampanjerna.

han började från scratch, med RB

 

När det var som roligast (he, he) så hade jag 3 RB CG III igång samtidigt

och även Pegasus Bridge kampanj gående mot Peter K.

var arbetslös och spelade varje dag i princip mot 8 olika spelare här i

storstockholm.

 

gissa om jag hade brist på brickor, men det löste jag genom att köpa några

moduler till av både Beyond Valor och Red Barricades

 

Jag tror att de ovanstående tyckte att RB såg jävla kul ut när jag och Patrik H

spelade mycket RB och ville själva spela det spelet.

 

Nu är de lite mer normala Och spelar även andra kampanjer och scenarior.

förutom Toto, som bara vill spela RB och säkert nästa Stalingrad CG som är på

väg.

Jag kanske ska påpeka att jag under de senaste 18 åren har jag bara haft en TV

under 2 av dem åren och dator bara 1 år (usel sådan)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hör verkligen, i det här sammanhanget, hemma under rubriken nybörjare då, trots att jag ägt grejorna länge (köpte regelpärmen 1987 eller 88) och i perioder har spelat en del så har jag under senare år haft svårt att hitta motstånd. Har inte heller haft tid av andra skäl(se bl.a. annan tråd om bromsklossar i ASL universat). Funderade ett tag på att sälja hela klabbet på ebay och börja spela ngt annat eftersom det var svårt att hålla uppe regelkunskaperna med långa tider mellan spelningarna.

 

Har under perioden 1998-2002 spelat kanske 5 scenarion. Därefter ngt mer. Ca 10 mot levande motståndare under 2003-2004. Fick ett nyvaknat intresse efter en resa till USA där jag kom i kontakt med några spelare och lyckades få in 3 scen på två månader(!), jag vann tom ett av dem. Efter det hittade jag en newbie som var intresserad och jag har, med mina rätt skrala kunskaper, försökt agera lärare. Det har varit lite Back to Basics sedan i höstas, och jag har lärt mig en hel del på den uppfräschningskurs jag har tvingats ta.

 

Så många kampanjer och scenarion som några här på forumet har spelat kommer jag nog aldrig upp i men man vet aldrig, man blir ju pensionär ngng gng och då kan man ju satsa sin ålderdom på att bli en riktigt vass ASL-spelare, bara dryga 30 år kvar till guldåldern alltså :). Planerna på att sälja grejorna har jag lagt på hyllan, och fortfarande har jag som mål att ngn gng spela ASLs egen heliga graal "RB", hela kampanjen.

 

Det har blivit fem scenarion mot "min nyrekrytering", vilket innebär att jag har spelat hela 6 stycken sedan förra sommaren, och därutöver tre solitäruppdrag, samt ett scen för övnings skull på egen hand.

 

Hälsar

 

Jimmy Engren

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Härligt Jimmy! Det var som någon sa att "Det spelar ingen roll hur man än försöker; Man kommer alltid tillbaka till ASL. Det finns helt enkelt inget som är lika bra."

 

För så är det för många - Man slutar under en period men man vill - och kommer - att spela igen. 90% av ASL-spelarna jag känner har haft perioder (flera år alltså) då dom inte har hunnit med ASL. Så var det även för mig.

 

Mitt aktiva spelande har ungefär skett under dom här åren:

90-91

94-96

00-nu

 

Kanske lite Off Topic, men ändå! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...