Jump to content

Plastfickor


Tinmon

Recommended Posts

Tänkte bara höra om det finns plastfickor som passar regelbokssidorna? Funderar på om det inte är smartare än att köpa treringspärmar... Fattas några millimeter i A4-fickor. Är det förresten någon annan som lagt märke till att scenariokorten bytt format till samma lite för breda dimensioner... :angry:

 

Har bara sett A4 hittills. Gissar att det är US Letter det ska vara?

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Lösningen är en hård linjal, gärna stål, och en vass tapetkniv. Som Askungens styvsystrar skulle sagt, ska den passa så ska den.

 

Nog är det US letter, men för min del orkar jag inte ta in specialpärmar och specialfickor. Min mani att plasta in saker har redan satt mitt äktenskap på prov :blink:

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det var ganska länge sedan officiella scenariokort blev lite för breda för A4 format.

Vet inte om det var i samband med att MMP tog över/jobbade för AH.

 

TPP har alltid (vad jag minns i alla fall) haft lite för stora (för A4) scenariokort.

När jag jobbade på SAAB tog jag alltid med dom till jobbet och "lånade" en riktigt

pappersskärarmaskin för att kapa bort 3-5 mm på varje sida så dom passade.

 

Har man tillgång/kan låna en sådan är det bättre än en linjal/hobbykniv, IMHO.

 

Vad gäller regleboken så passade jag på att köpa c:a 2000 Letter plastfickor när

jag var på ASLOK 1998, så än så länge räcker dom. Några letter pärmar fick jag

i USA och några andra kom från gamla manualer till div. programvaror.

 

Hade jag inte dom skulle jag köpa rejäla A4 pärmar, A4 fickor och börja skära till sidorna så passar dom.

Link to comment
Share on other sites

Min lösning inkluderade också vass kniv och linjal.

Först för att skära till regelsidan sedan för att skära A4-plastfickan. Plastfickans hålade kant skars även den bort. Nya hål gjordes med en skarpslipad 7.62 hylsa :) . Passande jul-pyssel.

Link to comment
Share on other sites

Håller på och skär min regelbok. Kommer att bli 3-4 pärmar + en QRDC-pärm.

 

Remmomenderar pappersskärare:Detta är en liknande skärare jag har(Extern länk)

 

Sätter allt i "svenska" pärmar med ficka på framsidan.

 

Detta medför att kapitel A-E går till en pärm, F-H i en och Historical Studies i en pärm.

 

Sista pärmen är för sånt man inte behöver så mycket.

 

En amerikanskhålad pärm används för alla QRDC.

 

Håller på och designar min egen pärmframsida oxå men använder Christian Koppmeyers (?) än så länge

 

Lägger upp en länk på vilka pärmar jag använder så snart jag kommer på märket :-)

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Min mani att plasta in saker har redan satt mitt äktenskap på prov  :blink:

Öhhh... Du pratar fortfarande om att plasta in spelparafernalia väl?! :unsure::lol:

 

Stötte på någon sida där en person sålde importerade fickor för tre kronor styck <_< Kändes lite dyrt kan man väl säga (om man nu ska rymma alla sidor).

 

Skära till sidorna - det var ju en tanke förstås, men det blir ju några sidor att skära till! Får se, man kanske kan hitta några gamla pärmar av treringstyp... Annars finns ju alltid Agrippa :o

 

Kollade just med en firma http://www.plastipac.com/ och fick tipset att bälgfickor (iaf deras tillverkning) nog skulle fungera. Behöver ju inte vara den bästa lösningen dock. Nu pratade vi inte priser, men det riskerar nog att bli en rätt dyr lösning det med...

 

När det gäller scenariokorten så vore väl övergången till MMP en rimlig gissning, men den verkar inte stämma helt eftersom PB funkar men KGP inte funkar!

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Skära till sidorna - det var ju en tanke förstås, men det blir ju några sidor att skära till!

Inte så jobbigt med en pappersskärare :-)

 

När det gäller scenariokorten så vore väl övergången till MMP en rimlig gissning, men den verkar inte stämma helt eftersom PB funkar men KGP inte funkar!

 

Har väl vart olika tryckerier på de olika modulerna då?

Link to comment
Share on other sites

Tjenare,

 

När sambons svärfar var i USA skickade jag med en beställning på 1000 plastfickor och fyra passande pärmar.

Det enda kruxet var att stället han besökte sålde överdimensionerade kartonger med bara 60 fickor i varje. Jag har "ett antal" gånger fått höra hur han släpade åtta välfyllda plastkassar handbagage kors och tvärs över flera flygplatser mitt under häftiga ischias-känningar. Vi ska träffas i helgen, så jag antar att jag får höra det då också.

Men nu finns det plastfickor i huset ett tag till ... :D

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Håller på och skär min regelbok. Kommer att bli 3-4 pärmar + en QRDC-pärm.

[...]

Detta medför att kapitel A-E går till en pärm, F-H i en och Historical Studies i en pärm.

 

Sista pärmen är för sånt man inte behöver så mycket.

 

En amerikanskhålad pärm används för alla QRDC.

 

Håller på och designar min egen pärmframsida oxå men använder Christian Koppmeyers (?) än så länge

Ken Smith har rätt snygga framsidor och pärmryggar, vet inte om du sett dessa? Mer fotografisk look... Plus att han täcker in behovet av scenariopärmar B)

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

När sambons svärfar var i USA skickade jag med en beställning på 1000 plastfickor och fyra passande pärmar.

[...]

Men nu finns det plastfickor i huset ett tag till ...  :D

Ja vill du bli av med några så... Hur många behöver man egentligen - någon som räknat?

 

:rolleyes:

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 1 year later...

Var ute och köpte A4 plastfickor häromdagen för att brukas till Kap H.

Döm om om förvåning när jag får in sidorna utan att klippa/stympa dom. :)

 

Fickorna finns hos Wettergrens och heter Nordic Office Sheet Protector.

100 st i tjocklek 0,08 kostar 99 kr och 100 st i tjocklek 0,06 kostar 49 kr.

Tycker att den billigare är god nog.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Var ute och köpte A4 plastfickor häromdagen för att brukas till Kap H.

Döm om om förvåning när jag får in sidorna utan att klippa/stympa dom. :)

 

Fickorna finns hos Wettergrens och heter Nordic Office Sheet Protector.

100 st i tjocklek 0,08 kostar 99 kr och 100 st i tjocklek 0,06 kostar 49 kr.

Tycker att den billigare är god nog.

 

Nu väcker jag liv i en riktigt gammal tråd. Finns det någon möjlighet att få ett artikelnummer på de här plastfickorna? Wettergrens säljer dem inte längre, sedan de blivit uppköpta av Bokia. Plastficksdjungeln är dock ganska tät och ett artikelnummer skulle verkligen underlätta.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Nu väcker jag liv i en riktigt gammal tråd. Finns det någon möjlighet att få ett artikelnummer på de här plastfickorna? Wettergrens säljer dem inte längre, sedan de blivit uppköpta av Bokia. Plastficksdjungeln är dock ganska tät och ett artikelnummer skulle verkligen underlätta.

 

Tack på förhand!

 

Nordic Office Sheet Protector, Art. No. 2666203, NOA 800074

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag äntligen fått tag på plastfickan som gäller. Tänkte bara informera folk som eventuellt är sugna på att köpa den att den stigit rejält i pris. Nu kostar ett paket med 100 st plastfickor 190 spänn.

 

Om någon vet hur många man behöver till 2nd edition reglerna skulle jag vilja veta det. Till det här priset vill man ju inte köpa på sig för många.

 

/Janne

 

Edit: Kollade upp antalet sidor själv. 306 sidor, så det behövs alltså 158 fickor, plus några för förord och eventuella felräkningar. Men två paket med hundra i varje ska i alla fall räcka.

Edited by ruts
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu har jag äntligen fått tag på plastfickan som gäller. Tänkte bara informera folk som eventuellt är sugna på att köpa den att den stigit rejält i pris. Nu kostar ett paket med 100 st plastfickor 190 spänn.

 

Om någon vet hur många man behöver till 2nd edition reglerna skulle jag vilja veta det. Till det här priset vill man ju inte köpa på sig för många.

 

/Janne

 

Edit: Kollade upp antalet sidor själv. 306 sidor, så det behövs alltså 158 fickor, plus några för förord och eventuella felräkningar. Men två paket med hundra i varje ska i alla fall räcka.

 

Var kan man få tag på dessa plastfickor? Tror fortfarande det blir billigare än att importera från USA.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan med glädje tipsa om att jag har hittat plastfickor på ICA som sväljer Letter såväl som A4. Det är lite tajt dock. Kapitel A-E gick in utan problem, men mitt kapitel H var någon bråkdel av en millimeter för lång, så det blir till att skära i det läget. Namnet på fickan är "Sense", eller något åt det hållet.

 

Jag minns inte riktigt vad priset låg på, men det var billigt nog för att köpa på mig ett par hundra fickor utan att blinka.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan med glädje tipsa om att jag har hittat plastfickor på ICA som sväljer Letter såväl som A4. Det är lite tajt dock. Kapitel A-E gick in utan problem, men mitt kapitel H var någon bråkdel av en millimeter för lång, så det blir till att skära i det läget. Namnet på fickan är "Sense", eller något åt det hållet.

 

Jag minns inte riktigt vad priset låg på, men det var billigt nog för att köpa på mig ett par hundra fickor utan att blinka.

 

 

Det absolut bästa sättet är att gå in i ditt lokala tryckeri (brukar finnas lite varstans , kanske på kommunkontoret) o be snällt.

De tar din bunt med regler o lägger i sin skärmaskin o "kadang" vips passar de i våra plastfickor , sen frågar du vad det kostar o då svarar dom : "nä det var så lite, så det kan vi inte ta betalt för" (så gjorde jag)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...