Jump to content

När blir nya kartor inte längre intressant?


Janusz

Recommended Posts

(snälla, detaljdiskutera inte felaktigheter i årtal och exakta siffor. Jag vill mer ha en diskussion om nrä vi blir mätta på nya kartor)

 

Under de första 20 år som ASL fanns, så var nya kartor ganska mycket en bristvara. Vi fick med 1-15 från SL, men många hade redan spelat sig trötta på dessa. Med ASL från mitten av 80-talet till ungefär 2005 så kom karotrna 16-52, men då är 7 öken, så 30 stycken nya karotr på 20 år ungefär. Man förstår att AP1 och 2 togs emot med stående ovationer.

 

Men nu har vi sett en ganska extrem trend de senaste åren åt andra hållet. Om vi helt bortser från att andra företag numera (med de nya billigare pappkartorna) också har ökat sitt bidrag kraftigt, har vi sedan 2005 (ungefär) fått

AP4-7 med 3 kartor var =12 (av vilka 3 tvärbräden)

WO bonus pack= 2 bräde

Starter kit = 11 bräden

 

På typ 5 år har vi fått 25 nya bräden. Även om man inte anser SK vara "riktiga" bräden så har de sin användning, då de av och till är med i både officiella och TPP-scenarion.

 

Så när kommer "Includes three new boards" inte längre vara ett försäljningsargument? När vi köper AP7 för $30+frakt är det ju mycket för kartorna. Men kommer vi glatt betala lika mycket för karta 87-89 i AP14?

(Frågan bottnar så klart i att jag knappt hunnit spela på brädena från AP4-6 ännu, ännu mindre de bonus packs som kom förra vintern.)

 

Janusz

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Intressant observation.

 

Jag är nog redan mätt på kartor. Kanske är det för att jag spelat så lite så att jag inte ledsnat på den första uppsättningen kartor, och de nya kartorna gör mig bara förvirrad. Har man spelat ett antal scenarios på samma kartor börjar man kanske vänja sig vid LOS och andra utmaningar så att man vill ha något nytt. Dock har jag svårt att tro att det finns många som spelar i en sådan takt som matchar utgivningstakten på kartor.

 

Själv är jag undrande över att det inte kommer med specialcounters för någon ny fordonstyp eller squad eller annan specialgrej med tillhörande regeltillägg i AP. Sådant lägger ju till nya dimensioner och skapar lite mer diskussion och möjligheter. Dessutom är ju sådant lite svårare att piratkopiera, vilket borde göra försäljningen lite större. En annat tillägg som skulle locka mig är flowcharts, nya regelsidor med inarbetad errata och sådant som förenklar spelandet, kanske lite "officiella" cheat-sheets. Sånt är ju inte lika kopieringsskyddat, men likväl säljbart. Kanske är det så illa att allt finns?

 

/Lars

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Vi behöver inte nya kartor just nu.

 

Däremot kommer jag att fortsätta med min inhandlingsstrategi som är:

1. Köpa allt officiellt som kommer ut ifrån MMP inklusive dom nya boxarna, FKAC, osv.

2. Köpa allt FF, SP, RPT samt BFP.

 

I-landsproblem....

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra att det kommer nya kartor. Trots allt gnyende vid beslutet att gå från de gamla tjocka kartorna

till de nya tunnare så är faktiskt den nya kartsorten en förutsättning för att så många nya kartor kan publiceras.

Med denna takt tycker jag dock att man kan tillåta sig att experimentera lite mer (som man gjort med det nya

kartformatet i senaste AP). När man har så många kartor är det ju faktiskt inte nödvändigt att alla sidor passar

ihop med alla andra. Varför inte halvkartor, dubbelkartor, geomorfiska kartor med en eller flera nya sidor ....

Går säkert att göra mycket att man tar på sig tänkarmössan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är bra att det kommer nya kartor. Trots allt gnyende vid beslutet att gå från de gamla tjocka kartorna

till de nya tunnare så är faktiskt den nya kartsorten en förutsättning för att så många nya kartor kan publiceras.

Med denna takt tycker jag dock att man kan tillåta sig att experimentera lite mer (som man gjort med det nya

kartformatet i senaste AP). När man har så många kartor är det ju faktiskt inte nödvändigt att alla sidor passar

ihop med alla andra. Varför inte halvkartor, dubbelkartor, geomorfiska kartor med en eller flera nya sidor ....

Går säkert att göra mycket att man tar på sig tänkarmössan.

 

Håller med mycket av det Robert är inne på. Kartor? Kör så det ryker. Vi kan inte få för många.

 

Jag köper allt officiellt utom Tarava. Utöver det köper jag Friendly Fire. Resten håller inte den kvalitet jag tycker är okej. (och då menar jag inte snyggheten på brickor, kartor, kvaliteten på den historiska researchen osv. utan kvalitetet på scenariona)

 

/Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag köpte två set. Det ena ska jag klippa det andra behålla ovikt.

 

Varför ovikta? Vikta starter kit bräden har en tendens att varken vara helt platta eller helt vikta. Varje gång man spelar måste man böja och bända.

 

Jag tog ut tio scenarion till ASO. Nu när jag har klippt dom (rättare sagt, skurit med vass mattkniv), tar de mindre plats och väger inte mycket alls. Anledningen är att man ofta bara behöver halva av ett bräde. Dessutom ser jag det som lyx att slippa släpa på en plexiglasskiva.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte två set. Det ena ska jag klippa det andra behålla ovikt.

 

Varför ovikta? Vikta starter kit bräden har en tendens att varken vara helt platta eller helt vikta. Varje gång man spelar måste man böja och bända.

 

Jag tog ut tio scenarion till ASO. Nu när jag har klippt dom (rättare sagt, skurit med vass mattkniv), tar de mindre plats och väger inte mycket alls. Anledningen är att man ofta bara behöver halva av ett bräde. Dessutom ser jag det som lyx att slippa släpa på en plexiglasskiva.

 

 

Hej,

 

Hur gick det med tullen för er som fått era kartor?

Link to comment
Share on other sites

500 spänn här också.

Men inget för WO-packet, som anlände dagen innan.

Borde det inte gå att få samutskick på prylarna från MMP? Wo_packet, nya journalen och senaste actionpacket släpps ju relativt nära i tid, men man åker på massor i porto för var och en av dem. Lite trist, tycker jag.

Blir det sedan tull ovanpå ett par av utskicken är ju lyckan fulländad.

 

Matts

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

500 spänn här också.

Men inget för WO-packet, som anlände dagen innan.

Borde det inte gå att få samutskick på prylarna från MMP? Wo_packet, nya journalen och senaste actionpacket släpps ju relativt nära i tid, men man åker på massor i porto för var och en av dem. Lite trist, tycker jag.

Blir det sedan tull ovanpå ett par av utskicken är ju lyckan fulländad.

 

Matts

 

Jag läste på gamesquad, att dom ska försöka skicka ut AP7 och Journal 9 samtidigt. Har jag för mig.

 

/Martin

Link to comment
Share on other sites

500 spänn här också.

Men inget för WO-packet, som anlände dagen innan.

Borde det inte gå att få samutskick på prylarna från MMP? Wo_packet, nya journalen och senaste actionpacket släpps ju relativt nära i tid, men man åker på massor i porto för var och en av dem. Lite trist, tycker jag.

Blir det sedan tull ovanpå ett par av utskicken är ju lyckan fulländad.

 

Matts

 

Jag frågade om MMP kunde samordna utskicken. Nekande svar...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...