Jump to content

Moduler efter Beyond Valor


Seldrim

Recommended Posts

Jag köpte för ett tag sedan ASLRB och Beyond Valor. Nu funderar jag på vad man kan köpa för mer grejer när så mycket är out of print och moduler som beror på andra moduler som är just out of print. Sedan är det väl inte aktuellt att gå och köpa på sig allt på en gång, men det kan vara bra att veta hur man skall planera inköp.

 

Yanks och For King and Country är väl väl rättframt. Likaså Armies of Oblivions och Doomed Batallions när den kommer ut.

 

PTO och öken kan jag klara mig så jag bryr mig inte om Gung Ho och att Code of Bushido inte går att få tag på. Däremot så verkar West of Alamein vara krav för så mycket annat. Jag är osäker när det beror på att regler behövs eller om det bara britternas OOB som behövs och det kan ju lösas med FKaC.

 

Croix de Guerre verkar kräva WoA, men är det mer än OOB? Hollow Legions kommer ju med ökenbräden och sådant och kräver då förstås WoA. Men jag funderar på om det är annat skoj där också som inte utspelar sig i öknen. Vad har jag för nytta av HL utan WoA?

 

Jag funderar också på lite kampanjprylar. Valor of the guards får man väl skaffa oavsett om jag går bärsärk på andra moduler eftersom den bara kräver Beyond Valor. Hur är det med Pegasus Bridge? Den verkar ju lovande, men hur beror den på West of Alamein? Är det bara britternas OOB (som jag ju kan skaffa via FKaC) eller är det några regler som jag skulle sakna?

 

Har jag glömt något som jag "behöver"/antagligen vill ha? Förutom massa scenarier då förstås. Men det kommer jag nog fråga i en annan

topic.

 

 

Tack på förhand

Andreas Larsson

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte för ett tag sedan ASLRB och Beyond Valor. Nu funderar jag på vad man kan köpa för mer grejer när så mycket är out of print och moduler som beror på andra moduler som är just out of print. Sedan är det väl inte aktuellt att gå och köpa på sig allt på en gång, men det kan vara bra att veta hur man skall planera inköp.

Jag anser nog att FKaC är att föredra härnäst av grundmodulerna, och sedan kanske Yanks. DB i nytryck är ett kap och då behöver du knappt ha något mer än tyskarna innan, förutom kanske en del kartor. AOO är ett välfyllt paket, men kan inte sägas vara det viktigaste för dig, än!

 

Mindre viktigt just nu kanske CdG och HL är, du får tillgång till dessa nationers trupper mm men du kan plocka upp dessa senare och du bör nog ha FKaC och Yanks först. Ökenreglerna mm från WoA kommer att komma ut igen om något år och likadant den sammanslagna CoB och GH, här kan du lika gärna vänta på nytrycken.

 

Beställ gärna VotG, den ser lovande ut, men missa inte chansen att köpa Pegasus Bridge medan den fortfarande är billig, du får den fortfarande för 15 USD från MMP! Om du beställer därifrån kan du överväga att köpa upp en del mounted boards du saknar i deras utförsäljning för 3 USD/st. Du kan spela ett antal scenarion i PB utan FKaC och med den kan du spela hela PB.

Link to comment
Share on other sites

Journal 6 med Primosole Bridge CG kanske kan vara något?

Har spelat ett Primosole scenario och det var ok. Har läst negativa kommentarer om CG'et, om att det blir för mycket pjäser.

 

Köpordning (IMO): Pegaus Bridge med en gång! Sedan, eller samtidigt, FKAC -> Yanks -> CdG -> HL. Svårt att rekomendera PTO när inte CoB finns att köpa, men rekomenderar det iallafall! :blink:

Link to comment
Share on other sites

WoA är främst viktigt för Britternas OB (och kan därmed ersättas med FKaC). Bara till HL behöver man ökenreglerna då flera italienska scenarion utspelas där. Men HL innehåller främst Italiens OB, och är värt att skaffa även om man inte tänker spela öken.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Men... Har du möjlighet så ska du prova på öken... det är riktigt roligt och en helt annan upplevelse än "vanliga" ASL.

 

Annars så håller jag med övriga talare... FKaC och Pegasus Bridge först därefter amerikaner (fy va de är tråkiga att spela), Sedan gillar jag ju Italienare så får väl push:a upp HL i listan.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Skulle man börja om från början vore nog FKaC att föredra efter BV, då har man trupper och kartor för att spela 8 av 20 medföljande scenarion, och kan också spela allt i Pegasus Bridge.

 

Sedan bör man ta Yanks för att amerikanska trupper förekommer lite här och där, om man har FKaC kan man då spela alla 8 medföljande scenarion.

 

Därefter kan man gärna ta DBv3 för då kan man spela 12 av de 16 medföljande scenariorna, samt spela ytterligare fyra från FKaC. Man kan också gärna köpa Partisan från MMP för 15 USD och får då Axis Minor infanteri och kartorna 10 och 32 samt 8 nya scenarion som man kan spela. AOO kan man som nybörjare vänta med, det kommer egentligen mycket längre ner på prioritetslistan, trupperna i Partisan medföljer dock även i AOO, men det gör däremot inte scenarion och kartor.

 

Därefter tycker jag att fransmän (CdG) kommer in och man får då tillgång till sju nya scenarion, det åttonde kräver ökenkartorna, och sedan italienare (HL) vilket ger fem nya scenarion medan tre behöver ökenpacken.

 

Men ska man summera läget var nog Martin Svärd helt rätt ute i det första tipset som gavs, dvs köp härnäst FKaC och därefter Yanks.

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka för alla svar och analyser. Det låter som att det börjar bli dags att slänga iväg en beställning. Undrar just när trojangames kommer upp igen.

 

Förutom Pegasus Bridge, är det något som börjar ta slut som man borde lägga vantarna på innan det är försent?

Link to comment
Share on other sites

En liten annan syn på saken:

Köp allt du kan komma över i butik!

Jag hade turen att börja spela runt 1998, när allt fortfarande fanns på Tradition. Köpte deras sista BV osv. Tänkte dock att "jag ska inte köpa något jag inte kan spela ännu", och hoppade över Action packs i väntan på att först köpa WoA. Gissa om jag kom att ångra det beslutet.

Så om du känneer dej biten av ASL, rensa närmsta (fysiska eller virtuella) butik. Dra på dej lite skulder, sälj din gamla cykel, så slipper du att bjuda $80 för Journal 6, eller $120 för Veritable på eBay om två år.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

En liten annan syn på saken:

Köp allt du kan komma över i butik!

Helt riktigt, grundmodulerna kommer med vissa intervall att göras tillgängliga på nytt medan HASL moduler (med undantag för Red Barricades), tidningar mm inte kommer att ges ut igen och kommer sålunda bara att bli dyrare att anskaffa i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt, grundmodulerna kommer med vissa intervall att göras tillgängliga på nytt medan HASL moduler (med undantag för Red Barricades), tidningar mm inte kommer att ges ut igen och kommer sålunda bara att bli dyrare att anskaffa i framtiden.

Det är väl inte säkert att RB kommer att tryckas upp igen heller. Har inte hört något från MMP på länge i den frågan.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl inte säkert att RB kommer att tryckas upp igen heller. Har inte hört något från MMP på länge i den frågan.

 

Nävisst!

 

Ingenting är säkert att det kommer att tryckas igen, vad jag försökte säga var dock att om MMP får leva och ha hälsan så kommer de sannolikt att trycka den i samband med det att modulen Red October görs klar, då dessa moduler kan kopplas samman.

 

Om man kan få tag på Red Barricades för en rimlig penning nu, så är det givetvis klokast att köpa den omedelbart. Men för Red Barricades kan man ha förhoppningar om ett nytryck, vilket inte lär bli aktuellt för övriga HASL moduler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Men för Red Barricades kan man ha förhoppningar om ett nytryck, vilket inte lär bli aktuellt för övriga HASL moduler.

Sannolikheten för ett nytryck av Red Barricades har nog minskat sedan Black Friday då ytterligare ca 50-100 moduler såldes, vilket dämpar efterfrågan på ett nytryck. Den som lever får se...

 

Jag kom förresten att tänka på en gammal skiss på modulernas beroende av varandra

 

Module dependency graph finns under följande län:

http://www.users.bigpond.net.au/mantis/ASLFAQ/FAQ1.htm#2.31

 

Det som har förändrats här är att Red Barricades can spelas utan Yanks om man har v2 eller senare av regelbok och Beyond Valor. For King & Country kan sägas vara en modul efter BV precis som Partisan och AOO kräver i mångt och mycket endast BV förutom att man behöver ett antal olika kartor och overlays från olika håll och kanter. Ökenreglerna från WoA behövs bara till ett par scenarion i CdG och HL

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...