Jump to content

Rally point 2


Janusz

Recommended Posts

Evan Sherry har (på Gamesquad) skrivit att Shwerpunkt 13 använder SK-bräden (alltså från SK-mdoulerna) i av sina scenarion.

 

Men det stora är att Rally point 2 BARA använder komponenter från SK1-3! Allt man tydligen behöver läggat till var några markeringbrickor. Så han sade att till ASLOK är det bara att ta SK1-3, Rally Point 2, regelboken och åka. Väger mycket mindre än alla bräden och alla moduler.

 

Intressant, eller billigt trix?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Evan Sherry har (på Gamesquad) skrivit att Shwerpunkt 13 använder SK-bräden (alltså från SK-mdoulerna) i av sina scenarion.

 

Men det stora är att Rally point 2 BARA använder komponenter från SK1-3! Allt man tydligen behöver läggat till var några markeringbrickor. Så han sade att till ASLOK är det bara att ta SK1-3, Rally Point 2, regelboken och åka. Väger mycket mindre än alla bräden och alla moduler.

 

Intressant, eller billigt trix?

Det låter som om detta är en ASL scenariopack som endast använder kartor från ASLSK.

 

Han skriver visserligen att scenariona är designade/testade med båda regel-uppsättningarna.

Det och det faktum att dom senaste SP (SP11, SP12) har varit lite si så där får mig att tvivla på detta koncept.

 

Bättre att göra en "ren" SK-packe istället för att hävda att det är både och.

 

Att göra en ASL produkt som endast använder sig att SK-kartor är enligt min mening inte ett bra koncept.

Link to comment
Share on other sites

Han skriver visserligen att scenariona är designade/testade med båda regel-uppsättningarna.

 

Detta tvivlar jag på, speltestning brukar ta lång tid, att bemöda sig speltesta för 2 st system verkar inte direkt överkomligt eller smart heller.

Troligen blir scenarios lidande av att vara kompatibla med de olika systemen.

 

Att använda SK boards för ASL scenarios - ja!

Att skapa scenarios som ska funka för båda system - varför?

Link to comment
Share on other sites

Detta tvivlar jag på, speltestning brukar ta lång tid, att bemöda sig speltesta för 2 st system verkar inte direkt överkomligt eller smart heller.

Troligen blir scenarios lidande av att vara kompatibla med de olika systemen.

Jag är böjd att hålla med.

Evan skriver bl.a. följande:

 

Frågorna:

>Are these scenarios that can be played using ASLRB instead of the SK rules?

>

>Was play-testing done using both sets of rules?

 

Svaren (från Evan):

Yes and Yes

 

There were some considerations for multi-story building in the SSRs mainly for victory purposes. But the process was not as difficult as one might think. The greatest emphasis of course was on thier play as ASL scenarios.

 

Att använda SK boards för ASL scenarios - ja!

Att skapa scenarios som ska funka för båda system - varför?

Att använda någon SK kartan då och då om de passar bättre är väl ok.

Dock att göra ett ASL-pack som har scenarion som endast använder SK-kartorn är jag väldigt skeptisk till.

 

Här är en länk till tråden på forumet: http://www.gamesquad.com/forums/showthread.php?t=69039

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att man ska vara sparsam med att använda Starter Kit kartor när man designar scenarion. Dom är för enkla och känns ospeltestade för att vara 100%-iga.

Osäker på vad du menar med att en karta är ospeltestad ?

 

Eftersom jag själv (ännu i alla fall) inte har SK kartorna föredrar jag ju självklart som "riktiga" ASL kartorna.

Finns det en SK-karta där terrängen passar bättre till ett scenario än någon ASL karta är det väl helt ok.

Men att endast använda SK-kartor och sedan sälja det som ett ASL-pack är jag som sagt en aning skeptisk till.

Link to comment
Share on other sites

Rent kommersiellt så är det nog ingen dum ide, i alla fall. Det verkar finnas många ASLSK-spelare. På WBC var ASLSK-turneringen större än ASL-turneringen... Om man nu kan använda det som en måttstock. Om man kan addressera båda de "marknaderna" så säljer man fler packar.

Kanske - om andelen SK-spelare som köper den är större än antalet ASL-spelare som inte gör det pga att det endast är SK-kartor så funkar det nog.

 

Sedan kan man ju dock fråga sig hur det är med speltestning/balans (om man nu bryr sig om det) av scenariona om det nu hävdas att dom skall

fungera för båda system. Vad som skrevs för forumet var ju att fokus var på hur dom spelades som ASL scenarion.

Link to comment
Share on other sites

Mina åsikter:

* Helt ok att använda kartorna som medföljer ASLSK för ASL. Dom är ju helt kompatibla.

* Smart att utvecklas en packe som funkar för både ASL och ASLSK, den potentiella kundgruppen

blir ju större. Dessutom är väl detta den första packen som fungerar med ASLSK.

* Borde bli svårt med balansen för båda systemen samtidigt. Kanske dubbla (separata) VC?

 

I vilket fall som helst kommer denna packe att finnas i min samling så fort som möjligt.

 

Martin, "speltestade kartor" - vad är det?

 

 

//Robert

Link to comment
Share on other sites

Osäker på vad du menar med att en karta är ospeltestad ?

 

Kolla på bräde 1. Där är många LOS på gränsen mellan att synas och inte synas. Man ser till och med att dom verkar ritat extra tjocka väggar på vissa hus för att det ska blocka vissa LOS. Jag är övertygad om att det är gjort efter speltestningar, där spelare tyckt att det borde blocka lite mer eller lite mindre. Starter kit brädena är tvärt om. Husen är pyttiga och de verkar inte alls vara genomtänkta av spelare, utan mer han som gjorde kartan.

Link to comment
Share on other sites

Kolla på bräde 1. Där är många LOS på gränsen mellan att synas och inte synas. Man ser till och med att dom verkar ritat extra tjocka väggar på vissa hus för att det ska blocka vissa LOS. Jag är övertygad om att det är gjort efter speltestningar, där spelare tyckt att det borde blocka lite mer eller lite mindre. Starter kit brädena är tvärt om. Husen är pyttiga och de verkar inte alls vara genomtänkta av spelare, utan mer han som gjorde kartan.

 

Vad är det som får dig att tro att det inte var deras avsikt att ha mindre byggnader och därmed få fler möjligheter till LOS mellan byggnaderna? :huh:

Själv tycker jag att en stor variation av olika kartor (t ex små eller stora byggnader) är bra. Vad jag t ex inte tycker är bra är om man gör

så att små delar av byggnader sticker in i andra hexar där byggnaden inte har något att göra (se ex CH Arnhem: The Third Bridge). Även om det

ser mer realistikt ut så ser det inte riktigt ut som ASL.

 

post-5-1186524476_thumb.jpg

 

Mvh Robert

Link to comment
Share on other sites

CH, den kartan ser ju nästan ospelbar ut.

 

Men, jag håller med Martin till viss del.

SK-brädena verkar väldigt anorlunda ur spelteknisk sida, mycket svårt at hitta bra "safe" platser att routa till. Enkelt för en motståndare att hålla trupper DM. För mig känns det som att SK bräden är fulla med klungor av hus, inte integrerade omr. som "vanliga" kartor mellan skog/hus/orchard/wall etc...

 

Attackerare kan välja ett område han vill ta och lägga det under eld, mycket svårt för försvarare både att förstärka området eller routa därifrån. Man får en känsla av "stand and die" för försvarande trupper.

 

Man kan ju också vara enbart positiv och säga, det blir annorlunda! Helt klart något nytt med så öppna kartor!

 

Så, jag ska i alla fall testa SK-bräderna imorgon. :)

Link to comment
Share on other sites

CH, den kartan ser ju nästan ospelbar ut.

Så går det när man lägger på hex-mönstret efteråt.

 

För mig känns det som att SK bräden är fulla med klungor av hus, inte integrerade omr. som "vanliga" kartor mellan skog/hus/orchard/wall etc...

Terrängen är väl kanske "enklare" just därför att dom främst är till för "Starter Kit".

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som får dig att tro att det inte var deras avsikt att ha mindre byggnader och därmed få fler möjligheter till LOS mellan byggnaderna?
Den känslan jag får när jag spelar på dom. Det skulle vara mycket roligare om de var uppbyggda som dom gamla kartorna där inte "stand and die" känslan finns med. Som Ola så vist formulerar det.

 

Kan ju också vara så att det "bara blev så" då som gamla kartorna var handritade.

 

Det kan vara så. Men jag vill tro att det var en god baktanke och inte en slump som gör brädena 1-4 dom bäst gjorda/roligast att spela på hittils.

Link to comment
Share on other sites

I mitt gäng har vi termen "starter kit-hus", som betyder att ett hus inte täcker LOS överhuvudtaget. Om man flyttar och det visar sig att fiendens eld inte täcks av huset som man hoppats, så säger man "det jävla starter-kithuset föråder mig!".

 

CH kartan bore ställa till med en del problem. Som bypass och snapshot, regler som ju är gjorda för att man ska kunna spela på de små öppna ytorna mellan hus. Hur funkar det på den kartan? Det blir väl i praktiken som om det var ett hus, sammanbyggt.

 

Dessutom vill jag bara tillägga att kartorna 2 och 3 är skitbra, medan 1 och 4 är tråkiga. 1:an är väldigt enkeltspårig, stora feta hus och kanske någn park. Dessa bräden används dock av en massa bra scenarion, så jag tror att man lätt höjer sitt omdöme av detta.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Men, jag håller med Martin till viss del.

SK-brädena verkar väldigt anorlunda ur spelteknisk sida, mycket svårt at hitta bra "safe" platser att routa till. Enkelt för en motståndare att hålla trupper DM. För mig känns det som att SK bräden är fulla med klungor av hus, inte integrerade omr. som "vanliga" kartor mellan skog/hus/orchard/wall etc...

 

Frågan var inte huruvida kartorna var mer eller mindre öppna. Vad Martin påstod var att kartorna inte var speltestade och att öppenheten

troligtvis inte var avsiktlig. Borde vara svårt att avgöra om man inte varit med i utvecklingen av kartor och scenarios. Men, men,

konstigare saker har ju hänt.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara mycket roligare om de var uppbyggda som dom gamla kartorna där inte "stand and die" känslan finns med.

 

Om scenario-designern ville undvika "stand and die" känslan på dessa kartor, vore det då inte bättre att han använde någon av de gamla stadskartorna? Det finns ju trots allt några att välja på. Eller var det kanske så att det var just "stand and die" känslan som skulle fram? :o

Link to comment
Share on other sites

Om scenario-designern ville undvika "stand and die" känslan på dessa kartor, vore det då inte bättre att han använde någon av de gamla stadskartorna? Det finns ju trots allt några att välja på. Eller var det kanske så att det var just "stand and die" känslan som skulle fram?

 

Du kanske har rätt, det var bara en magkänsla som jag baserade min teori om att dom inte var nog speltestade.

Link to comment
Share on other sites

Klippt från ConsimWorld:

 

----

Russ writes:

Had a chance to play Ghost Riders the other day, Fun scenario but man, some really hinky LOS coming from board Y. example: From Hex YJ3 can see 11I3 and 11G2, so if the Italians set-up, which more then likely they will, in those hexes, this will give the Russian units in J3 a chance to knock those guys around, heck, YJ3 is the best spot on the board just because the Russians can set-up both MMG / HMG and throw down FL on thier flanks.

 

Mark som designat scenariot svarar:

Ghost Riders is a LOS nightmare for both attacker and defender, in that it somehow seems possible to see around every one of those darn little buildings! The defender will find it hard to skulk, the attacker will have to be wary of moving into certain patches of ground, etc. It's one of the interesting aspects of that ASLSK board.

 

---

 

Tydligen finns det olika åsikter om SK kartorna.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Tråkigare tycks vara synonymt med bättre enligt de flesta av de som har inflytande över ASL-produktion i dessa dagar.

 

Bitter? Jag håller inte med i vilket fall som helst ... titta bara på de produkter som kommit ut eller håller

på att komma ut. Och jag har absolut inget inflytande. (Tur skulle de flesta säga.)

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Enligt mig så är SK-brädena riktigt intressanta till och med mycket mer intressanta än vissa "riktiga" ASL-bräden.

 

Jag kan förtydliga att det finns truktträdgårdar och flervåningshus (dock inga med 2nd level) även på dessa bräden.

 

Jag vill se mängder av mer scenarios till SK-bräden både för SK-regler och för "riktiga" ASL-regler.

 

Allt det här snacker om att det är tricky LOS osv... det är riktigt BS! Det är väl bara att anpassa sig, jag vill inte att alla bräden ska kännas lika dana och vad gör det om det är problem med Skulking... man ska väl kunna behärska ASL även då detta inte fungerar, eller?

 

Sedan kan jag inte säga så mycket om scenariodesignerns som inte tar hänsyn till de "nya" förhållanden som finns dessa bräden...

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Allt det här snacker om att det är tricky LOS osv... det är riktigt BS! Det är väl bara att anpassa sig, jag vill inte att alla bräden ska kännas lika dana och vad gör det om det är problem med Skulking... man ska väl kunna behärska ASL även då detta inte fungerar, eller?

 

Word!

Link to comment
Share on other sites

Oj, den här debatten verkar få oanade dimensioner. Jag vill förtydliga att jag tycker det är helt okej att designa och spela på starter kit bräden. Och att jag tycker att man ska anpassa sig i någon mån. Frindly Fire har ett par scenarion på gång som använder SK bräden. Inga problem alls. Men det är bara det att jag tycker det generellt är trist med statiskt försvar, vilket ofta blir fallet om man använder SK bräden utan overlays, eftersom man kan se igenom i princip alla hus som finns.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Oj, den här debatten verkar få oanade dimensioner. Jag vill förtydliga att jag tycker det är helt okej att designa och spela på starter kit bräden. Och att jag tycker att man ska anpassa sig i någon mån. Frindly Fire har ett par scenarion på gång som använder SK bräden. Inga problem alls. Men det är bara det att jag tycker det generellt är trist med statiskt försvar, vilket ofta blir fallet om man använder SK bräden utan overlays, eftersom man kan se igenom i princip alla hus som finns.

 

:)

 

Härligt lite mer konkreta exempel på varför just SK-brädena var tråkiga.

 

Annars så har jag inget mer att tillägga så länge som ni fortsätter att spel ASL! :)

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

[snip]Men det är bara det att jag tycker det generellt är trist med statiskt försvar, vilket ofta blir fallet om man använder SK bräden utan overlays, eftersom man kan se igenom i princip alla hus som finns.

 

Skulkarens marddröm mao... Men anpassar man sig inte efter situationen och kartan?

 

Är ett scenario speltesta på ett SK-bräde och välbalanserat så är det ju så.

 

Har själv inte spelat speciellt många SK-scenarion och tycker dom kartorna är lika bra som många andra. Olika tillfällen kräver olika kartor helt enkelt! :)

Link to comment
Share on other sites

Vad har balans med statiskt försvar att göra?

 

Troligtvis inget, detta kan nog bero på ett missförstånd.

 

Jag tror inte vi kommer längre här med diskussionen, vi kan konstatera att vissa gillar idéen med scenarios på SK-bräden för fulla ASL och vissa gillar det inte. Hur MMP kommer att agera i denna fråga är fortfarande ovisst... vi får helt enkel se i framtiden.

 

No hard feelings, hoppas jag.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...