Jump to content

Morgan

Recommended Posts

Hej

 

Har äntligen börjat tränga in i kapitel O och då kommit till 6:e stycket RB Cellars (Har sett den ibland smått hätska debatten på GS)

 

Något konfunderad gällande tunnels.

 

A. Vanliga tunnelregeln: In och utgång i 2 olika byggnader 3 hexes från varandra.

 

EX 1. Min stack (I bottenvåningen på byggnaden (Multi hex building) där tunnelns ingång finns) känner att det börjar bli tufft och beslutar sig för att retirera i sin MPh och kommer upp concealed i APh genom tunnels utgång i bottenvåningen på byggnaden (Multi hex building) 3 hexes bort.

 

Ex 2 Min stack bryter ihop i samma location som beskrivs ovan, men i nästa RtPh så routar de genom tunnel och kommer ut brutna 3 hexes bort.

 

 

Nu är vi i Stalingrad samma förutsättningar som ovan (multihex building)

 

EX 1 Min stack känner att det börjar bli tufft och vill fly via tunneln som finns i denna hex, men nu spökar O6.21 "Tunnel entrances/exits "open into" the RB cellar if it exists in that hex". Man skulle ju kunna tolka detta som ett alternativ till ground level, men i J10 har detta täppts till med ordet "only" så regeln skall läsas "Tunnel entrances/exits "open into only" the RB cellar if it exists in that hex". Så min stack kan inte fly via tunneln då man ju måste börja sin MPh i tunnelns location vilken är i källaren. Ja så i Stalingrad måste man försvara sig källaren om man vill utnyttja de defensiva fördelarna med en tunnel, fast skyttet blir lidande det är trångt och man ser inte alltid så bra....

 

Ex 2 Min stack bryter ihop i samma hex som tunnelns hex, men det är bäst att den har brutit ihop i källaren (och försvarat sig i källaren innan den bröt ihop) annars kan de inte routa via tunneln (eftersom B8.6 ju säjer att man måste börja sin rout i tunnels exit location).

 

I båda EX så hamnar man dessutom i källaren på byggnaden 3 hexes bort i slutet av sin speltur och måste än en gång försvara sig från källaren innan de i nästa spelaromgång kan ta sig upp i byggnadens bottenvåning.

 

Jag hoppas jag missuppfattat detta för det verkar ju helt knas om tunnelregeln fungerar på detta sätt i Stalingrad.

 

/Morgan

Link to comment
Share on other sites

Eller så får man se det som att Tunnelregeln i B8.6 är alltför generös.

 

Udda ändå att Tunnelregeln och även Sewerregeln blev mindre potent i Stalingrad av alla ställen....

 

Tack för kommentaren, jag har under helgen alltmer insett att det är på detta sätt.

 

EX efter O6.21 är ju kanska tydligt.

 

/Morgan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...