Jump to content

Börja med ASL


Jojkrider

Recommended Posts

Hej!

 

Jag och min bror har funderat på att börja med strategi spel i form av brädspel för att variera lite och inte bara sitta vid en dator över nätverk. Dels för att vi tycker strategi spel är intressant men även för att vara lite mer social eftersom att sitta vid en dator har en tendens att "isolera" en lite från omvärlden.

 

Därav har vi lite frågor.

 

1. Vad vi har lyckats lista ut så rekommenderar de flesta ASL som det kallas.

2. Vart kan vi inhandla ASL i Stockholm? OM det inte finns över disk vart vänder man sig då? Hemsidor etc

3. Vad är värt att tänka på när man inhandlar.

4. Övrigt vi bör tänka på när vi börjar spela.

 

All hjälp är tacksam

 

Tack på förhand

 

/Jojkrider

Link to comment
Share on other sites

1. Vad vi har lyckats lista ut så rekommenderar de flesta ASL som det kallas.

Inget dumt val alls, speciellt inte om du frågar medlemmarna på detta forum.

 

2. Vart kan vi inhandla ASL i Stockholm? OM det inte finns över disk vart vänder man sig då? Hemsidor etc

Det är tveksamt om det kan inhandlas över disk i Stockholm, bästa ASL siten i Sverige är enligt min mening www.trojangames.se

 

3. Vad är värt att tänka på när man inhandlar.

Om man aldrig spelat ASL, gör man förmodligen bäst at skaffa ett Starter Kit, jag skulle nog säga #2 som innehåller mer blandade nationer samt kanoner, Man får då ett komplett spel med förenklade ASL regler, så att man kan prova på spelet. Därefter gör man sannolikt bäst i att ta steget fullt ut och göra investeringen i ett Combat Pack från Trojangames med den rejäla regelboken och grundsatsen Beyond Valor innehållande alla Tyskar och Ryssar, samt ett gäng Finnar. Efter det är framtiden ljus...

 

4. Övrigt vi bör tänka på när vi börjar spela.

Att ha roligt, tillåta att det blir fel när man spelar och istället lära rätt till nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mitt ASL Starter Kit #2 från Worldofboardgames.com. Fick hem det på 3 dagar skitbra sida.

 

ASLRB har de har dock inte inne. Och Carlsson verkar vara lite seg att få respons från för tillfället. *muttra*

 

WOBG rekommenderas generellt, vilket även kommit upp nyligen på krigsspelsforumet här.

Link to comment
Share on other sites

1. Vad vi har lyckats lista ut så rekommenderar de flesta ASL som det kallas.

Inget dumt val alls, speciellt inte om du frågar medlemmarna på detta forum.

 

2. Vart kan vi inhandla ASL i Stockholm? OM det inte finns över disk vart vänder man sig då? Hemsidor etc

Det är tveksamt om det kan inhandlas över disk i Stockholm, bästa ASL siten i Sverige är enligt min mening www.trojangames.se

 

3. Vad är värt att tänka på när man inhandlar.

Om man aldrig spelat ASL, gör man förmodligen bäst at skaffa ett Starter Kit, jag skulle nog säga #2 som innehåller mer blandade nationer samt kanoner, Man får då ett komplett spel med förenklade ASL regler, så att man kan prova på spelet. Därefter gör man sannolikt bäst i att ta steget fullt ut och göra investeringen i ett Combat Pack från Trojangames med den rejäla regelboken och grundsatsen Beyond Valor innehållande alla Tyskar och Ryssar, samt ett gäng Finnar. Efter det är framtiden ljus...

 

4. Övrigt vi bör tänka på när vi börjar spela.

Att ha roligt, tillåta att det blir fel när man spelar och istället lära rätt till nästa gång.

 

Tack för bra och snabb hjälp.

 

Det som blev beställt var starter kit #2 så tar vi det därifrån.

 

Sedan lite fler frågor. För när vi nu börjat gräva ner oss i detta så kommer än fler frågor upp :P

 

Vad vi har förstått så är hela spelet moduluppbyggt. Dvs regelbog->modul1->modul2 etc etc så därför undrar vi angående moduler som är "out of print" så att säga men som senare moduler är beroende av. Tex Paratrooper men som på mmp står är ersatt av "starter kit series" Är det så för alla moduler som är "out of print" att deras innehåll finns i andra ny uppdaterade moduler eller är det innahandla begagnat som gäller när man kommer ett visst antal steg upp "modulträdet" och blir beroende av andra moduler? Och hur vet man vilka som ersätter vad tex för Paratrooper som det står att det är starter kit series innebär det då alla 3 starter kit eller bara en av dem? Vart kan man leta upp information som förklarar exat information om vad som ersätter vad i "modulträdet"?

 

/Jojkrider

Link to comment
Share on other sites

Ojojoj. Det är sant, ASL är inte lätt att få grepp om inte heller vad det gäller inköp.

Paratroopers var en "startmodul", som skulle få spelare av SL att prova ASL. Nu när SL inte finns längre, har MMP skapat Starterkits. Det unika innehållet i Paratroopers var begränsat till bräde 24, och är nog numer med i någon annan låda.

MEN:

regelbok + Beyond Valor 2nd ed. (otroligt bra namn) räcker numera jättelångt. Du får med typ 10 scenarion, och så finns det ytterligare ungefär 10 på MMPs hemsida, samt massor med andra gratisscenarion runt om på nätet. Jag skulle säga att man kan spela på ett bra tag innan man behöver köpa till mer.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

ASLRB har de har dock inte inne. Och Carlsson verkar vara lite seg att få respons från för tillfället. *muttra*

 

WOBG rekommenderas generellt, vilket även kommit upp nyligen på krigsspelsforumet här.

 

Jag vet att jag varit seg, har försökt ha semester en vecka.... ;)

Ursäkta mig för dåligt gensvar.

 

WOBG är faktiskt bra, och dessutom billigare än vad jag är vad gäller Starter Kitet iallafall. Det är bra med konkurrens!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att jag varit seg, har försökt ha semester en vecka.... ;)

Ursäkta mig för dåligt gensvar.

 

Måste ju ta varje tillfälle i akt att gnälla--man vet aldrig när det kan funka som "när man talar om trollen"-magi! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det unika innehållet i Paratroopers var begränsat till bräde 24, och är nog numer med i någon annan låda.

 

Vill bara inflika att karta 24 inte finns i någon annan produkt, eller är inplanerad i någon specifik kommande. Dessutom innehöll Paratrooper 8 st ganska nybörjarvänliga scenarion, då de kunde användas runt träningsreglerna i kapitel K som först utgavs i denna modul.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara inflika att karta 24 inte finns i någon annan produkt, eller är inplanerad i någon specifik kommande. Dessutom innehöll Paratrooper 8 st ganska nybörjarvänliga scenarion, då de kunde användas runt träningsreglerna i kapitel K som först utgavs i denna modul.

 

Bräde 24 tillsammans med bräde 42, 43 kommer troligtvis följa med i Italian-pack från MMP. De scenarios som finns i Paratrooper har MMP lovat att göra tillgängliga, antigen via download eller så kommer de att ingå i en senare modul.

 

Och självklart så kommer brädena vara i SK-format

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Då har starter kit 2 kommit fram. Efter lite mindre anfall av total förviring med ett regelhäfte som hänvisar framåt i regelboken lyckades man till slut klura ut själva principerna för att iaf test köra ett första scenario. Helt klart värt pengarna starter kit 2 och det har gett mersmak att spela mer.

 

Vill passa på att tacka för all hjälp jag och min bror fått på detta forum och vi kommer säkert dyka upp med fler frågor när förvirringen blir total

 

/Jojkrider

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...