Jump to content

RB Perimeterdragning


carlsson

Recommended Posts

Då var det dags igen... Vi får perimeterdragning att fungera, men det känns ändå lite konstigt. Titta på nedanstående bilder, hur hade du dragit perimetern här? Som tysk vill man gärna kapsla in så många ryssar som möjligt, så vi försökte ta positioner för att göra detta. Frågan är om det är rätt? :blink:

 

 

Först en bild över vem som äger vilka Strategic Locations (allt uppe i nordöstra hörnet ägs av ryssen, orkade inte placera ut där):

post-1-1183714303_thumb.jpg

 

Sen en bild på hur jag tänker mig den tyska dragningen lite snabbt (följ gula pilar):

post-1-1183714315_thumb.jpg

 

Sist en bild på hur vi fick till perimetern. Hittade några småfel, men strunta i dom, det viktiga är om vi verkligen får bygga ihop det tyska området på detta sättet?

post-1-1183714326_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Enligt reglerna måste ju looparna vara "hela" så att säga;

11.605: If the "loop" is determined properly, each side will be able to start at any Front Line Location and, by moving only into an adjacent Front Line Location, and never re-entering the same Front Line Location, eventually end up back at that starting Front Line Location.

 

Då är ju vårt första exempel fel, för vi kan inte ta oss runt perimeter på det sättet. Men, det löser sig ändå, kompletterar vi perimetern med den ljusblå linjen enligt bifogad bild så har vi ändå en komplett loop.

post-1-1183728370_thumb.jpg

 

Frågan är vad som händer med ryssarna väster om vår perimeter? De är ju innanför våra linjer, men ändå inte...?

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det, så gör bägge sidor en perimeter. Om det sedan finns trupper innanför bägged perimeter så blir de isolerade. Det där med Pocket är bara om det finns trupp vars frontlinje varken blir en del av den stora eller når kartkanten. Då blir de också isolerade.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det, så gör bägge sidor en perimeter. Om det sedan finns trupper innanför bägged perimeter så blir de isolerade. Det där med Pocket är bara om det finns trupp vars frontlinje varken blir en del av den stora eller når kartkanten. Då blir de också isolerade.

 

Janusz

 

Japp, men det innebär också att ryssens västra trupper _inte_ är isolerade, right? Dom är ju inte inne i vår perimeter också.

 

Det känns mest logiskt så, tyvärr... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Då var det dags igen... Vi får perimeterdragning att fungera, men det känns ändå lite konstigt. Titta på nedanstående bilder, hur hade du dragit perimetern här? Som tysk vill man gärna kapsla in så många ryssar som möjligt, så vi försökte ta positioner för att göra detta. Frågan är om det är rätt? :blink:

 

 

Först en bild över vem som äger vilka Strategic Locations (allt uppe i nordöstra hörnet ägs av ryssen, orkade inte placera ut där):

post-1-1183714303_thumb.jpg

 

Sen en bild på hur jag tänker mig den tyska dragningen lite snabbt (följ gula pilar):

post-1-1183714315_thumb.jpg

 

Sist en bild på hur vi fick till perimetern. Hittade några småfel, men strunta i dom, det viktiga är om vi verkligen får bygga ihop det tyska området på detta sättet?

post-1-1183714326_thumb.jpg

 

Undrar bara varför man inte får göra följande dragning som ryss...??? Jag vet att det är logiskt med den tyska dragningen , men varför funkar det inte den omvända vägen ??

Ryssen drar sin perimeter enligt följande (har inte kunskapen att lägga in snitsiga bilder) ,men här är min tilltänkta ryska perimeter i korthet.

 

K30 - F32 - G33 - P33 - P34 - Q35 - P35 - A38 ???

 

Jag undrar om någon kan förklara varför inte ryssen får göra så ??

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara varför man inte får göra följande dragning som ryss...??? Jag vet att det är logiskt med den tyska dragningen , men varför funkar det inte den omvända vägen ??

Ryssen drar sin perimeter enligt följande (har inte kunskapen att lägga in snitsiga bilder) ,men här är min tilltänkta ryska perimeter i korthet.

 

K30 - F32 - G33 - P33 - P34 - Q35 - P35 - A38 ???

 

Jag undrar om någon kan förklara varför inte ryssen får göra så ??

 

Det kan jag nog, men då får speca din sista hex lite bättre. Permiter från P35 -> A38 går inte eftersom det inte är alternate hexgrain... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag nog, men då får speca din sista hex lite bättre. Permiter från P35 -> A38 går inte eftersom det inte är alternate hexgrain... ;)

 

Ok ta denna dragning istället.

A28 - B27 - C28 - C29 - F32 - K30

 

O i söder A39 - B38 - C38 - F34

 

Funderar bara över varför inte ryssarna kan ringa in tyskarna likväl som tyskarna kan inringa ryssarna.

Har spelat RB massor med ggr o alltid kommit överens om hur man drar, men jag kan minsjäl inte förstå, vid närmare eftertanke, vad det är som bestämmer vilkens perimeter slår högre än den andra.

 

Exemplet som finns är ju dessvärre inte mycket att hänga i granen där är ju två enheter som är inringade men de är ju på övervåningen , vilket klart o tydligt inte hjälper till vid perimeterdragningen.

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

Så går att dra, och det till viss del draget så. Därmot så får ryssen mindre landmassa med den dragningen, de förlorar området F29, G29, H29 etc.

 

Jag antar att vi pratar om samma exempel som i bilderna tidigare i tråden?

 

Ryssarna har ringat in tyskarna, nere i sydöstra hörnet. Men dom har ingen möjlighet att göra det någon annanstans.

 

Ska fixa en bild på hur själva dragningen ser ut, som skapar bild 3 ovan. Kanske kan vara till nån nytta! :)

Link to comment
Share on other sites

Bifogar den ryska och den tyska dragningen för att få fram perimetern som visas i bild 3 ovan.

 

Ang det tyskägda huset nere i sydväst; Tysken valde att göra en pocket av det, för att kunna isolera ryssarna istället. Det ser inte ut som det hade varit möjligt på något annat sätt.

 

Den tyska kantdragningen har visualiserats för att göra själva "loopen" övertydlig.

 

Notera att Wooden Rubble i G37 är en Tysk Strategic Location.

 

Kanske går det att göra på ett effektivare sätt....!?

 

Det finns en optimering som ryssen kan göra, så som det ser ut; Dra från P37 - C38. Det kanske är det som du menar Jerry?

Det kan vara så, det är troligt men jag minns inte, att det stod en MMC i vägen för denna dragning. Då missar man förvisso J38, men det kan det ju vara värt, beroende på...

post-1-13282732594478_thumb.jpg

post-1-13282732684777_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bifogar den ryska och den tyska dragningen för att få fram perimetern som visas i bild 3 ovan.

 

Ang det tyskägda huset nere i sydväst; Tysken valde att göra en pocket av det, för att kunna isolera ryssarna istället. Det ser inte ut som det hade varit möjligt på något annat sätt.

 

Den tyska kantdragningen har visualiserats för att göra själva "loopen" övertydlig.

 

Notera att Wooden Rubble i G37 är en Tysk Strategic Location.

 

Kanske går det att göra på ett effektivare sätt....!?

 

Det finns en optimering som ryssen kan göra, så som det ser ut; Dra från P37 - C38. Det kanske är det som du menar Jerry?

Det kan vara så, det är troligt men jag minns inte, att det stod en MMC i vägen för denna dragning. Då missar man förvisso J38, men det kan det ju vara värt, beroende på...

 

Det gulmarkerade i ditt färglagda exempel , är det no mans land ?

 

Då kanske poletten trillat ner, det kan alltså bli ganska rejäla no mans land med andra ord.

Ja där ser man..... så snälla säg nu att det gula är no mans land.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Detta fortsätter att gäcka mig

Sitter o tittar i regelexemplet RF 11.6066 Example:

VARFÖR är den tyska squaden A isolated ???????

 

Och i samma exempel : VARFÖR läggs det ut en rysk perimeter-markering dör T-70:n står ???

Framgår ju klart att AFV inte tar terräng ????

 

Märkligt ...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte varför den tyska Sqad A skulle vara isolerad. Weird.

 

 

Det är skillnade på Strategic Locations och fordon som är isolerade. Eftersom fordonet är i en Pocket lägger man en perimeterpil på det;

"11.6056: In order to enclose a ground-level unit(s) within a friendly Pocket, two Perimeter markers are placed simultaneously in hexes that contain such a friendly non-SMC-unit/Control-marker."

 

Fotnot 21 säger vidare: "21. 11.6056 POCKETS: Note that there must be a friendly AFV/MMC present to allow the formation of a Pocket, not just a friendly SMC/Control-marker.

 

Men jag tycker ändå dragningen är konstig – Pocketperimetern går ju två gånger genom hex H40...!?

post-1-0-74011500-1562855655_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara för att det är en rysk Pocket på övervåningen?

 

Är inte den hexen då en del av de ryska Perimeter Area:orna, och därmed inom Perimeter Arean för både tysken och ryssen?

 

Såvitt jag vet så är det Ground Location som definierar ägandeskap av Hexen. I detta fallet är det tysk mark, och det är därför övervåningen blir en pocket för ryssen.

Link to comment
Share on other sites

 

Såvitt jag vet så är det Ground Location som definierar ägandeskap av Hexen. I detta fallet är det tysk mark, och det är därför övervåningen blir en pocket för ryssen.

Ägande ja - men en hex kan väl ingå i båda sidors Perimeter Area:s - och sålunda vara Isolated?

Link to comment
Share on other sites

Ägande ja - men en hex kan väl ingå i båda sidors Perimeter Area:s - och sålunda vara Isolated?

 

Visst kan det vara så, men det är Ground Location som avgör vem som får perimetern. Varför ryssen i H41 level 1 skulle göra bottennivån isolerad, lyckas jag inte läsa mig till...

 

Den förenklade definitionen av Perimeter är (11.6054): "Each side now places Perimeter markers in ground-level Locations that contain a friendly Infantry-MMC/Control-marker."

Definitionen av Pocket är (11.6056): "Each friendly unit still outside its Perimeter Area is in a Pocket"

 

Exemplet i 11.6057 säger: "If one side Controls the ground-level Location in a building, while the other side Controls the 1st- and 2nd-level Locations (and has MMC there), the 1st and 2nd floors together constitute one Pocket. This upper-level Pocket is separate from any possible Isolated Area that the ground level might be part of."

 

 

Här nämner man alltså en "possible Isolated Area" på bottenvåningen. Vad är då definitionen av "Isolated"? Isolated Location: A Location that lies within the Perimeter Area of both sides.

 

Detta innebär att ditt antagande skulle kunna stämma, men vi har ju precis fått lära oss att perimetern dras genom Ground Level Locations, eller hur? (Det hindrar ju inte att det bildas en pocket i en övervåning i ett isolerat område ändå, vilket vi får anta vara ett förydligande i exemplet)

 

 

Med detta sagt ser jag fortfarande inte hur tysken på Ground Level i H41 skulle kunna vara i en Pocket/Isolerad... Vad har jag missat?

Link to comment
Share on other sites

Exemplet säger även: "H41 and G43 become Russian Perimeter Area hexes and therefore their ground levels become Isolated since they are now part of both Perimeters."

 

Men varför blir hexen en del av den ryska perimetern?

Kan det vara för att Level 1 är en Front Line Location?

 

Perimeter Area: All hexes enclosed by, and including, a side’s Front Line Locations (11.605).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...