Jump to content

Stockholm ASL Tournament 2014


CTABKA

Recommended Posts

Stockholm ASL Tournament 2014 (30-31 May - 1 June)

 

EAST FRONT 1941-1945

 

Round #1 Friday 13:00 - 18:00 ¨¨¨¨ (Board Configuration)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

FF9 GHOST OF NAPOLEON __ (12, 44) __ Russians vs Germans __ October 1941
FrF52 DYING FOR DANZIG __ (21) __ Russians vs Germans __ March 1945
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Round #2 Friday 18:30 - 00:00 ¨¨¨¨ (Board Configuration)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
ASL132 HILL 253.5 __ (2) __ Russians vs Germans __ July 1943
FrF59 CAPITAL PUNISHMENT __ (3a) __ Russians vs Germans __ April 1945
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Round #3 Saturday 08:00 - 14:00 ¨¨¨¨ (Board Configuration)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
SP79 THE MIUS TRAP __ (11, 16) __ Russians vs Germans __ July 1943
SP205 MIUS MISCHIEF __ (5a) __ Russians vs Germans __ July 1943
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Two hours break, booked the same table used last year, at Långbro Värdshus between 14:00-16:00

 

Round #4 Saturday 16:00 - 00:00 ¨¨¨¨ (Board Configuration)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
J33 THE SLAUGHTERHOUSE __ (20, 22) __ Russians vs Germans __ February 1945
SA4 WITH BURNING LIQUID__(10, 11, overlay: #6)__Russians vs Germans__July 1943
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Round #5 Sunday 08:00 - 14:00 ¨¨¨¨ (Board Configuration)
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
NQNG6 ONE EYE TO THE WEST __ (21, 23, 45) __ Russians vs Germans __ April 1945
FrF19 ABOUT HIS SHADOWY SIDES __ (17, 19) __ Russians vs Germans __ June 1941

Almost all the scenarios have been updated to increase balance and fun factor, the updates will be in print on the scenario cards, will post the tournament scenario pack to anywhere in the world (i.e., not provide downloadable links) to players that pre-register.

Welcome to the 12th annual event that starts friday the 30th of May, the tournament is held at the school called "Gymnasiumskolan Metapontum” at the top floor of this huge building (built 1904-05), with good light and ventilation, most of us will sleep over at the school, if you come from a long distance I can lend you a guest bed (have purchased a handful, they are easy to assemble and portable) and will be lent out to the first callers, there are plenty of rooms available providing a great chance to sleep undisturbed.

- If you arrive a day before the tournament starts or want to depart some day later from Stockholm, I can provide sleeping quarters in my flat like previous years, have plenty of room and new guest beds.

- The scenario pack will be printed in February and each scenario will have the updates on the scenario cards.

ADDRESS: Metapontum Gymnasium, Långbroparken (Road: Stora Mans väg 11C). Located in the middle of a beautiful green park. Within walking distance (5-10 min) to good restaurants as the wellknown Långbro värdshus and an excellent Fish restaurant, there is also a Greek restaurant - Athena Kolgrill and two different pizza/hamburger eating places. There are also several good food stores within the same range where you can pick and choose what you would like to purchase.

From the Central trainstation (T-centralen) in the inner city you take the subway that runs to the station named Fruängen, the train ride takes less than 20 minutes. If you arrive by plane you have to fly to Arlanda Airport and if you take the fast train and only bring handluggage, you should be at the tournament site within one hour (if you take the bus it should be about 90 minutes travel to the tournament site).

The scenario pack, breakfast (Sat. & Sun.), Coffe/Tea, prizes, etc. are all covered by the tournament fee of 200 SEK (25 Euros).

The doors open at 12:00 on Friday (30th May), one hour before the hostilities break out in a friendly and relaxed evironment and ends about 14:00 on Sunday (1st June).

To participate send me a electronic post before 20th of May, any questions or need of assistance just ask. I suggest that you use my hotmail account: melkerfalk@hotmail.com

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hej,

 

De 10 scenariorna till turneringen med bra layout är nu klara, 4 av scenariorna har ej uppdaterats balansen tror jag är bra, 5 andra scenariorna har mestadels fått smärre uppdateringar och 2 har fått lite mer drastiska uppdateringar för att eliminera dess små till större obalansfaktorer.

 

- Australian Balance System (ABS) kommer släppas snart och de är i skillnad mot vad som brukar vara brukligt, ha ytterst marginella balansändringar steg för steg (tex om man bjuder G3 får ryssen byta ut tre 447 squads med tre 458).

- HIP/depletion/notes kommer ingå i scenariopacket, där man ska skriva upp HIP och bocka av depletion av olika ammunationstyper (eller annat som kan förbrukas), samt kortfattade regel noteringar om det behövs, som påminnelse av regler för varje scenario ifråga.

- Samt en lista på vad uppdateringarna består av för varje scenario som berörs, om man är intresserad av hur orginal scenariot såg ut innan ändringarna tillkom.

 

Scenariopacken kommer färgkopieras under veckan och därefter postas till er som anmält att ni kommer för ett trevlig sammankomst

med i mitt tycke gedigna scenarior, där var sida har goda chanser att vinna (förutsatt att man ej klantar till det allt för mycket),

det tas inget ansvar om någon av ROF-gudarna skulle ha övergivet dig eller vända sig mot dig - alla får ta eget ansvar för att hålla

goda relationer med de ovannämda.

 

Välkommen

Melvin Falk och Tristan Tempest (turneringansvariga).

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Blev väldigt sugen men är lite osäker på om man som nybörjare kan komma och delta eller om man mest är i vägen?

 

Du är absolut inte i vägen, ASL-communityn älskar nya spelare och pratar du bara med din motståndare och säger att det är din första turnering så blir nivån därefter.

Fråga övriga nybörjare här på forumet, alla intygar troligen samma sak. smile.png

 

Man lär sig otroligt mycket och det är väl investerad ASL-tid.

 

Hoppas vi ses där!

Link to comment
Share on other sites

Tveka inte att åka om du har möjlighet! Är själv nybörjare som gjorde min turneringspremiär på Supporting fire i vintras. Bra omhändertagande, full förståelse för nybörjarens vedermödor och en jäkla massa ASL gav mig en väldigt lärorik toppenhelg! Försöker själv pussla för att få ihop tid till ytterligare en turnering i år, men vi får se hur det blir.

 

Btw Carlsson, hur ser det ut med ASL-dagarna i vår? Är de igång? Tror inte hemsidan är uppdaterad med nya datum i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag och sonen var på vår första turnering i Borås i febr. i år och fick blodad tand även om vi blev sist resp. 5:e sist. Lärorikt !!

Vi blev väldigt väl omhändertagna och mycket vänligt bemötta, så jag hoppas att Ni 08:or kan göra detsamma.

Vi ska försöka komma med bil mitt på dagen den 30:e ( har ca.56 mil att köra). Hur är det med parkering ?

Vi tar med uppblåsbar madrass mm, så vi klarar oss om ni anvisar plats.

Skicka med var du vill ha pengarna och skriv adressen igen, som fungerar bäst för min GPS.

 

Väl mött !!

 

Mikael Strand + Christoffer Strand

Vårvägen 15

38550 Söderåkra

0733727414

Link to comment
Share on other sites

Hej och varmt välkommen Mikael och Christoffer, till vår lilla turnering med bra lokaler, belysning och ventilation.

 

Parkering föreslås utan kostnad uppe bland villorna bakom stora turneringsbyggnaden, heter troligen Johan Skyttes Väg eller någon mindre tvärgata brukar ej vara problem med att parka eftersom många är ute på sina lantställen under långhelg, för att komma så nära entren till turneringen som möjligt för urlastning, sök då på Stora Mans Väg, blir då en ganska kort sträcka att gå, från parkeringen.

 

Turnerings avgiften på 200 kr betalas på plats om man deltar minst två dagar för de som enbart kommer för en dags spelning betalar 100 kr.

 

Postar två scenariopack ikväll till den angivna adressen i Söderåkra.

Link to comment
Share on other sites

Norrmannen Ketil Högenhaug från Oslo har nyligen bekräftat att han kommer även han på sin andra turnering, hans första var i Köpenhamn nu i februari, har spelat ASL länge men ej i turneringssammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Ett långbord är nu bokat på Långbro Värdhus för tvåtimmars-pausen under lördag efterrmiddag, vill du anmäla dig till turnering så har du tid till mitten av nästa vecka att bestämma dig.

 

Scenariorna är väl utvalda och uppdaterade för att skapa en bra ASL spelning med balans och snabbhet i åtanke. De flesta spelare i våran turnering är ganska snabba spelare en norm som varit uppskattad de föregående åren, om du är en spelare utan större erfarenhet, räkna då med att förbättre din förståelse av spelet ASL efter ha spelat turnering (alla har varit i din situation en gång i tiden), du är mycket välkommen vi ses.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ha den äran!

 

Vi ses på lördagen då, man kan alltid hoppa in för en spelning, Tristan ställer upp eller avstår så vi alltid blir jämna par.

tongue.png Nja, biljetter beställda och tänkt utnyttjade...

Men jag kommer förbi och "tjötar" lite. Peyre, finns inte mkt bättre! wink.png

 

Himmel, men vad hände med datumet 17/18 maj typ, brukar ju alltid krocka med min födelsedag...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Har skapat en specialkarta till scenariot WCW7 EYE OF THE TIGER som kommer delas ut under turneringen, man behöver ej ta med sig

kartorna 4, 42 och overlays Wd2 och B3..

 

Vi ses om fem dagar på fredag, runt lunchtid, första rundan startar klockan 13:00 smile.png

Link to comment
Share on other sites

Det går nog ej fixa P-tillstånd, de har byggt om där nu finns där en ordentlig P-område där, vill man stå gratis så är det bara parka gratis uppe bland villorna, bör vara enkelt att finna p-plats under denna långhelg, vi får se imorgon om man kan stå vid byggnaden gratis eller vad det kostar.

 

Jag och Tristan kommer öppna upp klockan 11:00 imorgon förmiddag, rundan början klockan 13:00.

 

Vi ses, ska bli kul.

Link to comment
Share on other sites

Gick igenom om det skulle gå runt till alla som kommer, och hade räknat med din östfrontuppsättning, och tror vi hade en uppsättning med marginal

nu verkar det som vi går runt ganska precis, det löser sig nog ändå man kan alltid parta på samma system, tro dock att det ej kommer behövas.

 

Vi är inte rabiata med hålltiderna, om man skulle överskrida tidstarten, är det bra att man ringer om att man är lite sen, så jag vet om att man är i antågande.

 

Står nu och kokar 40 ägg :)

Har alla spelprylar på föreningen.
Nu står jag utanför föreningen.
Nycklarna ligger hemma.
Douh...!

Dvs, jag har inga spelprylar med mig. sad.png

Löser sig garanterat, men ville bara brasklappa om detta!

Link to comment
Share on other sites

Tack för allt. Bra scenarion, även om lördag kväll scenariorna kunde varit något mindre. Tältsängarna var fantastiska, nu kommer jag inte att behöva boka hotell i Stockholm i fortsäffningen. Vi ses om ett år, eller kanske i Linköping.

Link to comment
Share on other sites

Tack till alla deltagare och dessutom till Hjalmar (10år) som skötte hand om de 12x 628 med 10-2 ledaren och Castor (13år) som skötte hand om de 9x 447 med 9-1 & 9-0 ledarna mot Svante 13 (år som spelade sitt tredje scenario) som ledde 13x 467 och 5 tyska ledare.

 

Pratade på i två timmar tills man blev hes i halsen om regelförfarandet till ungdomarna sen turn 4 släppte jag spelet och en stund därefter frågade J. Sahlin om jag behövde hjälp med något - perfekt :) ta över spelregelhjälpen till ungdomen i andra rummet :) Ryssen vann.

 

Svante spelade även den uppdaterade versionen Fighting Border Withdrawal mot Göran (20år, som spelat två dussin scenarior mestadels mot mig) dagen efter och lyckades få ut en finsk VP mot Görans noll ryska VP.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...