Jump to content

Finnar 44


Fk Ståhl

Recommended Posts

Hej alla,

och inte minst du Lars.

Jag håller på och försöker skapa en väldigt enkel SASL-kampanj om striderna på näset -44 men fastnar på kompaniernas sammansättning.

Hur ser ett finskt skyttekompani ut -44?

Dito kulsprutekompani och jägarkompani?

Inofficiellt finns ju Lubbens skyttekompani för -39-40 (2 x Leader; 8 x 648; 8 x 248; 2 x 127; 4 x MMG; 4 x LMG; 2 x Lahti ATR ) och kulsprutekompani (2 x Leader; 2 x 648; 12 x 248; 2 x HMG; 2 x MMG; 8 x LMG* *If ENEMY in Advance Attitude, replace 2 x LMG with 2 x HMG), men någon utveckling måste ju ha skett efter vinterkriget.

Tips emottages tacksamt!

Matts

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med en finsk kampanj

 

Jag har tyvärr ingen bra kompaniuppställning i skallen. Men jag skall forska lite i mina källor. Vad du kan fundera över är den finska tillgången på Panzerfaust. Just nu kommer jag inte ihåg exakt vilket datum dom första kom fram till fronten. Men dom var inte med under den sovjetiska föroffenciven utan bara under det riktiga anfallet. Dom användes flitigt och stod för dom flesta utslagan sovjetiska vagnarna. I slutändan var det nog ändå det finska artelleriet som fick offenciven att avstanna. Bra träffresultat och dom sparade inte på granaterna.

 

kommer du publicera ditt färdiga resultat?

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med en finsk kampanj :)

 

Inte för att jag spelar SASL, men om du gör en kommer jag bli sugen att provspela.

 

Den finska -39 varianten har något som jag inte förstår varför du har med.

 

För det första så finns en massa finska 2-4-8 halfsquads. - vad är det för mening med det? Varför inte helsquads? Om du vill ha med en massa halfsquads, så skriv en SSR istället: Finnish player may deploy 100% of his squad equivalents. Finnen får ju recombine utan ledare! Och egentligen, hur kul är det med en massa halfsquads?

 

Det andra är jag lite skeptisk till att ha en massa 1-2-7 halfsquads som används som recontrupper.

 

Nu låter jag lite negativ, men det är jag egentligen inte. Det är hur kul som helst när det görs någonting i ASL. Kör så det ryker Matts!

Link to comment
Share on other sites

och inte minst du Lars

:unsure: Kul att du tror att jag skulle vara någon form av expert i ärendet, men tyvärr.

Jag sitter fortfarande och förundras över de ryska pansarslädarna.

Konstigt egentligen att ingen bemödat sig med att försöka få till en lista på standard-kompanier för resp. nation och årtal.

De enda "Table of Organization" som jag känner är de på nedanstående lista.

 

GENERAL/JOURNAL

25,5 Rangers

26,2 Soviet Airborne Corps, 1941

26,2 Soviet Parachute Battalion, 1941

26,2 Soviet Parachute Battalion, 1940

26,5 British Parachute Infantry Battalion

26,5 British Glider Infantry Battalion

27,1 German Gebirgsjaeger Battalion

27,1 Standard ASL Gebirgsjaeger Company - Wehrmacht

27,1 Standard ASL Gebirgsjaeger Company - 6th & 7th SS

27,1 Standard ASL Gebirgsjaeger Company - Other SS

27,5 10th US Mountain

28,2 D-Series Marine Infantry Battalion (1/6 -42)

28,2 E-Series Marine Infantry Battalion (15/4 -43)

28,2 F-Series Marine Infantry Battalion (5/5 -44)

28,2 G-Series Marine Infantry Battalion (4/9 -45)

30,2 British Commandos

A90 1st Special Service Force (FSSF)

A92 Australien Independent Company, 1942

A92 Fiji Commando, 4/42 - 5/43

A92 Fiji Commando, 6/43 - 12/44

A93B Marine Raider Battalion, 1942-43

A93B Marine Parachute Battalion, 1942

A93B Marine Defense Battalion, 1943

A93B Marine Scout-Sniper Company, 1943

A95 W Japanese Airborne SNLF

A95 W Japanese Raiding Regt. 1944

A95 W Japanese Glider Inf. Regt. 1944

A95 W Standard Japanese Airborne Coys.

J7 The Blue Devils: Croatian 1st Light Infantry Parachute Battalion

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kompanisammansättningen är gjord av Rick Lubbens på GSASL och är någon form av inofficiell sammansättning. Han hade tidigare alla nationaliteter, men har plockat bort dem vartefter nationerna har kommit ut officiellt.

Finnarnas PF-capability är i princip som tyskarnas, åtminstone enligt de källor jag har till förfogande (bla Jukka Määkelä/1944 & Eld upphör). Leveranserna från Tyskland kom igång på allvar i början av juni -44, så tillgången ska ha varit mycket god på Karelska näset. Det största problemet lär ha varit brist på utbildning till en början, vilket vållade flera allvarliga olyckor. Men leveranserna gick i skytteltrafik när ryssarna satte i gång att pressa.

Den lilla kampanj jag funderar på utspelar sig från just 9/6 -44 till det bittra slutet dryga månaden senare. Jag vet fortfarande inte riktigt vad det kommer att resultera i, men jag ska hålla er informerade. På idéstadiet ligger i alla fall mellan 6 och 10 missions med huvudpunkt på försvar och uppehållande strider mot den ryska stållavinen i området från "huvudlinjen" via VT-linjen till VKT-linjen. Ett och annat mindre motanfall bör kunna gå att få med, lite beroende på vilket resultatet blev i föregående mission - något som också kommer att påverka om det blir någon RePh eller ej.

 

Och Lars, jag är ledsen för att jag inte uttryckte mig lite tydligare. Det var nog Larth (Thuring) jag tänkte på i första hand. Han jobbar ju så svetten lackar med Hakka Päälle just nu, inte minst med att ragga playtesters. Jag hoppades på att kunna lura ut lite förhandsinfo därifrån ... :rolleyes:

Men eftersom du ändå är på tråden - har du några timmar över kommande söndag-måndag-tisdag eller onsdag kväll? Dags för revansch?

 

Matts

 

PS: Tack för länken, Martin! Den är ju ypperlig! Jag gillar den lilla styrkan i "gas protection section".

DS

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

Tjena Matts,

 

Och Lars, jag är ledsen för att jag inte uttryckte mig lite tydligare. Det var nog Larth (Thuring) jag tänkte på i första hand. Han jobbar ju så svetten lackar med Hakka Päälle just nu, inte minst med att ragga playtesters. Jag hoppades på att kunna lura ut lite förhandsinfo därifrån ... :rolleyes:

 

Hann inte svara tidigare!! Satt på färjan från GBG till Kiel igår. Förhandsinfo blir det lite svårt med, vi har ju SASL delarna med för Hakkaa Päälle men det är ju MMP's. Så för att citera Jungelboken: "Hitt på någet". Eller anmäl dig som speltestare för SASL delen - det behövs verkligen! ;) Då får du en massa info (men får ändå vänta med att använda det för eget bruk om du inte gör något för MMP av det). Hur länge det dröjer beror på speltestandet.

 

Hälsningar,

Lars

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...