Jump to content

Red Barricades Refit Group Cards


carlsson

Recommended Posts

Har just satt igång ett projekt som jag funderat på länge...

I kampanjer är det ofta ett problem att hålla koll på hur många RG's man får köpa, och vad man egentligen har att välja på.
Då kom vi på den briljanta idén att man gör RG-kort Det vill säga att man får en hög med kort som innehåller de enheter man får köpa.

Jag har vidare funderat på om man ska anteckna sina slag etc på detta kort, så att man får allt dokumenterat och tydligt. Lite överkurs kanske, men om man ändå gör korten tar inte detta speciellt mycket längre tid.

Titta på bifogat bild, ett första utkast på hur kortet skulle kunna se ut.

Någon som tycker att detta låter som en bra idé? I så fall får ni gärna komma med åsikter och tankar!

Edit: ...eller så kör man huvudet i kampanjfärgen...?

post-1-0-48983100-1427031261.png

post-1-0-45416500-1427031496.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har ju noll erfarenhet av kampanjspel men tycker det låter bra. De är snygga också.

 

Skulle man lägga ut ett kort bredvid kartan för varje kompani man köper in?

 

Skulle korten vara i normal spelkortstorlek?

 

En kampanj består av ett antal dagar, mellan varje dag infaller "Refit Phase". Under Refit Phase får man ett antal poäng att köpa nya grupper för, vilket styrs av en tabell. Man får inte köpa mer än X antal grupper per dag, och inte mer än Y antal grupper per kampanj. Detta måste man idag hålla reda på genom att skriva upp det.

 

Får man då en hög med kort som innehåller exakt antal kort (med gruppinformation) som man faktiskt får köpa under den aktuella kampanjen, så blir det väldigt lätt att hålla koll på detta.

 

Ska man bara ha korten för information, dvs inte skriva något på dem, så räcker ju spelkortsstorlek. Ska man skriva på dem så tror jag att man behöver A6-storlek (hälften av ett A5).

 

Detta ligger i en databas som kommer att vara nåbar på internet, så att vem som helst kan skriva ut detta själv.

 

Bilden gör dessutom att man får en visuell uppfattning vad gruppen består av. Sånt gillar jag. :)

 

Jerry; det är ändå bra att veta hur många CG-max är (så slipper man räkna korten). Tycker jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gällande kortens storlek: titta på de olika cardsleeves-storlekarna som finns till samlarkortspel (om korten inte skall lamineras).

 

Det där beror på om korten ska vara skrivbara eller inte, tycker jag.

 

- Ska man kunna skriva på korten vill man varken ha laminat eller fickor.

- Ska det vara rena infokort föredrar jag personligen laminat.

 

Eller tänker jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Skall detta vara med på korten? Notis om antal Rilfe Coys inköpta

 

Gäller för ledare

 

+1 If this is the sixth, seventh or eighth German Rifle Coy purchased; +2 if this is ≥ the ninth German Rifle Coy purchased.

Edited by Raslurbat
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skall detta vara med på korten? Notis om antal Rilfe Coys inköpta

 

Gäller för ledare

 

+1 If this is the sixth, seventh or eighth German Rifle Coy purchased; +2 if this is ≥ the ninth German Rifle Coy purchased.

 

Absolut! All den typen av information, som annars är lätt att missa, ska med!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...