Jump to content

Pegasus Bridge CG-II


Olsson

Recommended Posts

AAR PB CGII-Dawn (kampanjstafett), ftf i Lillån Dec-09

av Olsson

 

En bild säger mer. Därför ligger tonvikten i denna AAR på bilderna (länkade till egen hemsida) och inte i texten.

 

 

British-Ago, German-Olsson

 

VC i sammanfattning:

Tysken skall ta bron samt rensa vägen norrut mot landstigningsstränderna.

 

British Pros:

Bra moral, bra ledare, stenhus.

 

British Cons:

Tål inte förluster.

 

German Pros:

Pansar, Range, SAN.

 

German Cons:

Sämre squad:ar, dåliga ledare.

 

 

German taktik:

Omfamning via vänsterflanken.

 

British taktik:

Sammanfoga sina två setup-områden.

 

 

Förlopp:

Turn 1:

Tysk framryckning söderifrån. Betalade ej extra för att få in förstärkningar länge norrut.

 

Turn 1

 

Turn 2:

Tyskarna går in i de närmaste husen i Benouville. Marders tar position för distansbeskjutning.

Förlorar min SOMUA i Le Port helt onödigt via Recall, p.g.a. Sniper. Satt CE i ett One-man-turret, inte så listigt.

 

Turn 3:

Tyskarna fortsätter omfamningen på sin vänsterflank.

 

Turn 3

 

Turn 4:

Ställningsstrider i båda byarna.

 

Turn 5:

Britterna börjar nöta ned moståndet i Le Port. Kyrkan (II13) intas varvid tysk SAN reduceras med 2.

 

Turn 6:

Tysk förstärkning med en hel squad ! till Le Port för att ge skydd åt flanken (elimineras senare i CC).

 

Turn 6

 

Turn 7:

Fyra stycken CC:s avslutar Turn 7, alla avgår med brittisk seger, två via dubbel-ett. Alla tyska enheter i Le Port förintas.

Scenariot kommer till sitt slut.

 

Turn 7, slut

 

 

Förluster:

German - 1/2 (12 sq)

British - 1/20 (1,5 sq + 1 WW)

 

 

Perimeter Dawn

 

 

Analys:

Hade som tysk en rätt låg "personlig moral" inför detta 1:a scenario. Tyskarna är i princip sämre i allt (förutom SW och pansar), och skall anfalla en välledd fiende förskansad i stenhus under dawn LV. Till saken hör också att ALLA mina inköp blev Depleted. Hade därför inga högre ambitioner än att ta de närmaste obesatta husen i Benouville och sedan utöka perimetern på vänsterflanken inför kommande scenarion. Satsade på en maxad SAN (7 med kontroll av kyrkan), föll dock inte ut i den utsträckning man kan tro. Scenariot hade för min del gärna fått sluta på Turn 6,5 , då hade både perimetern och mina förluster sett bättre ut. Marders var nog heller inget lyckat val. De sköt snabbt slut på sin HE(7), och hade sen svårt att ostadkomma någon skada. Sätter förhoppningarna för tysken på den kommande dagen (day I).

 

Tidsåtgång:

3 sittningar á 3,5 h.

 

Kampanjen överlämnad för fortsatt spelande till, Fk Ståhl (Matts)/Britt och Stein (Nicklas)/Tysk.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...