Jump to content

KGP - Battle of the Bulge


carlsson

Recommended Posts

Vi drar nästa tisdag igång en jättekampanj med åtta spelare här i Borås. Kampanjen kombinerar KGP La Gleize och Stumount med fyra spelare per kartgrupp. Jag kommer att försöka hålla en löpande uppdaterad AAR här på forumet varje vecka.

 

Här är introduktionsbrevet till spelarna:

"Detta är den officiella inbjudan till ASL-kampanjen Kampfgruppe Peiper, Battle of the Bulge.

Vi kommer att spela KGP-kampanjerna "Decision at La Gleize" och "Clash at Stumount" parallellt med varandra, på två separata kartgrupper (som i verkligheten ligger 500 m från varandra). Vi kommer att vara fyra spelare per lag, med två spelare per kartgrupp.

 

Här följer en sammanfattning av det som vi har kommit fram hittills.

 

Tyskar

Lars-Henric Lindbergh ( ÖB )

PA Svenwall

Stefan Nilsson

Pasi Sneck

 

Amerikanare

Fredrik Ewers ( ÖB )

Andreas Carlsson

Tomas Davidsson

Stefan Land

 

Tisdagen 2 November börjar vi kampanjen genom att köpa trupper, diskutera regler, gå igenom inbördes strategi etc. Eventuellt sätter vi upp, men vi börjar inte spela.

 

Vi börjar med kampanjen Decision at La Gleize, som historiskt sett äger rum förmiddagen den 19:e December 1944, medan Stumount först startar eftermiddagen samma dag.

 

Efter det spelar vi kl 1830+ varje tisdag.

 

Allmäna hållregler

- ÖB i respektive grupp fördelar styrkor om personer inte kan dyka upp.

- Kortare pauser under spelet kan komma att ske, men alla bör ha ätit innan spelningen drar igång. Detta för att undvika onödigt långa pauser.

- ÖB i respektive grupp ansvarar för att alla spelare har hand om sina grupper. Försök att undvika taktiska diskussioner under spelets gång. Du har fått en uppgift - utför den! :)

- De olika faserna sker individuellt per kartgrupp. Det kan alltså bli så att en kartgrupp ligger två rundor före den andra gruppen. Detta för att man inte ska behöva vänta på nåt som sker "på andra sidan". Däremot är det naturligtvis viktigt att kampanjdatumenn börjar samtidigt på varje kartgrupp.

 

Övriga regler, tilll exempel hur skiftning mellan kartorna sker, kommer att presenteras tisdagen 2/11.

 

Det vore roligt att få till en hellördag varannan månad eller motsvarande. Vi kan prata om det på tisdag!

 

 

Slå lågt (med tärningarna),

/carlsson :)"

Link to comment
Share on other sites

Presentation av spelarna

 

 

German

Lars-Henric Lindbergh

Spelade ASL för första gången för 10 år sedan, men det har inte blivit mycket sedan dess. Var dock sugen på att spela när vi körde Pegasus Bridge i början av året, och har nu spelat två PB-kampanjer, en KGP-kampanj och ett fåtal scenarion från dessa. Har spelat i princip varje tisdag detta året.

Har vid flera tillfällen arbetat inom FN och har en god taktisk kunskap. Vi får väl se om han lyckas bättre än Joch Peiper...

 

Spelar annars WiF och rollspel.

 

Taktisk kunskap: MVG

Regelkunskap: G

 

 

PA Svenwall

Började sin ASL-karriär tidigare i år med ASLSK, och har efter det varit med på utströdda spelmöten i KGP.

 

Spelar annars WiF, rollspel och diverse andra konstiga spel.

 

Taktisk kunskap: MVG

Regelkunskap: IG

 

 

Stefan Nilsson

Har spelat ASL sen urminnes tider, men pga alltför många pauser och för lite spelande har regelkunskaperna blivit lidande. Vill gärna spela mer och oftare!

 

Spelar annars dataspel och en del rollspel.

 

Taktisk kunskap: G

Regelkunskap: VG

 

 

Pasi Sneck

Även Pasi började tidigare i år med ASLSK, men har inte spelat så mycket i övrigt. Den i gänget med minst regelkunskap.

 

Spelar annars WiF och rollspel.

 

Taktisk kunskap: Okänd

Regelkunskap: IG

 

 

US

Fredrik Ewers

Efter att ha försökt hänga med i PB, började Fredrik att spela på allvar i vår senaste KGP-kampanj, och har nu börjat inse spelets potential.

Med en bakgrund inom det militära kommer han att leda den amerikanska sidan.

 

Spelar annars rollspel.

 

Taktisk kunskap: MVG

Regelkunskap: IG

 

 

Andreas Carlsson

Har spelat ASL i perioder från slutet av 80-talet, och har de senaste 4 åren insett vilket spel det är som gäller. Har tidigare spelat några av KGP-kampanjerna med varierande resultat.

 

Spelar enbart vad gäller brädspel ASL, men kommer prova på WiF efter denna kampanjen. I övrigt spelas rollspel då tid finnes.

 

Taktisk kunskap: VG

Regelkunskap: MVG

 

 

Tomas "Brain" Davidsson

Har spelat en hel del SL, men inte börjat med ASL på allvar förrän i början på året. Brain lär sig snabbt och äger redan i princip alla moduler man kan ha.

 

Spelar alla möjliga spel, allt från Magic till rollspel.

 

Taktisk kunskap: G

Regelkunskap: VG

 

 

Stefan Land

Stefan har spelat ASL tillsammans med Andreas sedan slutet av 80-talet, men har tappat en del speltillfällen det senaste året. Har en hel del kampanjspel bakom sig.

 

Spelar mest dataspel, men gärna rollspel om han hinner.

 

Taktisk kunskap: G

Regelkunskap: VG

Link to comment
Share on other sites

Tisdag 2004-11-02

 

Alla inköp är klara, taktiksnacket har gått varmt och vi börjar nästa tisdag med setup för amerikanaren. Samarbetet inom respektive sida har börjat bra och båda sidor kör med varianter på stabsuppdelningar. Från tyskarnas läger ryktas det om en 10-2 AL...

 

Kampanjens regler håller fortfarande på att utformas, men jag kan avslöja några detaljer:

- Det blir totalt 14 kampanjdatum. Amerikanaren har 9 Attack chits och tysken 3.

- 19 AM är exakt samma scenario som KGP CG 1, Clash at Stumount. Det är liksom då helvetet brakar lös...

- Tyskens inköp sker centralt och får placeras till vilken kartgrupp man finner lämpligt. Amerikanarens inköp sker som vanligt.

- Snipers och spelrundor sker helt individuellt.

 

Kampanjens namn blir för övrigt ASLS KGP CG01 - BATTLE OF THE BULGE. Funderar på att bifoga den till ett framtida numret av ASL Sweden Magazine. Åsikter kring detta och namnvalet mottages tacksamt.

 

Over and out.

post-7-1099433301.jpg

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att bifoga den till ett framtida numret av ASL Sweden Magazine. Åsikter kring detta och namnvalet mottages tacksamt.

Cooolt, hoppas ni lyckas med att få till kampanj-spelbarheten med tanke på chit's och regler etc...

En artikel i Fanzinet låter ju riktigt bra, tror att bilderna skulle göra sig bra också. :D

Link to comment
Share on other sites

För länge sedan läste jag att en kampanj som kopplade samman Ch, LG och St var under utveckling. Har inte hör något om detta sedan dess. Någon annan som har hört/läst något om detta? (Ett riktigt monster, men det verkar ju finnas folk som hinner med dessa.)

Link to comment
Share on other sites

För länge sedan läste jag att en kampanj som kopplade samman Ch, LG och St var under utveckling. Har inte hör något om detta sedan dess. Någon annan som har hört/läst något om detta? (Ett riktigt monster, men det verkar ju finnas folk som hinner med dessa.)

Jodå, Paddington Bears har gjort den. Jag har tittat på den men tyckte inte om deras lösning.

 

Våran kommer bli myyycket bättre! :D

Link to comment
Share on other sites

Gårdagens spelning förlöpte mycket intressant och roligt. Läs mer här!

 

Aktuell Status:

US SAN: 4

German SAN: 2

 

US CVP: 18

German CVP: 4

Språkpolisen griper in !!! :D - Byn heter STOUMONT inte Stumount

 

Men det var bra bilder. Synd att jag inte hade en digitlakamera när vi spelade här i Linköping - hade varit intressant att jämföra.

 

/Klas

Link to comment
Share on other sites

2004-11-16

 

Kampen går vidare. Tyvärr var jag tvungen att avvika tidigare, så vad som hänt efter DFPh i runda 2a vet jag ej. Jag hörde dock att tyskarnas personliga moral inte var speciellt hög...

 

Läs mer här!

 

Senaste nytt! Pratade just med Brain och även den andra Wirbelwinden har gått sitt öde till mötes! En SPW 251/1 med manskap sprängdes i luften av en HIP Bazooka. 9-2 ledaren som var i ett minerat hus blev sårad när han gav sig av därifrån. Vi är inne i ett stim... :P:ph34r:

 

Aktuell Status:

US SAN: 4

German SAN: 2

 

US CVP: 53

German CVP: 5

Link to comment
Share on other sites

Min moral e iaf bättre, slog en heat of battle på rally. Under av alla under....squaden gav sig inte de bidde "bara" berserk. Yippie!

 

Uppför kullen igen börjar likna han med stenen i grekisk mytologi, sisyfos eller vad stackarn hette :ph34r:

Edited by [Gobbo] Spider
Link to comment
Share on other sites

När man skjuter från hus/skog/ruin, och får ROF med MMG/HMG/kanon, kan man inte vrida mer i samma fas (fixed CA). SÅ jag antar att kanonen ovan, som räddade er, inte står i skog :)

 

Fråga: Räknas MPh och DFPh som en och samma fas för regeln ovan? Förblir CA låst i DFPh, eller är man fri att vrida?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

När man skjuter från hus/skog/ruin, och får ROF med MMG/HMG/kanon, kan man inte vrida mer i samma fas (fixed CA). SÅ jag antar att kanonen ovan, som räddade er, inte står i skog :)

Hmm, gäller det verkligen även kanoner? Jag trodde det vara bara MG:s, men jag minns kanske fel.

Fråga: Räknas MPh och DFPh som en och samma fas för regeln ovan? Förblir CA låst i DFPh, eller är man fri att vrida?

Det räknas inte som samma fas.

Link to comment
Share on other sites

När man skjuter från hus/skog/ruin, och får ROF med MMG/HMG/kanon, kan man inte vrida mer i samma fas (fixed CA). SÅ jag antar att kanonen ovan, som räddade er, inte står i skog :)

Hmm, gäller det verkligen även kanoner? Jag trodde det vara bara MG:s, men jag minns kanske fel.

 

C5.11:

 

"Furthermore, once a Gun (other than a mortar) fires from woods/building/rubble it may continue to fire during that phase from that hex only inside its current CA [EXC to all: Bounding First Firers and vehicles on the road in a woods-road hex]. If it retains a Multiple ROF, place a CA counter on the Gun (or alternately, to prevent congestion due to stacking, two hexes away from the Gun pointing to the same hexspine) to indicate its curren tCA for the remainder of that phase. The CA of a pinned firer fixed in the MPh would remain fixed during the DFPh."

Link to comment
Share on other sites

Oups. Så sant så sant....

 

Vad jag trodde mig veta var följande:

Om man får ROF, så är ROF:en sänkt med 1 när man vrider i skog, SEN är CA låst. Naturligtvis har ni helt rätt; Står man i skog är man låst till CA med Gun på samma sätt som M/HMG.

 

Kanonen "räddade oss" enbart på första skottet, först efter det vände jag CA och står nu inskjuten mot fronten på en Panzer IVJ. Dumt, men alternativet hade varit att lemlästa squadsen som stod Point Blank, och frågan är vilket tysken hade föredragit...? Andra skottet (det jag nu sköt mot Panzern) hade genererat en CH mot squadsen (slog 1,3). Iofs bara 8+0 så det hade kanske inte varit dödligt, men tillräckligt för att göra tyskarna ännu mer deppiga.... :)

 

Tack för inputen!

Link to comment
Share on other sites

ROF sänks 1 när man vrider och skjuter, oberoende av terräng.

 

Observera att CH bara är mot en enhet, använd RS.

 

Hur kan en CH bara vara 8+0? Skjuter ni AP eftersom ni inte har HE? I så fall borde det vara 4+0.

Den stora skillnaden är att nu måste kanonen vrida sig i Prepfire med +6 och ingen AQ på fösta skottet, och 1 lägre ROF. Om den inte roffar kan den tyska tanken blasta tillbaks i två eldfaser.

 

Det kan kännas som jag håller med tyskarna. det är inte sant. Jag håller med dem som håller på att förlora.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

ROF sänks 1 när man vrider och skjuter, oberoende av terräng.

Eftersom det är ASL så finns det givetvis några undantag :D

 

"2.5 CONDITIONAL ROF: The multiple ROF of a non-vehicular NT Gun [EXC: 76-82mm mortar] is lowered by one for its next shot in the current phase if it changes its CA for that shot."

 

Observera att CH bara är mot en enhet, använd RS.

I och med att RS används så kan man ju ha tur (eller otur beroende på vilken sida man är) och få med flera enheter som drabbas av CH.

 

Kan man inte utnyttja sin ROF till att vända kanonen utan att skjuta?

Tror det ja.

 

"C3.22 CHANGING CA WITHOUT FIRE: A Gun may change its CA without firing only at the end of a friendly fire phase (not MPh), and only if at that time its crew is still able to fire it without using Intensive/Sustained Fire "

Link to comment
Share on other sites

Men observera att:

If it retains a Multiple ROF, place a CA counter on the Gun (or alternately, to prevent congestion due to stacking, two hexes away from the Gun pointing to the same hexspine) to indicate its curren tCA for the remainder of that phase.
som står i C5.11 (higher numbered rule).

 

Så även om 5.11 säger "may continue to fire during that phase from that hex only inside its current CA ", och 3.22 tydligt bara kräver att "is still able to fire it without using Intensive/Sustained Fire", vilket ju inte är ett skott, så är det underförstått i 5.11 att CA består resten av fasen.

 

Väldigt otydligt det här. Jag skulle nog inte gilla om en motståndare skjuter med sin ROF 1 kanon, träffar, dödar och behåller ROF. Så vrider han sin kanon, fast han är i hus, för han kan ju ändå inte träffa och ROF=0, så han väljer att inte skjuta utan bara vrida. 5.11 och 2.5 gör då ingen skillnad.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tisdag 2004-11-23

 

Överlag ligger en skrattretande aura av extremt medflyt för jänkarna och oflyt för tyskarna. Jag hoppas att de håller ut bara, för alla vet ju att det aldrig är för sent i ASL.... Man kan dock inte undgå att skämmas lite när Brain slår tre dubbelettor i rad, eller när tyskarna woundar tre av sina egna ledare i rad, eller... :ph34r:

 

Kanonsituationen löste vi enkelt genom att säga att vi aldrig fick ROF när vi sköt. Således stod den felvänd och utan ACQ mot Panzer-fyran. Men den hjältemodiga M1:an löste sin uppgift ändå! :D

 

Läs mer om det här!

 

Aktuell Status:

US SAN: 4

German SAN: 2

 

US CVP: 83

German CVP: 14

Link to comment
Share on other sites

Det måste vara dom tärningarna som Brain hade på Kramfors flygplats vintern 91/92. Då vi satt fast och väntade på planet hem, vi passade på att spela ett parti SL. Det tog 45 min att förbereda och var över på 5 min.

 

Om jag var er skulle jag syna täningarna lite extra, dom åkte ner i fickan oroväckande fort. :P

 

Landers

Link to comment
Share on other sites

Tisdag 2004-11-30

 

Tyskarnas oflyt har nu börjat stagnera och flankningen kring Stoumont börjar kännas av. De har två elaka Eldkastarvagnar...

Våra trupper i skogen på kullen har snart kommit fram till sina mål...

 

Läs mer om det här!

 

Aktuell Status:

US SAN: 4

German SAN: 2

 

US CVP: *uppdateras under dagen*

German CVP: *uppdateras under dagen*

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Första scenariot är nu klart. Staumont tagit till 85% Sanatoriet är nu inom synhåll medans mittdelen ser mörkare ut. US trupper har tom anfallit o tagit mark där (tack vare en usel anfallare där ,jag).

 

Alltihop till priset av 30% förluster.

 

Slutsumman blev:

104(?) Cvp för US

53 Cvp för oss tyskar.

 

Mao Antwerpen får nog vänta tills nästa år. :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
...och sen då?! :P

Kom ni något längre eller?

Nyfiken!

/Jonas

Vi har kommit mycket längre! Dock så är det Andreas som har fullt upp så han inte hinner uppdatera

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som Brain säger har vi nu kommit mycket längre. Vi är för närvarande på 21 N.

 

Jag tyckte att jag hittade ett enklare verktyg att uppdatera sidan med, men det visade sig att det inte funkade som jag ville, och sen har jag inte hunnit ta tag i det. Hur som helst, har nu uppdaterat sidan (inte ända fram till 21 N dock)!

 

I korthet kan man säga att tyskarna aldrig intog Sanatoriet och att de, när de insåg att det inte kunde göras, har bedrivit en seg utmattningsstrid mot de anfallande jänkarna.

 

I La Gleize har det gått precis tvärtom; Amerikanarna anföll men stoppades effektivt av de benhårda SS-trupperna. "Don't underestimate the power of the dark side" är ett väl använt uttryck hos oss. Vi har vid två tillfällen (20PM och 21PM, då dimman alltid lättar och lämnar öppen sikt åt tyskarnas feta vapen) kraftigt underestimerat vad tysken är kapabel till. Resultat är att vi natten den 21:a inte har kvar en enda LVP... :blink:

 

 

Enjoy!

 

(sidan 4 är ny)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...