Jump to content

SASL AAR - Cautious Advance


Mats

Recommended Posts

Mycket trevlig AAR! :)

 

Tack!

 

SASL är mycket trevligt! :D

 

Ett mycket intressant AAR!!!

 

Nu blir jag sugen på att köra ett mission igen... dock inga amerikaner den här gången...

 

// Daniel

 

 

Har precis dragit igång Mission 19 (Escape!) nu. Det verkar väldigt kul. Men det blir ju amerikaner mot tyskar igen (i brist på annat). Hade gärna spelat med ryssar istället för amerikaner. Men BV kommer ju snart, och då blir det andra bullar! <_<

Link to comment
Share on other sites

Vilken bra AAR!

 

Några frågor dök upp när jag läste.

 

I bilden omgång 2 ENEMY, så har du lagt en berserkbricka i 19AA2, varför då?

 

I bilden omgång 4 FRIENDLY, så dyker en tysk 467 plötsligt upp i 19Y8. Vad hände egentligen?

 

Visst är det coolt när snipern oväntat dyker upp och bryter en tysk squad i Melee, eller när den brutna amerkanska squaden plötsligt går berserk? På något sätt känns det som färgstarka höjdpunkter i scenariot och det får mig att tänka på dom som bara har starter kit, som aldrig får uppleva detta.

Link to comment
Share on other sites

I bilden omgång 2 ENEMY, så har du lagt en berserkbricka i 19AA2, varför då?

Ja, det är nog lite otydligt just där i texten. Men den tyska 4-6-7:an i 19AA2 får en Heat of Battle (som leder till en Berserk) när denne slår sitt moralslag. Crew:n i samma hex bryter dock. Det är resultatet av en amerikansk HMG i 19Z10.

 

 

I bilden omgång 4 FRIENDLY, så dyker en tysk 467 plötsligt upp i 19Y8. Vad hände egentligen?

Jo, det är den före detta tyska Berserk-enheten (som startade i 19AA2). Han sprang fram till 19Y8, besegrade min amerikanska (och brutna) 3-4-7:a, och förlorade sedan sin Berserk-status.

 

 

Visst är det coolt när snipern oväntat dyker upp och bryter en tysk squad i Melee, eller när den brutna amerkanska squaden plötsligt går berserk? På något sätt känns det som färgstarka höjdpunkter i scenariot och det får mig att tänka på dom som bara har starter kit, som aldrig får uppleva detta.

Det är sant. Det är de där små, lite oväntade händelserna, som ger den lilla extra kryddan till ett scenario. Det är grymt kul när sådant händer. Men därmed inte sagt att starter kit:en på något sätt är trista. Jag lärde mig spela ASL genom dem, och spelglädjen vad mycket stor.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte fattat hur SASL räknar VPO, men jag tycker dy räknat fel.

Du fick 5 för casualties, men får du inte också 2 per dödad crew?

+10 VP för dina locations.

+8 för captured guns.

=23, eller kanske 27 med crews

 

Fienden har 10 för förluster

+18 för location control

=28

 

Har jag missat nåt?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte fattat hur SASL räknar VPO, men jag tycker dy räknat fel.

Du fick 5 för casualties, men får du inte också 2 per dödad crew?

+10 VP för dina locations.

+8 för captured guns.

=23, eller kanske 27 med crews

 

Fienden har 10 för förluster

+18 för location control

=28

 

Har jag missat nåt?

Janusz

 

I SASL räknar man VP olika beroende på vilket Mission man spelar. I just detta Mission (nr 1), får ENEMY VP när denne tar kål på mina enheter och kontrollerar VPO:s (samt kanske även vid några andra tillfällen som jag inte kommer ihåg just nu).

 

FRIENDLY (d.v.s. jag), får dock endast VP för VPO:s, Captured/Eliminated Guns och om nya mapboards kommer upp under spelet gång, alltså inga VP för eliminerade ENEMY-enheter... :(

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig AAR...

 

Hoppas få se flera, har själv SASL både V 1-2..många blippar blir det :P

 

Har väl lite mera Moduler och därmed kartor än vad du har så slagfälten varierar verkligen från gång till gång.

 

Dom här Modulerna har jag: 2 Beyond valor,Paratooper,Yanks,Partisan,West of El Alamein,The last hurrah,Hollow legions,Code of bushido,Gung ho,Croix de guerre,Doomed battalions och förhandsbokning av Armies of oblivion..

 

Regelboken har jag både V 1-2 av..Plus att jag har båda Action packsen.

 

Det blir många kartor det, så jag tycker att SASL är toppen verkligen..

 

Har dock lite tidsbrist för tillfället...

 

Än en gång väldig trevlig AAR!!

 

Mvh C

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig AAR...

 

Hoppas få se flera, har själv SASL både V 1-2..många blippar blir det :P

 

Har väl lite mera Moduler och därmed kartor än vad du har så slagfälten varierar verkligen från gång till gång.

 

Dom här Modulerna har jag: 2 Beyond valor,Paratooper,Yanks,Partisan,West of El Alamein,The last hurrah,Hollow legions,Code of bushido,Gung ho,Croix de guerre,Doomed battalions och förhandsbokning av Armies of oblivion..

 

Regelboken har jag både V 1-2 av..Plus att jag har båda Action packsen.

 

Det blir många kartor det, så jag tycker att SASL är toppen verkligen..

 

Har dock lite tidsbrist för tillfället...

 

Än en gång väldig trevlig AAR!!

 

Mvh C

 

 

Ja, det tar ju helt klart sin tid att spela ett SASL-mission. Men jag tycker det är ett utmärkt och kul sätt att lära sig regler på. Man tvingas stanna upp och läsa sig till sådant man inte förstår för att komma vidare, eftersom det är lite svårt att fråga sin medspelare! :)

 

Sedan måste jag säga att det tagit ett tag för mig att förstå kapitel S (kan inte säga att jag kan det till 100% ännu), eftersom jag upplever det ganska rörigt. Själva texten är egentligen väldigt lättläst och bra skriven i sig, men det är nog en fråga om strukturering som gör det (iallafall för mig) lite knöligt att hitta saker och ting.

 

Jag kör nu Mission #19 för fulla muggar, och det är ett grymt kul scenario. FRIENDLY ska korsa tre bräden för att komma till FBE, medan det kommer in ENEMY S?-blippar från sidorna och på så sätt omringar mina enheter. Riktigt kul måste jag säga!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...