Jump to content

invasionen av Sicilien


Janusz

Recommended Posts

Jag designade ett scenario till iASL, på den tiden detta projekt fortfarande fanns.

Grundidén var färdig, nu behöver jag bara en historisk bakgrund till det, så kan jag sända in till ASLSK3.

SÅ jag letar efter någon som vet hur det gick till när jänkarna släppte sina fallskärmsjägare över sicilien. Vilka förband som var med, vilka uppdrag de hade, vilken den tyska/italienska reaktionen var osv.

Kontakta mig gärna direkt om du vet eller känner någon, eller om du har en bok att rekomendera

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Operation Marston (eller Marsdon), SL scenario 1000 eller 3000, hadde en skikkelig bra write-up av kampene rundt Primosole Bridge. Savnet dette i J6, synes helt klart at mini-HASL'en ble svekket av dette. Blant annet landet britiske og tyske fallskjermjegere samtidig i litt forskjellige områder, men altså nær nok til at de kom i kamp med hverandre rundt PBr. Ellers gikk det britiske fallskjermdroppet svært dårlig. En del fly ble skutt ned av egne skip over Middelhavet, mens ganske mange også krasjlandet.

 

Jeg har dessverre mistet det gamle General'et som SL scne 1000 (el 3000) stod i, men det så utrolig kult ut, med rundt 12 brett, paradrops (lurer faktisk på om det var begge sider?), i tillegg til SS-styrker og et fengsel (Fortified Building) som ikke nevnes i J6. Men write-up'en var altså veldig bra...

 

Torgeir

Link to comment
Share on other sites

Kul att du gör scenarion Janusz!

 

Din utgångspunkt var alltså att du först gör ett scenario och sen letar rätt på en historisk bakgrund som passar ihop med scenariot du just gjort? Kul! Jag brukar alltid göra tvärtom. Kan du inte berätta lite mer hur du tänkt om scenariot. Man blir svårt nyfiken. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så väldigt konstigt, egentligen.

Normalt så gör jag som du, läser om en intressant strid i nån bok, och försöker sedan överföra det till ASL.

Men i detta fall var det lite speciellt. Enligt mig behövde iASL ett scenario som var så varierande att man skulle kunna spela det riktigt många gånger. Jag kom på något som liksom kändes rätt, med olika grupper man kunde välja mellan, och ordentligt med FoW. Amerikanska fallskärmsjägare möter tysk motreaktion, baz mot tiger på Sicilen känns helt rätt.

 

Så är det, och det är därför jag letar efter into om denna strid. Jag vet vad jag vill hitta, frågan är om det finns.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Coolt!

 

Jag måste poängtera att min och kanske din metod att först leta historik och därefter göra ett scenario inte alls behöver vara rätt. Kanske det hämmar kreativiteten eller spelglädjen i scenariot, kanske inte.

 

Om du har en så fri OB så kanske inte den historiska texten ska vara exakt.

 

Dock garanterar jag att den finns någonstans. Om inte kan du åka till Stockholm och gå till Anna Lindh biblioteket som öppnar den 1 september. Anna Lindh biblioteket ersätter försvarshögskolans bibliotek och Utrikes politiska biblioteket. Jag håller ögonen öppna!

Link to comment
Share on other sites

Jag måste poängtera att min och kanske din metod att först leta historik och därefter göra ett scenario inte alls behöver vara rätt. Kanske det hämmar kreativiteten eller spelglädjen i scenariot, kanske inte.

Det finns många fall där en historisk bakgrund är ett onödigt hinder eller rent menlig:

 

- Mycket FoW, med många alternativa truppsammansättningar för båda sidorna. Jag tror att just variation och valmöjlighet hämmas när man utgår från en historisk situation.

- Test/studie av specifika regler. Hur fungerar animal-pack? (Jag är fortfarande imponerad över att det finns regler för något som troligen aldrig kommer att inkluderas i ett scenario och hur de har speltestats förstår jag inte riktigt...)

- Skräddarsydda scenarion för ett visst ändamål som t.ex. att introducera någon till en viss situation.

- What-if av olika slag. T.ex. sealion-scenarion.

 

Något som jag verkligen skulle vilja se i ASL är en bra "scenariogenerator" som skapar ett scenario + tabeller som man kan köpa trupper från, ev. även med varierande VC. Det skulle naturligtvis bli fullständigt ahistoriskt eftersom generatorn aldrig skulle kunna verifiera ett genererat scenario mot en historiebok, men det skulle jag knappast bry mig om ifall jag skulle kunna generera ett hyfsat balanserat scenario med historisk känsla där jag inte kände till vilka trupper eller VC min motståndare skulle ha. Tänk lite som de missions som finns i solo-ASL.

Link to comment
Share on other sites

Men du, Partik!

Din längtan är över!

ASLUG16 "Bunshin gogeki" inte bara ger dig chansen att packa kanoner på små åsnor, det är banne mig tvunget om du spelar japan. 10 härliga rundor ger dig många chanser att frakta, packa ur och sätta ihop, skjuta med och kanske till och med ta isär och packa ihop, för att drälla runt lite mer med de stackars åsnorna.

 

fantastiskt!

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ang just Am Airborne under Op. Husky finns det inte så mycket inte änns i deras egen historia vi pratar om 82nd Airborne Div.

 

Ordet of battle 15th Army Grope

Monty med Brit 8th Army & Patton med 7th Army

och så specilet 82:a

 

82nd Airborne Division

- Headquarters and Headquarters Company

- 325th Glider Infantry Regiment [-1co]

- 504th Parachute Infantry Regiment [-band]

- 505th Parachute Infantry Regiment

- 307th Airborne Engineer Battalion

- 1st Ranger Battalion [att]

- 3rd Ranger Battalion [att]

- 4th Ranger Battalion [att]

- 1st Battalion, 143rd Infantry Regiment [att]

- Detachment, 813th Tank Destroyer Battalion [att]

- 82nd Airborne Division Artillery

- Headquarters and Headquarters Battery

- 319th Glider Field Artillery Battalion (75mm Pack Howitzer)

- 320th Glider Field Artillery Battalion (75mm Pack Howitzer)

- 80th Airborne Antiaircraft Battalion

- 307th Airborne Medical Battalion

- 782nd Airborne Ordnance Maintenance Company

- 407th Airborne Quartermaster Company

- 82nd Airborne Signal Company

- Military Police Platoon

- A Battery, 133rd Field Artillery Battalion (105mm Howitzer) [att]

- A Battery, 155th Field Artillery Battalion (155mm Howitzer) [att]

- C Battery, 155th Field Artillery Battalion (155mm Howitzer) [att]

- F Company, 540th Engineer Shore Regiment [att]

- C Company, 83rd Chemical Battalion (Motorized) [att]

- D Company, 83rd Chemical Battalion (Motorized) [att]

- 405th Medical Collecting Company [att]

- 2nd Platoon, 602nd Medical Clearing Company [att]

- 1st Platoon, 90th Quartermaster Company (Railhead) [att]

- H Company, 36th Engineer Combat Regiment [att]

- Detachment, 63rd Signal Battalion [att]

- C Detachment, 72nd Signal Company (Special) [att]

- Detachment, 180th Signal Repair Company [att]

- Detachment, 286th Signal Company [att]

 

så har du i i.a.f förbanden.....

 

Sedan hänvisar jag till Maglica´s särskilt den sista tråden där står det kort fattat om vad för uppgifter 82:a hade under Op. husky

 

Ang tyskaran F.M Kesselring och CinC South har jag inte hittat mycket tyvärr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...