Jump to content

Journal 7


Martin Svärd

Recommended Posts

Jag har just fått Journal 7 och skulle vilja starta en tråd med diskussioner kring den. Här kommer några punkter som jag skulle tycka var kul att diskutera kring.

 

Journal 7 har tema östfront. 12 scenarion, där Ryssar, Tyskar, Ungrare, Partisaner eller Kroater är inblandade.

 

Är det bra eller dåligt med teman? Nästa nummer kommer antagligen ha PTO och Marines som tema. Spelar det någon roll?

 

Steve Swann har gjort en trilogi med Kroatiska fallskärmsjägare, som bara slåss mot partisaner. (inga Air Drop) Det kontroversiella med dessa, är att han har tagit med Crews i OB, utöver eventuella Guns. Han har ofta pläderat för att man ska använda crews till MMGs och HMGs. Men det finns inget i scenariona som tvingar en.

 

Tycker ni MMP gör rätt att publicera hans scenarion som dom är, och därmed acceptera Steves åsikt?

 

Man får med starterkit bräde V i Journal 7. Ett ASL scenario är publicerat på detta bräde.

 

Är det ok?

 

De scenarion som är med i Journal 7 är ovanligt lika. Inte nog med östfrontstemat, nästan alla scenarion är tournament size med få turns och få squads. Inga konstiga SSRer, inga OBA, inga konstigheter what so ever. Jag har alltid haft en vision om att Journal (eller annuals) syfte har varit att visa sina läsare bredden på ASL och vara lite banbrytare. Nu verkar tidningen mer mainstream än någonsin.

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst J7 ännu, men jag låter mig inte hindras av det för att dela med mig av min visdom. :D

 

Jag har just fått Journal 7 och skulle vilja starta en tråd med diskussioner kring den. Här kommer några punkter som jag skulle tycka var kul att diskutera kring.

 

Journal 7 har tema östfront. 12 scenarion, där Ryssar, Tyskar, Ungrare, Partisaner eller Kroater är inblandade.

 

Är det bra eller dåligt med teman? Nästa nummer kommer antagligen ha PTO och Marines som tema. Spelar det någon roll?

Är det uttalat att det är ett tema i J7 ? (Jag har aldrig läst att det skulle vara ett speciellt tema).

 

Man får med starterkit bräde V i Journal 7. Ett ASL scenario är publicerat på detta bräde.

 

Är det ok?

Självklart skall det inta vara med en massa extra (gratis ?) saker. :D:D:D

Fördelen med detta är att nu är det ok med ASL scenarion som använder karta v, eftersom jag har den.

Alla andra SK kartor är dock fortfarande bannlysta. :D

 

De scenarion som är med i Journal 7 är ovanligt lika. Inte nog med östfrontstemat, nästan alla scenarion är tournament size med få turns och få squads. Inga konstiga SSRer, inga OBA, inga konstigheter what so ever. Jag har alltid haft en vision om att Journal (eller annuals) syfte har varit att visa sina läsare bredden på ASL och vara lite banbrytare. Nu verkar tidningen mer mainstream än någonsin.
Det kan ju vara så att MMP inte har fått (för jag vet inte om de själva designar några längre) så många större inskickade till sig.

Många scenario-designers kanske tror att dom flesta inte vill spela större scenarion utan föredrar tournament-size och således gör sådana så att dom blir spelade.

Link to comment
Share on other sites

Är det bra eller dåligt med teman? Nästa nummer kommer antagligen ha PTO och Marines som tema. Spelar det någon roll?

 

Det är bra med teman så läng man undviker sådant som redan gjorts tilln döds (Normande, Bulge etc.)

 

Tycker ni MMP gör rätt att publicera hans scenarion som dom är, och därmed acceptera Steves åsikt?

 

Så länge scenario SSR inte kräver att crews krävs för MG så är det ok. (SS3 pack alltså ej ok).

 

Man får med starterkit bräde V i Journal 7. Ett ASL scenario är publicerat på detta bräde.

Är det ok?

 

Ja, dom flesta har inte så svårt att spela på kartorna från SL,COI,COD,GI. Varför skulle det här vara

värre?

 

De scenarion som är med i Journal 7 är ovanligt lika. Inte nog med östfrontstemat, nästan alla scenarion är tournament size med få turns och få squads. Inga konstiga SSRer, inga OBA, inga konstigheter what so ever. Jag har alltid haft en vision om att Journal (eller annuals) syfte har varit att visa sina läsare bredden på ASL och vara lite banbrytare. Nu verkar tidningen mer mainstream än någonsin.

 

Vad tycker ni?

 

Har inte sett scenariona så jag kan egentligen inte uttala mig, men i princip vill man ju ha lite variation på scenariona även om det finns ett tema. Att dom är tournament size ser jag bara som positivt då dessa är de enda som jag troligtvis kommer att spela. Jag skulle bli besviken om alla vore stora då jag sannolikt aldrig skulle spela dessa.

Link to comment
Share on other sites

Tema?

 

Det är ovanligt med tema på en tidning, eftersom man vill att det ska vara lie för alla så att många köper. Denna variation, samt artiklar (analyser gills inte), är det som skiljer en tidning från ett scenariopaket. Ett tema kan få mig att springa och köpa, men också få mig avtänd (The Bulge, paras i Normandie, paras i Market-Garden(var det Market som var luftlandsättningen?)). Journal är ett så starkt varumärke att i stort sett alla köper den. Det enda de kan uppnå är att någon låter bli om ämnet blir helt fel.

 

Jag hade väntat mig att nästa Journal skulle ha 7:ans framsida och innehålla analyser och diskussioner av VotG. Att detta nummer har ett fokus som stödjer AOO är inte förvånande alls, och ganska trevligt. PTO och Marines känns ganska trist. Vi har redan Tarawa, Watchtower, Kakazu Ridge, G-T.

 

 

 

SW-Crew?

 

Jag är osäker på om Stewes scenarion är SÅ bra att han kan kräva vad han vill. Jag tror MMP tycker det funkar bra i hans scenarion, och inte kan utnyttjas. Men observera att i RB, som "alla" älskar, får man crews i sina HW-platoons, och ingen klagar på detta. Hur utnyttjar man det i RB? Jo, squads eller HS:s får ta vapnen i fortsättningen, och så låter man 1-2-7:orna vara backup när en kanonservice bryter eller dör. Och om scenariot har CVP-cap (eller ont om ledare) kommer man inte springa omkring med dem heller som spanare, vilket väl är den största risken.

 

 

 

Bräde v?

 

Lite promotion för SK3, eftersom SK2 inte sålt så bra, antar jag. Känns helt ok, men lite onödigt då många ändå kommer köpa SK3. Men det va' la billigt att slänga me'.

 

 

 

Tournament size?

 

Observera att AOO nästan bara innehåller jättescenarion (plus hunden Out of cowardice), snitt ligger på 50 enheter på plan i 9 rundor. Nu kommer fler axis-minor scenarion, men av mindre format. MMP har väl tyckt att det skulle vara kul att helt äga toppen av "mest spelade", där Schwerpunkt nu ligger och kivas. Förmodligen är MMPs flaskhals dessutom playtest, och det tar MYCKET längre tid att speltesta stora scenarion ordentligt. Så de satsar på små scenarion som kommer spelas mycket och bli populära, medan AOO fick alla monster, eftersom det är en modul. Jag tror det är en felsatsning. Balans är alltid att eftersträva. Jag bara längtar efter att spela ett scenario med mina fina ungerska tanks, men ska jag tvingas köpa både AOO och J7 för att få något som går att spela på en kväll?

 

 

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

På turordning för nästa Journal tycks ett gäng Bulge scenarion vara från Pete Shelling, vilket verkar vara istället för att göra ett Action Pack? Jag tycker nog att Action Packs hellre kan ha teman, och tidningen som sagt var kan visa på mångsidigheten i systemet.

 

Att tidningen föll in i östtema är helt ok med tanke på att det supportar BVv3 och AOO men jag tycker inte heller att det i allmänhet ska vara så trångsynt. Dock var det kul med ett antal scenarion som supportar Swanns artikel om Kroaterna, och måhända gick hans crew användning till MG igenom som ett sätt att visa den goda elitanda som truppen hade?

 

Man får i princip betala för brädet, så jag tycker att det är moraliskt tveksamt att pusha för sin produkt på detta sätt. Men nu är det iallafall officiellt att SK bräden är = ASL bräden!

 

Som helhet var jag lite besviken på tidningen, men jag ska inte klaga då vi iallafall fick det förlorade scenariot från AOO, även om jag hade önskat att de hade tryckt det på tjockare papper.

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Är det bra eller dåligt med teman? Nästa nummer kommer antagligen ha PTO och Marines som tema. Spelar det någon roll?

Jag föredrar Journal med en vild blandning av scenarion.

Tycker ni MMP gör rätt att publicera hans scenarion som dom är, och därmed acceptera Steves åsikt?

Nej!

Man får med starterkit bräde V i Journal 7. Ett ASL scenario är publicerat på detta bräde.

Är det ok?

Det är dumt att ha med kärnkomponenter som bräden i Journals, tycker jag. Om de säljs separat (också), så gör det förstås inget.

De scenarion som är med i Journal 7 är ovanligt lika. Inte nog med östfrontstemat, nästan alla scenarion är tournament size med få turns och få squads. Inga konstiga SSRer, inga OBA, inga konstigheter what so ever. Jag har alltid haft en vision om att Journal (eller annuals) syfte har varit att visa sina läsare bredden på ASL och vara lite banbrytare. Nu verkar tidningen mer mainstream än någonsin.

Vad tycker ni?

Jag tycker många av scenariona från Journal 7 såg väldigt intressanta ut. Bästa Journal på länge i detta hänseende är mitt spontana intryck. Däremot verkar kvaliteten vara lite sådär. Jag hittade efter en snabbtitt en antal fel och inkonsekventa formuleringar (jämfört med gamla scenariona). Inga stora grejer, och inget som påverkar spelet, men ändå.

 

Precis som med annan suspekt lektyr så köper jag inte ASL Journal för artiklarnas skull. Men jag var tvungen att läsa artikeln om britterna i ASL. Eller tja, jag orkade inte igenom hela. Den var väldigt lång, pro-brittisk och pryl-fixerad. Ska de verkligen ändra den brittiska från 76* MTR till 81*?

 

På turordning för nästa Journal tycks ett gäng Bulge scenarion vara från Pete Shelling /../

Har MMP sagt det på något forum, eller hur kommer du till den slutsatsen?

Link to comment
Share on other sites

Tema?

 

Så här står det i "A word from the Editors":

 

You must also have noticed a certan pull to the east in the scenario mix in this Journal. We had intended to focus on East Front scenarios this time around, but never planned that all of the scenarios would feature Germans or Axis Minor vs. Russian or partisans. We were just lucky...

 

We do have a nice set of Pete Shelling "Bulge" scenarios that we are looking forward to using next time.

Håller med ragngand om att det är okej att Journal 7 supportar nyutgivna produkter; AOO och BV3. Och om det nu råkade bli ett tema då både AOO och BV3 utspelar sig på östfronten må väl det vara hänt.

 

Men om nu Journal väljer att ha med ett tema, så tycker jag dom måste visa variationen i ASL bättre. Inte bara slänga ihop en gäng scenarion som råkar likna varandra. Det måste finnas en tanke bakom. I den bemärkelsen tycker jag att de tre Kroatiska fallskärmsjägarscenariona ser kul ut.

 

SW-Crew?

 

Tycker personligen det är uselt av MMP att låta Stewe Swann få igenom sina SW-Crews, även om det inte finns någon SSR a-la HOBs SS3-pack. I Scenario J109 ska de Kroatiska trupperna exita 8 Exit VP för att vinna. De kroatiska trupperna består av 9,5 squads, 2 crews (2-2-7), 9-1, 8-1 och 7-0 ledare. Det räcker alltså att exita två crews och de två bästa ledarna för att vinna scenariot. Om man läser den historiska texten så gällde det för de kroatiska fallskärmsjägarna att bryta sig ur en ficka. Knappast skulle 12 man (5 i varje crew plus två ledare) räckt för att denna incident skulle klassas som en framgång. Det är som sagt uselt och ogenomtänkt!

 

Bräde v?

 

Tycker det också är okej, kanske till och med bra. Jag tycker dock att brädena är lite väl enkla som dom är.

 

Tournament size?

 

Håller med Janusz i att man kanske får se utgivningen från MMP som en enhet. Där summan blir en blandning. Samtidigt håller jag med Mattias att dom ser hur kul ut som helst att spela. Och Maglica där det är positivit att ha med i alla fall några tournament scenarion. Men, skulle jag själv få välja skulle jag se en större variation och blandning i själva Journal.

 

Skulle jag bestämma skulle jag ha med 24 scenarion i varje Journal, som skulle komma ut en gång om året. Variationen skulle eftersträvas och uppmanas, samtidigt skulle det finnas traditionella tournament scenarion med. Scenarion innehållande "Grudge rules" skulle vara bannlysta.

 

"A grudge rule is a rule in a scenario, scenario pack, or module that is in there not because of particular historical circumstances pertaining to that scenario, but rather because the designer is irritated about some aspect of the general ASL rules, usually for perceived lack of realism, and decides to change the basic rules in his scenarios. Most grudge rules are beloved by relatively few beyond their creators."

Link to comment
Share on other sites

Bräde v?

 

Lite promotion för SK3, eftersom SK2 inte sålt så bra, antar jag. Känns helt ok, men lite onödigt då många ändå kommer köpa SK3. Men det va' la billigt att slänga me'.

Hur vet du att SK2 inte sålt så bra ?

Jämför med SK1 eller ?

 

Står det i Journalen att kartan är med för att "promota" SK3 ?

 

Man får i princip betala för brädet, så jag tycker att det är moraliskt tveksamt att pusha för sin produkt på detta sätt. Men nu är det iallafall officiellt att SK bräden är = ASL bräden!

Är J7 dyrare än vad J6 var ?

Är den inte det så är kartan i princip gratis.

 

Sedan (om det nu inte står i J7) är jag väldigt tveksam till att kartan är med för att pusha SK3. Om nu målgruppen med SK3 fortfarande är nybörjare (som kanske har SK1 och/eller SK2) så verkar det vara

ett mindre bra sätt, då det inte alls är säkert att den gruppen köper J7.

 

Sedan förstår jag inte vad du menar med att SK officiellt nu är ASL bräden. Skulle det förändra något ?

Mig veteligen har MMP aldrig sagt att dom t.ex. skulle neka en submission av ett scenario för att det använder en SK karta.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag bestämma skulle jag ha med 24 scenarion i varje Journal, som skulle komma ut en gång om året.

Det gäller bara att se till att få fram 24 scenarion som håller måttet, så att det inte blir 12 bra och 12 icke-bra.

 

Med vem har tid med 24 nya scenarion per år ändå ?? - ja förutom lärare då som har alltför mycket ledig tid. :D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag spelat 112 Extracurricular Activity från J7. Roligt OB (med bl a Zryini II-vagnar) och enkla och bra VC.

 

Tyvärr var bygganden man slogs om placerad i hörnet på bräde 51, så det blir trångt och lite "kanten-på-världen"-konstigheter. Det är alldeles för mycket rowhouses på bräde 51, för övrigt.

 

Inte ett dåligt scenario, men ingen höjdare heller. Jag förstår att de inte tog bort just det här när det blev trångt i AoO.

Link to comment
Share on other sites

Är J7 dyrare än vad J6 var ?

Är den inte det så är kartan i princip gratis.

 

Sedan förstår jag inte vad du menar med att SK officiellt nu är ASL bräden. Skulle det förändra något ?

Mig veteligen har MMP aldrig sagt att dom t.ex. skulle neka en submission av ett scenario för att det använder en SK karta.

 

J7 kostar mycket riktigt lika mycket som J6, men i J6 fick man för 4$ extra ett mini-HASL, i J7 fick man ... just det en karta som man i princip betalar för utan att ha beställt en extra karta. Det tycker jag är en stor skillnad!

 

I det jag läst från MMP har det funnits en klar linje av att SK inte hörde hemma i Journal, och att SK skulle vara onödigt att äga för den som spelade ASL hardcore. Nu har man låtit en SK karta leta sig in i Journal, vilket jag tycker är en viss gränsöverskridelse, å andra sidan ingår SK kartorna i kartpacken som ligger på preorder vilket också talar sitt tydliga språk för att SK kartorna är officiella ASL kartor.

 

Å tredje sidan fanns det en diskussion tidigare på detta forum om det var ok att använda SK kartorna i ASL scenarion, och concensus var vad jag minns ungefär; jättebra med fler kartor att bygga scenarion ifrån - om kartorna finns tillgängliga att köpas individuellt, vilket de kommere att bli framöver.

 

Det enda jag egentligen har invändningar emot är att man fick betala för en karta som man inte hade beställt, i övrigt är det nog bara att rätta in sig i ledet om användandet av de tunna SK kartorna istället för de riktiga monterade kartorna.

Link to comment
Share on other sites

Journal 7 har tema östfront. 12 scenarion, där Ryssar, Tyskar, Ungrare, Partisaner eller Kroater är inblandade.

 

Tycker inte om teman i Journaler så bra. Har en utopi om att det hör hemma till Action Packs...

 

 

Steve Swann har gjort en trilogi med Kroatiska fallskärmsjägare, som bara slåss mot partisaner. (inga Air Drop) Det kontroversiella med dessa, är att han har tagit med Crews i OB, utöver eventuella Guns. Han har ofta pläderat för att man ska använda crews till MMGs och HMGs. Men det finns inget i scenariona som tvingar en.

 

Känns *lite* fel, mest av gammal vana.

 

 

Man får med starterkit bräde V i Journal 7. Ett ASL scenario är publicerat på detta bräde.

 

Det är okej.

 

 

De scenarion som är med i Journal 7 är ovanligt lika. Inte nog med östfrontstemat, nästan alla scenarion är tournament size med få turns och få squads. Inga konstiga SSRer, inga OBA, inga konstigheter what so ever. Jag har alltid haft en vision om att Journal (eller annuals) syfte har varit att visa sina läsare bredden på ASL och vara lite banbrytare. Nu verkar tidningen mer mainstream än någonsin.

 

Tycker att scenarion i Journalen ska vara en mix av storlek och miljö. INTE som det blev i J7 alltså!

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer. Vi har även äran att vara de första som rapporterar in en spelning till ROAR.

 

Ungraren har vunnit OÄNDLIGT många gånger mer än ryssen! Jösses, vilken obalans!

 

*host*

 

Nu ska jag väl iofs inte säga det efter att ha fått våldsamt med pisk, men jag tyckte iaf scenariot kändes / såg ut att vara någorlunda balanserat, och definitivt bättre på den punkten än det andra AoO-scenario jag spelat (113 Liberating Bessarabia).

Link to comment
Share on other sites

J7 kostar mycket riktigt lika mycket som J6, men i J6 fick man för 4$ extra ett mini-HASL, i J7 fick man ... just det en karta som man i princip betalar för utan att ha beställt en extra karta. Det tycker jag är en stor skillnad!

 

Det enda jag egentligen har invändningar emot är att man fick betala för en karta som man inte hade beställt

Fråga är ju om J7 hade varit billigare utan den extra kartan.

 

Jag kommer inte ihåg om det stod något på J7 pre-order sida på MMPs websida om att en SK kartan skulle ingå i J7. Var det så visste man ju att det skulle ingå en karta och då har man ju beställt en.

Gjorde det inte det så kan man hävda att man inte har betställt en, men priset var ju satt på pre-order sidan.

 

Jag har lite svårt att tro att MMP (om det nu inte stod något på pre-order sidan) la utan en beskrivning på J7 på pre-order utan att nämna kartan med ett pris som om dom visste att dom senare skulle lägga till en SK karta.

Link to comment
Share on other sites

Fråga är ju om J7 hade varit billigare utan den extra kartan.

 

Jag kommer inte ihåg om det stod något på J7 pre-order sida på MMPs websida om att en SK kartan skulle ingå i J7. Var det så visste man ju att det skulle ingå en karta och då har man ju beställt en.

Gjorde det inte det så kan man hävda att man inte har betställt en, men priset var ju satt på pre-order sidan.

 

Jag har lite svårt att tro att MMP (om det nu inte stod något på pre-order sidan) la utan en beskrivning på J7 på pre-order utan att nämna kartan med ett pris som om dom visste att dom senare skulle lägga till en SK karta.

Missförstå mig rätt, jag betalar gladeligen varenda dollar för varenda ASL pryl som MMP får ut i tryck. Jag kan absolut leva med att betalat några dollar mer för en extra karta, jag har gjort betydligt sämre spelköp, tex för ASL tillbehör så det är inget problem.

 

Saken är alltjämt den att inget fanns publicerat om innehållet i J7, förrän det delgavs via ryktesspridning efter det att den tagits bort från pre-order. Det stod endast att innehållet skulle publiceras sedan det hade blivit fastställt, resultatet blev att det omedelbart gick till tryck.

 

Då priset var satt ganska högt hade jag förhopppningar om att MMP antingen hade satt ett pris som hjälpte till att säkra deras överlevnad för att kunna fortsätta ge ut trevliga ASL prylar, eller då att man skulle få någon annan bonus och då tänkte jag mig tex scenario 122 tryckt på riktig hårdpapp.

Link to comment
Share on other sites

Däremot verkar kvaliteten vara lite sådär. Jag hittade efter en snabbtitt en antal fel och inkonsekventa formuleringar (jämfört med gamla scenariona). Inga stora grejer, och inget som påverkar spelet, men ändå.
Denna gången är jag oskyldig, då jag inte var med och "proof:ade" :D

 

Förutom Olas scenarion, dom har jag nog tittat på i alla fall innan han skickade in dom.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha tagit mig en första titt på J7 kan jag nu säga:

 

eller då att man skulle få någon annan bonus och då tänkte jag mig tex scenario 122 tryckt på riktig hårdpapp.

Böjd att hålla med. Scenario 122 kunde ha trycks på ett separat (hårt) scenariokort och ett annat J scenario kunde var med i stället. Nu får man ytterligare ett scenariokort med ojämn numrering på scenariona.

 

 

Däremot verkar kvaliteten vara lite sådär. Jag hittade efter en snabbtitt en antal fel och inkonsekventa formuleringar (jämfört med gamla scenariona). Inga stora grejer, och inget som påverkar spelet, men ändå.

Såg det med nu. Inget som spelar någon spelteknisk roll, men slarvigt och borde ha fångats upp i korrekturläsningen (eller också är det jag som är skadad av tidigare korrekturläsning).

 

 

SW-Crew?

 

Tycker personligen det är uselt av MMP att låta Stewe Swann få igenom sina SW-Crews, även om det inte finns någon SSR a-la HOBs SS3-pack. [snip] Det är som sagt uselt och ogenomtänkt!

Vet inte om jag håller med om att det är uselt eller att MMP tycker att Mr Swanns åsikt är korrekt, men jag kan hålla med om att scenarion ser lite "konstiga" ut med alla crews - speciellt J112 där varje sida har 4 stycken var.

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu. Har de skickat med scenario 122 och trycket Jxxx på baksidan? Åh gud, så FÅR man bara inte göra. Helt omöjligt att sortera in. Måste kopieras!

 

Trodde vi sluppit detta sedan de började trycka 2 på bakidan av 1, och 4 bak 3. I början var det ju gjort som ett blädderblock, och alla måste hatat det.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vänta nu. Har de skickat med scenario 122 och trycket Jxxx på baksidan? Åh gud, så FÅR man bara inte göra. Helt omöjligt att sortera in. Måste kopieras!

 

Trodde vi sluppit detta sedan de började trycka 2 på bakidan av 1, och 4 bak 3. I början var det ju gjort som ett blädderblock, och alla måste hatat det.

 

Ja, tyvärr är scenario 122 på samma blad som J102.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...