Jump to content

AP36 Take a bath


Janusz

Recommended Posts

Jag spelade detta scenario mot Mattias B igår, och... Vad ska man säga?

Först, kort genomgång.

En stor amerikanske styrka, 9 squads, 4 halftracks och 9 tanks, ska köra längst med nästan två kartor på 8 rundor och komma ut med knappt hälften av sin trupp.

Mot sig har de 7 stycken HIP:ade tyska grupper, en PSK, samt en gömd halvbandvagn med lätt PaK. Men terrängen är bocage, vilket 4 tanks kan öppna med sin Cullin Devise.

 

Verkar kul, göra överfall på en mekaniserad trupp. Perfekt.

Eller, var det två bräden man ska över? 13 fordon som ska manövreras och unvika att hamna i ett överfall, massor med terräng som kan sökas av?

 

Jag satte upp långt bak, bakom bron. Där finns det väldigt fin terräng där man kan falla tillbaka ordnat till både en andra och en tredje försvarslinje. Jag tänkte också att rädslan för att gå in i ett överfall skulle göra Mattias försiktig, så att han skulle ha ont om tid när han väl nådde motstånd, samt att han kanske blivit lite oförsiktig efter flera rundors framryckning utan någon strid alls.

Det jag inte tänkte på var att "flera rundors framryckning utan någon strid alls" betyder att jag sitter och ser på när Mattias flyttar runt sina tanks, släpper av och tar på riders, armoured assaultar och lägger rök på diverse ställen i över 2 timmar!

 

Guuuud va´ tråkigt scenario. Att leta fiender i bocage kan vara kul om det kanske var ett litet scenario. Men 13 fordon och hela inf-kompaniet ska vara passangers/riders borgar för att tar massor med tid att flytta runt. Om jänkarn bara kör på frammåt utan att söka av området kan han gå i en riktigt jobbig fälla som lätt blir dödlig. Dessutom är scenariot aldrig slut innan sista rundan om anfallet visar sig vara för tryggt och långsamt, då jänkarn i desperation kan försöka köra rakt igenom de tyska linjerna. Om tysken inte är helt beredd på detta, eller har otur med sina PF/PSK skott kan jänkarn vinna i alla fall.

 

Sällsamt dåligt konstruerat scenario enligt mig. Nästa gång skulle jag sätt upp längre fram BARA FÖR ATT INTE DÖ AV TRISTESS, och det är ju inte nåt bra argument när man väljer försvarstaktik.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Schwerpunkt (hedge-hog) försvar.

 

Antagligen tänkte designer ingenting!?

Den här typen av långt bak klumpa ihop försvar är bra (spelmässigt), men ack så tråkigt. Antagligen har designer, tänkt flertalet små strider utdraget över 2 spelbräden med en rafflande avslutning. Känner igen problemet med detta Hedge-Hog försvar (som iofs är väldigt bra) från mitt eget scenario J125 där jag hade tänkt lite utdragen strid (fördröjande) + en del sewer movement med motattacker inför finalen etc...

Men så visar det sig att Martin och Mattias spelat med en "springa tillbaka med alla trupper till VC-building" hedge-hog defense och så blir det tråkigt.

Har inte spelat ovanstående, men kan tänka mig att det är kul om striderna förläggs till hela spelplanen och inte inför sista turn.

 

Detta drabbar oftast VC Exit-on-hex eller take VC-Building-X

eller...?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...