Jump to content

Vad kan man använda en 50mm MTR till?


Daniel

Recommended Posts

Någon som har några ideer?

 

Igår försökte jag ta ut några enheter på 1st Level i ett 2nd level stenhus... det gick inget vidare.

Är dessa effektiva mot nåt egentligen? :)

 

// Daniel

Mot enheter i hus är det svårt att få någon effekt. Dock med ROF 3 (som dom oftast har) så trillar väl en och annan Critical Hit in - men det är kanske inget man skall räkna med.

 

Effektivast är dom mot enheter i skog, där Air Burst DRM på -1 gör sitt till.

Så om man t.ex. vill hålla den lede fi från ett skogsparti kan man se till att dom kan skjuta in på den skogen - alltså mer som en hot.

 

Dessutom kan man använda dom till Interdiction på långt håll.

Link to comment
Share on other sites

Ahhh... tackar...

 

Då kommer jag inte få direkt stor användning av dom i det här SASL-uppdraget, spelar på Board 20... :)

 

Men det är bra att veta nästa gång jag strider i mer öppna landskap och lite mer

kuperad terräng. :)

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Glöm inte bort lätta granatkastares höga ROF vilket ger dem en ypperlig chans att slå ut Guns av alla de slag eftersom en Gun blir automatiskt eliminerad tillsammans med sin manning Crew om den blir träffrad av en CH.

I detta fall så gör en 120mm granat precis lika mycket skada som en 46mm granat, eller för den delen en 50mm granat som det var frågan om i detta specifika fall.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte bort lätta granatkastares höga ROF vilket ger dem en ypperlig chans att slå ut Guns av alla de slag eftersom en Gun blir automatiskt eliminerad tillsammans med sin manning Crew om den blir träffrad av en CH.

Det fantastiska med små granatkastare är att de har understruken ROF 3 (syns inte p.g.a. rutan). Understrykningen påverkar tärningarna så att de är c:a 75% chans att man slår ROF i stället för 50% som man kanske skulle kunna tro.

 

På samma sätt är HMGs inte lika användbara som det ser ut; de har överstruken ROF, vilket gör att de bara har ungefär 33% chans att få ROF i stället för 50%.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Det fantastiska med små granatkastare är att de har understruken ROF 3 (syns inte p.g.a. rutan). Understrykningen påverkar tärningarna så att de är c:a 75% chans att man slår ROF i stället för 50% som man kanske skulle kunna tro.

 

På samma sätt är HMGs inte lika användbara som det ser ut; de har överstruken ROF, vilket gör att de bara har ungefär 33% chans att få ROF i stället för 50%.

 

:D

 

 

Av samma anledning som att det viktigaste vapnet i din OB alltid slår 6,6 på första skottet, antar jag? :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...