Jump to content

Setup fråga (FRF 12 Fields Of Black Gold)


ON TOP ASL

Recommended Posts

Set up av Truck i motion per SSR!

 

Vad händer om man sätter upp truck i OB-Trench!

Enligt reglerna får vehicles sätta upp i Trench, men de kan inte utföra en start-MP för att ta sig därifrån. Enligt SSR, så är lastbilen redan i motion,kkan man sätta up lastbil + gun (towing) direkt i Trench på väg och unhooka i movement fas?

 

Enligt SSR måste Truck sätta upp i motion på väg, Trench får inte sätta upp på Paved Road, men Paved Road det är väl bara 'gråa' vägar?

Link to comment
Share on other sites

Set up av Truck i motion per SSR!

 

Vad händer om man sätter upp truck i OB-Trench!

Enligt reglerna får vehicles sätta upp i Trench, men de kan inte utföra en start-MP för att ta sig därifrån. Enligt SSR, så är lastbilen redan i motion,kkan man sätta up lastbil + gun (towing) direkt i Trench på väg och unhooka i movement fas?

 

Enligt SSR måste Truck sätta upp i motion på väg, Trench får inte sätta upp på Paved Road, men Paved Road det är väl bara 'gråa' vägar?

Är man på vägen om man är i en trench ?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, inte nog tydlig - Road Hex!

SSR Setup "in any one road hex" så jag vet inte?

Om Trench är i location med open ground och road, så är väl Trench i road hex?

 

Det blir väl inte en Trench Hex för att man placerar en fortifikation där?

Tror jag inte. En trench counter är väl ingen terräng-typ i sig så B.1 gäller nog fortfarande.

 

Normalt får ju inte en lastbil gå in i en Trench Hex och får således inte sätta upp i en sådan men

B27.51 är ju klar "Any counter may start a scenario beneath a trench counter, .." så enligt den får ju en lastbil sätta upp under en trench och är trenchen i en road hex så torde väl den ha satt upp enligt SSR:en.

 

Vad gäller Start MP, så säger ju reglerna endast "27.52 Any vehicle beneath a trench counter is considered HD, but may not change its VCA or expend a Start MP." att man inte får spendera en sådan och sätter man upp i Motion så gör man ju inte det.

 

Står ingenting i tow-reglerna att man inte får ha en kanon på släp i en trench (men det är nog mest beroende på att dom som skrev dom reglerna antagligen inte tänkte på den situationen misstänker jag :) ).

 

Så enligt reglerna/SSR:en ser det som om din beskrivning av att sätta upp en lastbil+kanon på släp under en trench i en road hex i Motion, skulle vara tillåtet. :D:D

 

Det känns inte som om det borde vara tillåtet men jag kan inte hitta något nu som förbjuder det.

 

Jag la in en fråga i ämnet på http://www.xtreme-gamer.com/forums/advanced-squad-leader/

Link to comment
Share on other sites

Vansinnig grej egentligen :lol: , men den slog mig då jag kollade lite setup för scenariot!

 

Ser kul ut scenario i alla fall, tror inte heller detta spoilerar Martin's SSR!

Men om man får sätta upp i Trenches så blir väl vehicles i alla fall Hull Down, *kan* vara bra i fall man vill åt en position där German Tanks kan få LOS efter 1'sta turn.

 

Högst hypotetiskt alltså, men det finns ju en hex med road på 1st level hill (dålig LOS iofs)! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

OK, jag har sett att vågorna går höga! :P

Egentligen en rätt knäpp ide, men jag hade hoppats på Hull Down + fördelarna som Hildebrant beskriver etc.

 

Ang. regeln, så tycker jag att den nu är klar, det enda man kunde tycka var att 'wording' (Any Counter) kunde innehållit en [EXC], eftersom man annars måste leta vidare i typ hela regelboken.

 

Well, both critics and fans agree, the ASL RB contains a lot of words! ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...