Jump to content

ASL starter kit


Martin Svärd

Vore det bäst för ASL-hobbyn om SK aldrig hänt?  

45 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

"inga" är lite att ta i.

I ASLSK1 får man faktiskt lära sig att inexperienced trupper har +1 på ambush. Som vi alla vet så är ju inte detta sant. De är möjligen LAX, men det är ju en HELT annan sak. ;)

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag ju svårt att se vad som kan vara så negativt med starterkitsen?  :huh:

 

Ok, det är ASL-Lite men inga regler som finns i SK måste läras om om man övergår till "riktiga" ASL väl?

 

Nog gör ASLSK ett stort jobb för krigsspelen i allmänhet och MMPs kassakista i synnerhet, men risken på sikt med SK är att det utarmar det riktiga ASL till en förenklad form där man kanske tar ett par steg tillbaka i detaljer och regler och släpper en Intermediate Squad Leader och slutar att get ut saker till ASL.

 

När man nu börjar prata om HSK, historiska kits a la HASL, där man alltså skulle hitta en intressant historisk miljö utan nivåskillnader börjar man fundera över hur långt MMP ska driva SK konceptet. Det måste trots allt vara så attt utgivningen av SK har bromsat produktionen av AOO, J#7, VotG, AP#3, AP#4, HP mm.

 

Vad jag förstår finns det också regler som skiljer sig mellan SK och ASL, så det kan bli nödvändigt att "unlearn what you have learnt".

 

Allt sammanvägt tror dock även jag att SK är bra för ASL och branschen, men jag vill att SK ska avgränsas i omfattning så att inte ASL blir lidande.

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå svårt att se vad som är problemet med ASLSK.

Som en entusiastisk spelare av ASLSK så kanske jag ändå kan ge två möjligheter:

1: Det tar energi och tryckköplats från riktig ASL. Det är samma folk som ska korrekturläsa, layouta, ta emot beställningar, packa osv som all annan ASL. Tre ASLSK kommer definitivt fördröja AoO och VotG ett par månader, minst.

2: Om man köper alla tre ASLSK kan man spela på ganska bra med dem utan att nnsin gå över till ASL, särskilt i områden utan andra ASL-spelare.

 

Så, nu har jag försökt att se saken lite från andra sidan.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att SK nog har fördröjt allt annat ett tag, men hur stort problem är det egentligen, ni lider väl knappast av brist på scenarion att spela? ;)

 

Problemet är väl att det i framtiden kanske kommer det finnas ASL spelare och ASL SK spelare och aldrig mötas de två...

 

Jag vågar förresten satsa en hel del på att de inte slutar vid SK #3,. Skulle bli förvånad om de inte tog chansen och gjorde ett SK #4 - PTO. Vem vet?

Link to comment
Share on other sites

Om det inte var bra för ASL-hobbyn att Starter Kit kom så var det inte bra för IT-branschen att musen uppfanns.

 

Skulle vilja höra lite åsikter från den som faktiskt röstat på alternativ i denna fråga? Vad är det som är dåligt? Vad skullle man gjort istället? Hade det varit bättre för hobbyn? På vilket sätt? osv...

Link to comment
Share on other sites

Enligt min erfarenhet har SK varit bra för ASL hobbyn:

 

En av mina gamla kompisar har köpt starter kit och börjat komma in i ASL hobbyn igen.

 

Under Friendly Fire kom en (eller kanske två) SK-spelare som jag tror inte skulle varit med alls om dom inte spelat ASL innan.

 

Ytterligare en positiv sak är att bräden börjar ges ut igen.

 

Det negativa som jag fått för mig och som jag bryr mig om är att MMP nöjt sig att ge ut bräden som är av sämre kvalitet än de skulle gjort om det varit till vanliga ASL och att ASL modulerna AOO och HP blir försenade.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det negativa som jag fått för mig och som jag bryr mig om är att MMP nöjt sig att ge ut bräden som är av sämre kvalitet än de skulle gjort om det varit till vanliga ASL och att ASL modulerna AOO och HP blir försenade.

 

Jag tror inte att bytet av brädtyp har med ASLSK att göra. Tveksamt om det har påverkat publikationen av AOO/HP signifikant. Dom har ju varit "nästan färdiga" i många år nu och hanteras av andra personer än dom som hanterar ASLSK.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag tycker att de nya kartorna är bättre i vissa avseenden. Visst kan det vara estetiskt tråkigt med precis samma gröna färg jämt, men de gamla handmålade var för mörka ibland.

Dessutom kunde ju LOS-punkten vara helt skev ibland på de gamla. Vad gäller husens un-randomness så är det väl sak samma. Det är tillräckligt med variation tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Man bör nog hålla isär några begrepp:

a) "gamla" boards, så som de trycktes för 20 år sen.

B) "gamla typen", dvs. de av hård papp.

c) "Brädena i starterkit" dvs y och z.

d) "starterkit bräden" dvs av den nya typen på lite halvstyv papp.

 

Att många A är dåliga håller nog de flesta med om. Däremot uppskattas B för sin tålighet och lyxiga känsla. C hade knske vissa svagheter, som att all grön färg var nyanslös, att några hus var kopierade, och att väldigt många hus var så små att man kan dra knasiga LOS mellan dem. D har vissa fördelar, som att de kan läggas kloss an mot varandra, att de är billiga.

 

Viktigt att komma ihåh är att A inte är like med B, och att C inte är lika med D.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
D har vissa fördelar, som att de kan läggas kloss an mot varandra, att de är billiga.

D är klart fulare färgmässigt än dom gamla brädena.

Kloss mot kloss är väl att ta i ändå. Mera sladderlapp mot sladderlapp...

Och vill man ha billigt kan man spela luffarshack! :P

Jag började inte med ASL för att det var billigt...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...