Jump to content

Nybörjare?


Henrik_Sannesson

Recommended Posts

I år var det tredje gången jag var på ASO och jag kan inte låta bli att känna en viss besvikelse över deltagandet. Det är samma ansikten år efter år. Högtiden firas, men knappt några nya troende till ASL-sekten tillkommer. När det dyker upp nya ansikten är det oftare såna som spelat ASL för 10-15 år sen som nu har kommit tillbaka, (t.ex min motspelare från Berlin - Armin Deppe), än att det faktiskt är NYA ASL-spelare. Själv räknas jag t.ex. som nybörjare trots att jag har spelat i 7 år och har 200 scenarion i ryggen. Det säger kanske lite om nyrekryteringen.

 

Mycket visar på att det finns ett nyvaknat brett intresse för andra världskriget. Några exempel är den stora efterfrågan på böcker av Anthony Beevor mfl; tevedokumentärer; filmer och teveserier som Band of Brothers; och att det görs dataspel efter dataspel som utspelar sig 1939-45.

 

Dessutom är brädspel överlag oerhört populärt. Jag tycker att det blir allt vanligare att jag hör personer, både killar och tjejer, prata om att de spelar brädspel. Varför har ASL så svårt att locka till sig dem? Det måste ju finnas massor av kids därute som tröttnat på Axis & Allies och Risk som skulle kunna tänka sig att testa åtminstone Starter kit? Eller för alla dem som spelar Warhammer etc så kan ju inte alla vara figurmålafreak. En del kanske är mer inne på att spela och då borde ASL:s överlägsna regelsystem med alla sina möjligheter vara ett attraktivt alternativ. Om de hade känt till att ASL fanns vill säga... Men MMP ska vi kanske inte lite för mycket på när det gäller företagsekonomiska kalkyler. Har de ens hört talas om nåt som heter kundvård eller marknadsföring? Tveksamt.

 

Det jag undrar är om vi kanske kan göra nåt själva (tillsammans eller enskilt) för att sprida ASL-gospeln?

 

Och hörrni, missförstå mig inte nu - som vanligt var det jättetrevligt att träffa er alla igen! :)

Link to comment
Share on other sites

Det jag undrar är om vi kanske kan göra nåt själva (tillsammans eller enskilt) för att sprida ASL-gospeln?

Tjaa, efter ASO har jag blivit övertygad om att jag ska köra ASL Dalarna i år igen. Där finns det egentligen en hel del Newbies som borde spela mera. men jag håller med, efter Starter Kits borde det tillkomma lite fler ansikten, Thomas Harjo (Norge) var i alla fall på sitt första ASO och han kommer tillbaka även nästa år, så så...

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd Henrik! Jag håller fullständigt med.

 

Några snabba repliker:

- Att "den stora massan" inte känner till ASL beror naturligtivs på att de stora kedjorna inte har ASL i sitt sortiment, som Tradition, Coop, etc.

- Att ASL är på engelska tror jag gör att många potentiella intressenter försvinner. Därav min tråd om Starter Kit på svenska.

- Marknadsföring? Njae, jag är skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Undrar om det har hjälpt oss att få nytillskott av fler nybörjare, att det inte har gått att köpa varken reglerna eller BV, den modulen man _måste_ ha för att kunna börja spela ASL...? <_<

 

Jag skulle ivarjefall inte vara så intresserad av att åka på turnering och tävla i ASL om jag inte ens hade Regelboken och modul 1...

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Detta är en bra och viktig fråga. Det har slagit mig att ASL inte är särskilt lätt att lära sig eller särskilt lätt att lära ut.

 

Jag har spelat mycket brädspel och rollspel i mina dar, och alltid haft lätt att entusiasmera och få med mig nya spelare. Därför blev jag lite förvånad när jag upptäckte den svårighet det var för mig att få människor i min närhet intresserade av ASL. En del har valt att inte ens prova, medan de flesta har testat med ganska stor entusiasm för att sedan sakta dra sig undan mer och mer från spelet - avskräckta. Detta trots att jag anses vara en ganska pedagogisk person!? Självförtroendet får sig ibland en törn. Av kanske 6-7 adepter så har endast två stycken fastnat för spelet. Dessa har nu dock ett nästan lika stort intresse för ASL som jag själv. Kanske är detta normal statistik - kanske kommer ASL aldrig att bli mainstrem?

 

En del av mig vägrar dock att acceptera detta och jag har funderat mycket på nya sätt och metoder att initiera folk för ASL:s fantastiska värld. Jag har skaffat mig tillgång till ASLSK 1 och 2 för att undersöka hur MMP har lagt upp sin strategi, och funnit att dessa verkar mycket bra. När jag frågat mina "avhoppare" ;) varför de inte vill lära sig får jag alltid svaret att det är för mycket regler. Det finns en hopplöshet, en känsla av att "jag kommer aldrig kunna lära mig allt det här". Bara själva regelpärmen verkar avskräckande!

 

Och detta är ju faktiskt inte så konstigt! Känslan av att inte ha kontroll över sina valmöjligheter samt att inte ha en chans att göra väl avvägda val (som ASL enligt mig handlar mycket om) tar bort lusten från de flesta spel.

 

Slutligen - hur skall man då lära ut ASL? Jag har lite ideer som jag filar på, men hur tänker resten av forumet?

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Detta är en bra och viktig fråga. Det har slagit mig att ASL inte är särskilt lätt att lära sig eller särskilt lätt att lära ut.

 

J

Slutligen - hur skall man då lära ut ASL? Jag har lite ideer som jag filar på, men hur tänker resten av forumet?

 

 

Jag för min del är nybörjare och håller på att lära mig ASL, jag kör med ASLSK 1, men för min del hande jag nog med lagt av utan Klas hjälp. Att få hjälp med att komma igång är nog rätt vikigt, hade jag försökt lära mig spelet själv hade jag förmodligen inte varit en ASL spelare nu. ja ja..vet att vissa av er inte kalla ASLSK för ASL...jag gör det =) Men jag har med visat spelet för kompisar, när de ser reglerna och tabeller.. backar de ur rummet. Och då är det endå bara starter kit reglerna. Jag tror, och rätta mig om jag har fel. Men ett någolunda starkt intresse för andra världkriget är en klar fördel för att man ska gilla ASL och ens orka lära sig det. Så att hitta nya spelare i min bekantskaps krest är rätt liten chans, jag känner bara en som är intresserad av just andra världskriget, och han spelar alla redan. Han jag spelar med varje vecka. så min kvot är fylld. Så på frågan hur man lockar nya spelare, är nog bara spelkonvent eller spel föreningar som kör med öppet hus eller något sådan. För jag har lite svårt att tro att även om spelet skulle finnas på tex COOP, tror jag inte det skulle skapa så många spelare endå. först och främst priset. ja..förutom på starter kit grejorna då. Men om en tex en 17 åring står och ser regel boken och modul 1. om vi nu leker med tanken. Han ser dem, sen tittar han på datarspels hyllan. ser att han får 3 -4 spel för dem pengarna. Jag vet bara hur jag själv hade tänkt, men jag hade nog spenderar mina pengar på de där 3 - 4 data spelen. I all fall om jag var typ 17 år. och OM han nu skulle köpa ASL..vem ska en kille som är helt novis på ASL..hitta någon att spela med, först och främst ska han hitta någon av sin bekantskapskrest att få över på ASL sidan. och det vet ju de flesta hur lätt det är. Dessutom kanske försöka lära sig reglerna själv. om det nu inte är lite tåga i killen och försöker hitta till något liknade detta forum. Annars blir nog hans spel liggande i garderoben. Nu målar jag förstås fan på väggen, men jag tror nog bara att dema spelet, öppet hus på föreningar, spelkonvent mm kan locka flera spelare. för då har de alla redan tagit första steget genom att åka till de där öppna huet eller var det nu är. och då är han/hon alla redan intresserad. Min åsikt....hoppa på mig nu..ska bli skoj =)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att vem som helst är en lämplig ASL:spelare, man måste vilja lära sig reglerna för att kunna lära sig. Jag är novis men jag går från tisdag kväll till tisdag morgon och funderar på strategin i red barricades det plus att jag spelar med en van och väldigt energisk motspelare gör att jag vill lära mig mer om regler och allt annat runt ASL. Så gör som Jerry gör med mig spela red barricades med nybörjare för om jag förstått allt rätt så används det mesta och därför lär man sig mer. Jerry kan i framtiden när han inte längre har en chans, se tillbaka på dom partierna och minnas hur det var att vinna :)

 

Sen skadar det inte om man försöker rekrutera historie intresserade personer.

Link to comment
Share on other sites

Melin1971.

Du har ju i stora delar helt rätt, jag trodde ju att när militärhistoriska föreningen sålde spelet (ASLSK) och gjorde reklam så skulle det tillkomma en hel del spelare, men det är svårt, ytterst svårt att dra nya ASL folk, inte minst pga tiden det tar att spela/lära reglerna.

 

Så en liten "vink" till de som köper dubbla moduler och häver sig på E-baytransaktioner. Kom ihåg att vi är Dinosaurier (vilket man tydligt ser om man åker på turnering). :lol:

Link to comment
Share on other sites

Verkar som ingen har direkt nån general lösning. Jag hade varit mer än glad om det fanns ett gäng som spelade här i Jönköping. Som tur är har jag nån att spela med. Ska försöka ta mig till Borås nästa gång och se hur det går till när de "stora grabbarna" spelar =) Har haft lite funderingar på att starta en förening här i Jönköping, men utan medlemmar är det ju rätt svårt och meningslöst. Jag är ju med en förening, med det är 40k och CoH som gäller där. jag och en till som är eld och lågor för ASL och 2 i föreningen som verkar ha måttligt intresse, en av dem orkar inte läsa reglerna utan ska spela endå. Men vi ska ha öppet hus några gånger på föreningen där, tänkte jag skulle köra ASL då för att hoppas nån ska se det och kankse bli intresserad. Men hur det är annonserat vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

En sak som är ytterst viktig som jag har märkt vad gäller våra ASL-dagar, är att man är konsekvent och kör med jämna mellanrum. Det är viktigt att man har officiell ASL-dag även om ingen kommer. På det sättet ser folk att det faktiskt äger rum och man vågar åka dit och ser hur det är.

Vi har tack vare våra ASL-dagar ökat våra ASL-spelare per capita något, men man måste nog vara medveten om att spelet inte passar alla. Det har kommit en del som har provat, men aldrig fastnat för det.

 

Jag tror också att ett generellt Andra Världskriget-intresse är viktigt!

 

Själv fastnade jag redan vid första tärningsslaget (så var det en dubbeletta också)! :D

Link to comment
Share on other sites

Att arra Starter Kit prov-spel för totala newbies på något spelkonvent i närheten skulle ju kanske inte kräva allt för mycket energi. Där skulle man nå såna som aldrig skulle överväga ASL annars.

 

Starkt jobbat Carlsson med regelbundna ASL-dagar, det ska ni ha heder för!

 

Själv går jag i tankarna att jag kanske borde försöka skriva nåt om ASL i något sammanhang. Arménytt? Näe, kanske inte passar in riktigt i deras profil. Nån som har nåt tips? Reaktionerna när man berättar om sin hobby går ju från raskt avståndstagande till glimrande fascination. Jag tror, precis som redan sagts här, att det krävs rätt mycket av den som vill lära sig ASL, och att de som verkligen vill är svåra att hitta. Men jag tror inte att vi som funnit ASL är så himla unika utan att det snarare handlar om att det här är ett spel som inte marknadsförs.

 

Vad kan man göra mer?

Link to comment
Share on other sites

Det såldes ju ASLSK1 i Pennan & Svärdet för några år sedan, är det någon som vet hur många som såldes? Skulle det inte vara en idé att försöka få in en artikel i den tidningen för att försöka följa upp det. Denna artikel borde kunna ha en militärhistorisk anknytning.

Link to comment
Share on other sites

Det såldes ju ASLSK1 i Pennan & Svärdet för några år sedan, är det någon som vet hur många som såldes? Skulle det inte vara en idé att försöka få in en artikel i den tidningen för att försöka följa upp det. Denna artikel borde kunna ha en militärhistorisk anknytning.

 

Jag gjorde ett försök att ta kontakt med dom via mail där jag erbjöd ett samarbete. Jag fick aldrig något svar, och har inte tagit mig tid att ringa.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att skriva artiklar är det ju kul om man har någon vinkel. Är det någon som har någon aktuell ASL-vinkel som skulle kunna attrahera en bredare publik. Det kan t.ex. vara om Starter Kit slagit försäljningrekord (kan man ju hoppas på). För det är väl inte så pass nytt att man bara kan hänga upp det på det va? Eller firar ASL nåt jubileum snart? När var det SL kom, var det -77? Ett år för tidigt då... Eller är det kanske världens äldsta brädspel som fortfarande spelas? Nån som har nån idé? Det finns ju en del speltidningar så om man bara har en tillräckligt intressant vinkel så kan man ju försöka skriva en så sexig artilel som möjligt för att skapa intresse.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att skriva artiklar är det ju kul om man har någon vinkel. Är det någon som har någon aktuell ASL-vinkel som skulle kunna attrahera en bredare publik. Det kan t.ex. vara om Starter Kit slagit försäljningrekord (kan man ju hoppas på). För det är väl inte så pass nytt att man bara kan hänga upp det på det va? Eller firar ASL nåt jubileum snart? När var det SL kom, var det -77? Ett år för tidigt då... Eller är det kanske världens äldsta brädspel som fortfarande spelas? Nån som har nån idé? Det finns ju en del speltidningar så om man bara har en tillräckligt intressant vinkel så kan man ju försöka skriva en så sexig artilel som möjligt för att skapa intresse.

 

Helt riktigt. Nästa år är det 30-årsjubileum och då kan det vara läge! :)

 

Men det är säkert det brädspel som har hållts vid liv längst också, eller?

Link to comment
Share on other sites

Men det är säkert det brädspel som har hållts vid liv längst också, eller?

 

Naee... det tror jag inte. Jag har för mig att Diplomacy kom på 50- eller 60-talet... och det spelas ju fortfarande... men man kan nog säga att ASL hör till de äldre...

 

Men en artikel där man knyter ihop spel (ASL) och historia skulle säkert kunna slå i populärvetenskapliga tidsskrifter som fokuserar på just historia... bara min lilla gissning.

 

// Danile

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...