Jump to content

Info från MMP


Martin Svärd

Recommended Posts

Och därmed kom meddelandet som många har misstänkt, andra förnekat. ASLSK blir ett eget spel. Om det inte ska finnas några nya regler i SK4, om det blir ett HASL, så upphör SK att vara en introduktion, utan etableras som ett eget spel. Som ett SL, egentligen. Vilket är OK, tycker väl jag, som har sett massor med spelare komma till hobbyn genom ASLSK. Men det har hela tiden sagts att det INTE ska konkurrera med ASL, och det argumentet flrsvinner nu. Snart kommer man kunna spela SK i åratal utan att känna att man behöver gå vidare. Vilket är synd.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och därmed kom meddelandet som många har misstänkt, andra förnekat. ASLSK blir ett eget spel. Om det inte ska finnas några nya regler i SK4, om det blir ett HASL, så upphör SK att vara en introduktion, utan etableras som ett eget spel. Som ett SL, egentligen. Vilket är OK, tycker väl jag, som har sett massor med spelare komma till hobbyn genom ASLSK. Men det har hela tiden sagts att det INTE ska konkurrera med ASL, och det argumentet flrsvinner nu. Snart kommer man kunna spela SK i åratal utan att känna att man behöver gå vidare. Vilket är synd.

 

Janusz

 

Källa på det?

Link to comment
Share on other sites

Åh, många, i massor med diskussioner sedan 10 år tillbaka. Många var på den tiden rädda för SK inte skulle fånga nya spelare till ASL utan skapa ett ASL-light som folk som inte orkar med ASL kan spela. Då, när SK först introducerades, men också många gånger senare, har MMP tydligt sagt att SK inte ska ta över som ett Squad leader, och därmed dela hobbyn som övergången mellan SL och ASL gjorde (med t.ex. parallella turneringar). SK skulle vara det lätta sättet att lära sig ASL på.

 

Nu ser det ut som att SK har blivit så framgångsrikt att MMP går vidare och gör mer än minimum. Det har tidigare spekulerats i DTO eller PTO för att lära folk de svåra extrareglerna som hindrar många från dessa två slagfält. Kanske ett mini-HASL också, för att ge SK-spelarna en försmak av vad ASL kan bjuda på. Samtidigt har argumentet för att SK blir mer och mer självförsörjande kommit. Att man redan i nuläget har 7 nationer, 8 kartor och runt 25 scenarion till sitt förfogande. Det blir ganska mycket spel det. Och med det tillkännagivande som Ragngand länkar till så...

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Åh, många, i massor med diskussioner sedan 10 år tillbaka. Många var på den tiden rädda för SK inte skulle fånga nya spelare till ASL utan skapa ett ASL-light som folk som inte orkar med ASL kan spela. Då, när SK först introducerades, men också många gånger senare, har MMP tydligt sagt att SK inte ska ta över som ett Squad leader, och därmed dela hobbyn som övergången mellan SL och ASL gjorde (med t.ex. parallella turneringar). SK skulle vara det lätta sättet att lära sig ASL på.

 

Nu ser det ut som att SK har blivit så framgångsrikt att MMP går vidare och gör mer än minimum. Det har tidigare spekulerats i DTO eller PTO för att lära folk de svåra extrareglerna som hindrar många från dessa två slagfält. Kanske ett mini-HASL också, för att ge SK-spelarna en försmak av vad ASL kan bjuda på. Samtidigt har argumentet för att SK blir mer och mer självförsörjande kommit. Att man redan i nuläget har 7 nationer, 8 kartor och runt 25 scenarion till sitt förfogande. Det blir ganska mycket spel det. Och med det tillkännagivande som Ragngand länkar till så...

 

Janusz

 

True... Men jag tror nog att även om SK blir autonomt så kommer man gå över till ASL. Jag har ägt och lirat SK i en vecka nu och ser redan fram emot concealment, heat of battle osv osv. Så jag kommer gå över inom ett halvår (förutsatt att alla moduler finns att köpa...).

 

Men iom att jag är så ny så måste jag ju fråga, vad är DTO eller PTO? :)

Link to comment
Share on other sites

DTO = Desert Theatre of Operations. Spelas på ökenbräden och innehåller en bunt specialregler för ökenstrider. Finns i modulerna för italienarna (Hollow legions) och gamla britterna (West of alamein). Dessa två har jag för mig ska slås ihop vid nytryck för att skapa en enda DTO-modul.

ETO = European Theatre of Operations.

PTO = Pacific Theatre of Operations. Återfinns i modulerna Gung Ho och Code of Bushido (båda OOP men ska också återtryckas som en gemensam modul).

Link to comment
Share on other sites

DTO = Desert Theatre of Operations. Spelas på ökenbräden och innehåller en bunt specialregler för ökenstrider. Finns i modulerna för italienarna (Hollow legions) och gamla britterna (West of alamein). Dessa två har jag för mig ska slås ihop vid nytryck för att skapa en enda DTO-modul.

Bara ett litet förtydligande, det har sagts att italienarna vid nytryck ska innehålla ökenreglerna mm från West of Alamein, men brittiska trupeprna kommer fortsättningsvis endast att finnas i modulen For King and Country.

Link to comment
Share on other sites

True... Men jag tror nog att även om SK blir autonomt så kommer man gå över till ASL. Jag har ägt och lirat SK i en vecka nu och ser redan fram emot concealment, heat of battle osv osv. Så jag kommer gå över inom ett halvår (förutsatt att alla moduler finns att köpa...).

 

Tyvärr har inte MMP resurser att någonsin ha alla moduler tillgängliga, det är alldeles för stora kostnader förknippade med att trycka upp en modul för att MMP ska ha råda att hålla hela produktserien tillgänglig samtidigt. Som exempel kan nämnas att just nu finns endast 1 av 3 ASLSK moduler tillgänglig från MMP.

 

Rådet man brukar ge ASL spelare är att köpa det som finns tillgängligt, även om man just nu inte kan använda det pga annan modul som är OOP, för imorgon kan det vara borta. Tyvärr är det verkligheten för dom som ramlat ner i ASL träsket.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har inte MMP resurser att någonsin ha alla moduler tillgängliga, det är alldeles för stora kostnader förknippade med att trycka upp en modul för att MMP ska ha råda att hålla hela produktserien tillgänglig samtidigt. Som exempel kan nämnas att just nu finns endast 1 av 3 ASLSK moduler tillgänglig från MMP.

 

Rådet man brukar ge ASL spelare är att köpa det som finns tillgängligt, även om man just nu inte kan använda det pga annan modul som är OOP, för imorgon kan det vara borta. Tyvärr är det verkligheten för dom som ramlat ner i ASL träsket.

 

Jag får väl vänta tills jag tagit examen då... För så mkt pengar har jag fan inte. ;) Och de man har går åt till annat. Hur kan man förklara för frugan att man faktiskt "behöver" alla de där sakernA? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Uppdatering från Brian Youse/MMP

 

BRTGG behöver färdigställande av en artikel för att kunna gå till tryck.

 

Det andra countersheetet för J2 trycks just nu tillsammans med BV och ASLSK countersheets, så dessa skulle kunna vara klara om 4-6 veckor. DB och FKAC väntas gå till tryck nu i sommar.

 

De hoppas fortfarande på att J8 blir klar innan årets slut medan det nya AP med rare vehicles inte är aktuellt i år och knappast HP heller, Budapest HASL verkar vara det som står på tur sedan.

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@131.dG...@.ee6b46b/38525

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering från Brian Youse/MMP

 

Operations Magazine Special Edition #2 väntas vara klart till WBC i början av augusti, oklart dock vad innehållet är.

 

Samtidigt passar MMP just nu på att göra en liten rea på Special Edition #1 (Med Singling mini-HASL) prissänkt från $40 till $25.

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@302.DG...@.ee6d502/72758

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är väldigt konstigt att de rear ut saker efter så kort tid. Singling kom väl i början av året? varför köpa fullpris eller föboka om man kan vänta 6 månader och få det ännu billigare?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

jag tycker det är väldigt konstigt att de rear ut saker efter så kort tid. Singling kom väl i början av året? varför köpa fullpris eller föboka om man kan vänta 6 månader och få det ännu billigare?

Janusz

Special Edition #1 kom till WBC i augusti ifjol, så det är 10 månader gammalt.

 

Det var då ett väldigt hallå angående att upplagan var begränsad till ett visst antal pga avtalsmässiga omständigheter, och rädslan (paniken) att bli utan något som innehöll en ASL logga gjorde många upprörda, men det har nu visat sig att de har något hundratal kvar och om de vill rea ut dem tycker jag att det är helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Operations Magazine Special Edition #2 väntas vara klart till WBC i början av augusti, oklart dock vad innehållet är.

 

Jag hittade några uttalande av Bruce Monnin/MMP om innehållet i Special edition #2

 

"Brian or Perry are in charge of the ASL content in Operations Special Issue #2, but my understanding is that there will be no Singling-like ASL CG, but instead about five pages of ASL (or ASLSK) articles and about five pages of ASL (or ASLSK) scenarios."

 

se länk: http://talk.consimworld.com/WebX?14@780.DH...@.ee6d502/72745

 

samt följande:

 

"Yes, there will be counters and rules for a MG:MG variant entitled Fortress Holland.

There is also an IGS game on Operation Crusader entitled "Bravery In The Sand".

Finally, there is a Panzerblitz mini-game on Carentan, Normandy. Gonna have some counters, some scenarios, probably some rules.

And, of course, tons of standard Operations content."

 

se länk: http://talk.consimworld.com/WebX?14@780.DH...@.ee6d502/72748

Link to comment
Share on other sites

"Yes, there will be counters and rules for a MG:MG variant entitled Fortress Holland.

There is also an IGS game on Operation Crusader entitled "Bravery In The Sand".

Finally, there is a Panzerblitz mini-game on Carentan, Normandy. Gonna have some counters, some scenarios, probably some rules.

And, of course, tons of standard Operations content."

 

Kan nån berätta för mig vad MG:MG är (Market Garden något?)

Låter som ett givet köp för mig ivf. dock ej p.g.a. ASL-materialet utan mer de andra grejerna som följer med. Synd bara att själva tidningen Operations brukar vara kass.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bruce Monnin/MMP om innehållet i Special edition #2

 

"I will try to add more detail on the magazine portion of Operations Special Issue #2:

 

7 page article on Baltic Gap by John Kisner.

 

Almost 6 page description of a Scenario 4.4 playtest of GD'42 by Larry Brien.

 

Slightly over 2 page article on the history of the design of Panzerblitz: Hill of Death by Eric Miller.

 

1 page of Panzerblitz: Hill of Death Errata by Darren Emge.

 

2 pages of Panzerblitz: Hill of Death Questions & Answers by Darren Emge.

 

2 pages on victory condition considerations in Bravery In The Sand, the IGS game included in the magazine, by Adam Starkweather.

 

8 pages of rules for Fortress Holland: 1940, a MG:MG variant by David Meyler.

 

6 page history article on the 9th Panzer Division, which fought in the Peel Marshes both in 1940 and 1944 (and thus in both Monty's Gamble: Market Garden and in Fortress Holland, 1940) by David Meyler.

 

9 page play through of A Most Dangerous Time by Ernie Lo.

 

A little over 3 pages of a The Devil's Cauldron scenario by Adam Starkweather.

 

About 3 pages detailing MMP games played during one night at the Columbus Area Boardgaming Society.

 

An IGS game on Operation Crusader entitled "Bravery In The Sand".

 

A Panzerblitz mini-game on Carentan, Normandy with some counters.

 

3 Panzerblitz: Carentan situations.

 

1 Panzerblitz: Hill of Death situation.

 

Two ASLSK scenarios.

 

A 10 page replay of one of those ASLSK scenarios.

 

76 pages in all."

 

se länk: http://talk.consimworld.com/WebX?14@471.JDW1fUu5lNF.3@.ee6d502/74328

 

Själva huvudnumret är som tidigare ett komplett spel

 

"Bravery in the Sand is a two-player game that covers the major part of the battle known as Operation Crusader in North Africa during World War Two."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det är tydligen dags att inhandla AOO om man vill ha ett ex, då modulen är slutsåld hos MMP.

 

Chas Argent/MMP har uppgivit att det blir följande ASLSK kartor som medföljer nytrycket av FKAC, 6,7,10,12,13,14,15 och 32 och Brian Youse har inte tillbakavisat uppgiften.

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@649.xILGa4Zma4Z.7@.ee6b46b/39175

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Chas Argent/MMP har uppgivit att det blir följande ASLSK kartor som medföljer nytrycket av FKAC, 6,7,10,12,13,14,15 och 32 och Brian Youse har inte tillbakavisat uppgiften.

Låter ju som ett utmärkt initiativ, men... vet någon om man kommer att kunna köpa kartorna separat? Eller kommer man behöva köpa en till FKAC om man vill ha de SK-kartor som inte var med i den förra? Det är ju en hel bunt fler denna gången.

Link to comment
Share on other sites

Låter ju som ett utmärkt initiativ, men... vet någon om man kommer att kunna köpa kartorna separat? Eller kommer man behöva köpa en till FKAC om man vill ha de SK-kartor som inte var med i den förra? Det är ju en hel bunt fler denna gången.

MMP har tidigare sagt att individuella kartor kommer att vara tillgängligt för köp efter att kartpacken har blivit tillgänglig, då kartpacken nu har lagts på is för obestämd tid är det oklart hur de kommer att göra med kartorna som medföljer nya FKAC, men MMP verkar numera ha som policy att syssla så lite som möjligt med reservdelsförsäljning så jag misstänker att de försöker synka ihop antalet som trycks av varje komponent till framställningen av FKAC.

 

Men detta är bara min gissning, knappt något har blivit uttalat kring de nya kartorna som medföljer FKAC...

Link to comment
Share on other sites

Är kartpaketet på is?

Jupp!

 

På obestämd tid har kartpacken lagts på is, då MMP med hänsyn till den allmänna ekonomiska krisen inte vill ta risker med ökat lagerutrymme och kapitalbindningmed.

 

Nu verkar iallafall ganska månsga ASLSK kartor bli producerade via nytrycken av moduler, så planen kanske är kartorna blir tillgängliga med hjälp av nytrycken av FKAC, COB/GH, HL etc.

Link to comment
Share on other sites

Jupp!

 

På obestämd tid har kartpacken lagts på is, då MMP med hänsyn till den allmänna ekonomiska krisen inte vill ta risker med ökat lagerutrymme och kapitalbindningmed.

 

Nu verkar iallafall ganska månsga ASLSK kartor bli producerade via nytrycken av moduler, så planen kanske är kartorna blir tillgängliga med hjälp av nytrycken av FKAC, COB/GH, HL etc.

 

Som svar på tal skrev Brian Youse/MMP precis följande:

 

"Formulated plans..

 

We still intend to do the map set which is why it wasn't removed from preorder.

 

FKAC and DB will be printed then we'll tackle what's left of the mapset, but probably two other new ASL items will be in there as well."

 

Efter FKAC och DB har kommit ut finns 30 av 52 gamla kartor i ASLSK format.

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@451.wiCbamSbeCj.3@.ee6d502/75080

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For King and Country 2 will go up for preorder shortly; we are just finishing up proofing the new maps so any corrections can be made by Kurt Miller.

 

The PTO module, the reprint of Code of Bushido and Gung Ho!, is nearly complete.

Skall inte måla den lede på väggen, men med tanke på alla proofing kommentarer (som i alla fall jag har) så skulle jag säga att det är ganska många ändring som skall till på FKaC kartorna och vad gäller PTO2 (proofar f.n. reglerna) känns den inte "nearly complete".

Link to comment
Share on other sites

antingen spränger 2010 alla gränser gör officiell ASL-produktion, eller så behöver Chas en reality check. Om de fixar hälften slår de alla rekord

 

Dom kommer troligvis inte att fixa hälften under 2010. Däremot så är väl ett rekord på plats när man nu har

en person som jobbar med ASL på heltid.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Enligt Brian Youse/MMP blir det snart nya saker på preorder, mestadels andra titlar än ASL men iallafall:

 

 

"Working on updating the preorder page now, have 8 things listed, but am going to bed.

 

We'll flick the switch and turn them all on at the same time in the next few days, I hope, or maybe less.

 

ASLSK Expansion Pack is one of the items, as is preordering FKAC before its printed to save 25%."

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@644.5hj8aV5Gjcm.14@.1dd0ce19/5725

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Nu finns FKAC uppe för preorder, 8 ASLSK kartor ingår (6, 7, 10, 12, 13, 14, 15, and 32) och 20 scenarion, varav 3 har ombalanserats. Priset för FKAC är höjt något till 84 USD, men som preorder kostar den just nu 63 USD.

 

Den andra ASL produkten är ASLSK Expansion Pack #1 som är "stand-alone" och innehåller regler, 3 nya kartor, 2 countersheets, allt utom tärningar. Priset är 36 USD, på preorder 27 USD.

 

Se länk:

http://www.multimanpublishing.com/preorder/preorder.php

Link to comment
Share on other sites

På ConsimWorld visar Brian Youse/MMP en ASLSK Bonus Pack#1 Beyond the Beaches med 3 scenarion och 1 ny karta som kommer att finnas tillgänglig på Military History Weekend nästkommande helg. Det står inget om när/var/hur den kommer att finnas tillgänglig för vanliga dödliga.

 

Se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@667.kzDqaJQLktC.3@.ee6d502/75967

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En statusrapport från Chas Argent/MMP:

 

1) All the components for Doomed Battalions 3 are in-house, with the exception of the counters, which were just (finally) approved for printing. The goal at this point is to have them in time for Winter Offensive.

 

2) The J2 reprint has been completed and Brian will be sending it to the printer next week.

 

3) We are still 125 orders shy of 800 for Action Pack 6: Decade of War; c'mon, folks, put her over the top.

 

4) I am very close to "done" with the layout for Journal 8; most of the articles and scenarios have been proofed and are finished. As soon as I can get the remainder finished it will go up for preorder. As soon as I'm finished with that I will work on completing Out of the Attic 2, which will be hot on J8's heels.

 

5) For King and Country is slowly chugging up the preorder totals. As of today it is at 471 out of 800 needed orders.

 

6) We have begun the counter and scenario layout for Hakkaa Paalle, and I will begin the rules layout shortly.

 

7) Charlie Kibler is close to completing the final maps (4 of them) for Festung Budapest. Bill Cirillo, meanwhile, is running extra playtests to make sure nothing has gone dramatically wrong between the old maps and the new.

 

8) Playtesting continues apace on Ortona, Ponyri, and Action Pack 7.

 

9) Gary/Charlie/Mac are already working on their next Action Pack with three new boards.

 

se länk:

http://forums.gamesquad.com/showpost.php?p=1235643&postcount=1

Link to comment
Share on other sites

Doomed Battalions blir tillgängligt i januari enligt Brian Youse/MMP:

 

"Folks, We hope to have Doomed Battalions ready by Winter Offensive, so you may wish to get your preorders in now while you can!

 

There is a good shot at more - depends on the printers.

 

Plus we're certain to have the newest Great Campaigns of the American Civil War will be well stocked on our tables.

 

It should be a banner Winter Offensive.

 

Or the printers could screw it all up.

 

Either way, the gameplay will be a blast...

 

So please, come check out MMP's WINTER OFFENSIVE! January 14th (5pm) through January 17th (6pm) in beautiful downtown BOWIE, Maryland!"

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@505.jV1Sal6rzWS.8@.ee6b46b/40840

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inom kort blir en massa ASL prylar klara för skeppning, DBv3, AP#6 och J#8 enligt Brian Youse/MMP:

 

"A quick and dirty search shows I haven't posted anything in a while, so why not...

 

Still shipping to vendors and a few preorders:

 

BATC

 

Next up and currently in production, should be out at/by/around Winter Offensive:

 

ASL Action Pack #6

 

ASL Journal #8

 

Doomed Battalions

 

Hot on their heels, going to printers now/shortly after WO ...

 

Operations #54

 

Where Eagles Dare

 

No Question of Surrender

 

The Tide at Sunrise

 

ASL Journal #2 reprint (actually going to the printers tomorrow)

 

Peering into our crystal ball I am fuzzy beyond that outside the fact we are trying to get Kingdom of Heaven and Breakthrough:Cambrai into production - each has special needs that makes slotting them a little more problematic.

 

Hope that helps!"

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@926.gbpvaf8dDH6.3@.ee6d502/78109

Link to comment
Share on other sites

Sista chansen att förbeställa DBv3, AP#6 och J#8 enligt Chas Argent/MMP då de börjar skeppas andra halvan av januari:

 

"We expect to start shipping 3 new ASL releases shortly after Winter Offensive:

 

Doomed Battalions 3: All components are in-house and we'll begin building copies later this week.

 

Action Pack 6 Decade of War: We went through proofs for the scenarios and the wrap last night; these have been returned to the printer so they can make a few corrections and then commence printing in time for Winter Offensive.

 

Journal 8: We expect to see a proof copy from the printer in the next few days. Assuming there are no major issues, we should have this back in time for Winter Offensive as well."

 

se länk:

http://forums.gamesquad.com/showpost.php?p=1242683&postcount=1

Link to comment
Share on other sites

Det har uppstått något problem med AP#6 enligt Brian Youse/MMP vilket fördröjer den något:

 

"Folks,

 

Much to our chagrin, we have encountered a small manufacturing problem with ASL Action Pack #6 and it will not be available at Winter Offensive 2010.

 

We hope to resolve the problem quickly and have the Action Pack available shortly after WO, but that depends on discussions with the printer tomorrow and Monday.

 

We are very sorry for the delay."

 

se länk:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@258.8izWaupAEhx.3@.ee6d502/78253

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...