Jump to content

irriterande småsak


Jerry

Recommended Posts

Kanske en regelfråga...

Jo....

På en del kartor men då speciellt på RB kartan (man ser det tydligare där tycker jag) så finns det ju en del skuggor från building-hexen...

Hur hanterar man detta tro ++

Skall även "skuggan" av huset blocka eller blockar endast huset, låter ju självklart men i vissa fall kan det vara svårt att avgöra var huset slutar ... liksom...????

 

kanske bäst att köra med att ALLT som tillhör huset ,skuggan inkluderad, blockar LOS ?

Link to comment
Share on other sites

Detta är en av mina största "Pet Peeves" i ASL.

 

Man vill ju ha så snygga och detaljerade kartor som möjligt, men de måste också vara spelbara. Skuggan gör kartan snyggare, men det finns inga regler som täcker den här typen av skugga.

 

Det innebär att det rent regeltekniskt innebär att skuggan är en del av huset. Men vad händer med t ex de små mörka gångvägar som man kan se på en del kartor? Tillhör de också husen då (dessa gångvägar verkar inte finnas kvar i de nyare trycken av kartorna)?

 

Jag har haft en del dispyter om detta, eftersom jag anser att skugga är just skugga, och således inte blockerar LOS. Detta bör man bestämma INNAN man spelar, så att alla parter vet vad som gäller.

 

post-1-0-55090900-1541597211_thumb.png

Typisk skugga på standardkarta.

 

post-1-0-67024200-1541597230_thumb.png

Snygg och väldigt tydlig skugga på Festung Budapest-kartan.

 

post-1-0-22445400-1541597509_thumb.png

Inte lika snygga skuggor, men likväl skuggor, på Red Barricades.

Link to comment
Share on other sites

näää helst vill inte jag heller spela med skuggor....men när man tittar på hex X27 (mot hex X26) på barrikadkartan så ser man ingen skarp avslutning på kåken , vilket man gör på exempelvis hex X28 (mot x27) man ser en svart rand där...

Jag misstänker det är den där otydligheten man bråkar om

 

Husen på budapestkartan är betydligt...... bättre riktigt exemplariska

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

he he he he ...... hos oss är det mer än ett game det är en källa till obegränsad skadeglädje regeldiskussioner om allt möjligt och om det mest omöjliga....

Folk tillbringar helger i lokalen med planering osv osv osv

Det brukar väcka enorm frustration om någon säger " ja men för fan det är ju bara ett SPEl !!!"

För att inte tala om tärnigens betydelse, i den psykologiska krigförningen

"lågt o fint nu"

"kom igen tärningen"

"vem faaaan har rört mina tärningar i min plyschklädda mahogny-låda under helgen ???

 

Skulle vara intressant att träffa andra gäng :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...