Jump to content

En fråga om Route


B-E Karlsson

Recommended Posts

Hej

 

Situationen är som följande. Mina enheter har gett vika trots order att hålla byggnad R9 till sista man (De lyckades också ha sönder en av moderlandets oersättliga kulsprutor). Nu ska de fly till T10 men kan de använda sig av vägen S9, T9genom orchard för att nå skogen i T10 (utan sin kulspruta så klart) utan att bli interdictade? Visst kan man ta en längre väg än den rakast bara man når målet för siin flykt?

post-1192-0-13048900-1520803092_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jag ätit svamp eller nåt....

Angående rout i allmänhet

I tisdags lät jag enheter intill ett ? Självbryta..... i reglerna hittade jag inget om att det var tvunget att vara en KNOWN enemy unit, bara en a ENEMY unit ......

Men nu sitter jag o läser i en GAMMAL ASL annual o där tillåts det INTE att routa om det kommer ett ? Intill dig.....

 

Har det kommit en errata här som gör det tillåtet att självbryta om man är ADJACENT till ett ?

 

Eller gjorde jag fel som lät min fiende routa ...??

Link to comment
Share on other sites

Vad jag tror att du tänker på Jerry är texten i rött nedan:

 

10.41 VOLUNTARY BREAK: Units within both the LOS and Normal Range per A10.532 of an armed, unbroken Known enemy ground—and/or ADJACENT to any unbroken enemy ground unit—may voluntarily break (even if pinned) at the start of the RtPh so as to be able to rout during that RtPh (but only if breaking will not cause their immediate Reduction or elimination).

 

En "unbroken enemy unit" kan mycket väl vara en enhet under Concealment (även en Dummy).

Link to comment
Share on other sites

Förtydling:

Det är okej att självbryta om det finns ett frågetecken bredvid dig.

Men är du redan bruten så blir du inte DM:ad av en Unknown Unit, och kan således inte routa.

 

Men baserat på vad du skrev först så menar du självbryta, så det är nog i sin ordning. Ville bara klargöra. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kanjag bli interdicted om någon drar en clear LOS till vertexen som bildas av RB M10 RB M11 RB N10

Yes... B23.71:

"...and can be Interdicted or Defensive First Fired upon with FFMO/FFNAM DRM by any unit capable of doing so that can trace a LOS to the vertex of the hexside crossed by the moving/routing unit on that side of the building...."

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...