Jump to content

Starter Kit AAR


Martin Svärd

Recommended Posts

Nu har jag spelat Starter Kit scenario 1, 2, 3 och 4. Ungefär såhär är mitt sammanfattande intryck.

 

Negativt:

- Kartorna är inte så snygga. Till skillnad från exempelvis bräde 1 som har struktur inritade på vägar och andra öppna platser så är kartorna i princip enfärgade. Allt gräs är grönt. Bara grönt. Alla byggnader är gråa. Bara gråa. Någon till och med kopierad. Helt klart förlorar man känslan på att någon inte la ner mer tid på det konstnärliga.

- Kartorna är av hårt papp och inte "mounted". Även här förlorar i alla fall jag känsla. Om man inte använder glasskivor - men vilken nybörjare kommer på en sån lösning?

- Tycker också att kartorna har lite för trixiga LOS. I princip alla hus är små och man får nästan ett plottrigt intryck. LOS för en nybörjare är svårt. Man skulle gjort som på bräde 1 där man har mer stora huskroppar som täcker kanske flera rutor.

- Scenariona är aningen enformade. Alla är på 5-7 rundor. Alla börjar med att enheter nästan står öga mot öga mot varnadra och sen brakar det på.

 

Positivt:

+ Kartorna har trots tråkigt utseende och knepiga LOS högt spelvärde.

+ Scenariona är snabba och lätta och hyfsat bra för att vara som dom är.

+ Regelurvalet är bra.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att kartorna har lite för trixiga LOS. I princip alla hus är små och man får nästan ett plottrigt intryck. LOS för en nybörjare är svårt. Man skulle gjort som på bräde 1 där man har mer stora huskroppar som täcker kanske flera rutor.

Det där med LOS på kartorna är ett problem. Man kan få en mängd luriga LOS om man siktar mellan alla de små husen. Efter att jag slaktat några stackars grupper på det sättet blev en nybörjare så paranoid att han knappt vågade flytta i OG, då han var för osäker på sin uppskattning av LOS.

 

Scenariona är aningen enformade. Alla är på 5-7 rundor. Alla börjar med att enheter nästan står öga mot öga mot varnadra och sen brakar det på.

Jag håller inte helt med.

 

Retaking Vierville: En liten grupp amerikaner står mitt in byn när de blir anfallna från alla håll från offboard. Förstärkningar i vågor genom hela partiet.

 

War of the rats: Tyskarna börjar på andra sidan gatan, men måste ta tre olika mål, då de tvingas omgrupper åtminstone 1 gång.

 

Simple equation: Här startar man nära och kan bara mata på med god eldkraft.

 

Welcome back: Utspridda amerikaner ska reagera på tyskar som kommer stormande från offboard.

 

Clearing Colleville: en liten grupp jänkare får två omgångar med utsatta förstärkningar, men även de tyska försvararna tyskarna blir fler.

 

Released from the east: Elittyskar anfalls av elitryssar. Massor med plats att manövrera, då ryssarna inte kan köra över tyskarna. Ta två av tre anfallsmål.

 

En del är "in och gröta i CC", men flera har manövrerande och springande som huvudtema. Jag tycker flera är klart underhållande, och MMP lyckades bra med att få in så många olika sorters enheter och scenarion i ett startpaket. Jämför med paratroopers, som bara har amerikanska paras hela dan. Där är det enformigt!

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Negativt:

 

- Scenariona är aningen enformade. ... Alla börjar med att enheter nästan står öga mot öga mot varnadra och sen brakar det på.

Har inte SK1, men tänker att det nog kan vara positivt att som nybörjare ha brädet ganska färdigt uppställt för strid. Att manövrera till stridspositioner är ju inte så lätt. (Och särskilt inte om det finns en massa knepiga LOS!)

Link to comment
Share on other sites

Har inte SK1, men tänker att det nog kan vara positivt att som nybörjare ha brädet ganska färdigt uppställt för strid. Att manövrera till stridspositioner är ju inte så lätt.

 

Visst är det så. Alla har väl spelat både Guards Counterattack och Tractor Works och där den statiska uppställningen är suverän för nybörjare. Men det jag menar med aningen enformiga var mer att jag inte tyckte scenariona visade den bredd som finns inbyggd i ASL och som gör ASL till ett så suveränt bra spel. Lite för enformiga, men bara lite och kanske aningen för fantasilösa.

 

Summa Sumarum: Starter Kit är väldigt bra, men några fläckar finns. Någon som även solen har.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gärna haft programmed instruction a la Squadleader, det blir så mycket lättare att leta på rätt ställe, och leta efter en paragraf istället för att leta i en löpande text. Jaja, jag får väl ta och lära mig ASLRB nån dag ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade gärna haft programmed instruction a la Squadleader, det blir så mycket lättare att leta på rätt ställe, och leta efter en paragraf istället för att leta i en löpande text. Jaja, jag får väl ta och lära mig ASLRB nån dag ;)

Med så liten regelmassa som ASLSK har tycker jag att deta är meningslöst med PI. Men du kanske avser "riktiga" ASL?

Link to comment
Share on other sites

Med så liten regelmassa som ASLSK har tycker jag att deta är meningslöst med PI.  Men du kanske avser "riktiga" ASL?

Nej, faktiskt inte. Men jag upplevde det som frustrerande att reglerna inte var helt klara, utan låg inbakade i löpande text, man visste inte exakt var man skulle kolla. I paragrafform är det enklare tycker jag, mer uppstramat och precist.

Edited by Odium
Link to comment
Share on other sites

Nej, faktiskt inte. Men jag upplevde det som frustrerande att reglerna inte var helt klara, utan låg inbakade i löpande text, man visste inte exakt var man skulle kolla. I paragrafform är det enklare tycker jag, mer uppstramat och precist.

Jag har en kopia av ASLSK 2 reglerna för korrekturläsning och jag måste hålla med om att reglerna är si så där skrivna.

 

Dom borde ha kunnat vara mer strukturerade, liknande reglerna för "riktiga" ASL.

 

Sedan tror inte heller jag att Program Instruction ala SL är nödvändigt för så

pass lite regler som ASLSK ändå innehåller.

Link to comment
Share on other sites

I paragrafform är det enklare tycker jag, mer uppstramat och precist.

Jag introducerade nyligen en kille som annars spelat massor av andra brädspel, och han hade precis samma åsikt om reglerna. Om ASL-reglerna sett ut som "vanliga" brädspelsregler kanske fler spelat. Men då kanske det inte varit ASL... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nej, faktiskt inte. Men jag upplevde det som frustrerande att reglerna inte var helt klara, utan låg inbakade i löpande text, man visste inte exakt var man skulle kolla. I paragrafform är det enklare tycker jag, mer uppstramat och precist.

Att inte använda PI utesluter inte att texten skrivs i paragrafform.

Jag håller med om att paragrafform ökar läsbarheten/förståelsen då

den ger struktur åt texten. För att PI skall vara meningsfullt krävs det

dock att regelmassan förhållandevis stor och går att bryta ned i logiska

block som är meningsfulla i förhållande till de scenarios som ingår

i paketet.

Link to comment
Share on other sites

Att inte använda PI utesluter inte att texten skrivs i paragrafform.

Jag håller med om att paragrafform ökar läsbarheten/förståelsen då

den ger struktur åt texten. För att PI skall vara meningsfullt krävs det

dock att regelmassan förhållandevis stor och går att bryta ned i logiska

block som är meningsfulla i förhållande till de scenarios som ingår

i paketet.

Det var nog huvudet på spiken!

 

The Emperor's Finest: Vad är det för regelinnehåll på ASL SK 2? Eller är det hemligt?

Link to comment
Share on other sites

Vad kul om dom skulle göra PTO starter kit. Vad många som skulle börja spela PTO om man slapp alla svårlästa och tillkrånglade regler. I och för sig är det inget akut problem för mig just nu, eftersom jag kommit över tröskeln största delen av PTO-tröskeln, även om jag bland annat har grottreglerna kvar.

Link to comment
Share on other sites

Känner mig lite negativ idag, så jag skriver rakt ut lite om mina egna tankar på Starter Kit, (så som de har mognat fram).

 

Varför ett starter Kit #2?

Om spelare startat med den första så skall de väl bli så intresserade att de börjar med ASL!

Kartor i starter Kit #2

Så sällan det kommer nya kartor är det ett rent "waste" med boards som kommer i starter kit serierna och inte verkar tryckas separat eller användas till vanliga scenarios!

Regelgrångel.

Ojjjj vilket krångel med vad som gäller resp vad som inte gäller i ASLSK vs ASL.

 

Well, naturligtvis alltför negativt. Men, från att jag varit lyriskt entusiastisk till Starter Kit #1 har jag övergått till skapligt ljummet tillstånd för #2, #3.

 

Lägger till en SMILEY vad gäller vanlig ASL, så jag inte får hela forumet över mig. :D

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar Ola och håller till viss del med. Helst av allt skulle man vilja se att MMP satsade ordentligt på ASL istället för att dela upp sina resurser på dels Starter Kit och dels AOO, HP och VOTG. Dessutom borde det komma ut ett par riktiga bräden. Det var länge sen nu.

 

Men, när det dröjer så länge mellan oficiella ASL produkter blir suget så stort att man nöjer sig med vad som helst. Även ASL-starter kit #2. Eftersom jag har ett kompisgäng som bara är jumt intresserade av ASL så har jag använding för mina Starter Kit prylar. Det tar inte lång tid för oss att komma igång.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att Andreas Carlsson, Mr. Trojan Games, fick spö i ASKSK av en kille som kom in och sade "ASL, är det svårt att lära sig?" i lördags. Så lätt är det att lära sig.

 

Menar Martin verkligen

Helst av allt skulle man vilja se att MMP satsade ordentligt på ASL istället för att dela upp sina resurser på dels Starter Kit och dels AOO, HP och VOTG.

att MMP inte ska hålla på med HASL och moduler, utan bara göra bräden? Nä, de menar bara att du vill ha VOTG NU! Eller hur?

 

Jag har haft mycket kul med ASLSK. I somras spelade jag flera SK-scenarion utomhus i den vackra solen, på en gräsmatta. Frugan kom ut med dricka och lillen, så bleve det picknick-ASL. Två av mina polare har börjat spela ASL med hjälp av SK, en spelar nu med tanks och OBA, och vill ge sig på Cheneux. den andre funderar hur man bäst tar klivet från SK till ASL.

 

SK har gett mig mycket, även som veteran.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att Andreas Carlsson, Mr. Trojan Games, fick spö i ASKSK av en kille som kom in och sade "ASL, är det svårt att lära sig?" i lördags. Så lätt är det att lära sig.

Jupp. Eller slå lågt... :D

 

Nejdå, ska inte skylla på tärningarna, Peter var jävligt skärpt. Sen är det ju bra att låta nybörjarna vinna lite så de tycker det är roligt! :rolleyes:

 

En sak som jag reagerade över i ASLSK-scenariona (har inte spelat några innan) var att man som nybörjare direkt måste lära sig movement. Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag tycker SL A och B (Guards Counterattack och Tractor Works) alltid har varit bra nybörjarscenarion eftersom de har fasta uppställningsplatser för båda sidorna.

 

Nåväl, ASLSK ÄR faktiskt en av de bästa produkter som kommit till ASL på många år!

Link to comment
Share on other sites

Menar Martin verkligen

 

Helst av allt skulle man vilja se att MMP satsade ordentligt på ASL istället för att dela upp sina resurser på dels Starter Kit och dels AOO, HP och VOTG. 

 

 

att MMP inte ska hålla på med HASL och moduler, utan bara göra bräden? Nä, de menar bara att du vill ha VOTG NU!

 

Nej, det menar jag inte, även om det var så jag skrev. :(

 

Om jag vore MMP (med begränsade resurser) skulle jag nog göra en prioriteringslista såhär: :D

 

1. Få allt som är out of print tillgängligt.

2. Journal en gång om året.

3. Armies of Oblivion.

4. Hakka Palle.

5. Nya fräsha kartor (53,54...) (helst i action pack eller i journal)

6. Starter Kit #2 (Guns)

7. Starter Kit #3 (Vehicles)

8. Starter kit #4 (PTO)

.

.

.

17. Valor of the Guard och andra historiska moduler.

Link to comment
Share on other sites

17. Valor of the Guard och andra historiska moduler.

 

Kvack! Argh!

 

Det kan du inte mena. VOTG är liksom, bara, allt jag lever för (och Red October då).

1. Få Regelbok och BV i print.

2. Starter kit 2

3. VOTG

4. AOO

5. Journal

 

Egentligen tycker jag nog inte MMP ska pyssla med Journal alls. Ge ut artiklar och scenarion klarar TPP nog så bra, och speltestning verkar alltid vara en flaskhals för MMP. Främsta anledningen att ge ut Journal är egentligen att MMP en massväg ut till kunderna med errata, regeländringar, reklam för kommande produkter (som om det behövs) och reklam (scenarion) för existerande moduler.

 

Men kan inte detta göras i form av en Action pack med kartor varannat år i stället. Om det är något MMP klarar av (med licens och bra kvalitet) så är det just kartor och brickor. Låt andra stå för det årliga tillskottet av scenarion, och fokusera arbetet till det MMP är (mer eller mindre) ensamma om.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

I mitt tycke:

* En Core/HASL/HS-modul per år.

- AoO 2004

- HP 2005

- VoTG 2006

* En Journal per år - för att få ut nya scenarios

* En AP per år - för att få ut nya bräden

* En reprint per år (förutom regelbok+BV som alltid bör finnas tillgänglig)

 

ASLSK när man hinner...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...