Jump to content

Götterdämmerung


Classe

Recommended Posts

Kort sammanfattning: Vi var åtte spelare där ryska sidan bestod av Peter Rognholt, Martin Svärd, Pär Nilsson och Patrik Manlig. Tyska sidan bestod av Mattias Rönnblom, Olle Gustafsson, Claes Rydberg samt Christoffer Liewendahl. Peter spelade mot Mattias i Sektor A. Vad jag förstått av den matchen så gjorde Peter mos av Mattias styrkor men lyckades inte ta tillräckligt med VP så den slutade 8-6 till Mattias. Martin spelade mot Olle i Sektor B. Martin pressade tillbaka Olles SS-trupper bra och tog massa poäng, 11-3 till Martin. Pär spelade mot mig i Sektor C. Han tryckte på väldigt offensivt med sitt pansar (IS-2 och IS-3) från början och kom ganska långt på det. Ironiskt nog så började han ta förluster med pansaret först när han lugnade ned sig. Hans infanteri var bra på att ta MC:s som män men jag kontrade med att snakea fram några KIA så Röda Arméns framryckning kunde stoppas. Avgörande blev att hans 200mm Rockets som landade på mitt viktigaste VP-hus inte lyckades bryta motståndet (faktiskt nästan gjorde det starkare med hjältar). 11-5 till mig. Patrik spelade mot Christoffers SS i Sektor D. Jagdtigern dog redan i bombardment, sedan förlorade Patrik många vagnar när han tryckte på hårt. Han lyckades dock komma igenom försvaret och matchen slutade 9-5 till Patrik.

 

Ryssarna vann totalt med 31-27 så i individuella tävlingen får alla Ryssar 5 extra poäng. Slutställningen blev alltså:

 

1. Martin Svärd 16 p

2. Patrik Manlig 14 p

3. Peter Rognholt 11p

3. Claes Rydberg 11p

5. Pär Nilsson 10p

6. Mattias Rönnblom 8p

7. Christoffer Liewendahl 5p

8. Olle Gustafsson 3p

 

Sammanfattningsvis tycker jag det var väldigt kul att det gick att få ihop åtta pers (det hängde på håret ett tag) med så pass kort varsel till en sådan här grej. Jag tyckte det blev väldigt roligt och det verkade som alla hade skoj. Lite trisst att Sektorerna blev så pass avdelade som det blev (blev nästan fyra separata scenarior ibland). Tack till alla som kom!

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en flummig AAR från sektor C utifrån ryssarnas perspektiv.

 

Anfallet började med att de ryska artilleristerna bombade sönder och samman två kvarter trähus och förrädarnas främsta fronttrypper. De modiga proletärerna rusade fram. Tyvärr fanns förrädare längre bort i höga hus som fullständigt massakrerade allt som visade sig på gatorna. De ryska proletärena bröt aldrig, de dog!

 

Efter det inledande anfallet tackade frontkommissarien i Stalins namn att SS trupperna på den här sektorn inte hade artilleri. Om så vore fallet skulle mer oskyldigt blod blivit spillt på Berlins gator. Hursomhelst fortsatte framryckningen trots svåra förluster. Avgörande kan varit när kamrat Ivan i närstrid med förrädare visade såna ledaregenskaper att han befordrades på plats och dessutom modigt avancerade in i ett hus (som för övrigt var en av tyskarnas VL).

 

Samtidigt på den ryska högerflanken gick bara små, små grupper fram för att rekognisera. Lyckligtvis var de skickliga och lyckades i princip ta kol på allt på den sektorn också.

 

Vid runda 5 kom de efterlängtade förstärkningarna. En Josef Stalin 2 med en 9-2 armor leader som gjorde processen kort med tyskens StugIIIg. Sent i slaget slogs proletärerna hand mot hand mot förrädarna. Längst fram stod hjälten Pavlov som egenhändigt lyckades övrrumpla och döda en 5-4-8. Ryssarna skulle bara hissa flaggan på det huset innan dagen var till ända!

 

När momentumet för anfallet var slut fanns det bara två fästen värda VP kvar. Ett av husen hade tysken total kontroll på (värd2p) med upp till en pluton mannar. Det andra huset fanns två ryska grupper som vilt slogs i närstrid med en förrädare som vägrade ge upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju referera hur jag uppfattde striderna i sektor C.

Jag spelade mot Classe och fick ett som jag ansåg ett ganska bra OB. Jag hade två IS-3:or och tre IS-2m:or. Till detta hade jag 10x528:or, 10x458:or, 10 447:or. Tysken hade satt upp offensivt främst på bräde 21 (mittenbrädet). Jag hade föga överrakande placerat mitt halvbords bombardment på detta bräde, eftersom det var det bästa stället att komma in på. Jag tryckte på så hårt jag förmådde med mitt inf och mina vagnar. Jag kom framåt de förtsta rundorna tills tysken som hade en arme' av 436:or anföll mig för att komma in i nästrid och ta H-H combat. Ett antal 528:or fick sätta livet till pga denna sluga taktik. Fördelen var att tysken hade ELR 2 och blev disrupted för minsta lilla skott. Så ända till jag stötte på hans stronghold (fortified building) gick det skapligt. Sedan tog det tvärstopp. Ändå lyckades jag få in mitt 200mm rocket- art på det huset och bröt och dödade en hel del (dock även en del av mina egna som stod nära:). Problemet var hans kommisarie som rallade alla brutna som en gud. Huset gjorde också att alla som befann sig där hade bättre moral och bröt således inte för den eld jag lyckades rikta mot huset. När jag försökte dra fram mitt pansar mot huset möttes dessa av ett regn av PF från alla hexor runt om (de tog ofta sina PF som "män" i sten husen, vilket dock innebar en del förluster). Något som också utmärkte spelandet var att Classe hade en mycket elak sniper (SAN 5) som nästan alltid slog en 1:a på sniper slaget. Classe slog också genomgånende väldigt lågt på sina slag. Detta kompenserades med att jag också slog väldigt lågt i snitt :) [counter luck with luck].

 

 

Det var iaf kul men svårt att som tanken var agera över sektorerna. Martin lyckades en gång med att "hjälpa" min sektor med en attack. Den medförde tyvärr ett slag på HoB och plötsligt fanns det en hjälte bland tyskarna :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...