Jump to content

SP80 "Die Gurkha Die"


Tysken

Recommended Posts

Hej på er!

 

jag avslutade idag ett VASL email game av SP80 "Die Gurkha Die" med mig som Gurkha/Chinese kommandör mot Fabio M. (Japansk) - på en skalla av 1 (dålig) till 10 (mycket bra) - så är detta en 9.5. Mycket av händelseutvecklingen beror på hur man sätta upp som Gurkha eftersom Gurkha/Japansk har överlappande uppsättningsområden men restriktioner att Japanese få inte sätta upp adjacent till en Gurkha enhet. Vid turn 2 så kommer dessutom Kineserna in i spelet och vid turn 3 Japansk förstärkning. Det gick het till redan från början och jag kaputtrepererade min HMG i min turn 1, dvs det blev aldrig nåt skott med effekt. Det blev en del CC, speciellt i turn 5 där en berserk Kinesisk 337 sprang upp till närmaste Japansk eldställning för att försvaga det Japanska anfall i mitten medan Gurkha 8-1/9-2 och en 248 anföll flygeln av det Japanska anfallet - ambush slaget gick åt helvete med min -3 drm, men överlevande 8-1 ledaren höll vackert en 448/10-0 och förhindrade att dessa kunde tar del i den sista anfallsvågen i turn 6. Även för den berserk 337 gick det huvsatt bra - han kom in i CC (blev CR på vägen ditåt) men förstärktes med en 8-0 och 337/LMG - även dessa kunde hålla en 448 i melee och så förhindra att Japanerna gick vidare i mitten. Turn 5 (Gurkha) sag totalt 4 CC, varav 2 slutade med att Gurkha som Japansk enheter utraderades totalt och 2 blev melee i sådaner positioner att Japansk anfall blev kanaliserade framför Kinesisk & Gurkha MMG - Japanerna insåg detta och gav upp.

 

Ett scenario som jag skulle spelar omedelbart igen oavsett sida.

 

MvH/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...