Jump to content

FB16 Crossing the Bloody Meadow


Olsson

Recommended Posts

Historiska kartor är alltid intressanta. I FB varieras dessutom terrängen med div. Rubble och Debris. I detta scenario även toppat med lite historiska gliders och shellholes. Tyckte att det, sammantaget med ett kul senarioupplägg gjorde det till ett spännande AAR.


En bild säger mer. Därför ligger tonvikten i denna AAR på bilderna (länkade till egen hemsida) och inte i texten.


Lägger upp en setup/turn åt gången, kommentera gärna emellan. Ge taktiska tips och råd om vad som skulle ha kunnat göras annorlunda.



AAR FB16 Crossing the Bloody Meadow, ftf i Lillån Mars-14

av Olsson


Russian-Olsson, German/Hungarian-Ago,


VC i sammanfattning:

Ryssen ska kontrollera minst 9 ground level locations i hus PP13 (järnvägsstationen), samt förhindra att någon tysk (1 squad) i huset tar sig till östra kanten.


Russian Pros:

Pansar, FT.


Russian Cons:

Bra defensiv terräng med fortifications.


German/Hungarian Pros:

Bra defensiv terräng med fortifications.


German/Hungarian Cons:

Alla möjliga sorters shortage, Ammo, Food, Fuel.



Rysk taktik:

Så snabbt som möjligt ta huset, för att förhindra att få tyska förstärkningar i ryggen.


Tysk/Ungersk taktik:

Hålla huset med alla medel, snabbt föra fram undsättningsstyrkor.



Rysk kommentar till setup:

Bullade upp med stormstyrkor på de sidor om station där jag tyckte att jag hade störst möjlighet att ta mig ifram någorlunda skyddat. Ville även placera delar av styrkan så att de kunde hjälpa till med att hålla tyska undsättningsenheter på avstånd. Rubblet i SS14 gör det extra lockande att ta sig in just där, då det åtminstone inte kan vara en fortified location. MMG:n i VV12 2nd lev. har dessutom LOS in i själva stationen över rubblet. FT:n placerad för att åtminstone fungera som concealment borttagare i Prepfire. Stridsvagnen i NN15 placerad för att även kunna ge en Routpath tillbaka över vägen.



Link to comment
Share on other sites

Rysk kommentar till Turn 1:


1:a Prep-slaget med FT=10, bye bye FT. Turnen fortsatte på det temat, med mycket lite framgång i vare sig prep. eller Move. En tröst att det även gick åt en del tyska SW:s p.g.a. ammoshortage. Sökning avslöjade minor i TT13,14. En sökning som nog i sig var ganska onödig, då de enda ställen där minor kan läggas hemligt är just TT13,TT14 och OO15. D.v.s. logiska platser för minorna.

Lyckades inte ta bort concealment på SS14. Andra concealment försvann, dock till priset av egna brutna. Stormningen kom av sig innan den börjat.



Link to comment
Share on other sites

Rysk kommentar till Turn 2:


Fick ett tursamt bryt på enheter i Fortified RR12. Detta tillsammans med en ökad skepsis att concealment SS14 verkligen innehöll något reellt, ledde till en inbrytning i stationens södra ände. Att äta minfält gick sådär, 1 pin 1 broke.

Samtidigt börjar dock tysken förstärka den norra ändan. Enda fungerande försvaret mot denna unsättningsstyrka har varit stridsvagnen i NN15. Detta försvar genererade tyvärr en hjälte som genast slet till sig en PSK och försökte slå ut vagnen. Ammunitionen visade sig dock vara slut.

Ungrarna trycker på från motsatt håll, understödda av Stug. Inrökt rysk enhet lyckades ambusha sin anfallare och drog sig ur olustig inringning.



Link to comment
Share on other sites

Rysk kommentar till Turn 3:


Börjar falla tillbaka mot stationen med enheter kring UU10. Ungersk squad tar sig igenom till SS11, medans övriga bryter tillbaka till UU9.

T34/85 i NN15 positionerar sig för att ytterligare förhindra förstärkningarna att komma in i stationen. Ungersk Stug åker då helt sonika fram och tar ut vagnen i AFPh.

En rysk halfsquad är det som blir kvar efter ett k/3 på väg ut ur minfältet. I övrigt försöker jag upprätthålla trycket på försvararna i stationen.

Tysk Berserk i QQ14 tas ut i ett lyckat Ambush.



Link to comment
Share on other sites

Rysk kommentar till Turn 4:


Ryska MMG:n i VV12 håller tyska undsättningsstyrkan i schack. Ungersk genombrytare i SS11 elimineras i CC.

Halfsquaden hystar iväg sin DC in QQ15, klarar sig medans tysken bryter. QQ15 erövras.

Ytterligare förstärkningar glider in i stationen via varsin 1:a i Wire, TT15.

Stug:en går till anfall i Point blank för att förhindra ryska förflyttningar.

Brohuvudet i station har svällt till en mer stadig grund för, "the final push".


Edited by Olsson
Link to comment
Share on other sites

Börjar se lite tungt ut, den skada som inte ryssarna åstakommer fixar jag själv. Ammo shortage är förödande, de förr så stolta enheterna i stationen smälter bort. Wiren måste ha varit väldigt glest lagd eftersom två ryssar endast behövde betala 1 MF för att ta sig igenom. Ryska 9-1, mmg, 4-4-7 i hex VV12 behärskar området där min räddningsstyrka ska avancera. Jag skjuter med allt jag kan mot dom, utan någon effekt överhuvudtaget. Men än är det inte över...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Rysk kommentar till Turn 5:


T34/85 i SS15 som sedan Turn 2 stått och matat in granater in i PP13 får tillslut utdelning. KIA:ar tysk 468. Samtidigt bryter även tysk enhet i PP15 och vips är de sista tyska förstärkta stödjepunkerna borta. Framgången toppas med en Immob. Stug i CC.

Tyska enheter Routar i desperation upp på stationens tak, där de slutligen finner spelet över.

Ev. undsättningsstyrkor är för få och för långt borta.





Då jag hade en lite trög start på scenariot valde jag att lite vårdslöst försöka vinna mark genom CC. Hade i princip 100% framgång i detta.

MMG gruppen VV12 var också en viktig faktor. Höll hela scenariot de tysk-ungerska anfallarna kort.

Hade här stor hjälp av terrängen med mycket Rubble och Debris.

Viktigt att få ett ingångshål på stationen för att inifrån det brohuvudet (med den lägre TEM:en) bryta ned försvaret.

Konsten är att inte bli utkastad direkt.

Kul scenario.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...