Jump to content

Red Barricades i Asarum 2013


Jerry

Recommended Posts

29/10 Stalingrad (140108 asarum)

Den 29:e gryr med en ganska tunn tysk linje , den ryska som sätts upp blir desto tjockare åtminstone på ett par ställen.

Ryssen får börja o det gör man genom att kalla in ett av sina båda 120mm batterier , det ena drar man rött kort på.
Det främst i centrala avsnittet den ryska kraftsamlingen märks i området den låga långa smala fabriken sätts det in mer än 30 squads samt 8 officerare.

Man försöker bekämpa ett tyskt HMG-näste för att underlätta framryckningen detta består av 4 HMG samt 2 squads o en 9 -2 chef, dessa har dumdristigt nog i tyskt övermod ställt upp på ett tak i Q40 , den ryske spelaren skrattar hånfullt när han tar fram sin dolda killer stack med 2 HMG samt 9 -2:a 12 -1 är tabellen för dagen..... NIO NMC INGEN ROF FÖRBANNAT , alla germaner klarar sig , ännu en dold stack tas fram 2 HMG samt 9 -1 NIO, INGEN ROF FÖRBANNAT en tysk bryter o i routen självbryter restan av styrkan.

 

Därmed elimineras ena hotet i framryckackarnas flank , nu återstår ett ytterligare HMG-näste i G22 här har man tur som en tokig från den ryska sidan då man chansar in ena 120mm-batteriet detta läggs i enda synliga hexen I21 o scattrar till H21 BINGO !!!

 

Tyska styrkan i G22 bryter , ja alla utom 9 -1:an som pinnar, därmed elimineras detta hot frontalt mot de framryckande nu väller det ut ryssar framför fabriken P21 i nästan hela dess längd dock har man respekt för en lurande tysk SR som när som helst kan brisera så man håller sig klokt men kanske inte så tappert under sina ”?” längs hela linjen , en större rysk styrka med 2 st 5-2-7 samt en 9 -1:a DC o LMG tar sig försiktigt in i O26… UTAN ATT GENOMSÖKA DENNA …..!!!!! KABOOOM en tysk försåtsminering……

18-tabellen -3, tärningarna rullar….. 4:a … 3KIA !!!!! sorg i ryska lägret.

Den enda positiva verkan detta har är att det ännu inte finns några ”known enemy units” detta har till följd att man dels har svårare med det tyska artilleriet samt att man HA HA HA har kommit intill två tyska squads som är brutna o inte kan routa eftersom de inte är DM o de inte kan se en känd fiende….

 

Under denna framryckning sätts även en T70 in i ett försök att låsa fast tyska trupper i K22, 2 squads samt en 9-1:a har här förskansat sig…. Nu skall hämnden för den satta DC:n komma……..

T70:n rullar in i hexen klarar sig med nöd o näppe med sina 14 MP slår för OVR tabell 5 med +3….ingen vågar tro något MEN det resulterar i en PTC 9-1:an rullar….12 Booby trap !!!Tysken rullar för vem som skall drabbas……. YATZZZEEE tre 1:or tyskens ansikte förvrids i en märklig grimas 9-1:an skadas o dör de andra båda halveras samt slår 1mc för den stupade 9-1:ans skull, ena Hs:en bryter……Ha ha ha ha ……

 

Nu kommer vi till den underbara närstriden….Ryssen går in med en concealed 4-2-6 lyckas få en ambush tabellen blir 1-4 med -3 alltså mördas alla tyskar på 7 o något händer på 9, ok vi går mot alla med en HtH – melee….ryssen slår 9…..för ända in i H….E

 

Där avslutas kvällen med tämligen missnöjda ryssar man har ådragit sig 14 poäng i förluster mot tyskens 9 , men det bistraste minnet är den tyske spelarens oförmåga att slå över 5 på sina tärningar, samt att man inte lyckades bättre med att ta livet av den där 9-2:an på taket.

 

Det ser dock , på det hela taget , bra ut för sovjet den tyske spelaren kommer inte längre att varje dag kunna ersätta sina förluster de tyska 4-6-7 –kompanierna är slutköpta samt 5-4-8-kompanierna sjunger på sin sista vers o det är långt till Volga o den ryska sidan gör som vi kan se framstötar västerut.

 

Za Stalina !!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

29/10 Stalingrad (20140105 Asarum)
Tysk turn 3 tar sin början tysken gör inga framstötar håller endast sin terräng , missar att kalla in sitt artilleri. Skratt !!

Tysken bestämmer sig också för att dra iväg en 24-tabell mot den icke avslutade melee:n där en 426:a slåss mot 2 brutna tyska grupper….ELD 2Mc…..ryssen bryter o de bägge vettskrämda tyskarna halveras , inget kan längre förvåna en i de bittra striderna.

Den ryska försvarselden ligger o hamrar med sitt 120 mm OBA dock … helt fucking otroligt nog , så kommer ingen till skada det är i G22 man kallat in dom stora spränggranaterna men inget händer.

Den ryska elden mot G22 förstärks i form av 2 st 82mm GRK som avskjuts med hjälp av observatör här skrattas det mycket och länge åt en rysk CH mot G22 men när 24 tabellen med -3 skall dundra in så rullar ryssen ……11:a satan !! 1Mc som tysken galant klarar.

Den Ryska turn 4 tar sin början , nu skall tysken få veta hut….. man ringer upp sitt andra 120 mm OBA ….. 12 på tärningen för telefonkontakten ……AAAArrrRRHGGHHHHGG ANDRA GÅNGEN PÅ TVÅ DAGAR SOM DETTA VEDERVÄRDIGA RESULTAT PÅ TÄRNINGARNA VISAR SIG…………………..
Rysk kosackdans med svordomar o höga utrop……………….

Nu ringer man upp batteriet som redan ligger o hamrar mot G22 ….. Ha ha ha ha ha ha …..
CH mot G22 kollar om det blir rubble …. Ja det blir det ….kollar vilken location…. KÄLLAREN DÄR DOM BRUTNA TYSKARNA FLYTT Ha ha ha ha ha ha hela norra delen av huset förvandlas till grus o aska samt två 467:or o en 9 -1 tillsammans med 2 kvarlämnade HMG finns inte mer…… inget falling rubble dessvärre.

Ryssen kastar sig in i närstrider på flera håll en 527:a kastar sig över ett tyskt ”?” ambushar… vad döljer sig här då ??? en ensam 6+1:a nåväl det skall ju bli skoj….. 12:a.vad ända in i !”#¤%&/(&%¤#¤%
Dock slås en 5:a på om han skall dö eller inte o lyckligtvis så gör den just det…… FY FAAAN vilket nervpåfrestande spel det är……………

Överraskar en 838:a samt 447:a men beslutar mig för att backa undan.
Meleen under den ryska T70:n fortsätter röd tabell med en rysk 426:a mot en tysk 238:a tysken rullar……………3………..denna satans motspelare igår hade han ett snitt på tre stora delar av kvällen ryssen dör men jag lyckas trots allt göra slut på tysken också
Jag glömde att i förra närstriden så slog jag en 11: i denna strid strax efter 12:an mot den tyske officeren.

I övrigt så sätter sig en stor kontingent ryssar i rörelse ut i gatan som löper längs N-raden N11 till N16 är nu helt fullt med ryska stormingenjörer så nu får vi se…..

I den tyska turnen backar tysken undan från fabrikens ytterdelar under det ryska trycket.
Kvällen avslutas efter tysk turn 4:a ryssens turn 5 skall börja

Förlusterna helt identiska 27 poäng för båda sidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1/11 Stalingrad (140205 Asarum)

Dagen D då man vilat i två dagar tar sin början.
Tysken inleder med ett batteri "Nebelwerfer" som dödar en 8-1 chef samt halverar en annan squad o röjer bort ett minfält.
därefter öppnas eld mot de mål som kommer i tyskens skottfält dock inte överdrivet många.

Efter första tyska rundan inhöstas 10 förlustpoäng på den ryska sidan , dock öppnar det ryska artilleriet en träffsäker eld o raserar ett hus ända ner till grunden o där inhöstas 7 poäng samt 2 HMG o en 9-2 chef man raserar även en övervåning i ett annat hus dock utan dödsoffer men sammantaget höstar man in 25 förlustpoäng på den tyska sidan.

Tysken får ett litet glädjepiller tilldelat sig då man lyckas elda upp en T60 med en FT på long range.
På den ryska sidan ställer man sig frågande : "Finns det några tyskar kvar i Stalingrad, då man springer på eller beskjuter ca 20 dummy-?"
O i söder börjar nu den ryska björnen att röra på sig.
Här stöter man också på ett antal "?"

 

Detta var också den första dagen helt utan politisk inverkan på striderna (kommisarierna tas bort den 1/11)

Kvällen lullar så sakta på med att man avslutar turn 2 o förlusterna stannar på
Tyska : 25
Ryska : 14

Link to comment
Share on other sites

1/11 Stalingrad (140213 Asarum)

Denna dagen blir mer o mer mardrömslik för de tyska styrkorna.
Nere i söder söder om den där liggande gullyn har ryssarna samlat kraften av två batterier med 120mm OBA , effekten låter inte dröja ,hus börjar brinna hus störtar samman o mitt i allt detta försöker ett fåtal tyska trupper att försvara sig.
I norra delen samt centrala delarna händer i praktiken ingenting utan att man hittar ännu fler-rättare sagt - man hittar inga tyskar på de flesta ställen utan mest skjuter man på skuggor (?)

Förlusterna når över 40 poäng för den tyska sidan, o ryssen når till 20.

Det känns mer o mer som det är över för den tyska sidan, han har långt till volga o trupperna kommer att sina ut.

Link to comment
Share on other sites

Skall försöka lägga in en bild.

Men lite löst ur minnet.... vi hhåller kan man säga halva kartan allt väster om inklusive O-raden ner till den "stora höga" fabriken allra närmast den södra gullyn o när vi startade 1/11 höll vi W-raden samt österut , söder om gullyn allra längst i söder.

 

Det är har nere vi satt in ett motanfall med förhållandevis ganska lite trupp , men vi har ett gott understöd med 2st 120mm OBA som ligger o bereder väg för infanteriet.

Link to comment
Share on other sites

1/11 Stalingrad (140219 Asarum)

 

Som sagt innan denna dagen blir mer o mer mardrömslik för tysken det ryska artilleriet hamrar obönhörligen in salva efter salva med 120 mm granater ,detta har till följd att ett stort antal tyskar tappar tron på kampen o ELR:ar samt en hel del som helt enkelt stupar.

 

Vi har en fantastisk tur med artilleri som scattrar exakt dit vi vill ha det , o sen har tysken otur med sina chefer , jag tror vi lyckades döda 3 st 9 -2:or o skada ännu en , jag kan ha fel på en av dessa helt klart är att vi dödat 2 samt skadat en till , vilket är gott nog.

 

Det händer som sagt var knappast ett enda dyft på centrala avsnittet men i söder är det stor framryckning på de ryska styrkorna ,hus q40 q41 amt s43 faller i rysk hand , o i hus q41 kunde det blivit ännu ett blodbad på tyska styrkor 9-2 samt skada 8-1 samt 548 samt 247 sitt er fast i källaren men de ryska vapnen kan inte bryta de o i den tyska advancen går dom upp ur sin källare o ambushar den ensamme ryssen på markplanet o dödar honom.

 

Ryssen återtar även en del locations i norra delen av fabriken p33 jag tror vi tog hela norra hexraden, samt att även söder om denna fabrik finns det en del ryssar så dessa tyskar bör se upp så dom kan ta sig ut innan dom inringas.......

 

ja så ser det ut , ganska händelselöst då tysken ligger helt o hållet på defensiven o inte rör sig framåt en tum.

 

Förluster

Tyskland: 63 poäng

Ryssland: 25 poäng

Link to comment
Share on other sites

1/11 Stalingrad (140226 Asarum)

Så tog då denna dagen slut efter runda 6.
Inte mycket att nämna men en rysk hjälte hann presentera sig i sista stun.

Förlusterna blevo
tyskland 63
Ryssland 27 (varav en st T60)

Att köpa in för .
Ryssland 17
Tyskalnd 13

Tyskland tappar sin ELR till 2
Ryssland ligger kvar på 4

Tyskland väljer IDLE inför den 2/11 emedan ryssen väljer attack.
Skall detta äntligen bli dödsstöten för tyskarnas Volga-drömmar ??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2/11 tar sin början med en rysk offensiv i norra delen syftandes att svänga söderut o ta fabriken l10 norr ifrån.

man har förberett med ett batteri "katyushas" , o mycket hänger på detta raketanfall då man kan placera en observatör som kan se in i fabriken "bakifrån" nu skall man bara få radio-kontakt.

DUBBELSEXA................. FÖR TREDJE GÅNGEN PÅ EN FÄLTTELEFON !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Min Sovjetiske kollega blir apatisk.

Det händer inte så speciellt mycket mer inder de två första turnsen annat än en del framgångar i söder , då återigen den tyska styrkan endast består av dummy´s.

två chockerande episoder inträffar.

1) sovjetisk t60 skall ta sig in o låsa fast en tysk grupp med två brutna enheter en frisk samt en st 7-0:a
tanken rullar stadigt framåt överlever en streetfight samt att när en tyska till skall streetfighta tar dennes moralcheck o ser till att denne samme squad bryter...ha ha ha ha vagnen rullar in i fabriken tysken försöker sig på en cc 7-0 lyckas automatiskt 467:an vägrar följa med ...... tysken rullar.... SNAKEEYE........ o mot en boggad vagn så är man död............!!!!!!!!!!
2) sovjetisk 527:a ambushar två 548:or har ihjäl båda o drar sig undan.

Annars tar ryssen mer förluster än tysken för första gångwen på länge.

Ryska siffror 20 poäng
tyska siffror 8 poäng.


Link to comment
Share on other sites

2/11 Stalingrad (140312 Asarum)

 

Dagen fortsätter med ganska händelselösa saker enda man kan nämna är väl´att inne i fabriken O33 håller ryssen på att rensa o återta , en tyska inringad pluton med tre chefer samt tre 548:or överlever alla moralkast minst 15 stycken ..........helt fascinerande att de inte kunde bryta dock trampar någon på en försåtsminering vilken resulterar i en skadad 8-1. samt en skadad 8-0:a men nu skall den djäv....n dö för en sista prepfire från rysk sida SKALL DOM INTE KLARA !!!!!!!!!!!!!!!

 

Dock har vi nu insett våra begränsningar och kan inte längre anfalla tysken dom tabeller han kan kasta emot oss är bedrövligt höga.

 

Måste bara fundera över en regelfråga : hjälper verkligen en ledare till med sin modifiering HUR LÅNGT SOM HELST ?? jag menar vapnets räckvidd , blir i mitt tycke lite absurt att på 30 hex avstånd man springer i öppen terräng o 2 HMG beskjuter en med en 9-2:a som eldledare 2-tabell med minus 4 !!!!!

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Spasiba !

 

Känns lite häftigt bara, men imponerande o lite komiskt , min kompis kastade sig över järnvägsbanken i hex xxx... 5 nånting o det smäller på 29 hex avstånd ,4 på tärningarna samt modifiering -4 ........... KIA ...............

 

För det är väl fortfarande -2 FFNAM FFMO på det avståndet ?? så det inte är något med avståndet det händer ju en del när det är 16 hex o däröver.

Link to comment
Share on other sites

2/11 Stalingrad (140319 Asarum)

Så kom då den stora dagen som vi länge väntat på , den tyska kapitulationen.

Efter att den ryske krypsskytten plockat 2 st. 9-2:or samt att det tyska 150mm batteriet drar sitt andra röda kort så får dom tyska styrkornas befälhavare nog.

I lite mer än ett års tid höll vi på och vi spelade fram till och med 2/11 (ja vi slog inte slut på dagen men spelade rysk turn 6 o skulle börjat med tysk turn 6 , men där gick det åt h-e.

Totala förluster 2/11
Tyska förluster : 40 poäng
Ryska dito 34 poäng

Finns nog inget bättre spel på marknaden. (eftermarknaden)
tidsåtgången uppskattas till ca 10 månader x 4 kvällar = 40 speltillfällen med ca 6 timmar per kväll summa summarum ca 240 speltimmar.

Link to comment
Share on other sites

Perimetern skall läggas upp men den blir något diffus vi ritade ingen efter sista stormiga mötet men minnet är ännu färskt.

Ryssen hade stora delar av kartan i sin hand bla nere vid stora fabriken o p q 33 nånting fick vi ett massivt genombrott o vällde fram över stora öppna ytan i riktning mot fabriken k 27 vilken vi troligtvis helt hade helt enkelt svämmat över i förbifarten säkerligen 20 - 30 ryska squads på väg i riktning mot denna.

Link to comment
Share on other sites

Attans, jag som tänkte hinna ner och titta på vid tillfälle! Ska antagligen ner om en vecka, kommer stanna ett par veckor. Kanske att jag kan trilla förbi lokalen och spana in den, eller att vi hinner köra något kortare scenario?

Link to comment
Share on other sites

Reflektion: Jag har bara sett ett enda parti förloras som ryss. Det i sin tur berodde på personlig moral hos ryssen (som i sin tur berodde på skickligt utförd tysk attack naturligtvis).

 

Jag är övertygad om att kampanjen är svår att förlora som ryss, om man är uthållig, konservativ och försvarar på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Attans, jag som tänkte hinna ner och titta på vid tillfälle! Ska antagligen ner om en vecka, kommer stanna ett par veckor. Kanske att jag kan trilla förbi lokalen och spana in den, eller att vi hinner köra något kortare scenario?

Försent !!

Allt är nedplockat o nu kör jag själv vidare med "fire in the east" som reservbefäl på armégrupp nord.

Red barricades lär nog dröja då mina motspelare är mycket oeniga , en vill köra det på två man med mig som regelhjälp bisittare den andre vill att vi är minst 4 pers detta är dock en omöjlighet inom en relativt lång framtid då de andra 3 som skulle kunna vara intresserade är inblandade upp till öronen i detta "fire in the east" o då jag själv också nog ganska gärna gör ett barrikad-break så lär det dröja.

 

Fast man vet ju aldrig , kan inte tänka mig ett bättre spel än RB.

Link to comment
Share on other sites

Reflektion: Jag har bara sett ett enda parti förloras som ryss. Det i sin tur berodde på personlig moral hos ryssen (som i sin tur berodde på skickligt utförd tysk attack naturligtvis).

 

Jag är övertygad om att kampanjen är svår att förlora som ryss, om man är uthållig, konservativ och försvarar på rätt sätt.

å jag är ganska säker på att man inte kan förlora som tysk ..... wacko.png

Jag har så svårt att se att man skall kunna härda ut i 30 dagar med all denna tyska eldkraft o ledarskap o pansarstöd...

Men man kan ju förstås ligga djävligt lågt som ryss o släppa tysken inpå sig för att snabbt kunna fylla på från östra kartkanten.....

 

Är det någon som kör med några av Falk´s "house-rules" ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tycker mig märka att den där house-rulen om att plocka bort HMG samt att göra artilleriet bättre faktiskt gynnar ryssen.

I synnerhet artilleriet där telefoner inte kan gå sönder o där man alltid får 2 smällar.

Visst tysken njuter av samma artilleriregel men det ryska är så BILLIGT !!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Igår kväll kom det stora kollaps-raset för den tyska moralen o RB partiet som varit igång i ett år , lades brutalt ner.

 

Jag har aldrig varit med om något liknande (hörde skriken suckarna förtvivlans rop till vårt World in flames bord) jag tror tysken nådde runt 30 CVP innan första turnen var slut o jag tror det var den 24 eller 25/10

Critical-hitsen duggade tätt från ryska mortars med husras på två ställen.

 

Han (tysken) klagade högljutt över att ha blivit vingklippt av leaflet house rules .........

 

Men men snart är det väl igång igen , men förmodar med någon Borås-variant av regler.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...