Jump to content

same hex fire


Jerry

Recommended Posts

Hmmm... Igår kväll hände det sig att -under en dag i Red Barricades- en sovjetisk 8-0 blev bärsärk (o han tog inte med sig någon trupp)och stormar närmsta fientliga enhet en tysk Pz III L.

När han väl rusat in i hexen (han stod adjacent)får man ju brassa på med kanonen , men , får man inte skjuta med sina strv.monterade ksp ???

Kunde inte hitta att jag skulle ha fått detta.

 

Det uppstod ju en CCV situation också då den ensamme hjälten skulle förinta PzIII:an då funderade jag på en annan sak.

Är en SMC stendöd då man slår under kill numret på CC-tabellen ?

Har faktiskt spelat med att man sår en wound severity roll men det kanske man endast gör om man slår lika på cc-tabellen ??

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Igår kväll hände det sig att -under en dag i Red Barricades- en sovjetisk 8-0 blev bärsärk (o han tog inte med sig någon trupp)och stormar närmsta fientliga enhet en tysk Pz III L.

När han väl rusat in i hexen (han stod adjacent)får man ju brassa på med kanonen , men , får man inte skjuta med sina strv.monterade ksp ???

Kunde inte hitta att jag skulle ha fått detta.

Jo då, MG på ett fordon får visst skjuta på fi en samma Location - om du skjuter som Defensive First Fire så måste dock den hexsidan som 8-0:an går in över vara inom CA (gäller även kanonen).

Väntar du med att skjuta till DFPh så behöver den inte vara det - då gäller givetvis inte FFFNAM/FFMO dock - men måste man vrida fordon/torn för att kunna skjuta som DFF, kan det ibland vara

fördelaktigare att vänta.

 

Det uppstod ju en CCV situation också då den ensamme hjälten skulle förinta PzIII:an då funderade jag på en annan sak.

Är en SMC stendöd då man slår under kill numret på CC-tabellen ?Har faktiskt spelat med att man sår en wound severity roll men det kanske man endast gör om man slår lika på cc-tabellen ??

Ja - under CC Kill# - alla är borta.

Link to comment
Share on other sites

Jo då, MG på ett fordon får visst skjuta på fi en samma Location - om du skjuter som Defensive First Fire så måste dock den hexsidan som 8-0:an går in över vara inom CA (gäller även kanonen).

Väntar du med att skjuta till DFPh så behöver den inte vara det - då gäller givetvis inte FFFNAM/FFMO dock - men måste man vrida fordon/torn för att kunna skjuta som DFF, kan det ibland vara

fördelaktigare att vänta.

 

 

Ja - under CC Kill# - alla är borta.

 

 

Tusen tack.

vet inte men, jag kunde inte hitta det i något kapitel, det stod väldigt krystat i den regeln jag hittade.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En annan sak jag har lite svårt med , en strv som befinner sig i samma hex (antingen i bypass eller i samma hex) som en fientlig trupp är väl låst att endast få skjuta på "same-hex-enemy" liksom en infanterist är låst ??

 

Eller kan en vagn skjuta ut ur rutan ?

Link to comment
Share on other sites

En annan sak jag har lite svårt med , en strv som befinner sig i samma hex (antingen i bypass eller i samma hex) som en fientlig trupp är väl låst att endast få skjuta på "same-hex-enemy" liksom en infanterist är låst ??

 

Eller kan en vagn skjuta ut ur rutan ?

A7.212 gäller även för fordon. Notera dock att det är "i samma Location" som gäller - inte "i samma hex".

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Mer om detta

Tank står i bypass i hus-hex tornet riktat framåt (inte in mot huset)

I fientlig movement-Phase springer jag in i huset som tanken står i bypass i (är det tillåtet för det första ?)

Om det är tillåtet antar jag att sprutorna på vagnen är tripplade ?

Men man tar in alla + modifieringar på själva skjutandet både vridning och terräng ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...