Jump to content

5.3 Field Promotion


Waige

Recommended Posts

Har just börjat sätta mig in i reglerna i mitt nyss inhandlade "Starter kit #1".

Men klurar lite på avsnitt 5.3 Field Promotion.

 

I regelboken står det "Whenever a MMC rolls an orginal 2 DR for a self rally attempt or in a CC attack, it may create a leader."

 

Ur detta dyker det upp 2 frågor:

 

1. orginal 2 DR, dvs 2 st 6:or eller?

 

2. När den nya leadern skapas, ska då den MMC som är inblandad bytas ut mot en svagare enhet med tanke på att det "bryts" ut en ledare? Eller trillar det bara ned en ny chef från bar himmel?

Link to comment
Share on other sites

1.  orginal 2 DR, dvs 2 st 6:or eller?

 

Tvärt om, två ettor

 

 

2. När den nya leadern skapas, ska då den MMC som är inblandad bytas ut mot en svagare enhet med tanke på att det "bryts" ut en ledare? Eller trillar det bara ned en ny chef från bar himmel?

 

Nej det skall den inte. Chefen kommer från gruppen men i ASL (iallafall ASLSK) märks det inte på gruppens styrka.

 

Detta kan ju leda till att det skapas en absurt stor mängd ledare från samma MMC... man får helt enkelt se det som att effektiviteteten blir bättre när en ledare skapas från en MMC :lol:

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Detta kan ju leda till att det skapas en absurt stor mängd ledare från samma MMC... man får helt enkelt se det som att effektiviteteten blir bättre när en ledare skapas från en MMC  :lol:

 

Frågan är vad rekordet i antal nya SMC (Leader Creation/Hero Creation (Heroes finns ej med i ASLSK, kommer i ASL)) är från en och samma MMC, eller under ett och samma parti?

 

Själv har jag för mig att vi lyckades skapa 3 st Heroes som mest under ett parti, men det var knappast från samma MMC.

 

Nån som har dokumenterat detta? :D

Link to comment
Share on other sites

Som Statistikfreak har jag inte bara skrivit upp alla scenarion ASL jag spelat i hela mitt liv, jag har också en omfattande notapparat där jag skrivit in anmärkningsvärda saker som händer under partiet. Nu har jag inte den filen på jobbet, men om jag inte missminner mig så har jag som tysk i Norge fått typ tre hjältar under ett och samma scenario.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad rekordet i antal nya SMC (Leader Creation/Hero Creation (Heroes finns ej med i ASLSK, kommer i ASL)) är från en och samma MMC, eller under ett och samma parti?

 

Själv har jag för mig att vi lyckades skapa 3 st Heroes som mest under ett parti, men det var knappast från samma MMC.

 

Nån som har dokumenterat detta? :D

Jag minnas att jag för flera år sedan började spela en Platoon Leader kampanj (från Critical Hit) - "Cemetary Hill."

 

I det första scenariot när mina tyska fallskärmstrupper landade vet jag att jag till slut hade 4 Heroes inne i staden och jag tror att 3 av dom faktiskt genererades från samma MMC (5-4-8 var det tror jag).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...