Jump to content

Rising Sun finns nu på pre-order.


Klas Malmström

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Smaskigt! Har efter mycket kalkylerande kommit fram till att jag helt enkelt måste ta mig råd att köpa RS när modulen når butikerna här i landet. Hur lång tid brukar det ta spelen att nå butikerna från det att pre-orderna skickas?

 

Sen kan jag ju för framtida behovs skull passa på att fråga hur mycket man får räkna med i frakt vid pre-order av en stor modul som denna? Det är främst den luddiga fraktkostnaden som avskräckt mig från att lägga beställning direkt från MMP. Sen är det ju hela köret med möjliga tullavgifter osv... Var landade slutnotan för er som förbeställt RS?

Link to comment
Share on other sites

Smaskigt! Har efter mycket kalkylerande kommit fram till att jag helt enkelt måste ta mig råd att köpa RS när modulen når butikerna här i landet. Hur lång tid brukar det ta spelen att nå butikerna från det att pre-orderna skickas?

 

Sen kan jag ju för framtida behovs skull passa på att fråga hur mycket man får räkna med i frakt vid pre-order av en stor modul som denna? Det är främst den luddiga fraktkostnaden som avskräckt mig från att lägga beställning direkt från MMP. Sen är det ju hela köret med möjliga tullavgifter osv... Var landade slutnotan för er som förbeställt RS?

Efter att alla privat pre-orders är utskickade så börjar MMP skicka ut till butikerna, jag har dock ingen aning om i vilken ordning butikerna får sina, så det är nog svårt att gissa sig till när dom dyker upp i Svedala tror jag.

 

Jag minns inte exakt vad frakten ligger på - men för Beyond Valor (som är i samma storleksordning) ligger den på nästan $50.00. All frakt från USA har gått upp löjligt mycket dom senaste 3-4 åren (kanske längre sedan tillbaka). MMPs fraktkostnad tror jag är direkt kopplad till vikten.

Link to comment
Share on other sites

Modulen väger närmare 2 kg, så det är inte särskilt förvånande att frakten blir dyr även om det är sant som Klas säger att det har varit en väsentlig prishöjning av den amerikanska posten det senaste året. Nuförtiden uppvisar tullen också en skrämmande effektivitet på paket från MMP varför moms och tullavgift är mer regel än undantag, och i mitt fall kostade bara det 504 kr för två RS, och slutnotan blev 1320 kr/st för nöjet att ha det redan nu, priset är alltså lägre om man köper det i Sverige!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

302:- tull kan rapporteras från Örebro

 

Är det bara jag som tycker att tullen verkar vara väldigt godtycklig med vad de lägger på för summa, borde det inte vara en fast % av summan eller liknande?

Edited by stein
Link to comment
Share on other sites

302:- tull kan rapporteras från Örebro

 

Är det bara jag som tycker att tullen verkar vara väldigt godtycklig med vad de lägger på för summa, borde det inte vara en fast % av summan eller liknande?

Jag är inte helt säker men tull-avgiften är väl en %-del av värdet. Sedan tillkommer moms på värdet+portot och som lök på laxen så brukar det vara en hanteringsavgift också. Att det skiljer lite kan nog beror på valutakursen vid de olika tillfällena.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...