Jump to content

VASL


Jerry

Recommended Posts

Hej

För att börja med så är jag ingen datormatador , men , jag har kört en del spel via VASSAL , men jag KAN INTE bli klok på hur man får hem VASL

Förmodligen saknar jag något program , då jag inte kan öppna en endaste karta , någon som vet vad som krävs ??

Link to comment
Share on other sites

Det finns två versioner av VASL:

 

1. VASL 5.9.3 som fungerar med VASSL motorn (VASSL Engine) 3.1.20

2. VASL 5.10.0 Beta som är i beta test och fungerar med nya VASSL motorn 3.2.7

 

Du hittar länkar till de olika versionerna här: http://advancedsquadleader.net/index.php?title=VASL_mods

 

Glöm inte att ange sökvägen till mappen med kartorna i Preferences.

 

Jag hjälper dig gärna vidare om du fortfarande inte får igång det.

 

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Det finns två versioner av VASL:

 

1. VASL 5.9.3 som fungerar med VASSL motorn (VASSL Engine) 3.1.20

2. VASL 5.10.0 Beta som är i beta test och fungerar med nya VASSL motorn 3.2.7

 

Du hittar länkar till de olika versionerna här: http://advancedsquadleader.net/index.php?title=VASL_mods

 

Glöm inte att ange sökvägen till mappen med kartorna i Preferences.

 

Jag hjälper dig gärna vidare om du fortfarande inte får igång det.

 

Jörgen

Tackar !!

Nu tack vare din info fick jag hem beta-versionen jag körde med för modern VASSAL engine , men då jag kommer till select boards är den mappen tom jag antar att man måste tanka hem alla prylar man behöver , men då jag tankar hem kartor från "local downloads" kan jag icke öppna dem ??

Link to comment
Share on other sites

Ahh vi ska nog fixa det, tålamod bara. Vi provar något annat.

 

Hämta kartorna här: https://sites.google.com/site/vaslmapbazaar/ och/eller här: http://www.mediafire.com/?sharekey=7kzb699hvtsvk

 

ladda ner karotna till din kart-mapp. De är zippade och behöver packas upp. Prova med att högerklicka på filen och välj "extract here" (du kan behöva markera file först genom en vänsterklickning beroende på vilket operativsystem du har). Återkom när du har tyestat så ser vi om det gick eller vi ska prova något annat.

Link to comment
Share on other sites

Ok tackar. men vad är det för kartmapp du pratar om det enda ställe min dator styr mig till då jag laddar ner en karta är "downloaded files" jag vet inte hur jag skall få den att hitta kartmappen i VASL

När jag fått ner kartorna så går dom icke att öppna , jag fattar inte vad dom behöver för program för att öppna ?

Link to comment
Share on other sites

Nä orkar inte mer idag datorn löper också stor risk att falla från en level 3 balkong.......

Jag kommer alltså in i själva VASL o kommer fram till choose board men jag har ju inte fått ner något board

Jag kan ju få hem kartorna till min burk så att säga men det går inte att få upp dem , jag har något uppackningsprogram som heter 7-zip (någonting) men den frågar bara vilket program jag vill välja för att öppna kartan med , o det har hittills inte lyckats utan snarare blivit värre alla program jag har försökt med har nu blivit lite "låsta" eller vad jag skall kalla det , det har blivit en sån där tråksymbol istället för den symbol som fanns där innan jag provade.....???....???

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår frustrationen. Zip-programmet finns automatiskt i Windows idag så du behöver inte hämta något program. Jag förstår att du har antingen Windows 7 eller Windows 8 i din dator. Gör så här

 

1. Gå till "Hämtade filer" och kopiera de nedladdade filerna (Högerklicka på filen och välj "Kopiera"

2. Gå till din VASL mapp (Oftast C:/VASL) om där finns en boards map klicka dig ner i den, annars skapa den och klistra in dina kartor i den.

3 Högerklicka på den zippade kartfilen och välj "Extrahera alla" med en vänsterklickning

4. Kontrollera så att sökvägen är till boardsmappen i VASL mappen

5 Välj "Extrahera" och filen ska packas upp i mappen.

6. Starta nu VASL och se om du kan välja kartorna

Link to comment
Share on other sites

Nä , detta gör mig gråtfärdig.

1. ja jag går till mina nedladdade kartor som är zippade o kopierar dessa

2. ja jag kommer in i en "boards-map"

3. jag kan inte klistra in filen någonstans inne i VASL:et

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att jag inte helt fått hem VASl det är liksom dött varenda mapp jag försöker klistra in något i funkar inte.

 

Tack för att du tagit dig tid , men jag tror jag måste avstå sånt här gör mig helgalen , jag har som sagt fått hem o spelat mycket med vassal men detta är ju ??!!??!!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag försökt köra den där tutorial som "carlsson" visdae o jag följer den till punkt o pricka men jag kan inte få kartorna att öppna sig det ör helt f.......ing omöjligt "#¤%&/()=?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är detta enkla som felar (sökvägen till kartorna). Men det låter lite så. Ibland kan man ju stirra sig blind.

 

http://goto.glocalnet.net/squadleader/VASL/VASL1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det är detta enkla som felar (sökvägen till kartorna). Men det låter lite så. Ibland kan man ju stirra sig blind.

 

http://goto.glocalnet.net/squadleader/VASL/VASL1.jpg

Tackar , ja man vet inte, ikväll när jag tagit ett par valium , så skall jag göra ett nytt försök.

Jag förmodar att det är något med att kartorna jag hämtar hem inte hittas av VASL , men jag är verkligen ingen dator-människa så detta kan vara över mina kunskaper ,blir bara så trött eftersom det inte är några problem att köra alla andra spel i VASSAL , men detta ......?????

Link to comment
Share on other sites

2013 - 08 - 12 00:43 är en stor dag i min personliga datorhistoria det var den tidpunkten då jag för första gången kunde se "red barricades" - kartan spelas upp digitalt inför mina ögon o jag kunde sätta upp den första "wire" - countern digitalt på nämnda bräde ,laugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.pnglaugh.png men hur det gick till ?????????

 

Godnatt !!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nu tänker jag ta ett steg till i min datorutveckling , någon som vet var overlaysen till de "guttade" fabrikerna i red barricades finns ?

Jag vet att dom finns, har haft dem tidigare, men kan icke hitta dem just nu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...