Jump to content

HS24 "Tickling the ivories"


TSUN

Recommended Posts

Eftersom jag inte kunde följa med de tuffa pojkarna till ASLOK, styrde jag stegen till Borås ASL-träff 8/10. Efter att ha repat mod i en vecka, kände jag mig mogen att bli av med min "oskuld" när det gällde natt-scenario och Andreas Carlsson lovade att vara snäll mot mig.

Vi valde HS24 "Tickling the ivories" från "Operation Veritables"; 12 tuffa tyska 548:or med 4 ledare smyger sig på 8 kanadensiska MMC (3*458+5*457), även de med 4 ledare (varav två skadade dock). Det är den sydöstra delen av RR-kartan som gäller, dvs mest plöjda åkrar utan skydd. Tyskarna kommer in från söder och skall ta över tre byggnader på 8 turns.

Andreas får kanadesarna och sätter upp i byggnaderna och på åsen för att hålla kvar det sista huset till slut. En listig HIP MMC gömmer han på övervåningen i den närmaste byggnaden för att jag (felaktigt) skall tro att huset är mitt tidigt.

Hmm,.. gott om trupper och ledare för tyskarna, men usch vad naket det känns utan något att gömma sig bakom. Här gäller det att vara försiktig och använda tiden väl. Stackar 2-2.5 squads+1LMG per ledare, låter resten vara frifräsare och 3 cloaking counters vara dummies. Huvudstyrkan (3ledare) tar sig fram på den extrema högerflanken längs kanten på kartan, några dummies och 238:or i mitten, samt en flanking force (1Ldr+3S) som tar sig upp på åsen bakom häcken på vänsterkanten. Huset längs bort ser ut att kunna tas bäst från norr (oops, höll på att skriva

bakifrån ;) ), så var sin ledarledd stack försöker behålla cloaking så länge som det går och gå runt från var sitt håll upp till huset på åsen. Har tur i turn 2 (3?) med att NVR går ner till 2. Andreas skickar upp det ena starshellen efter den andra, men jag har gott om tid. Tar efter lite strid det första (multihex-)huset, trots att även den andra HIPade MMC:n + en ledare var gömd där. Missar nästan HIPen på övervåningen, men lyckas tills slut. Andreas kämpade dock friskt med både PIATs och ett grymt trick med en offensiv ledare som gick in i en tuff CC, bara för att få Ambush och dra sig ur till den andra hushexen, för att hindra mig ta huset i fred. (Visste inte om HIPen på övervåningen då.)

Det andra huset tas sedan turn 4-5. Nu börjar jakten på det sista huset. Vanlig dagtaktik fungerar dåligt; ingenmultihex FG eller failure-to-rout gör att jag måste mala ner honom långsamt. De flesta förluster blir i CC, men där har jag ett litet övertag.

Turn 6 och nu börjar det se bra ut, jag tar även det sista huset. Andreas är dock inte den som ger upp i första taget och i ASL kan allt hända. Ur rockärmen tar han fram den en tuff battlehardening och får en elak heroisk ledare som tillsammans med en 9-1/LMG/457 krossar mina trupper i en "omöjlig" CC och tar tillbaka det sista huset. Nu blir det svettigt igen, resten av mina trupper är brutna på åsen. Jag måste frigöra de MMC som hållit de andra byggnaderna, samtidigt som han inte får kila tillbaks och ta ett av dem i hans sista turn om jag lämnar det övergivet. Bara att bita ihop dock, det var ju så nära nyss, vad hände egentligen?? Alle man upp på åsen! Minst en blir CX iallafall, så skit i det, spring bara spring! Andreas titta ned på trupperna som kommer och glömmer att åtminstone spara sin LMG för att DM:a mina brutna trupper bakom sig. Två 548:or lyckas ralla och skjuter på huset. Yes!!! hans 457 bryter!.

Advance med trupperna in i huset. Skall det bli ännu en mardröms-CC? Det här är min sista gameturn! Har tur och han får ingen Ambush. Dödar otäckingarna och hans brutna 457:a måste dra sig ur. Sista GT. Skall han kunna ralla sin 457:a och springa ned till ett av de övergivna husen? Puh, nej!! Tack och lov! Vinst i mitt första natt-scenario, jippie!

 

Och det var inte så farligt heller, men nästa gång blir det nog lite tuffare...

 

Tack Andreas, för ditt tålamod.

Link to comment
Share on other sites

INtressant AAR. Man blir lite sugen på att prova Night rules. Förändrar det verkligen taktiken så mycket?

 

Mvh

Tom

 

Nattregler förändrar tämligen mycket. Väldigt lätt att smyga runt som anfallare då försvaret oftast är statiskt tills du väljer att visa dig(i princip)

Link to comment
Share on other sites

Jo, alltså, det betyder ju att scenariot helt klart kan vinnas av tysken, men kanske inte lika lätt av kanadensarna. Att scenariot är pro-tyskt är ganska sannolikt, vilket inte kan sägas om motsatsen. Däremot är det svårt att säga något om HUR obalanserat det är.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jo, alltså, det betyder ju att scenariot helt klart kan vinnas av tysken, men kanske inte lika lätt av kanadensarna. Att scenariot är pro-tyskt är ganska sannolikt, vilket inte kan sägas om motsatsen. Däremot är det svårt att säga något om HUR obalanserat det är.

 

Janusz

 

Baserat på utfallet 5-1 kan du inte dra slutsatsen att scenariot sannolikt är pro-tyskt.

Du har för få observationer......

Link to comment
Share on other sites

Baserat på utfallet 5-1 kan du inte dra slutsatsen att scenariot sannolikt är pro-tyskt.

Du har för få observationer......

 

Frågan är så klart vad som räknas som sannolikt, statistiker räknar med 5- eller 1% nivå. Då anses resultatet vara statistiskt säkerställt. I detta fall ligger vi klart högre, jag tippar på 12,5%, och därför skrev jag just sannolikt och inte säkerställt (eller liknande tvärsäkra termer). Men chansen att ett helt balanserat scenario skulle få 5-1 är ändå liten. Inte obefintlig, men i alla fall så liten att jag hellre väljer ett annat scenario som har en mer balanserad rapportering på ROAR, som 4-2 eller 3-1, om de ser lika kul ut. (Dessutom visar 5-1 att risken för att scenariot i själva verket är starkt pro-kanadensiskt är vääääldigt liten).

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Styrkeförhållandena kanske var OK, men det kändes som om tyskarna hade minst en GT för mycket på sig. De sista 1-2 GT kändes mest för att kanadensarna skall kunna ta tillbaka terräng, om de har satt upp "fel".

Eftersom terrängen är väldigt öppen i detta scenario, tror jag att det var en stor fördel för tyskarna(=mig) att NVR gick ned till 2 i vårt fall.

Link to comment
Share on other sites

Styrkeförhållandena kanske var OK, men det kändes som om tyskarna hade minst en GT för mycket på sig. De sista 1-2 GT kändes mest för att kanadensarna skall kunna ta tillbaka terräng, om de har satt upp "fel".

 

Du menar "...ha chans till att ta tillbaka terräng om de slår 1,1 vid rätt tillfälle..." :D

 

Njae, jag tror inte felet ligger i för få rundor. Canadensaren har för lite trupp. En Squad, eller halvsquad t o m, skulle väga upp scenariot ganska rejält.

 

:stupid:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...